Bukefalos 28 år!

P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Nej men väldigt många har alternativ. Det är väldigt dåligt om även de som bor nära väljer bilen och det är ju knappast ngt som ska uppmuntras.

Jag har dock extremt svårt att tro att det enbart är p-avgiften som får gemene man att välja externt centrum. Förmodligen är det, för de allra flesta, en kombination av anledningar.

För mig är anledningarna de här:
-Bättre öppettider (d.v.s. helgöppet)
-Fler butiker, som alla har samma öppettider
-På vinterhalvåret är en fördel att man kan gå i behagligt klimat hela shoppingturen (förutom när jag springer från bilen till entrén utan jacka). Jag lämnar jackan i bilen och går sen hela shoppingrundan i behaglig temperatur både inne i butikerna och mellan dem. Om jag på vinterhalvåret åker ner till centrum och shoppar så måste jag har tjock vinterjacka på mig (plus mössa, handskar och halsduk eftersom jag oftast cyklar dit) vilket gör att jag inne i butikerna blir svettig och mellan butikerna fryser (för att jag blivit svettig inne i butikerna).

Om jag vet vad jag ska ha och jag vet att det finns i en butik i centrum kan jag åka dit för att handla och jag cyklar oftast men då måste det vara på lördag förmiddag för det är enda tiden då affärerna i stan har öppet när jag är ledig. Men för en trevlig shoppingtur blir det köpcentrat. Fler butiker och där finns ett bra sushiställe att luncha på. Det finns det inte i min stad.
 
Om jag ska handla mat i stora mängder eller skrymmande saker stannar jag vid något köpcentrum på väg hem från stallet. Jag bor så jag har många att välja på och åker aldrig till den enda med parkeringsavgift.
Behöver jag handla när jag är hemma har jag numera en dramaten så jag kan gå till affären. Har kronisk värk så att släpa flera kassar på buss eller tåg finns inte som alternativ för mig.
Om jag däremot är ute efter kläder eller annat som inte är så tungt åker jag in till stan. Har fördelen att det tar en kvart med kollektivtrafik till T-centralen.

Förut bodde jag i en annan Stockholmsförort med usla kommunikationer. Att åka kollektivt till jobbet tog 1,5 timme enkel resa! Nu har jag tre stationer med pendeltåg och åket kollektivt de dagar jag inte ska till stallet. Jag tycker att det är jätteskönt att sitta och läsa DN istället för att köra. Nackdelen är folk som stinker parfym eftersom jag är allergisk och ibland får springa runt i vagnen för att hitta någonstans där jag kan andas. Undviker också buss av den anledningen eftersom en parfymterrorist kan stinka ner en hel buss.

Jag tänker därför att det är fler faktorer än pris och turdragning/turtäthet som påverkar om man väljer kollektivtrafik. För mig skulle ett parfymförbud vara underbart. Här finns också bussar med dåligt benutrymme och konstiga vinklar på sätena som gör dem oerhört obekväma.
 
Ja? Det är ju det vi pratar om? Att det finns köpcentrum i centrum är knappast ett problem för centrumhandeln? Problemet är att det byggs köpcentrum utanför centrum som gör att centrumhandeln dör ut, inte att folk tar bilen till centrum. Uppenbarligen anser externcentrum, som du kallar det, att bevakningskostnaden inte behövs tas ut via en parkeringsavgift. Det är kommuner/regering som vill ta ut en skatt på parkeringsplatser vid externcentrum.
Lägger till att ett sätt att rädda centrumhandeln skulle kunna vara att exempelvis ha två timmar gratis parkering, i parkeringshusen i centrum, istället för att ta höga summor redan från första stund.
Det är oftast gratis parkering även vid centrumhandeln, det hjälper inte det är helt andra saker som ska till för att centrumhandeln ska leva. Närhet med bil är inte högsta kriterie för den typen av handel. Sen finns det ju kommuner som effektivt genom planmonopolet helt enkelt sett till att de inte har några externcentrum det är ju en väg att gå för de kommuner som är modiga. Gratis parkering är dock ett icke kriterie för just centrumhandel, frånvaro av bilen brukar dock ge ett uppsving speciellt om man kombinerar det med andra trivselfaktorer.

Att man vill skattebelägga verksamheter som har en negativ inverkan på miljön är väll bra. Idag är det helt gratis att göra saker som är negativt för miljön, så det billigaste är alltid göra ohållbara lösningar. Det måste ju ändras på något sätt. Om just det där med att skattebelägga externa centras parkeringsplatser är lösningen låter jag vara osagt. Men det är definitivt så att externcentrum är negativa ur en samhällssynpunkt det är nog de flesta som jobbar med planering och miljöfrågor helt ense om. Den politik vi har idag går ju ut på att människor av sig själva ska göra mer för samhället hållbara val fungerar tyvärr dåligt, de flesta väljer (självklart) det som är enklast för dem själva vilket oftast även är det för samhället som är minst hållbart. Så jag antar att man kan ha lite olika förhållningssätt till det hela acceptera/skita i att vi sänker mänskligheten och tar en del av flora och fauna med oss, man kan fortsätta hoppas på att människor någon gång själva ska göra det bättre men krångligare och obekvämare valet eller man kan börja styra med lagar, regler och kostnader.
 
Det är oftast gratis parkering även vid centrumhandeln, det hjälper inte det är helt andra saker som ska till för att centrumhandeln ska leva. Närhet med bil är inte högsta kriterie för den typen av handel. Sen finns det ju kommuner som effektivt genom planmonopolet helt enkelt sett till att de inte har några externcentrum det är ju en väg att gå för de kommuner som är modiga. Gratis parkering är dock ett icke kriterie för just centrumhandel, frånvaro av bilen brukar dock ge ett uppsving speciellt om man kombinerar det med andra trivselfaktorer.

Att man vill skattebelägga verksamheter som har en negativ inverkan på miljön är väll bra. Idag är det helt gratis att göra saker som är negativt för miljön, så det billigaste är alltid göra ohållbara lösningar. Det måste ju ändras på något sätt. Om just det där med att skattebelägga externa centras parkeringsplatser är lösningen låter jag vara osagt. Men det är definitivt så att externcentrum är negativa ur en samhällssynpunkt det är nog de flesta som jobbar med planering och miljöfrågor helt ense om. Den politik vi har idag går ju ut på att människor av sig själva ska göra mer för samhället hållbara val fungerar tyvärr dåligt, de flesta väljer (självklart) det som är enklast för dem själva vilket oftast även är det för samhället som är minst hållbart. Så jag antar att man kan ha lite olika förhållningssätt till det hela acceptera/skita i att vi sänker mänskligheten och tar en del av flora och fauna med oss, man kan fortsätta hoppas på att människor någon gång själva ska göra det bättre men krångligare och obekvämare valet eller man kan börja styra med lagar, regler och kostnader.
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Centrumhandeln har svårt att blomstra om det inte går att ta sig dit, det hjälper inte att förbjuda externa köpcentrum i ett sånt läge, för om jag inte kan ta mig till affärerna så går jag över till online shopping och det ger som sagt varken ett levande centrum eller arbetstillfällen. Jag har inte sagt att parkeringen måste vara gratis i centrum, men det är kanske ett alternativ i kombination av andra alternativ för att locka folk till centrum.
Eller tänker du att centrumhandeln enbart ska lyckas blomstra med hjälp av dem som bor i stan?
 
Att göra det svårare/dyrare att ta bilen till externa köpcenter utan att samtidigt göra det lättare/billigare att åka kollektivt känns meningslöst.

Vi har inget köpcenter på orten men det finns i den småstad min man pendlar till. Åker han buss handlar han på orten där vi bor men om han ändå behöver ta bilen blir resvägen kortare om han stannar och storhandlar vid köpcentret.
När jag bodde i en förort till Stockholm fanns en mängd butiker, caféer och liknande en tunnelbanestation bort. Det var jättemysigt och jag promenerade hellre dit än åkte in till city. Det fanns gratis parkeringar men gick även väldigt smidigt att ta sig kollektivt. Det var(är) ju dock snarare ett centrumköpcenter än ett externt och även om utbudet var brett fanns det bara ”vanliga” mataffärer. Så en gång bestämde jag mig för att åka och storhandla ytterligare en bit bort. Trots att jag hade bil åkte jag kollektivt. Det blev bara den turen, efter det storhandlade jag där om jag ändå åkte förbi med bil. Affären låg på ett rejält gångavstånd från hållplatsen och det fanns inget planerat promenadstråk med övergångsställe där man kunde passera infarten till köpcentret. Att släpa kassar den vägen gjorde att jag - tyvärr - hade full förståelse för dem som tog bilen.
 
En liten fråga. Varför måste det finnas affärer i centrum? För att dom som bor inne i staden ska ha någon form av medeltida privilegier?

För att det rör sig mycket människor i en stads centrum. Det är ju långt ifrån endast de som bor i området som är potentiella kunder, det är ju också alla som jobbar i det eller rör sig idet av andra anledningar.
 
En liten fråga. Varför måste det finnas affärer i centrum? För att dom som bor inne i staden ska ha någon form av medeltida privilegier?
För att dom som inte har möjlighet att köra bil ska kunna ha tillgång till service. Det är äldre, sjuka, unga, funktionsnedsatta, fattiga osv. Centrumordets betydelse handlar ju om en koncentration av saker ofta service i kombination med bostäder och arbetsplatser. Det är därför många äldre tex bosätter sig i en lägenhet i centrum för att ha nära till service. Det är helt enkelt en jämlikhetsfråga. Att skapa centrumlösa orter fungerar ofta dåligt dvs platser där servicen är utspridd man måste för att kunna göra sina ärenden åka runt långa sträckor, oftast dödar det orten på sikt och folk flyttar därifrån om de kan. Stadskärnor har ju vuxit fram genom behov av närhet, när vi väljer att lyfta ut en del av servicen till en annan plats får de som inte har möjlighet att transportera sig dit inte någon möjlighet till det kluster av tjänster som de behöver.
 
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Centrumhandeln har svårt att blomstra om det inte går att ta sig dit, det hjälper inte att förbjuda externa köpcentrum i ett sånt läge, för om jag inte kan ta mig till affärerna så går jag över till online shopping och det ger som sagt varken ett levande centrum eller arbetstillfällen. Jag har inte sagt att parkeringen måste vara gratis i centrum, men det är kanske ett alternativ i kombination av andra alternativ för att locka folk till centrum.
Eller tänker du att centrumhandeln enbart ska lyckas blomstra med hjälp av dem som bor i stan?
Forskningen visar på att de städer som flyttar ut sina parkeringsytor ur stadskärnan och satsar på gång och cykel får en positivare utveckling på på handeln. Betal eller gratis parkering har däremot mycket lite med det hela att göra, det ger ingen effekt helt enkelt, även om det är svårt att få folk att tro på det. Onlineshopping kan faktiskt vara det som gör att butiker som inte ligger i någon av storstäderna faktiskt kan överleva. De flesta kombinerar en fysisk butik med onlineförsäljning. En jättebra metod för att kunna ha ett bra utbud även på en mindre ort.
 
Det beror nog på hur man bor. Har man 2,5 mil till närmaste livsmedelsförsäljare så ser man till att planera och köpa det man behöver vid 1 tillfälle som ska täcka så lång period som möjligt. Och sedan lagar man helt enkelt mat av det man köpt tills det inte går att få ihop rimliga måltider längre.

Jag ser "storhandling" och sedan uteblivna inköp i lång tid som det allra mest effektiva sättet att hushålla med resurser. Färre transporter, mindre matsvinn, mindre tid i butiken, mindre tid i bilen, mer kreativitet vid spisen=bättre variation på maten.
Nej. Jag har en skeptisk inställning till storhandling hur jag än bor. Hur andra bor påverkar inte mig därvidlag. Jag bor så att jag slipper storhandla. Jag går ut och köper det jag behöver.

Studier på området visar faktiskt att storhandling bidrar till att man kastar mer mat, inte mindre. Totalt sett. Studier visar också att den allra mest resursosmarta sträckan av matens resa över världen, är den från affären och hem.
 
Jag blir så trött på alla förslag som går ut på att straffa människan hela tiden - skatter hit, moms på skatt på moms dit och alla dessa pålagor :rage:

Varför gör man inget åt grundproblemet?
OM det nu ska minskas med bilåkandet, förbjud kommunerna att bygga dessa köpcentrum då!
Förbjud alla som bor två minuters gångväg från en kollektivtransport att åka bil, oavsett var dom ska. Dvs förbjud alla som bor i stora städer att ta bilen UT från städerna... eller inom städerna!

Nej istället ska det hela tiden läggas kraft och förslag på att slå på de som bor på landsbygden. Lägg ner landsbygden då, så får "dom" se hur länge "dom" klarar sig :devil:
Jag är så :devil:-la trött på alla dumma Sthlms-politikers förslag... :turd:
 
Forskningen visar på att de städer som flyttar ut sina parkeringsytor ur stadskärnan och satsar på gång och cykel får en positivare utveckling på på handeln. Betal eller gratis parkering har däremot mycket lite med det hela att göra, det ger ingen effekt helt enkelt, även om det är svårt att få folk att tro på det. Onlineshopping kan faktiskt vara det som gör att butiker som inte ligger i någon av storstäderna faktiskt kan överleva. De flesta kombinerar en fysisk butik med onlineförsäljning. En jättebra metod för att kunna ha ett bra utbud även på en mindre ort.
Fortfarande så måste man kunna ta sig till staden på något vis om man inte bor där. Så frågan är om staden klarar sig utan besökare utifrån? Och om den behöver besökare utifrån, hur ska de ta sig till staden?

När det gäller onlineshopping så är jag tveksam till att det verkligen är småbutiker som är de verkliga vinnarna, handlar jag kläder på nätet så väljer jag i första hand de stora kedjorna som jag vet är enkla att byta hos och jag vet hur deras kläder är sydda, väljer jag heminredning så är det samma sak där, de stora kedjorna som har gjort sig kända för att de är enkla att ha med att göra vid eventuella byten. Små saker där kostnaden inte är allt för stor kan man kanske chansa med men inte större inköp.
Jag lägger inga stora summor på kläder från okända märken på nätet, däremot kan jag betala när jag har fått prova plagget och sett hur det är i kvalitet och passform, något som nästan enbart är smidigt att göra i butik.

Det finns som jag har sagt ett par gånger många faktorer som gör att centrumhandeln försvinner, men att stänga centrum för utomstående besökare tror jag är ett ganska säkert grepp för det. I den mindre staden i min närhet har de byggt ut parkeringar i närheten av centrum, men ja centrumkärnan är bilfri. Men det är så pass litet att det fungerar, det är inte långa sträckor man behöver bära, där blomstrar även de små, självständiga butikerna, det finns caféer, restauranger, en livlig torghandel och folk kommer från många olika ställen för att det är så trevligt att handla där. Det finns några större butiker strax utanför centrum, med egna parkeringar men där har kommunen även sett till att det går bussar, som dessutom är gratis, det finns dessutom cykelvägar och hastigheten är 50 km för bilarna. Här vill flera butiker komma in, och vill bygga i närheten av centrum, stadsplaneringen är tänkt att bygga ihop centrum med de större butikerna en bit bort även om det ligger ett par år framåt i tiden.
I den större staden gick man helt åt andra hållet, stängde ner centrum för både bilar och bussar och nu håller handeln på att dö ut helt och hållet, butik efter butik stänger och det blir allt mer kontor och bostäder. Restaurangerna går dock bra, dels är det gratis parkering kvällstid och dels behöver alla som jobbar och bor äta.
 
Fortfarande så måste man kunna ta sig till staden på något vis om man inte bor där. Så frågan är om staden klarar sig utan besökare utifrån? Och om den behöver besökare utifrån, hur ska de ta sig till staden?

När det gäller onlineshopping så är jag tveksam till att det verkligen är småbutiker som är de verkliga vinnarna, handlar jag kläder på nätet så väljer jag i första hand de stora kedjorna som jag vet är enkla att byta hos och jag vet hur deras kläder är sydda, väljer jag heminredning så är det samma sak där, de stora kedjorna som har gjort sig kända för att de är enkla att ha med att göra vid eventuella byten. Små saker där kostnaden inte är allt för stor kan man kanske chansa med men inte större inköp.
Jag lägger inga stora summor på kläder från okända märken på nätet, däremot kan jag betala när jag har fått prova plagget och sett hur det är i kvalitet och passform, något som nästan enbart är smidigt att göra i butik.

Det finns som jag har sagt ett par gånger många faktorer som gör att centrumhandeln försvinner, men att stänga centrum för utomstående besökare tror jag är ett ganska säkert grepp för det. I den mindre staden i min närhet har de byggt ut parkeringar i närheten av centrum, men ja centrumkärnan är bilfri. Men det är så pass litet att det fungerar, det är inte långa sträckor man behöver bära, där blomstrar även de små, självständiga butikerna, det finns caféer, restauranger, en livlig torghandel och folk kommer från många olika ställen för att det är så trevligt att handla där. Det finns några större butiker strax utanför centrum, med egna parkeringar men där har kommunen även sett till att det går bussar, som dessutom är gratis, det finns dessutom cykelvägar och hastigheten är 50 km för bilarna. Här vill flera butiker komma in, och vill bygga i närheten av centrum, stadsplaneringen är tänkt att bygga ihop centrum med de större butikerna en bit bort även om det ligger ett par år framåt i tiden.
I den större staden gick man helt åt andra hållet, stängde ner centrum för både bilar och bussar och nu håller handeln på att dö ut helt och hållet, butik efter butik stänger och det blir allt mer kontor och bostäder. Restaurangerna går dock bra, dels är det gratis parkering kvällstid och dels behöver alla som jobbar och bor äta.
Där ser man, jag handlar oftare på hos små designers som producerar sina egna varor annars kan jag ju lika gärna besöka något av de stora varuhusen och handla där. Inom de intresseområden jag har ser man tydligt att det är många små butiker och producenter som gynnas av att kunna sälja sina egna saker utan att behöva ta sig igenom nålsögat in till någon grossist eller säljas hos något större varuhus. I den småstad där jag bor så är de företagare som är duktiga på att hålla sig aktuella på nätet som klarar sig bäst. Det är ju förhållandevis billiga hyror här så de kan konkurrera med större lager än butikerna i de större städerna. Servicen från de ställen jag handlat på har varit utmärkt, bättre och personligare hos de små nätbutikerna eftersom de varit mer rädda om sina kunder och tycker det är viktigt att ha ett gott renome.
 
Fortfarande så måste man kunna ta sig till staden på något vis om man inte bor där. Så frågan är om staden klarar sig utan besökare utifrån? Och om den behöver besökare utifrån, hur ska de ta sig till staden?

När det gäller onlineshopping så är jag tveksam till att det verkligen är småbutiker som är de verkliga vinnarna, handlar jag kläder på nätet så väljer jag i första hand de stora kedjorna som jag vet är enkla att byta hos och jag vet hur deras kläder är sydda, väljer jag heminredning så är det samma sak där, de stora kedjorna som har gjort sig kända för att de är enkla att ha med att göra vid eventuella byten. Små saker där kostnaden inte är allt för stor kan man kanske chansa med men inte större inköp.
Jag lägger inga stora summor på kläder från okända märken på nätet, däremot kan jag betala när jag har fått prova plagget och sett hur det är i kvalitet och passform, något som nästan enbart är smidigt att göra i butik.

Det finns som jag har sagt ett par gånger många faktorer som gör att centrumhandeln försvinner, men att stänga centrum för utomstående besökare tror jag är ett ganska säkert grepp för det. I den mindre staden i min närhet har de byggt ut parkeringar i närheten av centrum, men ja centrumkärnan är bilfri. Men det är så pass litet att det fungerar, det är inte långa sträckor man behöver bära, där blomstrar även de små, självständiga butikerna, det finns caféer, restauranger, en livlig torghandel och folk kommer från många olika ställen för att det är så trevligt att handla där. Det finns några större butiker strax utanför centrum, med egna parkeringar men där har kommunen även sett till att det går bussar, som dessutom är gratis, det finns dessutom cykelvägar och hastigheten är 50 km för bilarna. Här vill flera butiker komma in, och vill bygga i närheten av centrum, stadsplaneringen är tänkt att bygga ihop centrum med de större butikerna en bit bort även om det ligger ett par år framåt i tiden.
I den större staden gick man helt åt andra hållet, stängde ner centrum för både bilar och bussar och nu håller handeln på att dö ut helt och hållet, butik efter butik stänger och det blir allt mer kontor och bostäder. Restaurangerna går dock bra, dels är det gratis parkering kvällstid och dels behöver alla som jobbar och bor äta.
Vilken är den mindre staden?
 
Nej. Jag har en skeptisk inställning till storhandling hur jag än bor. Hur andra bor påverkar inte mig därvidlag. Jag bor så att jag slipper storhandla. Jag går ut och köper det jag behöver.

Studier på området visar faktiskt att storhandling bidrar till att man kastar mer mat, inte mindre. Totalt sett. Studier visar också att den allra mest resursosmarta sträckan av matens resa över världen, är den från affären och hem.

Det beror ju helt på vad man lägger i begreppet. Jag lägger bara sällan i begreppet, och då blir ofta konsekvensen att det blir en större mängd. Jag handlar det jag behöver för en tid framåt, och det beror ju på hur många som ska vara hemmavid och äta och vistas kommande veckor.

Den där resursosmarta sträckan är väl ändå svår att komma ifrån? Och vad kan det då vara för fel att optimera den - där borde man då också kunna vinna mycket genom att minimera. Nu åker jag i och för sig aldrig bara för att handla utan det samordnas med jobbresor, så det blir bara några 100 m extra.
 
Det beror ju helt på vad man lägger i begreppet. Jag lägger bara sällan i begreppet, och då blir ofta konsekvensen att det blir en större mängd. Jag handlar det jag behöver för en tid framåt, och det beror ju på hur många som ska vara hemmavid och äta och vistas kommande veckor.

Den där resursosmarta sträckan är väl ändå svår att komma ifrån? Och vad kan det då vara för fel att optimera den - där borde man då också kunna vinna mycket genom att minimera. Nu åker jag i och för sig aldrig bara för att handla utan det samordnas med jobbresor, så det blir bara några 100 m extra.
Jag är inte ute efter att du ska detaljredovisa din vardag. Om livsmedelsaffärerna och andra ligger i mindre kluster där folk bor istället för i stora kluster där folk inte bor, effektiviseras den där sista sträckan. När det gäller glesbygdsbor, är det så klart mycket svårare att effektivisera. Större insatser som ger mindre nytta pga färre personer på större yta, är ju mindre transporteffektivt. Det är ju som det är.

Men oavsett om du storhandlar med precision och utan att köra minsta omväg och jag helt enkelt traskar hem med mina få inköp/gång, så är den där sista sträckan .inst effektiv totalt sett. Det har så klart med bla externa köpcentra att göra. Ett centra som betjänar ett ganska stort område.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
14 331
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
29 388
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
723
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp