P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Inom stan cyklar jag eller går. Den är inte så stor :-) Har inget behov av kollektivtrafik eller bil i min lilla stad. Det är när jag ska utanför stan jag behöver bilen.

Jag tror att buss måste börja bli billigare även för enstaka resor för att folk ska börja byta ut bilen mot kollektivtrafiken. Annars blir tröskeln för hög. Och för en del personer (t.ex. jag) så kan man inte byta ut bilen mot kollektivtrafiken så ofta att ett månadskort hade lönat sig jämfört med bilen. Men man hade kanske kunnat byta ut en mindre del av bilresorna mot kollektivtrafiken om inte kollektivtrafiken varit dyrare för enstaka resor. Och om alla hade bytt ut 10% av sina bilresor mot kollektivtrafiken så hade ju det varit bra!

Jag räknade på det. För att ett månadskort från mig in till centrum skulle löna sig hade jag behövt åka 18 gånger per månad. Jag kör kanske den sträckan 1-2 gånger i månaden.

De som inte har möjlighet att åka kollektivt ska alltså betala mer i skatt så att du som kanske åker får åka billigare?
 
De som inte har möjlighet att åka kollektivt ska alltså betala mer i skatt så att du som kanske åker får åka billigare?

Tja, så fungerar ju många av våra skatter. Mina skattepengar går till barnbidrag trots att jag inte har barn exempelvis. Den som sällan är sjuk betalar ändå skatt så de som är sjuka och behöver sjukvård får den billigare.

Vilka saker borde inte ingå i detta tycker du? Kollektivtrafik bara eller annat med?
 
Tja, så fungerar ju många av våra skatter. Mina skattepengar går till barnbidrag trots att jag inte har barn exempelvis. Den som sällan är sjuk betalar ändå skatt så de som är sjuka och behöver sjukvård får den billigare.

Vilka saker borde inte ingå i detta tycker du? Kollektivtrafik bara eller annat med?

Jag undrade hur du tänkte att det skulle finansieras på ett någorlunda rättvist sätt. Inget annat.
 
Jag kan inte ens med stor dos fantasi se att jag sagt så, eller att innebörden av vad jag skrivit här i tråden ens skulle vara i närheten av att kunna tolkas på det sätt du tolkar det som.

Däremot skulle det med lite läskunnighet och sunt förnuft kunna tolkas att det skulle vara en bra idé för dig och din pånbok samt vår miljö att antingen a) samåka med någon på sträckan till busshållplatsen och därifrån utnyttja kollektivtrafiken om det skulle vara en möjlig lösning, eller b) ta bilen till busshållplatsen, parkera där och därifrån utnyttja kollektivtrafiken.
Metoden är välbeprövad. Jag trodde kanske inte att jag skulle behöva förklara den så bokstavligt för någon som bor tre mil från busshållplatsen.

på många ställen är varken a eller b rimliga alternativ.
Faktiskt.
 
Inom stan cyklar jag eller går. Den är inte så stor :-) Har inget behov av kollektivtrafik eller bil i min lilla stad. Det är när jag ska utanför stan jag behöver bilen.

Jag tror att buss måste börja bli billigare även för enstaka resor för att folk ska börja byta ut bilen mot kollektivtrafiken. Annars blir tröskeln för hög. Och för en del personer (t.ex. jag) så kan man inte byta ut bilen mot kollektivtrafiken så ofta att ett månadskort hade lönat sig jämfört med bilen. Men man hade kanske kunnat byta ut en mindre del av bilresorna mot kollektivtrafiken om inte kollektivtrafiken varit dyrare för enstaka resor. Och om alla hade bytt ut 10% av sina bilresor mot kollektivtrafiken så hade ju det varit bra!

Jag räknade på det. För att ett månadskort från mig in till centrum skulle löna sig hade jag behövt åka 18 gånger per månad. Jag kör kanske den sträckan 1-2 gånger i månaden.
Samtidigt så är ju 1-2 gånger i månaden insparad bilresa extremt lite sparad koldioxid för ganska mycket pengar för kommunen. Så antagligen är det effektivare att lägga pengarna någon annanstans.

Det är ju sannolikt månadsresenärerna de vill åt.

Sedan vidare iofs, med tanke på vad kollektivtrafiken kostar hos oss, typ 38 kr så skulle jag inte tycka det var en så stor utgift av mig att kanske lägga 152 kr, att alla andra i kommunen borde betala mer i skatt så jag kanske kunde lägga 120 istället.
 
De som inte har möjlighet att åka kollektivt ska alltså betala mer i skatt så att du som kanske åker får åka billigare?

Min poäng är att det finns en mellankategori av resenärer som åker bil mer än vad som egentligen är nödvändigt eftersom det kostar för mycket att bara åka kollektivt 50% av resorna istället för 100% av resorna. Det finns inget mellanting mellan att betala för varje enskild resa och att köpa ett månadskort. Hade det funnits ett kort där man får resa fritt under t.ex. 10 dagar varje månad som hade varit billigare per resa än att betala för varje enskild resa separat men dyrare per dag än att köpa ett vanligt månadskort så tror jag att det funnits en kategori resande som ställt bilen hemma lite mer.
 
Min poäng är att det finns en mellankategori av resenärer som åker bil mer än vad som egentligen är nödvändigt eftersom det kostar för mycket att bara åka kollektivt 50% av resorna istället för 100% av resorna. Det finns inget mellanting mellan att betala för varje enskild resa och att köpa ett månadskort. Hade det funnits ett kort där man får resa fritt under t.ex. 10 dagar varje månad som hade varit billigare per resa än att betala för varje enskild resa separat men dyrare per dag än att köpa ett vanligt månadskort så tror jag att det funnits en kategori resande som ställt bilen hemma lite mer.

Ja, kanske är det så. Jag är lite mer cynisk och tror att majoriteten av dessa skulle välja bilen ändå.
 
Att löna sig ekonomiskt har i det här fallet (det du alltså citerar) inget att göra med om det lönar sig miljömässigt, vilket var det jag skrev om. Läs ordentligt!



Nybyggnation, drift och underhåll av vägarna är lika räknat för både buss och bil i de undersökningar jag hänvisade till, eftersom båda fordonstypen är beroende av att vägen finns och fungerar. Snälla läs ordentligt vad du svarar på, jag skrev detta innan också.



Ingen har sagt att det ska göras året runt eller funka varenda gång. Föräldern kanske har enklare att cykla 6 km i mörker än ett barn.



Nu pratade vi om Linköping, där jag är uppväxt och regelbundet besöker. Det är köer och rusningstrafik där. Läs vad du svarar på tack!



Jag tänker inte definiera det eftersom jag hänvisade till vilka undersökningar det finns. DU får kolla hur DE definierar SUV om du nu vill veta. Jag uppmanar dig igen: läs ordentligt vad för text du faktiskt svarar på. Svaret på de flesta av dina frågor här ovan är givna om du läst ordentligt. Det hör till god Nettikett :)

Jag har nog läst rätt ordentligt, frågan är hur det du skrivit kan tolkas.
För svaren på mina frågor finns inte i texterna du skrivit, eller så är de inbäddade, att det är svårt att hitta. Om du gärna vill hänvisa till en viss (tillgänglig) rapport för att visst uttalande, så berätta i vilken tidigare länkad rapport du hittade uppgiften, så kan jag nog leta reda på länken och studera just det påståendet.

Om du ägnar dig åt att bara läsa någon annan rapporter utan att ha gått igenom deras definitioner, så blir ju det man försöker diskutera, inte bara tendensiöst, utan också rätt "svampigt".
Om du inte ens vet hur de som skrivit rapporterna, definierar olika saker, som t.ex. "SUV", eller bryr dig om begreppet vägstandard för eventuell busstrafik, då blir det ju riktigt svårt att greppa vad som diskuteras.

Att någon satt vagnen före hästen, och fördefinierat att bara vägar som kan bära bussar, är lämpliga för busstrafik, samtidigt som du påstår att "det bara är att bygga ut vägarna för att kunna bära busstrafik", hänger inte ihop för mig.
Verklighetens vägar ute på landsbygden är ofta enskilda vägar med stadsbidrag, ofta grusvägar, och ofta så smala så att möten mellan bil och stora fordon (timmerbilar eller t.ex. bussar) bara kan ske med största försiktighet, och ett möte mellan två stora fordon, behöver hanteras särskilt. Dessa vägar är inte särskilt enkla eller billiga att bygga ut.
Sedan har långt ifrån alla dessa vägar den bärigheten att de kan ta vare sig timmerbilar eller bussar. På vårkanten, när tjälen släpper, en, så är de här vägarna ofta avstängda för tung trafik. Timret kan vänta några veckor eller en månad. Den som ska åka till jobb eller skola kan inte det.

Du kanske vill prata om Linköping, jag pratar om medelstora städer i allmänhet, t.ex. Skövde, Katrineholm, Kalmar eller liknande. Ska man diskutera trafikfrågor, och bara vill hålla sig i en stad, så blir det lite andefattigt.

Periodvis har jag haft jobb (eller liknande) i Linköping, och åkt varje dag under veckorna i "rusningstrafik".

För mig som f.d. Stockholmare, är det du kallar för köer i Linköping inte "köer", utan mer förtjockningar i trafiken, på vissa ställen. Det är inte regelmässigt milslånga "nästan helt stopp" med krypkörning.
Köer, det är t.ex. milslånga köer på Essingeleden, eller runt/i norra länken, stillastående köer i något av tunnelsystemen inklusive tillfarter, eller varför inte på Värmdöleden.

Sedan tycker jag att du ska prova att cykla 6 km i vinterföre/vinterväder och beckmörker, det är inte speciellt trevligt sent på kvällen. Det är mer av ett stolleprov att göras någon enstaka gång när inget alternativ finns, än en lämplig rekommendation för vardagsliv.
Du verkar ju själv inse att det inte kan göras rutinmässigt.
 
Jag kan inte ens med stor dos fantasi se att jag sagt så, eller att innebörden av vad jag skrivit här i tråden ens skulle vara i närheten av att kunna tolkas på det sätt du tolkar det som.

Däremot skulle det med lite läskunnighet och sunt förnuft kunna tolkas att det skulle vara en bra idé för dig och din pånbok samt vår miljö att antingen a) samåka med någon på sträckan till busshållplatsen och därifrån utnyttja kollektivtrafiken om det skulle vara en möjlig lösning, eller b) ta bilen till busshållplatsen, parkera där och därifrån utnyttja kollektivtrafiken.
Metoden är välbeprövad. Jag trodde kanske inte att jag skulle behöva förklara den så bokstavligt för någon som bor tre mil från busshållplatsen.
Javisst är dessa metoder beprövade, och fungerar ofta rätt hyggligt i tätorter, där många ska förflytta sig.
Om vi börjar med samåkning:
För att kunna samåka för jobbpendlingsändamål med någon, så krävs det att det finns någon att samåka med. I glesbygd saknas ofta denna "någon". Denna någon måste ju ha samma/liknande destination (alltså ska till samma tätort) och ha rimligt liknande tider. Häromkring i socknen bor det några hundra personer utspridda med en omkrets av ungefär 2 mil från kyrkan i byn. Folk åker åt helt olika håll och jobbar på olika tider.

Det är inte som i t.ex. Stockholmsområdet, där en majoritet åker från förorten inåt sta'n på morgonen, och sedan tillbaka på kvällen.

Jag har alltså tre mil till Tätorten där busshållplatsen finns! Just jag, är redan framme vid vårdcentralen/apoteket/affären, efter de där tre milen...
Så i just mitt fall är det rätt meningslöst att ta bussen när jag redan är framme.

Skulle jag vidare till nästa, lite större stad, så skulle jag kunna ställa ifrån mig bilen för att åka vidare. Och hade jag en regelbunden jobbresa att göra, så skulle det nog vara rimligt.
Nu besöker jag endast den staden sporadiskt, kanske 1 gång per månad, och då handlar det gediget planerade besök, där många ärenden utförs under en och samma dag, dock besöks stadens centrum endast sällan. Ofta är "något tungt att bära" inblandat också. Så då är bil ett lämpligt val.
 
För mig är det lite sådär... nästan alla mina transporter kan ske antingen via fot eller cykel (iaf under större delen av året) eftersom jag bor i innerstaden. De gånger jag dock "måste" använda kollektivtrafiken så är det relativt sett så dyrt att det blir enklare och billigare för mig att ordna att någon kör med bil istället för att jag ska använda den då relativt sett dyra kollektivtrafiken. Nu har det fallit sig så att det i princip alltid blir elbil och det är väl fortfarande inte någon jättestor miljöbelastning eftersom det är delad resa men rent principiellt så kan jag förstå problematiken med att man bor såpass att man inte behöver kollektivtrafik men att det blir "dyrt" när man väl behöver/vill använda den.
 
Jag har nog läst rätt ordentligt, frågan är hur det du skrivit kan tolkas.
För svaren på mina frågor finns inte i texterna du skrivit, eller så är de inbäddade, att det är svårt att hitta. Om du gärna vill hänvisa till en viss (tillgänglig) rapport för att visst uttalande, så berätta i vilken tidigare länkad rapport du hittade uppgiften, så kan jag nog leta reda på länken och studera just det påståendet.

Om du ägnar dig åt att bara läsa någon annan rapporter utan att ha gått igenom deras definitioner, så blir ju det man försöker diskutera, inte bara tendensiöst, utan också rätt "svampigt".
Om du inte ens vet hur de som skrivit rapporterna, definierar olika saker, som t.ex. "SUV", eller bryr dig om begreppet vägstandard för eventuell busstrafik, då blir det ju riktigt svårt att greppa vad som diskuteras.

Att någon satt vagnen före hästen, och fördefinierat att bara vägar som kan bära bussar, är lämpliga för busstrafik, samtidigt som du påstår att "det bara är att bygga ut vägarna för att kunna bära busstrafik", hänger inte ihop för mig.
Verklighetens vägar ute på landsbygden är ofta enskilda vägar med stadsbidrag, ofta grusvägar, och ofta så smala så att möten mellan bil och stora fordon (timmerbilar eller t.ex. bussar) bara kan ske med största försiktighet, och ett möte mellan två stora fordon, behöver hanteras särskilt. Dessa vägar är inte särskilt enkla eller billiga att bygga ut.
Sedan har långt ifrån alla dessa vägar den bärigheten att de kan ta vare sig timmerbilar eller bussar. På vårkanten, när tjälen släpper, en, så är de här vägarna ofta avstängda för tung trafik. Timret kan vänta några veckor eller en månad. Den som ska åka till jobb eller skola kan inte det.

Du kanske vill prata om Linköping, jag pratar om medelstora städer i allmänhet, t.ex. Skövde, Katrineholm, Kalmar eller liknande. Ska man diskutera trafikfrågor, och bara vill hålla sig i en stad, så blir det lite andefattigt.

Periodvis har jag haft jobb (eller liknande) i Linköping, och åkt varje dag under veckorna i "rusningstrafik".

För mig som f.d. Stockholmare, är det du kallar för köer i Linköping inte "köer", utan mer förtjockningar i trafiken, på vissa ställen. Det är inte regelmässigt milslånga "nästan helt stopp" med krypkörning.
Köer, det är t.ex. milslånga köer på Essingeleden, eller runt/i norra länken, stillastående köer i något av tunnelsystemen inklusive tillfarter, eller varför inte på Värmdöleden.

Sedan tycker jag att du ska prova att cykla 6 km i vinterföre/vinterväder och beckmörker, det är inte speciellt trevligt sent på kvällen. Det är mer av ett stolleprov att göras någon enstaka gång när inget alternativ finns, än en lämplig rekommendation för vardagsliv.
Du verkar ju själv inse att det inte kan göras rutinmässigt.


Men läs vad jag skrev om SUV och framförallt vad det var ett svar på i det inlägget så ser du sammanhanget.

Likaså rusningstrafik, det var ett specifikt svar på en lång diskussion om en särskild busslinje utanför Linköping. Vill du parata om andra svenska medelstora städer får du väl skriva ett eget inlägg om det, svara och citera inte mitt specifika och gör det till generellt för din egna agenda.
 
För mig är det lite sådär... nästan alla mina transporter kan ske antingen via fot eller cykel (iaf under större delen av året) eftersom jag bor i innerstaden. De gånger jag dock "måste" använda kollektivtrafiken så är det relativt sett så dyrt att det blir enklare och billigare för mig att ordna att någon kör med bil istället för att jag ska använda den då relativt sett dyra kollektivtrafiken. Nu har det fallit sig så att det i princip alltid blir elbil och det är väl fortfarande inte någon jättestor miljöbelastning eftersom det är delad resa men rent principiellt så kan jag förstå problematiken med att man bor såpass att man inte behöver kollektivtrafik men att det blir "dyrt" när man väl behöver/vill använda den.

Elbilarnas batterier är riktiga miljöbovar i både tillverkning och destruering tyvärr. Elbilar är bättre när det gäller lokala utsläpp och bullernivå men det totala koldioxidutsläppet är fortfarande högt. För att inte tala om hur kobolten som används bryts och arbetarnas arbetsvillkor. Hälften av all kobolt som bryts kommer från Demokratiska republiken Kongo (livsfarligt, en femtedel bryts för hand och barnarbete förekommer). Så frågan är om elbil idag är ett bättre alternativ.
 
Tja, så fungerar ju många av våra skatter. Mina skattepengar går till barnbidrag trots att jag inte har barn exempelvis. Den som sällan är sjuk betalar ändå skatt så de som är sjuka och behöver sjukvård får den billigare.

Vilka saker borde inte ingå i detta tycker du? Kollektivtrafik bara eller annat med?
Man brukar ju väga nytta mot kostnad så att säga och försöka nå en jämvikt där man får störst nytta för minsta möjliga kostnad. Då kan det vara stor nytta att månadskorten är billiga för de som reser ofta, men kanske mindre nytta eller till och med onytta om enstaka färder är så billiga att folk väljer bussen istället för att gå.

Det är ju ett mål ofta att hålla skatter så låga som möjligt samtidigt som man förser med samhällsresurser man anser behövs.
 
Elbilarnas batterier är riktiga miljöbovar i både tillverkning och destruering tyvärr. Elbilar är bättre när det gäller lokala utsläpp och bullernivå men det totala koldioxidutsläppet är fortfarande högt. För att inte tala om hur kobolten som används bryts och arbetarnas arbetsvillkor. Hälften av all kobolt som bryts kommer från Demokratiska republiken Kongo (livsfarligt, en femtedel bryts för hand och barnarbete förekommer). Så frågan är om elbil idag är ett bättre alternativ.
Det är ett bättre alternativ när den redan är producerad och används skulle jag säga :) Den kommer finnas och användas oavsett om jag ber om skjuss lite då och då eller inte :)
 
Min poäng är att det finns en mellankategori av resenärer som åker bil mer än vad som egentligen är nödvändigt eftersom det kostar för mycket att bara åka kollektivt 50% av resorna istället för 100% av resorna. Det finns inget mellanting mellan att betala för varje enskild resa och att köpa ett månadskort. Hade det funnits ett kort där man får resa fritt under t.ex. 10 dagar varje månad som hade varit billigare per resa än att betala för varje enskild resa separat men dyrare per dag än att köpa ett vanligt månadskort så tror jag att det funnits en kategori resande som ställt bilen hemma lite mer.
Sedan det där med tiokort har ju funnits i många kommuner och finns säkert i några. Det finns säkert en möjlighet att komma med förslag till kommunen om att ha just det och om många vill så kan det införas. Om det är ngt som funnits och de har slutat med så var det antagligen ineffektivt.

Men ett tiokort vet jag inte om det skulle hjälpa dina två resor i månaden. Det är ju ganska sällan och om bussarna inte kostar 50 kr resan eller så så borde det inte vara så illa att det är just det som gör att man tar bilen istället.

Är man kommungubbe/gumma då så höjer man bara parkeringsavgifterna så att det går på ett ut.
 
Jag har en fråga: Hur ska man räkna för att få fram den korrekta kostnaden för att köra till affären och handla? Säg att det är 4 km ToR till affären. Jag tänkte storhandla d.v.s. handla mer än jag känner mig bekväm med att transportera på min cykel alt. så ösregnar det och jag vill inte cykla hem med maten då. Vad kostar det att ta bilen en så kort sträcka och i stadstrafik? Säkert mer än snittkostnaden per km men hur mycket mer? Tänkte räkna på om det lönar sig att ta bussen den sträckan eller inte.
Kostnaden har jag inget att säga om, men den del av matens resa från jord till bord som du funderar på är den mest energiineffektiva av alltsammans. Statistiskt. Dvs stor sammanlagd miljövinst finns att göra, där positiva faktorer i stort sett inte är externa köpcentra och egen bil.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 898
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 893
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
692
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
862
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp