Bukefalos 28 år!

Det minns jag faktiskt knappt det var så länge sedan, minns bara att jag tänkte att det här gör jag inte om om jag kan undvika det. (ngt i stil med jordelivets värsta mens med alla tillbehör, men jag visste att det sannolikt skulle bli så pga att en väninna hade testat ett par månader innan. Hon är lika känslig för p-piller som jag är men äter dem oftast ändå. Så det behöver inte vara så för alla.). (och om du undrade varför så var det bara vanlig hederlig dumhet a la student som orsakade det, inte ngt vagt ansvarsfullt som sprucken kondom.)
Aha, vad gör egentligen ett dagen efter piller, triggar igång en mens eller hur funkar det? Har som sagt aldrig provat och hoppas slippa det också.
 
Det kan man ju såklart också göra. Det antar jag väl till och med att folk gör när de tar nya mediciner. Det är fortfarande skillnad mellan att läsa om det i FASS och att höra det från ngn person (FASS är ju bra torr läsning oftast.). Dessutom kan jag inte se varför just p-piller skulle vara en konstig fråga med tanke på allt annat som folk frågar om här.

Dessutom är inte FASS allt. På Voltarenkräm står tex inte svimningar som biverkning så sjukvårdsupplysningen hävdade att yrseln absolut inte kunde bero på den, en total omöjlighet!

-men om yrseln kvarstod en månad eller två kunde jag kontakta läkare (jag klarade knappt att ta mig från jobbets toa till skrivbordet). Jag blev så orolig att jag ringde en kompis som utbildar läkare som kollade upp det åt mig ändå för säkerhets skull (för illamående för att surfa och livrädd att jag var sjuk på riktigt nu efter sjuksköterskans kommentarer), det är en icke ovanlig biverkning på VoltarenTabletterna! och gick mycket riktigt över efter några timmar och kom aldrig tillbaka (eftersom jag aldrig mer använder Voltarenkräm). Inte ringde jag in den biverkningen och inte skulle de ändrat i Fass heller för den delen. P-piller sägs inte ens vara speciellt forskade på -biverkningsmässigt, även om de är rejält testade genom att folk använt dem.


Definitivt ingen konstig fråga, det har jag aldrig påstått.
Absolut ska man fråga här, det är ett jättebra forum. Men vill man ha ett bredare statistiskt svar (vilket ju inte alls är säkert att det är det TS är ute efter) så ska man inte BARA fråga här, utan kanske läsa den torra texten på fass och prata med barnmorska OCKSÅ. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. :)

Det var i all välmening som jag tipsade om att söka information på fler ställen, inte på något sätt menat som kritik mot frågan.
 
Många säger sig ha fått det utskrivet nästan i blindo utan diskussion om biverkningar. Ingen nämnde biverkningar när jag fick det utskrivet och när jag frågade gång nummer två ville de ändå inte diskutera dem direkt. Du hade nog lite tur med din barnmorska.


Jag kanske hade tur, men jag hoppas att man står på sig om man har frågor. Jag har själv bett att få byta barnmorska när jag inte var nöjd med bemötandet, det tycker jag är en självklarhet. Man har rätt att få den hjälp man ber om, att inte få svar på sina frågor är inte ok!
 
Jag åt cerazette i 3-4 månader kanske. Mådde skitdåligt, va ständigt ledsen och såg mörkt typ, sex var ingen hitt och jag gick upp i vikt. Sen slutade jag och blev gladare men kilorna var kvar, sexlusten kom tillbaka men när jag slutade fick jag jordens mensvärk( har haft världens snällaste mens innan, blöder 4 dagar, en dag lite mer, en liten liten värk men inget mer man tänker på, man överlever), men mensvärken jag fick sen, andra dagen på mensen, jag kunde inte stå rakt upp utan att äta typ ipren eller liknande och blödde som tusan flera dagar och den är mer utdragen. Det var inte värt det för mig, men är inget fan av kondom heller, så jag vet inte hur jag ska göra :) Har inte vart så sexuellt aktiv det sista så inga problems ;)
 
Aha, vad gör egentligen ett dagen efter piller, triggar igång en mens eller hur funkar det? Har som sagt aldrig provat och hoppas slippa det också.

Det skjuter upp ägglossningen, så att spermierna förhoppningsvis hinner dö innan ägget kommer i kontakt med dem. Med andra ord ingen garanti för att slippa graviditet och inte alls lika säkert som vanliga p-piller. Beroende på var i menscykeln du är (om ägglossning redan skett) så är det inte säkert att det har effekt alls. Så de rekommenderar att man gör ett graviditetstest efteråt.
Dessutom har det sämre effekt på kvinnor som väger mycket, har för mig att de finns nån varning om man väger över 80-90 kg.
 
Det skjuter upp ägglossningen, så att spermierna förhoppningsvis hinner dö innan ägget kommer i kontakt med dem. Med andra ord ingen garanti för att slippa graviditet och inte alls lika säkert som vanliga p-piller. Beroende på var i menscykeln du är (om ägglossning redan skett) så är det inte säkert att det har effekt alls. Så de rekommenderar att man gör ett graviditetstest efteråt.
Dessutom har det sämre effekt på kvinnor som väger mycket, har för mig att de finns nån varning om man väger över 80-90 kg.
Om vi säger nu att man vill skydda sig optimalt och använder sig av kondom, när är "säkrast" att ha sex (om nu det som inte får hända händer ändå, att kondomen går sönder), med tanke på hur länge spermier överlever och om man måste ta dagen efter piller? :confused:
Leker med tanken nu.
 
Definitivt ingen konstig fråga, det har jag aldrig påstått.
Absolut ska man fråga här, det är ett jättebra forum. Men vill man ha ett bredare statistiskt svar (vilket ju inte alls är säkert att det är det TS är ute efter) så ska man inte BARA fråga här, utan kanske läsa den torra texten på fass och prata med barnmorska OCKSÅ. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. :)

Det var i all välmening som jag tipsade om att söka information på fler ställen, inte på något sätt menat som kritik mot frågan.
Absolut, jag håller med om att alltid läsa FASS.
 
Aha, vad gör egentligen ett dagen efter piller, triggar igång en mens eller hur funkar det? Har som sagt aldrig provat och hoppas slippa det också.
Nej, det ska tydligen fördröja/förhindra ägglossning. Ingen aning om varför effekten blev som den blev.

(aha vanlig biverkning bara. Men jag kan mycket väl tagit ngn annan variant än denna
Mycket vanliga biverkningar:
  • yrsel, huvudvärk
  • illamående, magsmärta
  • ömhet i brösten, försenad menstruation, kraftig menstruation, blödning, smärta i livmodern
  • trötthet)
 
Jag kanske hade tur, men jag hoppas att man står på sig om man har frågor. Jag har själv bett att få byta barnmorska när jag inte var nöjd med bemötandet, det tycker jag är en självklarhet. Man har rätt att få den hjälp man ber om, att inte få svar på sina frågor är inte ok!

Mmm jag tyckte din gjorde så som man ska göra :) (jag har aldrig haft samma barnmorska två gånger i rad ;) )
 
Nej, det ska tydligen fördröja/förhindra ägglossning. Ingen aning om varför effekten blev som den blev.

(aha vanlig biverkning bara. Men jag kan mycket väl tagit ngn annan variant än denna
Mycket vanliga biverkningar:
  • yrsel, huvudvärk
  • illamående, magsmärta
  • ömhet i brösten, försenad menstruation, kraftig menstruation, blödning, smärta i livmodern
  • trötthet)
Ah, då e ja me. :)
 
Om vi säger nu att man vill skydda sig optimalt och använder sig av kondom, när är "säkrast" att ha sex (om nu det som inte får hända händer ändå, att kondomen går sönder), med tanke på hur länge spermier överlever och om man måste ta dagen efter piller? :confused:
Leker med tanken nu.

OM nu kondomen skulle gå sönder så rekommenderas akut p-piller och uppföljning med graviditetstest om mensen skulle vara försenad. :)
 
Fast om folk inte ringer in/anmäler biverkningar gör ju att läkemedelsverket aldrig får reda på det och att det aldrig kan läggas till i Fass.
Hm, jag antog att de inte tog upp biverkningar utanför forskning och testerna som görs innan en medicin godkänns. Självklart berättade jag tex för barnmorskan om varför jag slutade med p-piller, men hon skrev inte upp biverkningarna då så jag som sagt antog att biverkningar i Fass var där för att stanna och inte ändrades från den dag medicinen började användas.
 
Jag har ätit neovletta och yasminelle. Fick mindre mens och mensvärk av båda, men i övrigt var det mest besvär. Av neovletta fick jag migränliknande huvudvärk, inte så mycket i början men blev värre och värre. Ganska vanligt besvär med neovletta enligt bm, som rekommenderad yasminelle. Änvände inte yasminelle mer än tre månader. Blev ledsen och nere. Storgrät för banala saker som att mjölken var slut. Var inte alls mig själv.

Då gav jag upp. Inga extra hormoner i min kropp.
 
Alltså om du ser sex som något "oundvikligt" så hade jag nog bara slutat ha sex. Varför i hela friden har du sex ifall du inte är det minsta intresserad?:confused:

Sen kan du ju hålla koll på ägglossning med stickor också. Typ 12 timmar efter ägglossning borde det kunna vara ganska säkert att ha sex (och fram till mens då.)
 
Typ 12 timmar efter ägglossning borde det kunna vara ganska säkert att ha sex (och fram till mens då.)

Fast rent krasst så kan spermier leva flera dagar så om kondomen går sönder som ts är orolig för så är risken för graviditet rätt hög så kort inpå ägglossning.

Säkraste perioden förutom under mens är de närmaste dagarna efter mens.
 
Fast rent krasst så kan spermier leva flera dagar så om kondomen går sönder som ts är orolig för så är risken för graviditet rätt hög så kort inpå ägglossning.

Säkraste perioden förutom under mens är de närmaste dagarna efter mens.

Grejen är den att ägget inte lever länge. Om man vet att ägglossningen varit kan man räkna timmarna tills ägget är dött och då är det rätt säkert fram till mens. Direkt efter mens är inte alls så säkert, som sagt kan spermierna leva flera dagar och har man då tidig ägglossning så finns risken att det bli en graviditet.
 
Väldigt få kvinnor har ägglossning precis dagarna efter mens och har de det så har de ju också mens typ varannan vecka och är då medvetna om det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 013
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 297
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 616
Senast: jemeni
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 647
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp