P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Hästar idisslar åtminstone inte! :D

Nej, men de ger faktiskt också ifrån sig metangas om än i mycket mindre mängd än idisslare. :p Största utsläppsposterna är dock förmodligen det bränsle som krävs för att odla fodret, gödselhantering och transporter(både av häst och foder).

Det finns uträkningar som gör gällande att klimatavtrycket för hästar ligger på 1,5 till drygt 5 ton koldioxidekvivalenter per häst och år, där variationen främst beror på foderåtgång och transporter(utrustningen som används till hästen är inte medräknad alls).
1 ton koldioxidekvivalenter motsvarar att köra 500 mil med en mellanstor bensinbil.
 
Mitt inlägg om hästar ovan berör en rätt öm punkt när det kommer till att minska vår miljöpåverkan för var och en av oss. Det är nämligen inte särskilt svårt alls - till en viss punkt. Den punkten är just när vi måste börja avstå saker som VI tycker är viktiga eller göra saker VI tycker är jobbiga.

För den som trivs bäst hemma(eller för all del har dåligt med pengar) är det lätt att berätta om hur man aldrig åker på några flygresor. Den som inte är förtjust i kött kan prata om hur viktigt det är för miljön att äta mer vegetariskt. Trivs man i stan kan man stoltsera med hur man lever bilfritt. Men om man börjar peta i uppoffringar som många personer skulle behöva göra för att få ner sina utsläpp till en rimlig nivå måste man nog lämna bekvämlighetszonen. Om vi ska få ner dagens utsläpp om 11 ton koldioxidekvivalenter per år och person till bara 1-2 ton så går det ju inte att bara putsa lite i hörnen. Hur ska vi se på det här med att ha husdjur? Fritidsresor? Lyxkonsumtion överlag?

Jag är sannerligen inte den som pekar finger åt något håll. Jag har, precis som väldigt många andra, dragit ner på sånt som jag kan utan att det påverkar mitt liv särskilt mycket negativt - i många fall till och med positivt(vegetariskt är ju gott, t ex). Men jag roas av tankeexperimentet, inte minst eftersom jag så ofta tycker det verkar som om folk försvarar sin egen livsstil och val. De gör något som är bra för miljön(och tycker ofta att alla borde göra samma sak) men när man skrapar lite på ytan så handlar det sällan om någon enorm uppoffring för just den personen.
 
Mitt inlägg om hästar ovan berör en rätt öm punkt när det kommer till att minska vår miljöpåverkan för var och en av oss. Det är nämligen inte särskilt svårt alls - till en viss punkt. Den punkten är just när vi måste börja avstå saker som VI tycker är viktiga eller göra saker VI tycker är jobbiga.

För den som trivs bäst hemma(eller för all del har dåligt med pengar) är det lätt att berätta om hur man aldrig åker på några flygresor. Den som inte är förtjust i kött kan prata om hur viktigt det är för miljön att äta mer vegetariskt. Trivs man i stan kan man stoltsera med hur man lever bilfritt. Men om man börjar peta i uppoffringar som många personer skulle behöva göra för att få ner sina utsläpp till en rimlig nivå måste man nog lämna bekvämlighetszonen. Om vi ska få ner dagens utsläpp om 11 ton koldioxidekvivalenter per år och person till bara 1-2 ton så går det ju inte att bara putsa lite i hörnen. Hur ska vi se på det här med att ha husdjur? Fritidsresor? Lyxkonsumtion överlag?

Jag är sannerligen inte den som pekar finger åt något håll. Jag har, precis som väldigt många andra, dragit ner på sånt som jag kan utan att det påverkar mitt liv särskilt mycket negativt - i många fall till och med positivt(vegetariskt är ju gott, t ex). Men jag roas av tankeexperimentet, inte minst eftersom jag så ofta tycker det verkar som om folk försvarar sin egen livsstil och val. De gör något som är bra för miljön(och tycker ofta att alla borde göra samma sak) men när man skrapar lite på ytan så handlar det sällan om någon enorm uppoffring för just den personen.
Alltså. En sån där "beräkna ditt klimatfotavtryckgrej" på nätet, som jag fyllde i, frågade just hur mycket pengar jag lägger på husdjur i månaden. Maxvärdet var 500 kronor. Jag kände att min häst gick lite väl mycket under radarn där.

500 kronor! Pah!
 
Alltså. En sån där "beräkna ditt klimatfotavtryckgrej" på nätet, som jag fyllde i, frågade just hur mycket pengar jag lägger på husdjur i månaden. Maxvärdet var 500 kronor. Jag kände att min häst gick lite väl mycket under radarn där.

500 kronor! Pah!

Jag äter rätt lite kött men konsumerar ändå stora mängder köttprodukter eftersom jag har två hundar och en katt...
 
Bussar är miljövänligare även om man räknar in nybyggnation av vägar i ekvationen. Eftersom bussarna också såklart utnyttjar vägnätet.

Sedan upprepar jag igen: såklart kommer det inte gå bussar till och från varenda hushåll i hela Sverige. Det är väl ganska självklart?
Gäller det även utanför allmänt vägnät alltså? I glesbefolkad landsbygd, där vägarna måste byggas om från grunden för att ens kunna bära belastningen av regelbunden busstrafik?
Hur långt får/kan/ska/ bussen köra, för att alls komma fram till någon destination om den ska slingra sig fram på långa vindlande grusvägar och plocka upp/släppa av folk, och fortfarande vara miljövänlig, samt rimlig att använda för att ta sig till/från jobbet, passa läkartider med mera?
 
Jag får vissa dagar åka till jobbet 3 timmar innan min arbetstid börjar, jag får vissa dagar vänta 2 timmar innan bussen avgår hemåt stan efter en tio timmars arbetsnatt. Men vet du vad? Jag tycker att det är värt det för att den tillgänglighet kollektivtrafiken ger i övrigt gör det värt för mig.
Jag tycker inte att man kan gnälla på kollektivtrafikens "otillgänglighet" när det är en själv som valt att bosätta sig otillgängligt. Vill man nyttja kollektivtrafiken trots att man bor otillgängligt så får man lösa de delar som fattas i kollektivtrafikens trafikområde, inte sitta och klia sig i sin offerkofta och säga att alla andra alternativ är miljövänliga bara för att du själv inte kan lösa de delar som anluter till en fantastisk kollektivtrafik som är oavsett vad du säger - långt mer miljövänlig än du någonsin kan bli med din bil.
Du menar alltså att folk ska typ gå eller cykla tre mil till närmaste busshållplats? Så långt ät det för mig.
 
Ja på både vardagar och lördagar! :up:

Nähä men där kanske du kan ha en liten elmoppe eller bli hämtad av föräldrarna om du ber i förväg. Att det inte är svinnära till en buss som ändå tar dig hem 02 på natten flera mil på landet utanför en större stad är onödigt gnäll enligt mig.
Vem ska då hämta föräldern? Tro du att elmopeden fungera bra när det är 20 minusgrader?
 
Nä för skiftarbete är det ju mycket som inte passar. Mataffärers öppettider, apotek, skola, läkartider, systembolag med mera med mera. Hade varit ett under om just kollektivtrafiken fungerade bättre än all annan samhällsservice.

Men @sjoberga s exempel var ju ungefär så, det går ganska dåligt med turer dagtid på helger, ett par timmar mellan varje, desto bättre i rusningstrafik på vardagseftermiddagar (en gång i timmen) och dessutom kvälls- och nattrafik. Och då har @sjoberga ändå skrivit hur jäkla avlägset och svårt det är med kollektivtrafik just där. Vad jag kunde jämföra tar bussen ca 55 min mellan ändhållplatserna, att köra samma sträcka tar 33 min men jag vet inte om man tjänar många minuter i köer, rusningstrafik (där fler och fler städer har bussfiler i centrum så bussar får åka före) och sedan leta parkeringsplats. Det går nog inte exakt jämnt ut men nära på.
Köer, eller "leta parkeringsplats" är icke frågor på landsbygden, och faktiskt i medelstora städer också.

Inte ens i medelstora städer finns något som avlägset liknar de köer som finns i t.ex. Stockholm.
 
Fast det kan ju vara rimligt att man behöver äga en bil och ändå använda sig av kollektivtrafiken. Problemet är ju att så fort du äger en bil blir det billigare och smidigare att nyttja den än att åka kollektivt. Att lösa allt med kollektivtrafik är inte rimligt och det är det heller ingen som argumenterar för vad jag sett politiskt bara att vi behöver minska bilresandet.
Du kanske inte måste äga en bil. Du kanske delar en bil med andra. Eller beställer en bil när du behöver en. Eller en eldriven helikopter så slipper vi vägnätet.

Tänk en gång i tiden åkte vi häst och vagn utan att kunna föreställa oss en plålåda med fyra hjul.

Det enda vi vet nu är att vi måste minska användandet av fossila bränsle.

Eller vi tror det i alla fall.
 
Jag vet inte vart på sträckan du bor men från Björsäter går buss även till Åtvid.
Plus såklart alla bussar som går mellan link-åtvid inom rimligt avstånd.

Ditt ”behov” av bil är ju styrt av att du ska lämna barn. Du skrev tidigare att ni valde bort skolskjuts eftersom du kör bil och lika gärna kan köra barnen. Det blir ju lite cirkelresonemang.
Man kan också tänka att det funkar för barn att åka skolskjuts och då ändras ditt behov av bil.
Det finns barn häromkring, så måste börja åka skolskjuts före kl 6 morgonen, och som sedan får sitta och vänta i skolan. Sedan så får de vänta på sin skolskjuts efter skolan också, och kommer inte hem förrän framåt 18-tiden.
Barnen måste alltså gå upp vid fem, och kommer hem sent.
De föräldrarna, har en tendens att välja bort skolskjuts, och istället skjutsa barnen, så att deras skoldagar blir mer humana. Och när barnen blir tillräckligt gamla, så skaffar de EPA- eller A-traktor till barnen... Möjligtvis skaffar dom mopedbil, men de är betydligt dyrare än epa-traktorn.
 
Du verkar låst i att det måste hittas en lösning. Jag tror precis tvärtom. Vi måste hitta många lösningar, som alla löser varsin mindre del av vårt stora problem med att vi har vant oss vid en planetförstörande livsstil och vägrar kompromissa med den.

Om man utgår ifrån att jag och min familj ska bo exakt på den plats vi bor och vi ska kunna ha exakt samma vanor som idag, ja då är det svårt att ersätta alla ens transportbehov med en och samma lösning. Men om man släpper tanken på att alla resor ska ersättas på ett och samma sätt, så blir det enklare att komma framåt.

Om du ersätter del av bilresan har du gjort en besparing. T ex tar bilen till bussen.
Om du cyklar till bussen eller till en samåkningsplats har du gjort en besparing.
Om du distansarbetar en dag har du gjort en besparing.
Om du gör detta en dag varannan vecka, och fortsätter med bilåkningen resterande 9 dagar, så har du gjort en förbättring.

Det är inte alls en annan fråga att arbeta med behovet av resande, det är EXAKT det vi måste börja ifrågasätta i grunden när resandet innebär en belastning av miljön. Och nej, innan du m.fl. tror det, det innebär inte att jag menar att de som bor på landet inte får resa.

Det jag inte kan förstå är varför ni som bor på landet blir så himla positionerade mot allt som andas kollektivtrafik, parkeringsavgifter och cykelfrämjande åtgärder. Det är väl just ni som borde tycka det är toppen om de som inte behöver ta bilen för sina transporter avstår i större utsträckning, så att ni som inte har lika många alternativ kan fortsätta använda bilen, samtidigt som vårt totala utsläpp ändå minskar. Om höjda parkeringsavgifter, fossilskatt och annat är vad som behövs för att få fler att ställa bilen, kan inte ni tänka er att acceptera den kostnaden för att ni själva ska kunna fortsätta använda bilen och bo där ni vill?
Den stora mängden bilresor, som enkelt kan ersättas med kollektivtrafik, sker i städer och tätorter med fungerande kollektivtrafik. En kollektivtrafik som naturligtvis har förbättringspotential, men argumentationen för att köra bil från, låt oss säga Lidingö, till centrala Stockholm är betydligt ihåligare än vad landsbygsdbor någonsin kan åstadkomma.
Det är även fyllt rimligt, för många att cykla (med eller utan el) den sträckan.

Om några ska styras till att avstå bilåkande så är det tätortsbor, inte glesbygdsbor.
 
Jaha, då skulle ni kanske kunna organisera samkörning med barnen. Eller påtala problemet för östgötatrafiken. Det har ju hänt att de ändrar efter feedback.

Oavsett så tänker jag att barn fixar skolskjuts. Vi återkommer nog till vad det här med ”behov” innebär för olika människor och det blir tydligt att det är ganska mycket gråzoner.
Östgötatrafiken ändrar sig antagligen aldrig vad avser trafiken på landsbygden. För ett par år sedan, så las mängder med linjer ner, trots stora protester från kommunerna.

Alltså kommunledningarna protesterade, inte "bara" de drabbade.
 
Det räcker med att en av bussturerna är relativt full en dag, så kan många andra vara tomma eller nästan tomma eftersom det är genomsnittet som räknas. Liksom genomsnittet för bilarna.

Det är bara att googla, det finns flera jämförelser beroende på om du vill jämföra bussar med elfordon, spårbunden trafik, cyklar, SUV:ar osv. Jag har skrivit i flera inlägg bakåt i tråden om vilka undersökningar det finns.
Kan du definiera en SUV? Menar du inte egentligen en extra bränsletörstig personbil?

Ett jeepliknade fordon kan dra mellan 0,4 liter eller 2-3 liter per mil, vilket kan sägas gälla för de flesta fordon som drivs med flytande bränsle.

Moderna SUV:ar drar lika mycket (eller lite) bränsle per mil, som vilken annan bil som helst.
 
Den stora mängden bilresor, som enkelt kan ersättas med kollektivtrafik, sker i städer och tätorter med fungerande kollektivtrafik. En kollektivtrafik som naturligtvis har förbättringspotential, men argumentationen för att köra bil från, låt oss säga Lidingö, till centrala Stockholm är betydligt ihåligare än vad landsbygsdbor någonsin kan åstadkomma.
Det är även fyllt rimligt, för många att cykla (med eller utan el) den sträckan.

Om några ska styras till att avstå bilåkande så är det tätortsbor, inte glesbygdsbor.
Varför då? Det tar mig 58 min att åka kollektivt 11 km. Är det en rimlig restid för den sträckan bara för att jag bor inom tätort?
 
Det är väl det där med att skapa hinder. Att man fattar politiska beslut i ett försök att rädda planeten kommer ju drabba människor. Vissa beslut drabbar just bilister mer. Så är det ju bara. På sikt gynnas vi alla.
Var tänker du dig att mat ska odlas? Av vem/vilka ska den odlas? Och hur ska den komma till staden?
 
Varför då? Det tar mig 58 min att åka kollektivt 11 km. Är det en rimlig restid för den sträckan bara för att jag bor inom tätort?
Men du har åtminstone ett alternativ som stavas kollektivtrafik. Du kan teoretiskt sett, välja att cykla, gå, åka buss, eller för den delen åka bil.

På måmga håll på landsbygden existerar ingen buss, och man måste vara självmordsbenägen för att ens tänka tanken att cykla eller , om det ens är ett rimligt alternativ tidsmässigt. Det handlar om många mil på grusvägar och landsvägar, ingen belysning, inga vägrenar, halka...

När jag bodde i Stockholmsområdet, så cyklade jag gärna under den del av året när det var rimligt halkfritt, annars åkte jag buss/pendel/tunnelbana till och från jobbet. Barnen lämnades/hämtades visserligen på dagis med bil när jag inte cyklade, men den bilen ställdes på infartsparkeringen, där jag kunde ta en buss, som tog mig till centralen, där jag tog pendeltåg, för att sedan promenera till arbetsplatsen... En resa som tog drygt en timme. Bil åkte jag bara om det fanns tvingande ärenden före eller efter jobbet, bilresan, inklusive eventuella köer, tog kanske 40-45 minuter.

Att åka kollektivt när det finns, är ett förstahandsval för mig, både av ekonomiska skäl, och av miljöskäl.

Ibland roas jag lite av en del av den lantliga oviljan av att "ha restid till jobbet", jämfört med hur mycket tid storstadsbor ofta tillbringar med sitt jobbresande.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 733
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 663
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp