P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Nu ger jag mig antagligen ut på marker jag inte har så mycket kunskap om, men elbilens fördelar tar lite tid att få ihop och beror på många olika saker, det torde vara ganska oemotsagt va?
https://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Själv kan jag tycka att elbilens snabba "framgång" har gått lite för fort om dens fördelar är beroende av förväntad teknikutveckling?

All denna stenhårda och vansinnigt snabba svängning om att el är framtiden - jag är lite konspiratoriskt lagd och är misstänksam. En gång om året släcker vi alla lampor släckta och har ett stearinljus i fönstret för att signalera om uppmärksamma om "klimathotet" och jag tror jag minns siffror på att australien under en enda timme sänkte sin elförbrukning under denna timme med jag tror 10-12%.

MINSKAD elförbrukning är inte signifikativt för vårt samhälle idag. Elbilar, elcyklar (som dessutom subventioneras i strävan att fleeeeer ska vara eldrivna) och för att inte tala om hur förändrat vårt behöv av två hål i väggen blivit efter vårt behöv av att vara uppkopplade. Minskad elförbrukning? Nä!
Jag tänker så här också, om vi bortser att ALLA tjänar på ett bättre klimat (den frågan diskuteras ju fortfarande) - vem tjänar grova pengar på ökad elkonsumtion, batteritilverkning osv sv? Jag gillar konspirationsteorier - de kan fungera lite som kanariefåglar i en kolgruva (passande metafor just i den här diskussionen va? ;) )
Innan någon kommer med bitska kommentarer om klimatförnekare osv, - hur vet man att vägen till en vändning av klimatpåverkan är just EL? Hur vet vi om dessa marknadskrafter leder oss dit DE vill, på ett för klimatet bästa sätt? Forskning pågår fortfarande, och det intensivt och pressat, och vem kvalitétssäkrar forskningen och vad som presenteras för oss vanliga dödliga? Forskning idag är inte alltid objektivt, forskning och vetenskap idag kan mycket väl vara beställd och köpt - det tror jag inte är så himlarnas kontroversiellt att säga.

En annan (inte så) liten detalj ang elbilar som fashinerar mig hur LITE information det finns om, och hur ovetande faktiska elbilsägare jag pratat med är - handlar om elbilens säkerhet för individen OCH andra som är i närheten av en kolliderad och explosionsartat brinnande elbil och de frågor som följer på det. Att en kraschad elbil inte är strömförande vet vi (tror jag), men de skador vätefluoriden gör på de som är inblandade i krocken, samt de brandmän som behöver kemdräkter för att ta hand om sånt elbilsvrak (och människorna som kanske sitter inklämda i sånt vrak) - brandkåren säger SJÄLVA att kunskapen om hur hantera en elbil och vätefluoriden är väldigt låg generellt idag. Hua säger jag!
Varför har vi accepterat dessa bilar så snabbt och så LÄTT?

Som sagt, detta är områden jag är dåigt insatt i, jag kan antagligen inte försvara mig i diskussionen om någon kommer och nagelfar vad jag skrivit, men jag vill bara uttrycka lite frågetecken och hur jag tänker...
Det är troligen många som tjänar på batteritillverkningen liksom det är många som tjänar på bensinen. Oavsett vad vi har för drift av bilar kommer folk att tjäna på det och lobba för det. Det låter dock onekligen som ordentliga problem, hur stor risk är det då att batteriet skadas? Har alla tillverkare samma teknik/material. Jag antar att det är ordentligt skyddat? Har det hänt någon olycka i praktiken ute i trafiken? Jag har inte hört om det.

Vi kommer inom en inte alltför avlägsen framtid se självkörande bilar och olycksrisken kommer att minskas drastiskt i synnerhet om bilarna är länkade till varandra, men självklart är det ett stort problem om elbilar exploderar och man inte kan ta hand om dem vid olyckor.

Tack för svaret, mycket intressant.
 
Det var någon som undrade om det finns några bra jämförelser över klimatkostnaderna mellan fossildrivna bilar och elbilar.

Här är en början till sådan information, tyvärr i form av en debattartikel:
https://www.nyteknik.se/opinion/uts...r-jamforbara-med-konventionella-bilar-6922773

Jag sitter och letar efter en forskningsrapport (gjord i Norge har jag för mig) jag läste i somras, som har ett liknande budskap som debattartikeln, alltså att elbilar inte år någon jättehit för jordens klimat tyvärr. Återkommer med en länk till denna när jag hittar den...

Elfordon är däremot jättebra, för de boendes hälsa i jordens storstäder, t.ex. Peking, Mexico City, eller nästintill valfri nordamerikansk eller europeisk storstad, eftersom man med hjälp av elfordon kan förbättra den hälsovådligt dåliga luften i dessa städer. Kommer elen man laddar fordonen med, från kraftverk drivna av kol, eller fossil olja t.ex., så har man bara flyttat de klimatskadliga utsläppen från fordonens avgasrör i staden, till kraftverkens skorstenar ute på landet.
 
Det var någon som undrade om det finns några bra jämförelser över klimatkostnaderna mellan fossildrivna bilar och elbilar.

Här är en början till sådan information, tyvärr i form av en debattartikel:
https://www.nyteknik.se/opinion/uts...r-jamforbara-med-konventionella-bilar-6922773

Jag sitter och letar efter en forskningsrapport (gjord i Norge har jag för mig) jag läste i somras, som har ett liknande budskap som debattartikeln, alltså att elbilar inte år någon jättehit för jordens klimat tyvärr. Återkommer med en länk till denna när jag hittar den...

Elfordon är däremot jättebra, för de boendes hälsa i jordens storstäder, t.ex. Peking, Mexico City, eller nästintill valfri nordamerikansk eller europeisk storstad, eftersom man med hjälp av elfordon kan förbättra den hälsovådligt dåliga luften i dessa städer. Kommer elen man laddar fordonen med, från kraftverk drivna av kol, eller fossil olja t.ex., så har man bara flyttat de klimatskadliga utsläppen från fordonens avgasrör i staden, till kraftverkens skorstenar ute på landet.

Skillnaden är ju att el kan vara grön, medan konventionell bensin och diesel alltid är smutsig och från en ändbar naturresurs.
 
Nu hittade jag artikeln om forskningsrapporten som jämför elbilar med fossildrivna förbränningsmotorbilar!

Artikeln var på norska, men studien tysk...

Varsågod, en läsövning på norska:

https://www.tu.no/artikler/rapport-...er-ut-mindre-co2-enn-denne-dieselbilen/433166
Det känns ju konstigt och göra jämförelsen baserat på smutsig el.
Hur många elbilar i sverige idag kan beräknas drivas av smutsig el? Kan ju inte vara många.

Folk kan väl tänka till.
Jag vet tex att jag själv skulle kunna ladda elbil med grön el. Parkeringshuset vi står i (som har laddstolpar på nästan alla platser) är täckt av solceller och ev inköpt el är grön.
 
Det känns ju konstigt och göra jämförelsen baserat på smutsig el.
Hur många elbilar i sverige idag kan beräknas drivas av smutsig el? Kan ju inte vara många.

Folk kan väl tänka till.
Jag vet tex att jag själv skulle kunna ladda elbil med grön el. Parkeringshuset vi står i (som har laddstolpar på nästan alla platser) är täckt av solceller och ev inköpt el är grön.

Handlar inte studien mycket om att tillverkningen av batterierna är det dåliga? Eller missförstår jag då?
 
Ja, men jag får känslan av att just tillverkningen är den stora boven. Men min kunskap i norska språket är begränsad.
Jag är inte heller jättebra på norska, men jag tolkar det som att det beror på bilens storlek. Fattar dock inte riktigt varför. Det står att elbil är bättre vid småbilar men att diesel är bättre vid stora bilar. När det gäller utsläpp under tillverkningsproessen så förstår jag inte heller VAD i tillverkningsprocessen som orsakar utsläppen. Är det elen igen? Dvs el som krävs under produktion? Eller ngt annat?
 
Jag är inte heller jättebra på norska, men jag tolkar det som att det beror på bilens storlek. Fattar dock inte riktigt varför. Det står att elbil är bättre vid småbilar men att diesel är bättre vid stora bilar. När det gäller utsläpp under tillverkningsproessen så förstår jag inte heller VAD i tillverkningsprocessen som orsakar utsläppen. Är det elen igen? Dvs el som krävs under produktion? Eller ngt annat?

Det behövs väl en hel del tungmetaller och annat för att tillverka batterier?
 
Det känns ju konstigt och göra jämförelsen baserat på smutsig el.
Hur många elbilar i sverige idag kan beräknas drivas av smutsig el? Kan ju inte vara många.

Folk kan väl tänka till.
Jag vet tex att jag själv skulle kunna ladda elbil med grön el. Parkeringshuset vi står i (som har laddstolpar på nästan alla platser) är täckt av solceller och ev inköpt el är grön.

Laddar du en elbil i det garaget, så lär knappast elen komma från garagets solceller! Solceller ger bara el om det är tillräckligt ljust ute, och garagets solceller lär inte vara direktkopplade mot ladduttaget, utan det är vanlig, nätbaserad el som man laddar bilen med.

KL

Svensk el är inte 100% "grön", utan kan bestå av lite diverse.
Dags för lite uppdatering av era kunskaper om svensk el:

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Elproduktion/

Det mesta av elen kommer från vattenkraft och kärnkraft.
Solel ger i dagsläget inte ens ett märkbart avtryck i statistiken, men kommer förhoppningsvis att göra det så småningom.
Kärnkraftsel, är liksom elbilar lurigt avseende CO2 utsläpp:
Den ger väldigt lite utsläpp medan den produceras i kärnkraftverket, men brytningen av Uran, hanteringen/transporter av bränsle, anrikningen av bränslet, och omhändertagandet av utbränt bränsle genererar CO2 utsläpp.

Ibland importerar vi el från kontinenten!

Oftare exporterar vi el.

Om vi skulle övergå till mer än en marginell andel elfordon i vår fordonsflotta, så behöver vi öka vår elproduktion, bygga ut högspänningsnätet, samt bygga ut vårt distributionsnät för el.

I det korta perspektivet innebär en kraftigt höjd elförbrukningen att reservaggregaten tas i bruk och/eller att vi importerar el. Importerad el är sällan särskilt "grön".

Att göra en studie i Tyskland, om elbilars klimatpåverkan, förutsätter ju att den görs med den elmix som är normalt tillgänglig i Tyskland och i Tysklands grannländer. Man kan ju liksom inte göra en sådan studie på "den bästa sortens el", ej heller på "den sämsta sortens el".

Att tänka sig att elbilar i Sverige enbart skulle laddas med solel, faller på sin egen orimlighet, det blir ganska svårt att ladda bilen under 6-7 månader per år, eftersom man inte får ut mer än marginellt med el ur solcellerna under den mörkare delen av året. Det behövs annan el också.
 
Om vi skulle övergå till mer än en marginell andel elfordon i vår fordonsflotta, så behöver vi öka vår elproduktion, bygga ut högspänningsnätet, samt bygga ut vårt distributionsnät för el.

Att tänka sig att elbilar i Sverige enbart skulle laddas med solel, faller på sin egen orimlighet, det blir ganska svårt att ladda bilen under 6-7 månader per år, eftersom man inte får ut mer än marginellt med el ur solcellerna under den mörkare delen av året. Det behövs annan el också.

Marginell? Prognosen är var fjärde bil år 2021 kommer vara en elbil eller laddhybrid. Redan idag finns ca 60 000 stycken i Sverige. Antalet fördubblades under år 2017.
Det är redan bra mycket mer än marginell andel av fordonsflottan.

Många bilar laddar ju medan de körs också. Och självklart kan solel inte stå för allt. Jag tror på vindkraft! Men att mer forskning behövs på lagringen av el.
Och det är en myt att det inte går att få solel under 6-7 månader i Sverige. Solel produceras även vid molnigt väder även om kapaciteten såklart minskar.
 
Marginell? Prognosen är var fjärde bil år 2021 kommer vara en elbil eller laddhybrid. Redan idag finns ca 60 000 stycken i Sverige. Antalet fördubblades under år 2017.
Det är redan bra mycket mer än marginell andel av fordonsflottan.

Många bilar laddar ju medan de körs också. Och självklart kan solel inte stå för allt. Jag tror på vindkraft! Men att mer forskning behövs på lagringen av el.
Och det är en myt att det inte går att få solel under 6-7 månader i Sverige. Solel produceras även vid molnigt väder även om kapaciteten såklart minskar.

Laddas när de körs??? Perpetuum Mobile? Du kan aldrig få ut mer energi än du tillför.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin

Hur många bilar finns det i Sverige? Och du anser att 60.000 bilar är mer än en marginell andel? Btw så fanns det 63.000 (drygt) elbilar i september 2018.

Här kan du läsa om hur många bilar det finns i Sverige:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Fordonsstatistik/#161439

I september 2018 fanns det 6923937 (nästan sju miljoner) personbilar i Sverige. Av dessa var drygt 1 miljon avställda (sommarbilar, lagerbilar hos bilhandlaren m.m.), eller ännu icke helt avförda avregistrerade bilar (skrotbilar, exporterade bilar m.m.)

Andelen elbilar (=laddbilar eller elhybrider) är alltså marginell, det handlar om promillen av det totala antalet personbilar.


När antalet elbilar ökar över den där försumbara gränsen och börja närma sig ett antal hundratusen, det är då eltillgången börjar bli intressant. Både ur ett eltillverkningsperspektiv och eldistributionsperspektiv.

Om du ska ladda en elbil, som du också avser att köra med, så duger det inte att få litegrann el ur solcellerna som går till ladduttaget, det måste komma tillräckligt med el, när den behövs. Ladduttaget behöver vara nätanslutet.
Därför är inte solceller ett rimligt sätt att skaffa fram el till Sveriges elbilsflotta annat än som komplement i Sveriges totala elmix.
Vindkraft är inte heller helt oproblematisk, vare sig ur ett miljö och/eller klimatperspektiv, men inte heller ur ett elkraftbalanseringperspektiv.
Bl.a. vill Svenska Kraftnät (den svenska elnätsmyndigheten) senarelägga utfasningen av svenska kolkraftverk, mycket p.g.a. ökat elbehov genererat av elbilar...

Debattartikel om elbilar och laddningen av dessa från Svd:

https://www.svd.se/elbilar-ar-inte-miljovanliga--laddas-med-kolkraft
 
Laddas när de körs??? Perpetuum Mobile? Du kan aldrig få ut mer energi än du tillför.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Evighetsmaskin

Hur många bilar finns det i Sverige? Och du anser att 60.000 bilar är mer än en marginell andel? Btw så fanns det 63.000 (drygt) elbilar i september 2018.

Det går att göre jämförelser på flera vis. Här är det lämpligare att jämföra antalet nyregistrerade bilar då flertalet elbilar är nya och det främst är äldre bilar som tas ur drift. Det kommer ta lång tid att fasa ur de gamla bilarna. Men ja det är en liten andel men den ökar snabbt.
 
Dvs att du tycker det är så baserat på att bilavgaserna luktar mindre illa nu än för 30 år sedan?
Ja, att bilavgaserna inte stinker på samma sätt är bara en trevlig bieffekt av katalysatorerna. Det går även att se skillnad på dåliga och mindre dåliga avgaser. De dåliga är mörkare, för effektiv förbränning ger mindre rök. Samma fenomen kan observeras vid vilken skorsten som helst när man eldar. Är eldningen effektiv blir det knappt någon rök.

Och att man återvinner batterier? Återvinning av batterier är väl snarare ett plus miljömässigt. Hade man slängt dem på tippen hade det varit annorlunda. Och elbilar luktar ännu mindre.
Och batterier och elektronik återanvänds på samma sätt som man återanvänder metallskrot? Bara att slänga dem i en stor smältdegel och så gör man nya batterier? Knappast.

Att återvinna batterier och elektronik är ytterst komplicerat som medför betydligt större kostnader per kilo än att återvinna metall.

Klart att elproduktion inte är fri från utsläpp, i Sverige så lär man dock få annan el än brunkolsbaserad för det mesta. Och som jag nämnt tidigare så
Sverige är en nettoimportör av elenergi. Med en seriös kärnkraftspolitik så hade man kunnat vara en nettoexportör och kanske sorberna i östra Tyskland kunnat få ha sin hembygd i fred.

Bara för att elproduktionen i utlandet är smutsig så betyder det inte att det inte räknas.

Jag hoppades bara att du kunde visa på en jämförelse mellan bensindriven och eldriven bil- det skulle vara intressant, men det kan du alltså inte.
Se ovan. Jag diskuterar hela energi- och återvinningskedjorna.
 
Det är troligen många som tjänar på batteritillverkningen liksom det är många som tjänar på bensinen. Oavsett vad vi har för drift av bilar kommer folk att tjäna på det och lobba för det. Det låter dock onekligen som ordentliga problem, hur stor risk är det då att batteriet skadas? Har alla tillverkare samma teknik/material. Jag antar att det är ordentligt skyddat? Har det hänt någon olycka i praktiken ute i trafiken? Jag har inte hört om det.

Vi kommer inom en inte alltför avlägsen framtid se självkörande bilar och olycksrisken kommer att minskas drastiskt i synnerhet om bilarna är länkade till varandra, men självklart är det ett stort problem om elbilar exploderar och man inte kan ta hand om dem vid olyckor.

Tack för svaret, mycket intressant.

Ja, olyckor har hänt en hel del, däremot vet jag inte om det finns någon aktuell statistik om det. Jag tycker jag hör många olika bud om olyckskomplikationerna med elbilar men verkliga risker finns, det tror jag de flesta förståsigpåare och vetare är överens om. Frågan är liksom vem ska man tro på? Hittade en färsk artikel om en kollision daterad 18 september 2018, som jag tycker låter oroande bara den: https://www.expressen.se/kvallsposten/tva-bilar-i-krasch-pa-e22-langa-koer/


(här en engelsk wiki om elbilar i kollision; https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicle_fire_incidents )

Transportstyrelsen har följande på sin hemsida ang risker, och då gäller det sjöfart vs elbil som laddas på fartyg: https://www.transportstyrelsen.se/s...elbilar-ombord/Risker-med-el-bilar-batterier/ I övrigt har inte transportstyrelsen så mycket matnyttigt vad gäller säkerhet runt elbilar vid ev kollision. Jag minns att det var en elbil som började brinna på något fartyg i danmark för ett antal år sedan, utvecklingen har väl gått framåt men antar att den olyckan är anledningen till transportsstyrelsens koppling av elbilar r/t sjöfart.

Jag hörde något avsnitt av riskpodden i somras där man pratade om elbilar och brandskyddets oro och okunskap ang hantering av elbilar i kollision, och det var någon där som slog hål på många myter ang elbilsolyckor men jag tyckte nog att jag fick lite oro i hur han i den podden tonade ner risker.

Jag har två släktingar som har elbilar, den ena en hybrid och den andra en laddhybrid. Det är skitcoolt att köra eller bara åka i en elbil, man bara swoooshar fram, och bilarna jag åkt eller kört har mycket avancerade funktioner r/t omvärlden och vad som händer runt bilen under färd. Men det är ju fortfarande en bil som framförs av någon. Jag pratar mycket med folk inom räddningstjänst och de har naturligtvis kunskap om hur hantera elbilar som kolliderat, men det är lite mer omständigt och riskfyllt.

Och jag undrar då, hur liksom har elbilar testats hr i sverige? E-cap naturligtvis, men jag förutsätter att annan säkerhet har testats, eller? Någon annan har kanske mer info om det?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 750
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 671
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp