P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Att jag tycker att det känns svenskt kan mycket väl bero på att jag ju nästan uteslutande vistas i miljöer där jag trivs när jag är på resande fot. Och dit hör inte externa köpcentra och öde småstadskärnor. I Sverige, hemma, är ju mitt liv lite mindre semester- och njutningsinriktat, och då hamnar jag tex i externa köpcentra ibland. Det kan vara förklaringen för min del.

Så är det säkert. Väldigt generellt så är det ju också större städer och populära turiststäder som klarar sig bäst. Inte för att det inte finns köplador där utanför att det där också finns en stor icke bilburen befolkning och/eller många besökare som underlag.
 
Fik vill inte ha gratiskissare hos sig heller.
.

I flertalet städer så har kommunen börjat samarbeta med caféer och restsuranger. Kommunen betalar en peng till caféet som erbjuder sin toalett för allmänheten.

Mer som anekdot, inte så att jag tror att någon kommer överge sin bil för detta :p
 
De andra som blir kissnödiga, som inte har med sig en fyraåring som alibi då?
Ärligt talat så vet jag inte längre var det finns toaletter i centrum, sen den sista i en galleria togs över caféet som öppnade precis bredvid.
Jag vet ju inget om din stad. När jag är på landet är jag hänvisad till att handla i en mindre/medelstor svensk stad, där i princip all service finns i ett externt beläget köpcentra. Det har aldrig slagit mig att det skulle vara enklare/trevligare oavsett vem jag har i sällskap, allt från småbarn till min pappa i rullstol.

Jag har aldrig noterat toaletterna på något köpcentrum, faktiskt. Jag vet inte vad jag skulle göra med ett akut nödigt barn i en så genomkommersialiserad miljö.
 
Så är det säkert. Väldigt generellt så är det ju också större städer och populära turiststäder som klarar sig bäst. Inte för att det inte finns köplador där utanför att det där också finns en stor icke bilburen befolkning och/eller många besökare som underlag.
Ja. Jag ska nu inom kort en sväng till Rom. Genom en lycklig slump är det tredje hösten i rad jag kan/får åka dit. Förutom mängder av kaféer och restauranger, helst hyggligt små, så är det inte för det kommersiella utbudet överhuvudtaget, som jag åker dit. Och inköp av typ toapapper och tomatburkar slipper jag ju tänka på när jag är där.
 
Norrtälje kommun har kört benhårt på argumentet bilfritt centrum och byggt två-tre (det tredje tror jag inte har någon matvarubutik) större köpcentrum i utkanterna av stan samt en ny väg som går utanför centrum.

På sommarmånaderna är det gågata genom centrum i Norrtälje. Har varit senaste 8-10 åren.

Själv är mitt största argument att jag åker till köpcentrum för att "allt finns på samma plats" dvs matbutik, klädbutiker, sportbutik, renoveringsbutik, clas ohlsson, djuraffär mm..
Om jag skulle behöva betala för parkering skulle jag ändå åka. Beror ju dock på hur mycket. Är det 2kr/h, 10kr/h eller 100kr/h?
 
(Även fast citerat så är detta inte menat som ett svar specifikt åt lia, bara spinner vidare på en av hennes kommentarer)

Vill jag köpa något bökigt så har jag det levererat. Eller så hyr jag typ en zipcar (det har jag aldrig gjort, men teoretiskt finns möjligheten)

Man vänjer sig vid mycket, och det är också apsmidigt att inte behöva bry sig om parkering, skatt, försäkring, servos, tankningar, byta däck.. Eh. Vilket meck det att ha bil. Så glad att jag slipper

Bara för att vara supertydlig, jag argumenterar INTE för en bilfri värld, och det finns absolut livsstilar som är bilberoende, jag vill väl mest dela mitt bilfria perspektiv, och att man absolut kan leva ett smidigt och effektivt liv utan bil. Med tanke på att en allt större andel av människor bor i städer, och storstäder framförallt, så tror jag att bilägandet är på stark nedgång, och förhoppningsvis kan vi ha fler bilfria stadskärnor och bättre kollektivtrafik :D
Vi måste ha bilar med fossilfritt bränsle för att klara miljömålen till 2030. Alla behöver dra sitt strå till stacken för att det ska lyckas.
 
Jag vet ju inget om din stad. När jag är på landet är jag hänvisad till att handla i en mindre/medelstor svensk stad, där i princip all service finns i ett externt beläget köpcentra. Det har aldrig slagit mig att det skulle vara enklare/trevligare oavsett vem jag har i sällskap, allt från småbarn till min pappa i rullstol.

Jag har aldrig noterat toaletterna på något köpcentrum, faktiskt. Jag vet inte vad jag skulle göra med ett akut nödigt barn i en så genomkommersialiserad miljö.
Ibland vet jag inte om du skojar eller om du är allvarlig. Men om jag antar att du är allvarlig så är mitt tips att fråga i den närmsta butiken så kan de nog peka åt dig var närmsta toalett är, eller kika på de informationsskyltarna som brukar finnas.
Du tänker att ett levande stadscentrum inte drivs av kommers? Eftersom du definerar köpcentrum som "genomkommersialiserad miljö".
 
Som jag försökte säga har jag aldrig lagt märke till någon. Inte heller letat.

Jag kan då informera dig om att toaletterna på köpcentrum brukar finns på flera platser i köpcentrat och det brukar finnas gott om dem. Där brukar även finnas amningsrum för de som vill amma i en lugn miljö samt skötrum där man kan byta blöja på bebisen. Det köpcentrat jag brukar åka till har en toalett min dotter tyckte var väldigt rolig när hon var liten. En stor med två toaletter: en vanlig och en i barnstorlek. Hon tyckte att det var väldigt speciellt och roligt att det fanns en toalett i hennes storlek! Och så tyckte hon att det var väldigt roligt att vi kunna gå på toa samtidigt. Toaletterna på köpcentrat jag brukar åka till är dessutom alltid fräscha, till skillnad från de som finns på caféerna i centrum (där är det mer roulette om de är fräscha och har toapapper).
 
Ibland vet jag inte om du skojar eller om du är allvarlig. Men om jag antar att du är allvarlig så är mitt tips att fråga i den närmsta butiken så kan de nog peka åt dig var närmsta toalett är, eller kika på de informationsskyltarna som brukar finnas.
Du tänker att ett levande stadscentrum inte drivs av kommers? Eftersom du definerar köpcentrum som "genomkommersialiserad miljö".
Jag tänker att skillnaderna mellan köpcentrum och stadscentrum är ungefär de som @Koltrast har pekat på.

Toalettfrågan betraktar jag som mer sekundär. Det hade bara aldrig slagit mig att det skulle vara ett argument för externa klpcentrum. :D
 
Jag kan då informera dig om att toaletterna på köpcentrum brukar finns på flera platser i köpcentrat och det brukar finnas gott om dem. Där brukar även finnas amningsrum för de som vill amma i en lugn miljö samt skötrum där man kan byta blöja på bebisen. Det köpcentrat jag brukar åka till har en toalett min dotter tyckte var väldigt rolig när hon var liten. En stor med två toaletter: en vanlig och en i barnstorlek. Hon tyckte att det var väldigt speciellt och roligt att det fanns en toalett i hennes storlek! Och så tyckte hon att det var väldigt roligt att vi kunna gå på toa samtidigt. Toaletterna på köpcentrat jag brukar åka till är dessutom alltid fräscha, till skillnad från de som finns på caféerna i centrum (där är det mer roulette om de är fräscha och har toapapper).
Åh. Såna i barnstorlek finns vid parkleken. Där kan man förvisso inte handla, men barn gillar dem.
 
Jag tycker att det är stor skillnad på köpcentrum och en levande stadsmiljö. I stan bor människor, det finns företag, det finns dagis, caféer, restauranger , vårdcentraler, historiska platser, parker, träd, skolor och butiker. Det finns massor av företeelser som inte är butiker eller kassa restauranger. Massor av saker som inte är kommers, på det ytliga stadiet i alla fall (bostäder är ju också kommers i någon mening).

Jag har aldrig sett en enda mysig lokal med café eller restaurang i ett köpcentrum till exempel. De har såklart mat o fika så att man överlever, men det är knappast ett ställe att etablera en restaurang som vill något extra.

Och ja, jag trivs 10 ggr bättre i en levande stadsmiljö än i köpcentrum.
 
Ja. Och samtidigt göra det smidigt för bilister utifrån att ansluta till kollektivtrafiken. Gratis p-platser en bit utanför på pendeltågsstationer mm.
Den är klurig. Fördelarna är ju uppenbara. Men nackdelarna handlar ju om att göra stora parkeringar i de semi-urbana områdena där trycket på användningen av marken är mångfacetterat och högt och det dessutom ofta handlar om mycket bra åkerjord.
 
att ta bilen när man bor mindre än 5 km från centrum och inte har en funktionsnedsättning är också okynneskörning.

Det beror väl på vad man ska göra i centrum?
Om man exempelvis ska köpa 15kg kattmat i en säck och också handla kattsand och mat till sig själv, så är det ganska besvärligt att ta cykeln, oavsett om det är fem eller femton kilometer.
Eller om man ska köpa sig en golvlampa.

Jag väljer just nu sådana varor som jag själv ska köpa inom kort, så det är inte konstruerade exempel på varor.
Det enda som är konstruerat i mitt exempel är sträckan: själv har jag ca 3½ mil till centrum och ungefär samma sträcka till ett lämpligt köpcentrum där jag kan köpa alla de saker jag behöver.
Kattmaten hittas nu för tiden inte i centrum utan en bit utanför.
 
Det beror väl på vad man ska göra i centrum?
Om man exempelvis ska köpa 15kg kattmat i en säck och också handla kattsand och mat till sig själv, så är det ganska besvärligt att ta cykeln, oavsett om det är fem eller femton kilometer.
Eller om man ska köpa sig en golvlampa.

Jag väljer just nu sådana varor som jag själv ska köpa inom kort, så det är inte konstruerade exempel på varor.
Det enda som är konstruerat i mitt exempel är sträckan: själv har jag ca 3½ mil till centrum och ungefär samma sträcka till ett lämpligt köpcentrum där jag kan köpa alla de saker jag behöver.
Kattmaten hittas nu för tiden inte i centrum utan en bit utanför.
Jag gör ju likadant själv, dvs tar bilen om det blir smidigare för mig. Samtidigt så vet jag ju att det finns gott om människor som inte har bil och som ändå lyckas få hem kattsanden eller lampan.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 522
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 646
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
733
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp