På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Som galopphäst har han haft ett av de högsta timeformtalen någonsin om inte det högsta:confused: Han startade sin bana i Frankrike exporterades till USA fick sju kullar med föl och kom tillbaka till Frankrike och dog.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

olgaklara skrev:
Jag har också hört talas om Sea Bird som en bra hingst, Seabiscuit var ju Amerikan väl??


Jo Seabiscuit är ju "filmhästen" som har en helt annan historia.

Tack för länken, nu kommer jag ihåg, han var ju så otroligt överlägsen i de lopp han deltog.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag svarade bara på vem han var:smirk: eftersom du skrev attt han var en ny bekantskap.

Det var lite off topic.

Han var ju släkt med mina så därför var jag intresserad av att veta vem han var.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Jovisst var han en bra galopphäst men det var inte det som var temat i denna tråden utan fullblod inom ridsportavel och det är där jag undrar vad han gjort för något exceptionellt?


Jag tror nog att de flesta hingstar från den tiden inte var i halvblodsavel på det sättet som de är idag. De hingstarna är ju fortfarande mkt få, dvs de riktiga höjdarna i fullblodaveln/hingstar används ju inte i halvblodsaveln utan där får man ju försäka att söka fullblodston som har dessa i sig för att komma åt dem.

Men man kan ju söka lite i Frankrike så kanske han finns med på ett hörn.

Dock så har han ju lämnat en hel del mkt bra löphästar efter sig som säkert går med lite forskning söka hur de finns i stamtavlorna.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur många av nämnda i denna tråd fullbodshingstar som verkligen använts i halvblodsavel heller för den delen, inte många tror jag ;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

flashlight skrev:
Jo Seabiscuit är ju "filmhästen" som har en helt annan historia.

Tack för länken, nu kommer jag ihåg, han var ju så otroligt överlägsen i de lopp han deltog.


Och även hans avkommor sprang bra.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Mickaela skrev:
*knapplån*

Vad tycker ni om detta fullblod - ROVEN XX. Kan tyvärr inte länka till hans sida men kolla hela stammen på denna sida http://www.team-nijhof.nl/ - sedan under hingstar. Kan en avkomma efter honom vara något att "hänga i julgranen"?

Någon som sett honom/eller avkomma till honom? Är stammen "godkänd" för tävlingshästar hopp/dressyr?

M

Han såg väldigt fin ut, tänk om han hade kunnat bli godkänd i Sverige:) En het kandidat hos mig i sådana fall.
Jag var inne och kollade upp hans poäng på KWPNs hemsida och de ser ut så här dressyr, skritt 7.5, trav 7, galopp 8, anlag dressyr 8.5, hoppning 8 avtryck, teknik och förmåga hoppning 8, anlag hoppning 8 avelsvärde hoppning 137 med 42% säkerhet ( eget resultat+stam + fölrapporter). Då jag ej vet hur länge han har varit i avel är den sista procentsiffran svår för mig att bedöma, är det bara föl som bedömts eller äldre hopphästar? Avelsvärde dressyr hittade jag ingen siffra på. Enligt mig hade han varit mycket attraktiv i vår avel.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

olgaklara skrev:
Jag tror nog att de flesta hingstar från den tiden inte var i halvblodsavel på det sättet som de är idag. De hingstarna är ju fortfarande mkt få, dvs de riktiga höjdarna i fullblodaveln/hingstar används ju inte i halvblodsaveln utan där får man ju försäka att söka fullblodston som har dessa i sig för att komma åt dem.

Men man kan ju söka lite i Frankrike så kanske han finns med på ett hörn.

Dock så har han ju lämnat en hel del mkt bra löphästar efter sig som säkert går med lite forskning söka hur de finns i stamtavlorna.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur många av nämnda i denna tråd fullbodshingstar som verkligen använts i halvblodsavel heller för den delen, inte många tror jag ;)


Nej, det är sant. Alla "de gamla" vet vi inget om alls när det gäller ridhästprestationer. Bara att de återfinns i dem som idag är bra ridhästar. Men som jag skrev förrut, vissa är mycket vanliga, som Phalaris, och de förekommer i vart och vartannat fullblods stamtavlor om man går lite bakåt.

Man hittar dem ofta (x 2, 3 el mer) i de flesta fullblods bakgrund. Med olika variationer men tillräckligt långt bak har vi nästan alltid samma (och på slutet de 3 berömda araberna)

Northern Dancers linje tex är ganska vanlig bland bra löphästar, genom olika hingstar som återkommer. Bra hingstar får ju mängder av avkommor.

Det finns många otroligt bra legendariska ston också, f ö. Som också till viss del återkommer i stamtavlorna. (De stora hingstarnas mammor tex)

Det finns variationer i Europa och USA men tillräckligt långt bak är det ändå samma.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Jovisst var han en bra galopphäst men det var inte det som var temat i denna tråden utan fullblod inom ridsportavel och det är där jag undrar vad han gjort för något exceptionellt?


Men då återkommer jag till Furioso? Han har ju stått bakom väldigt många bra ridhästar. Och då tror jag ju som jag skrev tidigare att det var pappa Precipitation som stod för mycket av de egenskaperna.
(Vilket jag lärde mej då vi köpte stoet efter Sheshoon e Precipitation.) Vet du något mer om Precipitation? Jag har nämligen hört att han finns i fler bra ridhästar än Furiosoavkommor.


En hingst jag tycker mycket om är (apropå Daighlyphard) är Spectacular tide som jag råkar känna:smirk: lite.

Vet att han ej godkändes i halvblodsavel. Men det är en stor snygg häst med bra gång och mycket trevligt psyke.
Jag undrar hur hans avkommor gått som ridhästar om man kan säga något om det?

Han har mängder av Phalaris han också, genom Bold Ruler x fler och Polynesian bland annat.

Men övriga i hans stam, vad vet du om dem i det här avsendet?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Nej, det är sant. Alla "de gamla" vet vi inget om alls när det gäller ridhästprestationer. Bara att de återfinns i dem som idag är bra ridhästar. Men som jag skrev förrut, vissa är mycket vanliga, som Phalaris, och de förekommer i vart och vartannat fullblods stamtavlor om man går lite bakåt.
Definera gärna vad du menar med "de gamla" som födda när, mitten av 1900-talet, början av 1900-talet, slutet av 1800-talet? Lite hur man definerar "de gamle" så får man ju väldigt, väldigt olika svar på vad som är gångbart.

Men att komma och säga som du gör att i grund och botten är allt ändå detsamma är en sanning med modifikation då det finns mängder av familjer och blodslinjer varav en del göra bra ifrån sig oavsett vad de ägnar sig åt, en del blir goda löphästar och en del blir inte något speciellt alls.
Att de sedan stammar från ett antal hästar födda under första halvan av 1700-talet har i grund och botten inte så stor betydelse då det sedan dessa gått många generationer.

Att Phalaris återkommer i många stamtavlor är förvisso sant men att han återkommer beror på att han har ett flertal goda hingstlinjer skapade efter sig i direkt nedstigande led eller indirekt som t-ex morfars hingst.
I rakt nedstigande led har han helbröderna Pharos och Fairway, Pharillon och St Andrews samt märren Fair Isle.

Spåren av Phalaris framfart syns framförallt med Chaucer-märrar där man ser bland annat helsyskonen Pharos och Fairway. Pharos som pappa till Nearco och som bakomliggandes mödernelinjen på hingsten Ribot.
Fairway som pappa till ex Fair Trial, som i sin tur med en utmärkt morfarshingst i Son in Law gått vidare med olika förgreningar.

Dessutom finns Phalaris avkomman hingsten Colorado (ue. Chaucer) som pappa till Loaningdale och sedan genom denna morfarsfar till Ladykiller.
Har man vart med och skapat ett par legendarer eller fler som Phalaris gjort är det inte heller underligt att man syns mycket, men fortfarande är hans mest framgånsrika grenar de där han betäckts med en Chaucer-märr.

Det finns även hingstar fria från Phalaris-blodet som exempel den i Tyskland verkande hingsten Neckar likaså hans son Osterglanz som även var verksam i Sverige, Cottage Son, Moderne (Flippans morfar) och även Furioso (som du talar om) går fri från Phalaris även om han visserligen nu har Phalaris pappa Cyllene i femte led på mammans sida.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Spectacular Tide har hemskt mycket muppgener i sig med Bold Ruler x 3 i första fem led:eek: (detta är min högst personliga uppfattning och erfarenhet) inget jag själv skulle uppmuntra någon att ha på en samarbetsvillig och harmonisk individ.

Snygga och kapabla men humöret lämnar mycket att önska iallafall i min värld. Å andra sidan har han ju även Tom Rolfe i sig och hans pappa Ribot är av bästa kvalisort och Precipitation drar med sig en del goda linjer han med.

Jag har själv bara stött på en Spectacular Tide och den borde haft ett nackskott
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Hej!

Har själv ett sto efter Zero Watt xx-Little Current xx- Sea Bird II Som jag avlar på, mkt trevlig, Zero Watt xx-Hertigen. Mkt intressant att få lite info ang dessa fullblod :)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Spectacular Tide har hemskt mycket muppgener i sig med Bold Ruler x 3 i första fem led:eek: (detta är min högst personliga uppfattning och erfarenhet) inget jag själv skulle uppmuntra någon att ha på en samarbetsvillig och harmonisk individ.

Snygga och kapabla men humöret lämnar mycket att önska iallafall i min värld. Å andra sidan har han ju även Tom Rolfe i sig och hans pappa Ribot är av bästa kvalisort och Precipitation drar med sig en del goda linjer han med.

Jag har själv bara stött på en Spectacular Tide och den borde haft ett nackskott


Oj då har du inte träffat "orginalet".:eek: Han är den snällaste mest samarbetsvilliga häst jag någonsin träffat, alla kategorier. Och det är helt och hållet sant. Jag har aldrig träffat en så genomärlig, rar häst.
Förutom att han är snygg och rör sig bra. Skulle själv gärna ha ett halvblodsföl efter honom (om jag var intresserad av halvblod.)

Bold ruler (och Nasrullahs) temperament känner jag till och har sett lite av men det har varit otroligt kapabla och bra hästar med bra huvud. Jag vet att ryktet säger något annat men det stämmer inte alltid.

Har bara hört positivt om hans avkommor dessutom, när det gäller temperament.

Ja Precipitation ger storlek och gång i alla fall, men det blodet finns väl inte så mycket längre., annat än mycket utblandat pga att åren går. Mitt sto var nog det närmaste på den tiden. Som de flesta gamlingarna.


Ang det och vad jag menar, så skriver jag senare hinner inte just nu.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag var nog lite otydlig med min muppgensreferens då jag läste ditt svar nu och mitt första inlägg angående dessa så såg det ut som om det var Spectacular Bids avkommor som jag "idiotförklarade" allihop som snygga och kapabla då det var muppgenerna från Bold Ruler jag ville komma åt. Som sagt var jag har bara träffat en SB IRL (vad jag kan komma ihåg) och den var inte att leka med.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vet du något om temperamenten i Rowen xx härstamning som är Lefty xx-Pretencioso xx-Samos III xx?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Definera gärna vad du menar med "de gamla" som födda när, mitten av 1900-talet, början av 1900-talet, slutet av 1800-talet? Lite hur man definerar "de gamle" så får man ju väldigt, väldigt olika svar på vad som är gångbart.

Men att komma och säga som du gör att i grund och botten är allt ändå detsamma är en sanning med modifikation då det finns mängder av familjer och blodslinjer varav en del göra bra ifrån sig oavsett vad de ägnar sig åt, en del blir goda löphästar och en del blir inte något speciellt alls.
Att de sedan stammar från ett antal hästar födda under första halvan av 1700-talet har i grund och botten inte så stor betydelse då det sedan dessa gått många generationer.

Att Phalaris återkommer i många stamtavlor är förvisso sant men att han återkommer beror på att han har ett flertal goda hingstlinjer skapade efter sig i direkt nedstigande led eller indirekt som t-ex morfars hingst.
I rakt nedstigande led har han helbröderna Pharos och Fairway, Pharillon och St Andrews samt märren Fair Isle.

Det finns även hingstar fria från Phalaris-blodet som exempel den i Tyskland verkande hingsten Neckar likaså hans son Osterglanz som även var verksam i Sverige, Cottage Son, Moderne (Flippans morfar) och även Furioso (som du talar om) går fri från Phalaris även om han visserligen nu har Phalaris pappa Cyllene i femte led på mammans sida.


Ja jag menar att ju längre bak du kommer i vilket som helst fullblods stam, som du slår fram, desto större är sannolikheten att många av dem du nämner finns med.

Phalaris är oerhört vanlig inte minst genom att sonsonen Nearco förekommer väldigt ofta, men även genom de andra du nämner.

(Ang ridhästanlag undrar jag om inte Niccolo dell´arca lämnade en del som blev bra ridhästar åtminstone senare?)

Jag menar också att vi vad jag känner till inte vet så mycket om vad de mindre vanliga lämnat vad gäller ridhästar.
Chansen att en bra hopp, dressyr eller fälttävlanshäst har Phalaris bakåt är väldigt stor, precis som för vilket fullblod som helst, sen är det frågan vilka av hans avkommor som syns mest då. Det har du skrivit en del om, men tex Nearco är det ju inflation i, anser jag.

Jag håller med om mycket av det du säger men tex Phalaris föddes 1913 och det har hänt mycket i olika linjer sedan dess. Det är lång tid inom hästavel men absolut intressant.

Det enda jag säger är att vissa hingstar återkommer hos de flesta fullblod eftersom de har så oerhört många avkommor, tex Nearco (f1935). Han finns hos både bra löphästar, dåliga löphästar, bra ridhästar dåliga ridhästar. Det är i korthet v ad jag säger. Det finns fler exempel, men du förstår kanske vad jag menar.

På den tiden vet jag inte hur mycket de användes i ridhästavel alls och särskilt de stora lär ju inte ha gjort det, antar jag. Det menade jag också med vad jag skrev.

Jag var tidgare mer insatt så det blir att rota lite i minnet, jag är inte helt uppdaterad.

Men: det som är intressant, minst lika tycker jag, är att se vilka ston som förekommer, de får inte lika många avkommor och ett sto som har flera riktiga stjärnor bland sina avkommor måste var exceptionellt. Ett exempel är Princequillos (som du nämner) dotter Somethingroyal, som producerade otroligt bra hästar.

Finns hon i stammen är det troligen en bra kapabel häst öht.

I USA pratar man om x-factor, vet inte hur det nått Europa men inom travet tror jag man har liknande tänk. Jag antar att du känner till det. Numera får man betala för den tjänsten på pedigreequery men på den tiden jag forskade så behövde man inte det. jag vet att tex somethingroyal var ansedd som "double-copy mare" vilket innebär att hon hade genen i dubbel uppsättning (båda sina x-kromosomer) och alltså med 100 procent säkerhetav ger vidare till sina avkommor. Hingstar kan ju, om de har genen bara ge vidare till döttrar.

Ja det var en parentes. Jag vet inte vilken betydelse den genen skulle anses ha inom ridhästavel, det handlar ju om stort hjärta och prestation, och borde alltså vara en fördel även på en elithäst i andra grenar. Om det nu stämmer.

Ja det blev mycket :o jag orkar inte mer i värmen just nu.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Jag var nog lite otydlig med min muppgensreferens då jag läste ditt svar nu och mitt första inlägg angående dessa så såg det ut som om det var Spectacular Bids avkommor som jag "idiotförklarade" allihop som snygga och kapabla då det var muppgenerna från Bold Ruler jag ville komma åt. Som sagt var jag har bara träffat en SB IRL (vad jag kan komma ihåg) och den var inte att leka med.


I alla fall har ju SB åtminstone en trevlig ättling i dottersonen ST då... Bold Ruler/Nasrullah (jag har hört att det kom från honom)
har ju hunnit blandas upp sen dess.:p
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

olgaklara skrev:
Har en del att anmärka på ditt tankesätt när det gäller fullbloden och framförallt de fullblod du missat :D



National Zenith** har också en del bra avkommor men där är det lite hetlevrat temperament.
Kew Gardens** som är far till en av sveriges bästa fälttävlanshästar på sin tid Tai Mahal**. Kew Kardens har dessutom varit framgångsrik som morfar till många tävlingshästar.

Hurricane** är en annan fullblodshingst så var mkt bra i aveln. Boheme** en annan där finns det både Bonaparte 566, Bordeaux 502, Jovial 369 och vad har inte Jovial gjort för svensk avel??

Att inte förglömma 88n :smirk:

Jag tittar precis på Krius betäckningssiffror och hur kan en hingst som inte betäcker något lämna något i avlen?? 9 st ston på 5år!

Jag tror att detta är det största problemet med Sverige att man INTE vågar använda fullboden. Utan de får ett par ston och speciellt då kanske inte de bästa stona för det hör ju till saken också. Och ett par avkommor måste ju prestera dubbelt så bra som halvblodshingstarnas avkommor för att öht synas.

Vi kan inte jämföras med Tyskland där de har så oerhört mkt större avle och oftast då sätter in alla sina ston i avel som 3åringar innan de börjar att tävla.

Jag tror inte alls att de svanska fullblodshingstarna är speciellt dåliga de bara används inte på rätt sätt.


Jag håller med och de du räknade upp här tänkte jag också räkna upp men då slapp jag:D

Samt Bold Irish som jag just kom på. Har inte sett hans namn men det kan jag ha missat.



Ang Furioso/ Precipitation som jag tjatar om:smirk: så är en av de intressanta sakerna att de har lite andra linjer än de "vedertagna" som det handlat mest om här. Jag undrar om inte de gett bra ridhästar också. Men jag har inte tittat närmare på det.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Du har vissa poänger men jag tror du missat att läsa hela tråden samt varför den överhuvudtaget har kommit till!:angel:

Själv lämnar jag denna tråden nu för jag anser att jag svarat på de frågor som uppstått i andra trådar inom detta ämnet som heter engelska fullblodshingstar som är något att använda inom ridsporten!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Du har vissa poänger men jag tror du missat att läsa hela tråden samt varför den överhuvudtaget har kommit till!:angel:

Själv lämnar jag denna tråden nu för jag anser att jag svarat på de frågor som uppstått i andra trådar inom detta ämnet som heter engelska fullblodshingstar som är något att använda inom ridsporten!


Vet inte varför du tycker att jag spårat ur mer än du när du går tillbaka till början av 1900-talet?

Du verkar gärna vilja komma med raddor av namn men inte diskutera så mycket av nån anledning. Vilka hingstar idag skulle man använda och exakt vad i deras stam kan man skilja ut som ger bra ridhästar?

Jo jag har läst hela tråden. Vad har dessa förfäder/mödrar som man kan skilja ut haft som ger just det man vill ha inom ridhästaveln/halvblodsaveln?

Jag har bara påpekat att flera av dem du räknat upp som att de ligger bakom många framgångsrika ridhästar ligger öht bakom många hästar, både bra och mindre bra. De är rätt vanligt förekommande inom fullblodsavel. Sannolikheten att stöta på dem är rätt stor med vilket fullblod som helst. Så långt bak som vissa har du ganska många individer och då är det troligt att vissa stora namn återkommer. Det finns undantag. Ja.

Så frågan är då vilka linjer har i så fall gett vilka egenskaper? Då är det lättare att leta.

För dem som vill veta mer om det kan man nog fråga på pedigreequerys forum, där finns också mängder av folk som vet mcyket. Trots allt är ju fullblodsaveln mycket större i USA och man har använt mycket fullblod inom ridsporten också.

Jag tycker inte jag motsäger dej egentligen, men det tycker du uppenbarligen:confused: Trist i så fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
305
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp