På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Du har vissa poänger men jag tror du missat att läsa hela tråden samt varför den överhuvudtaget har kommit till!:angel:

Själv lämnar jag denna tråden nu för jag anser att jag svarat på de frågor som uppstått i andra trådar inom detta ämnet som heter engelska fullblodshingstar som är något att använda inom ridsporten!


Snälla bara ett enda litet svar :bow:

Vad vet du om hingsten Grollus** Jag vet absolut inget förutom att hans avkommor hoppat in en del pengar
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

olgaklara skrev:
Snälla bara ett enda litet svar :bow:

Vad vet du om hingsten Grollus** Jag vet absolut inget förutom att hans avkommor hoppat in en del pengar

Det var ju inte till mej hoppas det är ok ändå att jag svarar det lilla jag vet så kan ju roslagen fylla i sen:

Tysk hingst som fanns i Östtyskland vilket jag tror är förklaringen till att härstamningen är intressant, eftersom den består av helt andra hästar än de vanliga, i Europa och USA. Mest tyska hästar i flera led, samt franska, och franska har jag hört har givit en del bra ridhästar.

Har nog använts en hel del i ridhästavel tror jag, och lämnat bra avkommor men det kanske roslagen vet mer om.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Såg att ni tidigare har nämnt Neckar xx i denna tråden, vore kul att få veta lite mer om honom.

Även Manometer xx
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jeg forstår meg ikke på deg, Roslagen. Du poengterer at dette er en tråd om fullblod i ridhestavlen, og Precipitation nemner du med at han "drar med sig en del goda linjer" og hans son Furioso med at han er fader til en OS-vinner. Og that's it. Furioso har revolusjonert hele den europeiske ridehestavlen, med Tyskland, Holland og Frankrike i spissen. Utan Furioso: ingen Purioso, ingen Furioso II, ingen Cocktail, ingen Florestan, ingen For Pleasure...

Medan Richard of York, en pyttelten hingst på 1.50ochnånting, inte godkjent for varmblodsavel (men duktig på å produsere galoppører, det ska han ha), han er hingsten som har alt??

At kunne memorera stamtavlor er en bra ting når man syslar med hestavel, men värdeløst om man ikke makter å beholde perspektivet.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag håller med dig fullständigt! :bump:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Picea skrev:
Jeg forstår meg ikke på deg, Roslagen. Du poengterer at dette er en tråd om fullblod i ridhestavlen, og Precipitation nemner du med at han "drar med sig en del goda linjer" og hans son Furioso med at han er fader til en OS-vinner. Og that's it. Furioso har revolusjonert hele den europeiske ridehestavlen, med Tyskland, Holland og Frankrike i spissen. Utan Furioso: ingen Purioso, ingen Furioso II, ingen Cocktail, ingen Florestan, ingen For Pleasure...

Medan Richard of York, en pyttelten hingst på 1.50ochnånting, inte godkjent for varmblodsavel (men duktig på å produsere galoppører, det ska han ha), han er hingsten som har alt??

At kunne memorera stamtavlor er en bra ting når man syslar med hestavel, men värdeløst om man ikke makter å beholde perspektivet.


:bow: :bow: :bow: Jag håller med dej och jag har settr attäven du försökt få en diskussion men nonchalerats.

Jag är lika förundrad som du. Tyckte först det var kul med någon som är lite insatt, men det visade sig vara vissa villkor här, som jag inte fattade.
Jag trodde det var en seriös och insatt person, men kanske var det mest innantilläsning i alla fall:confused: ?? Varför annars så snabb att lägga ner diskussionen.?:confused:

Det är mycket jag inte kan och vissa saker kan jag men jag kan lära mycket nytt och jag kan diskutera hoppas jag.

Jag kan gärna tåla att höra att jag har fel.
Men när TS, som du påpekar, nonchalerar det kanske allra största inflytandet på ridhästaveln som dessutom är en lite ovanligare linje än inflationslinjerna från tex Phalaris, och som ger bra ridhästegenskaper, då börjar jag undra.:confused: De linjerna kanske då vore intressanta att titta på, tycker jag.
Men det passade inte.

Jag kan inte allt, men det kan inte andra heller, är min slutsats.:angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vad skönt att det finns andra som verkar genomskåda detta! Har försökt argumentera om detta med fakta i tidigare trådar vilket har urartat totalt (och tråden har då tagits bort). Vissa tål inte ett ifrågasättande. När den här tråden kom upp orkade jag först inte ta upp "kampen" mot denna oresonliga människa (med många olika nick) igen utan följde den bara och förundrades över att folk verkligen verkade bli imponerade. Jag vill bara tacka dig och Picea för att ni visar mig att alla inte är så lättlurade. :bow:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

imelda skrev:
Såg att ni tidigare har nämnt Neckar xx i denna tråden, vore kul att få veta lite mer om honom.

Även Manometer xx


TS har tydligen blivit djupt sårad (av mej:confused: ) och lagt ner här. Jag är inte så bra de tyska hästarna eftersom mina inte haft de linjerna.

Men jag v et att tyska fullblod består av just tyska fullblod, ofta ganska långt bak, som tex Neckar. Morfar till Grollus som någon frågade om ovan och far till OSterglanz som också varit uppe här. Jag vet inte mycket om hans förfäder i de första leden eftersom de är tyska, som sagt. Samt mchyket franskt. Eftesom TS gillar franskt blod (eeu) så kunde h*n säkert svarat bättre som sagt.:smirk:

Det står ju en del tidigare i tråden om Neckar och Osterglanz (som användes i halvblodsaveln)

Manometer användes i holsteineravel mvet jag så någon som kan sånt kanske vet mer om honom. Samma med hans bakgrund, de närmaste generationerna består av tyska fulllbod jag inte vet mycket om. Längre bak finns redan omskrivna Teddy m pappa Ajax, som var bra franska hästar och ganska vanliga i vissa linjer. Men det är några generationer bakåt.

Ledsen att jag inte kan hjälpa dej mer.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jeg hamnade tilfelligt på et foredrag på statsstutteriet le Pin om Furioso xx og hans betydning for fransk avel. Foredraget var på fransk, så det var begrensad hva jeg fikk med meg, men det var kul endå.

Det er roligt at veta lite om disse gamle hingstene, men mycket mer spennande at blicka framåt. Va nu, liksom? For man trenger foredlerblod med jemna mallanrom i avlen, og det blir svårare og svårare at hitta den typ av fullblodshingster man ønsker. Personlig tror jeg nok at man i de fleste fall får akseptere at man forlorar något i første ledd ved bruk av fullblod, men at man får igjen for det i neste generasjon.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Picea skrev:
Jeg forstår meg ikke på deg, Roslagen. Du poengterer at dette er en tråd om fullblod i ridhestavlen, og Precipitation nemner du med at han "drar med sig en del goda linjer" og hans son Furioso med at han er fader til en OS-vinner. Og that's it. Furioso har revolusjonert hele den europeiske ridehestavlen, med Tyskland, Holland og Frankrike i spissen. Utan Furioso: ingen Purioso, ingen Furioso II, ingen Cocktail, ingen Florestan, ingen For Pleasure...

Medan Richard of York, en pyttelten hingst på 1.50ochnånting, inte godkjent for varmblodsavel (men duktig på å produsere galoppører, det ska han ha), han er hingsten som har alt??

At kunne memorera stamtavlor er en bra ting når man syslar med hestavel, men värdeløst om man ikke makter å beholde perspektivet.

Håller också med!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jeg trodde det var Roslagens initialer, og tyckte det var usselt å avsløja det. :rofl:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

muppen skrev:
Vad skönt att det finns andra som verkar genomskåda detta! Har försökt argumentera om detta med fakta i tidigare trådar vilket har urartat totalt (och tråden har då tagits bort). Vissa tål inte ett ifrågasättande. När den här tråden kom upp orkade jag först inte ta upp "kampen" mot denna oresonliga människa (med många olika nick) igen utan följde den bara och förundrades över att folk verkligen verkade bli imponerade. Jag vill bara tacka dig och Picea för att ni visar mig att alla inte är så lättlurade. :bow:


Tack själv:bow: . Jag försökte vara lagom försiktig först men misslyckades tydligen ändå. :cry:

Skönt tycker jag också att fler insett detta, nicket var nytt för mej och först var det ju kul, som sagt, men sen blev jag alltmer frågande.

Ja det är lätt att imponera med namn.
Kände mej lite som en skurk mot alla andra, som gärna vill ha svar, om jag lyckades "skrämma iväg " denna populära TS. Men då inser jag att det inte är första gången och det var ju skönt. Tack!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

LenaH skrev:
TrådSkaparen. ;)

:rofl:

Jag sa ju att jag var trög ;). Since I know Roslagen så trodde jag också nån angav initialerna och hade tagit fel på person...
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Picea skrev:
Jeg trodde det var Roslagens initialer, og tyckte det var usselt å avsløja det. :rofl:


Nej då dem känner jag inte till.:rofl:


Ang Furioso/Precipitation så var Homosassas mamma efter Sheshoon
(som min märr) som var halvbror till Furioso (dvs också efter P)

Homosassa lämnade väl inte så många bra hästar och var nog ingen bra förärvare kanske, mao. Men mycket kapabel själv. Och även han var förhållandevis stor tror jag, vilket även det är viktigt inom ridhästavel.
(Ja parentes det sista)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Picea och athena: Glad to be of service! ;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Tänkte just på Sheshoon, använde ju Homosassa själv ett år så jag har kollat in honom... (avkomman ägs fö av Retzina härinne).

Lena_H; tackar :bow:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Helt otroligt att man ska behöva göra avbön för att man lämnar en tråd man själv har skapat. Jag lämnade tråden eftersom jag skapade den i ett enda syfte och det var att berätta om vad jag anser gångbart och eftersträvansvärt av fullblodslinjerna att använda inom ridsportavel. En fråga jag fått mer än en gång. Att jag väljer att inte besvara vissa användares kommentarer beror på att erfarenheten säger mig att dessa inte går att argumentera med.

Alltså har jag tagit upp de hingstar som för mig och uppenbarligen även för andra med tanke på citaten är värda att tas upp och det finns fler hingstar men jag har faktiskt ett annat liv oxå och inte tid att sitta här för jämnan!

Att sitta och svara på stammar i det oändliga var inte mitt syfte med denna tråden och därför tyckte jag att det var dags att avsluta den för min del. Klarar inte ni av att acceptera detta till och med efter att jag talar om att jag lämnar tråden är inte det mitt problem. Är det någon som känner sig åsidosatt om en härstamning kan ni skicka PM!

Men... eftersom ni nu är så kunniga om Furioso borde ni genom att läsa denna tråden inse att hans stam redan gåtts igenom till nästan leda då han kommer från det av mig redan nämnda förnämliga blodet som man kan spåra bakåt via hans morfar Son-in-Law till Dark Ronald och Bay Ronald. På mammans sida har han även Phalaris pappa Cyllene i femte led.

På fädernet är han som sagt var efter Precipitation som förutom Furioso t.ex dalat iväg och har en ättling som blev Årets Galopp-häst i Canada 1996 nämligen Mt Sassafras som har Preciptiation via sin morfarslinje. Denna borde även vara intressant för dig då Mt Sassafras har Sheshoon till pappa!

Tilla övriga ett så kallat knapplån!

Det känns tråkigt att det ska hoppas på till höger och vänster när ni själv inte bidrar med något direkt matnyttig mer än att hoppa på mig att jag inte tagit upp den och den hästen.
Jag försökte dele med mig av vilka grenar och familjer dessa hästar som var och fortfarande är betydelsefulla kommer men passar det inte så passar det inte.

Du/ni kan väl skapa egna trådar i ämnet och dela med er av era erfarenheter istället för att märka ord, det tycker jag personligen skulle vara bra mycket mer intressant än något annat. Intressant att se att ni är flera stycken som sågar mina kunskaper men att ni endast dyker upp i trådar om xx-hingstar där jag valt att vara aktiv:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Hestavel er ikke noe man bedriver med manual og fasit i hand, og du måste faktisk akseptere at andre kan ha trukket helt andre konklusjoner enn deg. Man behøver ikke innlede krig og evig uvennskap av den grunn?

De fleste er på et på et diskusjonsforum just for at diskutera, og tycker at diskusjonen har et egenverdi. Jeg får inntrykk av at du enbart vil belære, og da oppstår et kommunikasjonsproblem.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
303
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 327
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp