Bukefalos 28 år!

P3 idag vid lunchtid..

Och där är vi olika i grund och botten. Jag tycker inte att människan går först. Förvisso är jag megaegoist, men inte på det sättet.
Jag ser människan som en del av naturen med samma värde som allt annat levande. Vår högre intelligens ger oss dock fler möjligheter, men också fler skyldigheter.
Vi bör förvalta naturen för dess egen skull och inte för vår skull. Gör vi det får vi mycket tillbaka från naturen.
Se hur det ser ut idag när vi förvaltar jorden för vår skull. Snart har vi ingen beboelig planet kvar.

Människan är skyldig att inte ta upp mer plats eller fler resurser än vad som finns ledigt. Att skuffa undan och utrota andra arter för vår egen expansion är inte försvarbart. Så primitiva är vi inte längre.

Och nej, människo-offer är inte min grej. Liv ska inte tas i onödan.
 
Med ditt sätt att se saker så kan man ju tro att om en av dina hundar och någon annans barn ramlar i vattnet och behöver bli räddade. Då så prioriterar du att dra upp hunden först även om det innebär att barnet drunknar.

Det är sådant som skrämmer mig, och gör att jag inte tycker att du skall arbeta med människor. Om något av mina barn fick dig som lärare, så skulle du inte ha mitt förtroende som förälder. Och tro mig, lärarna behöver föräldrarnas stöd. Jag skulle se till att barnet fick byta klass eller t.o.m. skola för att slippa en lärare som inte sätter människor först.
 
I sådana pressade situationer går man alltid på känslor och jag skulle inte kladra någon som räddade en älskad vän, oavsett art.
Är det så konstigt att man väljer att rädda den man har en personlig relation till?
Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag undlät mig att rädda min hund, men å andra sidan skulle jag inte kunna förlåta mig själv om jag undlät att rädda en människa heller.

Nu vet jag i och för sig inte hur jag skulle reagera, för jag har aldrig varit i den sitsen. Förhoppningsvis gör jag det inte heller.
Antagligen grabbar jag tag i den som är närmast eller så hivar jag upp den som ser ut att ligga sämst till, men jag vet som sagt inte.
Jag är rätt kass i nödsituationer överhuvudtaget för jag
brukar frysa på stället.

Men man kan ju undra vilka barn jag skulle behöva dra upp i mitt arbete eller rädda på annat sätt?
Gymnasie-eleverna gör de flesta sådana aktiviteter på egen hand. Det skulle isåfall vara att ta hand om någon alkoholförgiftad sådan på kvällen, men se det kan jag.

Ditt förtroende behöver jag inte och jag lär aldrig undervisa dina barn. Föräldrar som du undviker jag.
De brukar vara en pest i allt.
 
Jag är rätt kass i nödsituationer överhuvudtaget för jag brukar frysa på stället.
Motsatsen till mig alltså. Jag är som bäst när nöden är som störst. Och jag vet precis hur jag reagerar. Jag blir mycket effektiv och kristallklar. Jag skulle i alla lägen dra upp en människa först.

Ditt förtroende behöver jag inte och jag lär aldrig undervisa dina barn.
Det kan du ju inte helt säkert veta.

Föräldrar som du undviker jag. De brukar vara en pest i allt.
Konstigt, mina barns lärare uppskattar mig väldigt mycket. Jag anses vara ett stort stöd för dem i deras arbete. Men de sätter också människor först. Och så tror jag att jag har större erfarenhet av att vara förälder, än vad du har av att vara lärare. Och hur skall du kunna undvika föräldrar som jag? Hur skall du veta vilka som är som jag? Och hur skall du kunna be att få slippa att undervisa deras barn? Och vad är det som är som jag? Just bland föräldrar så finns det många som "är som jag" på en massa olika vis. Det är en del av vad man blir som just förälder. Man sätter alla barn före allt annat. Föräldrar brukar göra det.
 
Om jag dödar ett barn, så är det ett allvarligt brott.
Om jag dödar en hund, så blir jag ersättningsskyldig för värdet på hunden. Såtillvida att den inte jagat mina hästar, kor, får eller andra hemdjur och inte låtit sig fångas in, för då så får jag döda hunden.

Börjar du inte förlora greppet nu, Inte_Ung?

Du börjar låta patologisk...

Om det är så billigt, (jag tvivlar dessutom på att det räcker att betala "hundens värde") varför skjuter dem inte då? Alla lösa hundar du ser?

Jag räknar med att du har råd.
 
Jag ser människan som en del av naturen med samma värde som allt annat levande. Vår högre intelligens ger oss dock fler möjligheter, men också fler skyldigheter.
Vi bör förvalta naturen för dess egen skull och inte för vår skull. Gör vi det får vi mycket tillbaka från naturen.
Se hur det ser ut idag när vi förvaltar jorden för vår skull. Snart har vi ingen beboelig planet kvar.

Människan är skyldig att inte ta upp mer plats eller fler resurser än vad som finns ledigt. Att skuffa undan och utrota andra arter för vår egen expansion är inte försvarbart. Så primitiva är vi inte längre.

:bow:

/clipsie - mamma, hundägare och lärare (snart)
 
Då så prioriterar du att dra upp hunden först även om det innebär att barnet drunknar.

Jag tycker att detta är grovt påhopp, för Jadzia har aldrig skrivit att det var så hon skulle göra. Varför drar du en så snabb och EXTREM slutsats?

Att inte se nyanserna eller ens beakta vad Jadzia säger, tycker jag vittnar om en oerhört inskränkt inställning. Med din retorik så påminner du mig om flera manipulativa ledare som inte ger mycket för demokrati och friheten att ha en egen åsikt.



Det är sådant som skrämmer mig, och gör att jag inte tycker att du skall arbeta med människor. Om något av mina barn fick dig som lärare, så skulle du inte ha mitt förtroende som förälder.

Alla lärare har inte alla föräldrars förtroende. Intervjuar du samtliga gymnasielärare för dina barn, så att du kan veta om du skall ha förtroende för dem eller ej?

Jag skulle rekommendera att du har hemundervisning för dina barn, för dina värderingar är de sanna och rätta och därmed skulle du undvika att de kanske tänker för sig själva, eller (hemska tanke) att de ifrågasätter dig. Typiska sektledaregenskaper.

Och tro mig, lärarna behöver föräldrarnas stöd

Varför det? Är eleverna så oregerliga? Är utbildningen så dålig? Är politikerna (som fattar beslut om skolan) bara receptiva mot föräldrar?

Vad lärare behöver, enligt min åsikt, är en stark facklig organisation som har förmåga att värderea utbildning.
 
Nu så är det ju så att det alltid finns en ägare till denna "naturen" som som hundägare vill träna sin hund i och ryttare vill rida i. Har dessa ägare till marken där "naturen" befinner sig alltså ingen talan?

Jag börjar tröttna på just den diskussionen om din mark, så jag skall fatta mig kort.

BYGG STAKET runt hela klabbet - gärna el och taggtråd över!

Problem solved! :cool: :mad:
 
Inte något speciellt kontroversiellt.
De flesta här på buke skulle bli avstängda där i ett nafs. Ribban är väldigt låg.
 
Bevare mig!
Blev inte du nyligen avstäng från Babyboom?
Jag undrar vad du skrev där?

Jag förstår inte riktigt vad du menar eller syftar på, men kunde ändå inte låta bli att flina lite... :D

Vad jag skrev där? Ungefär som här, jag har åsikter som kanske inte alltid gillas av alla, men jag argumenterar för dem... precis som du! ;)

Du hade blivit avstängd fortare än mig! Jag lovar!

Fick fö ett massmail idag (trots min anvstängning åtnjuter jag tydligen denna service) från babyboom där de nu infört en klagoknapp! OM tillräckligt många trycker på klagoknappen för att användaren tycker att ett inlägg går emot svensk lag eller "netikett", så raderas inlägget av moderator.

kanske skall du prova att bli medlem ett tag innan du yttrar dig...
 
Herregud :rofl: :rofl:...för sjuhundraåttioelfte gången så är jag glad att jag bor där jag bor...... :D :D Här skiter hundarna i vart dom skiter...här är vi ifred och slipper barnskrik och blöjkastning, jakträtt finns och hundarna är lösa och jagar för den delen inte heller :D
Tror inte jag skulle orka ha hund i stan vad det låter som.....sen hundägare vs barnägare....barna är ju oftast mer skrämmande än hundar....när dom blivit lite äldre och går bärsärkargång i stan, med vapen o knark innaför västen...huuua..
 
Grana m.fl.

Oavsett ställningstagande så har Inte_Ung hållt sig "till sin tråd" medans många låtit ilskan tagit över och lägger energin på påhopp angående I-U.

Jag måste säga att jag på sätt och vis blir imponerad av att I-U som i de flesta diskussioner har åsikter mot strömmen och diskuterar dem utan att skriftligt tappa humöret trots att I-U får ta emot en hel del skit för sina åsikter.

"Där argumenten tar slut..." gäller alla oavsett åsikt.

Jag tycker att alla åsikter är viktiga i en diskussion och ju mer olikheter ju bättre - det föder liv i debatten men tyvärr envisas vissa med att sätta sig över andra med hänvisning till att en synsätt är rätt och ett annat fel...tråkigt.

En klapp på axeln till Jadzia som seriöst lyckas diskutera med I-U.
Tycker överhuvudtaget att Jadzia håller sig väldigt teoretisk/saklig och INTE BLANDAR IN KÄNSLOR i de flesta diskussioner - toppen, enligt mig!
Du verkar vara en av de mycket få som fullt ut accepterar att andra är av annan åsikt.

Många på detta forum stämplar sig själva som "så förstående" men bara till de träffar på en motdebattör som är av annan, ofta politisk, åsikt.
 
Jag måste säga att jag på sätt och vis blir imponerad av att I-U som i de flesta diskussioner har åsikter mot strömmen och diskuterar dem utan att skriftligt tappa humöret trots att I-U får ta emot en hel del skit för sina åsikter.

Jag reagerade häftigt på I_Us generalisering av Jadzias moraliska värdering ang barn vs hundar.

Jag tycker inte att att det är att diskutera sakligt, utan det är att dra till med något extremt. Att anklaga någon för att rädda en hund före ett barn tyckar jag är både grovt och plumpt och en alldeles onödig kommentar. Inte ens jag har sänkt mig så lågt.

DÄREMOT är jag den första att erkänna att jag uppmanade I_U (kanske väl raljerande) att skjuta alla lösa hundar, då det enl. hennes lagkunnande inte skulle kosta så mycket. Lågt också (skall erkännas), men jag tappade humöret.

Men jag upplever inte att någon större skada är skedd. Jag vet att Inte_Ung kan försvara sig och att hon inte drar sig för att ge igen med samma mynt. Vad har tex. mitt (hastigt, men ändå) avslutade medlemskap på Babyboom med debatten att göra? I det läget känner jag mig lite förbryllad... :confused:

Gällande lärare och huruvida de behöver föräldrars stöd eller ej, så tycker jag nog att Inte_Ung bjöd på en del attack. Hon vill uppenbarligen inte inse att människor är olika och har olika moraliska betänkligheter gentemot lagar och förordningar och dristar sig inte för att avfärda Jadzia som lämplig lärare. Givetvis skapar det provokationer och jag (återigen) reagerar mer med känsla än med saklighet... Det kan ifrågasättas, men jag är inte mer än människa och har lätta för att känslomässigt gå upp i varv.

Kanske agerade jag i affekt just därför att Inte_Ung inte höll sig till ämnet, utan själv har en retorik som vädjar till känslor...
 
??

Jag förstår inte riktigt vad som är värt att prata om så här mycket då jag anser att det är en självklarthet att plocka upp hundbajs och hålla sin hund kopplad på allmän plats? :confused:
 
Jag måste säga att jag på sätt och vis blir imponerad av att I-U som i de flesta diskussioner har åsikter mot strömmen och diskuterar dem utan att skriftligt tappa humöret trots att I-U får ta emot en hel del skit för sina åsikter.
Jag är inte det minsta upprörd på något sätt alls. Jag skriver bara vad jag tycker. Men jag blir inte så där arg på någon som tycker annorlunda, mest förundrad på ett sätt som gör att jag vill veta mera.

En klapp på axeln till Jadzia som seriöst lyckas diskutera med I-U.
Ja, Jadzia låter mig få veta hur hon tycker. Det är generöst att göra så. Hon är dessutom ÄRLIG, vilket jag tvivlar på att alla här är. Den ärligheten tycker jag visar på både stort mod och en stabil personlighet. Och jag ser ingen anledning att undanhålla henne mina åsikter för att de går åt ett annat håll än hennes.
 
Vart ser du tecken på att andra inte är ärliga? Jag upplever nog de flesta som ärliga så jag blir ganska förvånad över sådana uttalanden.
 
Jag reagerade häftigt på I_Us generalisering av Jadzias moraliska värdering ang barn vs hundar.
Men det verkade inte Jadzia göra, så varför tycker du att du skall bli upprörd över det? Jag ställde en klargörande fråga, Jadzia svarade och DU blev upprörd. Konstig reaktion tycker jag.

Att anklaga någon för att rädda en hund före ett barn tyckar jag är både grovt och plumpt och en alldeles onödig kommentar.
Det var en fråga, och varför tycker du att det är så farligt? Vilken skulle du rädda först?

Vad har tex. mitt (hastigt, men ändå) avslutade medlemskap på Babyboom med debatten att göra? I det läget känner jag mig lite förbryllad...
Du skriver ilsket och i hastigt mod, där du attackerar någon, mig, för vad den har skrivit angående någon ytterligare annan, Jadzia, alltså inte just dig. Så jag blev litet nyfiken på vad du kunde ha vräkt ur dig på Babyboom?

Jag skall inte vara på Babyboom alls, ty det skulle vara elakt mot de som finns där nu. Men av den anledningen så har jag den goda smaken att hålla mig därifrån av mig själv.

Hon vill uppenbarligen inte inse att människor är olika och har olika moraliska betänkligheter gentemot lagar och förordningar och dristar sig inte för att avfärda Jadzia som lämplig lärare.
Där så hade jag ju helst diskuterat Läroplanens syn på lagar och moral. Det finns en del normer som Lärare skall följa. Några står i Skol-lagarna, andra i Läroplanen och sedan så kan Skolorna själva lägga till att de t.ex. vill ha en Kristen Livs-syn eller vad de nu önskar. Men jag tror inte att "Lagtrots" är något som Skolor får uppmana till. Att på Parlamentarisk och Demokratisk väg påverka våra lagar och regler. Det är vad som skall läras ut. Och inte att "Man tar saken i egna händer och gör som man vill". Skolan skall inte skapa en massa Plogbillsaktivister, Djurens Rätt Aktivister och andra Anarkister.

Givetvis skapar det provokationer och jag (återigen) reagerar mer med känsla än med saklighet... Det kan ifrågasättas, men jag är inte mer än människa och har lätta för att känslomässigt gå upp i varv.
Jag tror inte att det är en bra egenskap hos en lärare att "lätt gå upp i varv" och reagera mera med känslor än med saklighet på provokationer. Skall du hantera dina elever så? Ty elever om några kan konsten att provocera sina lärare. Därav mitt "Bevare mig".
 
Vart ser du tecken på att andra inte är ärliga?
Det är litet svårt att peka på. Men det har med det eviga inlindandet att "Min hund är så snäll och väluppfostrad så lagarna gäller bara för andra hundar, de ouppfostrade, och inte för min" att göra. De som tycker att "Det är väl bra om de andras ouppfostrade hundar är kopplade, men min är så JÄTTEBRA så den skall minsann inte behöva vare kopplad". Det luktar någon sorts dubbelmoral.

Typ, lagen är bra för andra, men jag behöver inte följa den för jag gör minsann ingen skada.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp