P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Angående parkeringsskatten så är väl ett av syftena att stötta centrumhandeln som i vissa städer håller på att dö ut när köpcentra utanför tar över handeln. Ett vanligt skäl som folk uppger till att de hellre åker till köpcentran istället för stadshandeln är att det där är billigare och enklare att ställa bilen. Om det kostar att parkera även därute hoppas man kanske att fler väljer att handla/strosa i city istället.
 
Angående parkeringsskatten så är väl ett av syftena att stötta centrumhandeln som i vissa städer håller på att dö ut när köpcentra utanför tar över handeln. Ett vanligt skäl som folk uppger till att de hellre åker till köpcentran istället för stadshandeln är att det där är billigare och enklare att ställa bilen. Om det kostar att parkera även därute hoppas man kanske att fler väljer att handla/strosa i city istället.

Den största anledningen till att jag väljer köpcentrum är för att affärerna i centrum i min stad har stängt på lördag eftermiddag och hela söndag. Jag jobbar må-fr och är ledig på helgen. Centrum har bara öppet på lördagar fram till lunch. På vardagar stänger de redan kl. 18. Då har jag precis hunnit jobba klart, kommit hem och ätit middag.

Köpcentret har öppet till kl. 20 varje dag. Dit kan jag åka utan att behöva ta ledigt från jobbet.
 
Den största anledningen till att jag väljer köpcentrum är för att affärerna i centrum i min stad har stängt på lördag eftermiddag och hela söndag. Jag jobbar må-fr och är ledig på helgen. Centrum har bara öppet på lördagar fram till lunch. På vardagar stänger de redan kl. 18. Då har jag precis hunnit jobba klart, kommit hem och ätit middag.

Köpcentret har öppet till kl. 20 varje dag. Dit kan jag åka utan att behöva ta ledigt från jobbet.

Och det finns säkert många som du i små orter. De städer där jag hör det argument jag skrev ovan, är städer där affärerna har öppet till 16-17 på lördagar och oftast även några timmar på söndagar.
 
Jag fattar inte vad det är som är så dåligt med parkeringsavgifter vid köpcentrum?

Köpcentrum utanför stan ligger så till att det för de flesta är tvunget att använda bilen. Vad jag förstår så är anledningen till att dessa köpcentra anlagts utanför stan ( och ofta dränerat centrumhandeln) att man vill ha ett bilfritt centrum. Så för mig går det absolut inte ihop att flytta ett handelscentrum dit det är tillåtet med bilar för att sedan lägga på ytterligare en straffsats i form av parkeringsavgift.
 
Köpcentrum utanför stan ligger så till att det för de flesta är tvunget att använda bilen. Vad jag förstår så är anledningen till att dessa köpcentra anlagts utanför stan ( och ofta dränerat centrumhandeln) att man vill ha ett bilfritt centrum. Så för mig går det absolut inte ihop att flytta ett handelscentrum dit det är tillåtet med bilar för att sedan lägga på ytterligare en straffsats i form av parkeringsavgift.

Enig! Om p-avgiften är tänkt för att få folk att köra mindre bil, fine, men att påstå att det är för att rädda centrumhandeln verkar otroligt konstigt. (Vet inte om MP sagt det men någon i tråden framförde den aspekten). Jag tror att nät-handeln kommer att öka istället = ännu mer butiksdöd både i och utanför stan.
 
Köpcentrum utanför stan ligger så till att det för de flesta är tvunget att använda bilen. Vad jag förstår så är anledningen till att dessa köpcentra anlagts utanför stan ( och ofta dränerat centrumhandeln) att man vill ha ett bilfritt centrum. Så för mig går det absolut inte ihop att flytta ett handelscentrum dit det är tillåtet med bilar för att sedan lägga på ytterligare en straffsats i form av parkeringsavgift.
Är det verkligen så? Alltså att anledningen till köpcentrum är att göra centrum bilfritt. Det har jag aldrig hört.
 
Enig! Om p-avgiften är tänkt för att få folk att köra mindre bil, fine, men att påstå att det är för att rädda centrumhandeln verkar otroligt konstigt. (Vet inte om MP sagt det men någon i tråden framförde den aspekten). Jag tror att nät-handeln kommer att öka istället = ännu mer butiksdöd både i och utanför stan.
Du tänker att folk skulle låta bli att handla om de fick betala p-avgift? Det tvivlar jag starkt på. P-avgiften borde väl ändå vara på marginalen av den shopping man gör på ett köpcenter.
 
Köpcentrum utanför stan ligger så till att det för de flesta är tvunget att använda bilen. Vad jag förstår så är anledningen till att dessa köpcentra anlagts utanför stan ( och ofta dränerat centrumhandeln) att man vill ha ett bilfritt centrum. Så för mig går det absolut inte ihop att flytta ett handelscentrum dit det är tillåtet med bilar för att sedan lägga på ytterligare en straffsats i form av parkeringsavgift.
Snarare är det nog att stora butiker vill ligga utanför staden, då hyrorna är lägre.
 
Du tänker att folk skulle låta bli att handla om de fick betala p-avgift? Det tvivlar jag starkt på. P-avgiften borde väl ändå vara på marginalen av den shopping man gör på ett köpcenter.

Japp, precis så tänker jag. Men jag får ju erkänna att jag använder mig själv som underlag för den analysen. :D Jag avskyr att handla och en parkeringsavgift skulle definitivt tippa över mig till näthandel istället.

Förresten om P-avgiften är så marginell kommer väl ingen att välja att ta bussen eller lådcykeln heller?
 
Om vi tittar på USA, biltrafikens förlovade land, så är det många köpcentra som håller på att dö. Jag tror inte att det beror på att de infört skatter för bilparkeringar. Utan nej, det är nog helt enkelt att folk föredrar att handla på internet.
 
Japp, precis så tänker jag. Men jag får ju erkänna att jag använder mig själv som underlag för den analysen. :D Jag avskyr att handla och en parkeringsavgift skulle definitivt tippa över mig till näthandel istället.

Förresten om P-avgiften är så marginell kommer väl ingen att välja att ta bussen eller lådcykeln heller?
Jag har ingen åsikt om förslaget om p-avgift, som storstadsbo är jag van vid att det kostar att parkera. Skulle det kosta även utanför stan så skulle jag inte reagera på det. Och jag tror att få är så priskänsliga att de skulle handla på nätet istället om det kostade några kronor att parkera när de är på Ikea, Elgiganten och Kapp-Ahl.
 
Det kan säkert finnas fler anledningar.
Ja, säkert. Har man bil är det ju alltid lättare att ta sig till utkanten av en stad än till stadskärnan. Men det beror nog sällan på politikers önskan om att få bort trafiken från stadskärnan, utan på grund av logistik.

Det skulle säkert gå att bygga om alla vägar, så att de klarade mängden trafik som skulle behövas, men jag tror inte att befolkningen skulle gilla breda motorvägar överallt.
 
Japp, precis så tänker jag. Men jag får ju erkänna att jag använder mig själv som underlag för den analysen. :D Jag avskyr att handla och en parkeringsavgift skulle definitivt tippa över mig till näthandel istället.

Förresten om P-avgiften är så marginell kommer väl ingen att välja att ta bussen eller lådcykeln heller?
Personligen så kan en p-avg få mig att tänka till i de lägen då jag hade kunnat ta bussen. Om jag ska till stan och shoppa så är det lockande att ta bilen, men eftersom jag vet att jag måste betala p-avg så tippar det över så jag tar bussen istället.
Så uppenbarligen kan det ge effekt för en del iaf :)
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 954
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 934
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp