P3 idag vid lunchtid..

Om det bara är ett forum varför då försöka läxa upp andra genom att framstå som bätte? :confused:
Det står på annat ställe i tråden, men jag kan upprepa det igen.

Jag tycker att det verkar att behövas en debatt om vad man får och inte får göra vad det gäller hundar. Detta grundar jag på att det inte verkar som att tillräckligt många hundägare verkligen vet vilka lagar och regler som gäller för hundhållning.
 
Om däremot du går runt i din skog flera kilometer ifrån ditt hus på en redan befintlig stig och möter en hundägare med kopplad hund och ÄNDÅ blir störd för att du ( eller kanske ngn annan som äger mark) inte GILLAR hundar så kan du knappast åberopa din rätt som markägare och avvisa dem från skogen.
Jag är alltid fullt nöjd så länge som hunden är kopplad och inte skäller. Även vad gäller promenad över min gårdsplan, trots att den promenaden inte ens är laglig.

Och att kräva kopplad hund kan jag alltid göra på min mark. Det var det som saken gällde. När måste hunden vara kopplad.
 
Men i alla lägen KAN man ju inte vara helt 100 på att någon inte blir störd TROTS att man följer alla "lagar".
Jag är fullt nöjd så länge som man har Försökt att följa alla lagar.


Om du ska åka buss med dina barn och de stökar - hur vet du då att inte ett antal personer faktiskt blir störda av dem? Och om du blir upplyst om saken; tycker du då att du i hänsynens namn ska gå av bussen och gå istället? Har inte du rätt att TROTS att vissa personer stör sig på barn (de kanske inte ens är stökiga utan bara sitter och pratar) fortsätta din bussresa?
Om barnen verkligen är stökiga, så skulle jag faktiskt överväga att gå av och gå. Särkilt om barnen stökade vidare trots att jag bad dem sluta. Jag har stannat bilen och väntat när de inte bahagat sluta stöka. Om de bara pratar som folk gör mest och inte hojtar högt. Så tycker jag att de är som folk är mest, men om de skrikpratar på barns vis, så ber jag dem tala tystare.

Om ngn har hunden kopplad och har pli på den så kan man inte kräva att de inte ska vistas i närheten av folk som inte gillar hundar. Om de går med sin hund på en hästtävling och råkar gå förbi där DU sitter; menar du då att de av hänsyn till dig ska åka hem med hunden?
Jag upprepar: Är hunden kopplad så är ju allt på rätt sätt. Men det är klart att den även bör vara ganska tyst på en tävlingsplats, oljud av alla de slag är ju rätt störande och hundskall är ganska mycket oljud.

Allt jag vill är att hunden inte klättrar på mig, slickar mig i ansiktet, runkar på mitt ben, pissar på min bil, springer omkull mina barn, klättrar på mina barn när de simmar, jagar mina djur eller vilda djur eller skäller eller ylar när jag skall sova eller vill lyssna på något annat. En ylande och skällande hund på en badplats är ju t.ex. ganska störande. Och jag tycker att hundar som skäller låter illa.

Allt detta utom hunskallet löser man enkelt med ett koppel.
 
men inte faller det mig in att svära och bli helgalen härinne över dig som varit så klantig och faktiskt parkerat FEL två gånger!!!
Men det var ju ganska klantigt.

Det finns många hundägare som sköter sig bra, som har hunden kopplad när man ska och lös när/där man får. Däremot tycker jag det känns som om du helst vill att de inte ens ska få gå med kopplad hund i din skog oavsett hur stora ägor du har? ELler har jag missförstått?
Du har fullständigt missförstått. Allt jag vill är att jycken skall ha kopplet på när lagen säger så. Av orsaker nämnda i mitt förra inlägg.

Svar till:
--------------------------------------------------------------------------------

Och på det andra stället så var det kutym att alla hade katter. Där så hyrde vi hus och halvt stall, och hyresvärden ägde all marken som katterna sprang på förutom en villatomt. De i villan var väl införstådda med att det innebär lösa katter att bo granne med ett stall.


--------------------------------------------------------------------------------


Frågan är vad de i villan hade för "val".... införstådda kanske, men att de gillade det är ju inte säkert... eller säg såhär: tänk dig ett exempel som liknar ditt: hur ofta tror du en person som är katträdd vågar ta striden mot "alla" grannar som har katter? Vem tar hänsyn till denna person?
Jag, ty jag frågade och de svarade att de också ville kunna ha sin katt lös. Så vi kom överens om att vi alla kunde ha lösa katter om hanarna, som ju luktar illa annars, var kastrerade. Deras katt var en hanne.
 
Om det bara är ett forum varför då försöka läxa upp andra genom att framstå som bätte? :confused:
Det står på annat ställe i tråden, men jag kan upprepa det igen.

Jag tycker att det verkar att behövas en debatt om vad man får och inte får göra vad det gäller hundar. Detta grundar jag på att det inte verkar som att tillräckligt många hundägare verkligen vet vilka lagar och regler som gäller för hundhållning.
.
. :eek: , :confused:, :idea:, :smirk:, :rofl:

Jag saknar ord!

LIA
 
Jag tycker att det verkar att behövas en debatt om vad man får och inte får göra vad det gäller hundar. Detta grundar jag på att det inte verkar som att tillräckligt många hundägare verkligen vet vilka lagar och regler som gäller för hundhållning.

Jag tycker debatten är överdriven och att du verkar vara en fanatisk regelidiot.

Med all respekt för att någon hund juckar på ditt ben emellanåt och att du inte gillar det (vem gör det?), så tror jag ändå att du överdrivet "problemet" en hel del.

I övrigt, som kommentar till ditt "bevare mig" för att jag reagerar med känslor, så har jag några synpunkter.

Mitt känsloliv har aldrig stört min undervisning. Jag har ett långt tålamod, men reagerar när det krävs (om du visste hur många döda lärare det finns). Jag är dessutom känslomässigt medveten om mina elever och deras sinnestämningar. En egenskap som är ganska tilltalande i ett klassrum.

Det du gör när du försöker att förringa mitt "försvarstal" fär Jadzia, är att säga - "så länge inte J själv reagerar på plumpa kommentarer, så är ingen skada skedd".

Jag skulle vilja påstå att min närvaro och mitt engagemang i andra människor är av godo. Skulle jag stillatigande se på när en elev blir mobbad, "för han verkar inte lida av det"? Det är som att säga att "det är inte synd om judarna när de skickas till koncentrationslägret, för de går själva på tåget". Viss form av engagemang kan man som "utomstående" kosta på sig om man bryr sig om andra än sig själv. Jag har svårt för attityden "det gäller inte mig", då den ofta visar prov på egoism och kallsinnighet. Du behöver inte läxa upp mig för att jag reagerar på det sätt du skriver på ett allmänt forum. Varför skulle jag inte? Det du skriver är knappast privat och exklusivt för Jadzia.

Kanhända att J inte bryr sig om ditt utspel om hennes moral, men andra kanske gör det. Det du säger till henne behöver inte nödvändigtvis handla om bara henne, utan djurälskare i allmänhet. Är det så, så drar du en alltför snabb generalisering. Jag har synpunkter på dina generaliseringar och ger uttryck för mina åsikter. Än sen då?

I övrigt så tycker jag att det är sunt att använda både sitt förnuft och sina känslor när det gäller att ifrågasätta. Så långt det är möjligt använder jag båda dessa kompetenser som jag besitter - men, som du skrev, detta är ett forum - knappast blodigt allvar. Jag ser inte att jag måste tänka mig för på samma sätt här, som jag behöver i ett klassrum. Ingen betalar mig för att jag skall debattera här, jag har inget större ansvar gentemot Bukefalos övriga skribenter och jag skall ärligt erkänna att jag emellanåt tycker att det är roligt att "gå upp i varv" lite grand. Vi har alla våra hobbies, eller hur? Skulle jag ständigt tänka på att någon skulle tänka "jisses är hon lärare", så hade debatterna blivit tråkigare - för ja, just det, i ett KLASSRUM, krävs mer av politiskt korrekt manér. Även om jag (också) tycker mig tillhöra den ärliga skaran lärare som står för mina åsikter och gärna delar med mig av det som är delar av min personlighet.

Det som retat upp mig mest med din argumentationsteknik är detta eviga refererande till lagar och förordningar. För det första är ingen människa kunnig i alla lagar, för det andra är många lagar stiftade av små grupper av människor (och knappast majoriteten) och för det tredje så tycker jag att du blir patetisk i dina strävanden efter perfektion.

Hur vore det om du slappnade av lite och tog itu med de sorger som orsakat denna bittra rädsla för det oförutsägbara och oväntade? Man kan inte kontrollera allt, kära Inte_Ung.

Jag kommer osökt att tänka på hur du genom ditt argumenterande försöker rättfärdiga ditt kontrollbehov. Lagen säger si och så, därför har du rätt att tycka si och så... än sen då? Varför denna perfektion? Varför måste lagen vara ledsnöret i tillvaron? De flesta människor fungerar ganska väl utan att veta alla lagar... de kopplar upp hunden om de blir tillsagda, eller kopplar den själva om de anser det befogat. En del gör det inte - och hade inte gjort det alldeles oavsett om du skriker dig blå i synen om lagparagrafer hit och dit. En del skiter fullständigt i lagen.

Så, varför denna frenesi? varför vill du veta exakt hur dåliga hundägarna är på "sina" lagar? Varför är det intressant? Räcker det inte att du patrullerar dina marker och ringer polisen om folk bryter mot lagen? DÅ, min vän, har du gjort det du kan göra.

Ingen kommer nämligen att lyda bara dig.
 
- men, som du skrev, detta är ett forum - knappast blodigt allvar. Jag ser inte att jag måste tänka mig för på samma sätt här, som jag behöver i ett klassrum. Ingen betalar mig för att jag skall debattera här, jag har inget större ansvar gentemot Bukefalos övriga skribenter och jag skall ärligt erkänna att jag emellanåt tycker att det är roligt att "gå upp i varv" lite grand. Vi har alla våra hobbies, eller hur?
Du skriver det själv, så att jag slipper. Vad vet du om mina hobbies och vad som roar mig på ett forum?

och för det tredje så tycker jag att du blir patetisk i dina strävanden efter perfektion.

Hur vore det om du slappnade av lite och tog itu med de sorger som orsakat denna bittra rädsla för det oförutsägbara och oväntade? Man kan inte kontrollera allt, kära Inte_Ung.

Jag kommer osökt att tänka på hur du genom ditt argumenterande försöker rättfärdiga ditt kontrollbehov.
Hur mycket av det du kan se hos mitt nick som är en riktig person, det låter jag vara osagt. Men den du tror finns bakom Nicket, den finns inte. Det är ett Nick, och det kan ju vara hur mycket fantasi som helst. Just nu så experimenterar det Nicket med "Rättskänslan hos hundägare". Och det gav ju mycket intressanta resultat.

Så, varför denna frenesi? varför vill du veta exakt hur dåliga hundägarna är på "sina" lagar? Varför är det intressant?
Det är mycket intressant att undersöka vilka attityder människor har till olika saker. Och just nu så är jag intresserad av människors attityd till Lagen och följandet av denna. Och det var ju lättare att ta något som jag faktiskt var irriterad på än något som inte irriterar mig. Dessutom så verkar just hundägare vara lättare att få svar från än andra.

Och det är ju litet intressant att du har kunnat reta upp dig så mycket på en sådan sak, det måste jag medge. För ett är då säkert, du skulle inte på något vis känna igen personen bakom Nicket som varandes själva Nicket. Även om åsikterna är likadana.

För trots att väldigt många nu påstår att Inte_Ung har en massa sorger och bitterhet och andra allehanda personliga problem, så finns det inte en riktig människa med alla dessa problem att finna bakom. Därför så måste ju Inte_Ung vara en fiktion. Du skulle bli så förvånad om du träffade mig.
 
För trots att väldigt många nu påstår att Inte_Ung har en massa sorger och bitterhet och andra allehanda personliga problem, så finns det inte en riktig människa med alla dessa problem att finna bakom. Därför så måste ju Inte_Ung vara en fiktion. Du skulle bli så förvånad om du träffade mig.

Vart tog "ärligheten" vägen? Du driver alltså bara med folk?
well, that's your hobby... ;)
 
Hur mycket av det du kan se hos mitt nick som är en riktig person, det låter jag vara osagt. Men den du tror finns bakom Nicket, den finns inte. Det är ett Nick, och det kan ju vara hur mycket fantasi som helst. Just nu så experimenterar det Nicket med "Rättskänslan hos hundägare". Och det gav ju mycket intressanta resultat.

Kanske du inte finns... kanske är du bara en hjärna i rymden... jo, jag har hört den förut... ;)

Roligt att du i alla fall anser resultatet intressant. Kan Nicket själv skriva inlägg utan din medhjälp? *nyfiken*

Det är mycket intressant att undersöka vilka attityder människor har till olika saker. Och just nu så är jag intresserad av människors attityd till Lagen och följandet av denna.

Ägnar du dig åt research för en uppsats? *intresserad*

Och det är ju litet intressant att du har kunnat reta upp dig så mycket på en sådan sak, det måste jag medge. För ett är då säkert, du skulle inte på något vis känna igen personen bakom Nicket som varandes själva Nicket. Även om åsikterna är likadana.

Jag skulle aldrig känna igen dig, för jag känner ju inte dig. Jag känner bara igen det som du representerar genom att skriva här. Jag är inte så korkad att jag tror att det du skriver är DU. Möjligen fragment av din personlighet eller ett något litet uttryck av de åsikter du besitter.

Kanske är det så att du tycker som du skriver, kanske inte - egentligen spelar det ingen roll, för det jag bemöter är inte det jag INTE ser, utan snarare det jag ser. Om det sedan är ditt sanna jag eller inte - hur skall jag kunna veta det? och spelar det någon roll?

Det jag bemött hittills är ditt Nicks envishet och snudd på besatthet gällande lagar om hundhållning. Det är allt. Att dessa karaktärsdrag (som du uppvisar) får mitt intellekt att fundera och dra paralleller till andra människor som jag mött med liknande attityder, det torde smickra dig.

Att jag sedan har fel - därför att du är en påhittad karaktär, gör inte mina slutsatser mindre intressanta. Människor som Inte_Ung finns faktiskt - jag har mött en del och vuxit upp med en.
 
Vart tog "ärligheten" vägen? Du driver alltså bara med folk?
Driver och driver. Jag tycker ju ärligt på det här viset, men jag skulle ju inte gå på på detta viset mot helt normala hundägare med ordning på hunden. Ägaren till en lös hund som jagar mina hästar skulle dock få sina fiskar varma. Men det kan nog alla förstå.
 
Kan Nicket själv skriva inlägg utan din medhjälp? *nyfiken*
Nej det kan det inte, det krävs faktiskt en del tankeverksamhet för att få Nicket att "hålla stilen". Ibland så är det svårt att hålla det konsistent.

Ägnar du dig åt research för en uppsats? *intresserad*
Nej det var av helt privat intresse. Jag har funderat på att starta en liten ridskola. Men jag vill inte att det blir någon sorts "allmän frilufts-park" av det hela. Där hela familjen inklusive hunden skall ha "Söndagsutflykt". Utan jag vill ägna mig åt ridundervisning utan störande moment omkring. Vad jag ju då främst oroar mig för är hundar och rökning. Samt rättskänslan om mitt och ditt. Skall en massa saker börja försvinna ur stallet? Blir jag tvungen att låsa sadelkammaren då?

Nu så skall jag analysera alla svaren och fundera litet. Men det lutar åt att det kommer att bli totalt hund och rökfritt. För att be någon koppla hunden eller lämna den i bilen verkar inte vara riktigt möjligt utan strid.


Människor som Inte_Ung finns faktiskt - jag har mött en del och vuxit upp med en.
Ojdå, jag som tyckte att jag tog i. Allt för att hålla ryktet som "Skräcktant" levande.

Om det sedan är ditt sanna jag eller inte - hur skall jag kunna veta det?
Händelserna som jag berättar är tagna ur mitt "sanna" liv. För att det är enklast så. Men alla hundincidenter är från en tidsperiod av 12 år, så jag kan ju inte påstå att det händer så ofta att jag blir störd av en hund.
 
Nej det kan det inte, det krävs faktiskt en del tankeverksamhet för att få Nicket att "hålla stilen". Ibland så är det svårt att hålla det konsistent.

Knappast att jag kommer ta dig på allvar nu :smirk: Och du säger att många här är oärliga, det kommer ju verkligen i från rätt mun. Jag har iallafall bara ett nick och genom nicket skriver jag som jag tycker och hittar inte på något annat.
 
Knappast att jag kommer ta dig på allvar nu Och du säger att många här är oärliga, det kommer ju verkligen i från rätt mun.
Tangetbord var det annars.

Jag har iallafall bara ett nick och genom nicket skriver jag som jag tycker och hittar inte på något annat.
Jag har också bara ett Nick. Men jag råkar gilla att spela teater. Gör du aldrig det, beter dig på ett visst sätt för att uppnå det du vill? Är extra trevlig då du söker jobb eller fräser utan att vara irriterad egentligen, för att få vara i fred?

Clipsie berättade ju att hon betedde sig olika här och i sin yrkesroll. Så jag tror faktiskt att det är rätt vanligt att vara olika på olika ställen.
 
Ojdå, jag som tyckte att jag tog i. Allt för att hålla ryktet som "Skräcktant" levande.

:D :D nej - inte tar du i.... hehe Jag har på mitt gamla jobb (som journalist) stött på många rabiata hundhatare, barnhatare, kommunhatare, soc-hatare, poltikerhatare... you name it. Emellanåt är dina inlägg som en lätt bris jämfört med de människor jag mött som (på allvar) varit uppretade över någonting. Min slutsats om det sorgliga i dessa karaktärer drog jag av allt jag sett. Den jag vuxit upp med är en annan historia. :(

Men jag vill inte att det blir någon sorts "allmän frilufts-park" av det hela. Där hela familjen inklusive hunden skall ha "Söndagsutflykt". Utan jag vill ägna mig åt ridundervisning utan störande moment omkring.

Jaha... det var därför... :) Undrade varifrån du fick idén.
Det låter ju sunt - att du först tar reda på attityder. Jag hade (faktiskt - tro det eller ej) också haft hundförbud. Många olyckor händer lätt då hundar, ovana hästmänniskor, barn och hästar "umgås". Det räcker att någon tappar kopplet och hunden rusar in i en hage. Vad gäller rökning, så tycker jag personligen att det skall vara rökfritt där djur och barn vistas. Inte minst för brandrisken, men framför allt därför att barn inte är förtjänade av att se vuxna eller "stora tjejer" röka.

Men alla hundincidenter är från en tidsperiod av 12 år, så jag kan ju inte påstå att det händer så ofta att jag blir störd av en hund.

Antog det... Få människor upplever juckande hundar som kissar på bilen i tid och otid... ;)

Lycka till med ridskoleplanerna!
 
Clipsie berättade ju att hon betedde sig olika här och i sin yrkesroll. Så jag tror faktiskt att det är rätt vanligt att vara olika på olika ställen.

På tal om teater - det är kul, men jag förstår inte vitsen med att spela teater när "publiken" endast blir uppretad? Eller är det ett nöje i sig? *funderar*

I övrigt håller jag med dig. Vi spelar alla en massa roller. Jag har lätt frö att uttrycka mig och debattera, både här eller med grannen eller en kompis - däremot blir jag mer tillbakadragen om man talar om personliga saker.

"Debattören-clipsie" har en stor roll här, vidare (som du ju skrev) har clipsie-läraren/journalisten ytterligare en stil eller ett par stilar beroende på situationer. Inte ifrågasätter jag en mamma som förlorat sitt barn i en förlossning på samma sätt som jag skulle en politiker som fattar beslut som går emot vallöftena...

Så vad du säger är ganska sunt, tycker jag - men

däremot undrar jag om det ändå inte är så att den personlighet man har "lyser igenom" i alla roller?

Eller så är ditt teater-apande bättre än mitt... ;)

(fast när jag tänker efter, det lilla jag har spelat teater eller improviserat - jag kan nog "bli" min karaktär i ganska stor utsträckning. Jag har dock inte funnit Bukefalos vara en scen, utan har (tro det eller ej) oftast ett genuint intresse i det folk skriver. Inte minst för min lilla hobby att analysera personlighetstyper.)
 
På tal om teater - det är kul, men jag förstår inte vitsen med att spela teater när "publiken" endast blir uppretad? Eller är det ett nöje i sig? *funderar*
Nej det var en mycket obehaglig överraskning. Det hela tog en vändning som jag inte alls hade räknat med. Och jag är glad att jag tog det här på forumet, för i verkliga livet så hade jag tyckt att det var mycket otrevligt.
 
Jag är bara mig själv och räcker inte det så är det inget jag kan göra? Sen att vara något man inte är för att kunna hetsa upp människor och sedan titta på. Urk. Jag tror att nästan alla här inne skulle uppskatta dig mer om du var dig själv? :smirk:
 
Sen att vara något man inte är för att kunna hetsa upp människor och sedan titta på.
Men om du läser litet bättre, så ser du att det inte var just det som var målet.

Jag tror att nästan alla här inne skulle uppskatta dig mer om du var dig själv?
Det är inte uppskattning som jag söker. Jag söker svar på frågor som jag har.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp