På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Mhm på fullblodssidan ja:) men sedan är det ju denna inblandning av Danser ox som jag inte kan säga mycket om:angel:

:D Nej det kan jag förstå. Men det är helt ok;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vad tycks om Blue Grenadier xx? Vill gärna veta mer om honom eftersom han har stor inblandning i Moor-hästarna, vilka ni förmodligen känner till ;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

En av de mer välstammade hingstar vi hade i Sverige under 90-talet.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Danser ox hade jag en gång ett sto efter.
Uj, uj vilken fart det var på henne.
Älskade att hoppa, tveka aldrig, tränades inför fälttävlan, aldrig en tvekan, drog släde på vintern.
I stallet var hon hur lugn som helst men i arbete var det fullt ös.
AL
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

olgaklara skrev:
Lite nyfiken på vad du tycker om följande stammar??

1. Lotus Pool - Take a reef - Roman Way

2. Hayya Ya Shareef - Fools Holme - Muscovite


De fyra Lotus Pool-hästar jag hanterat (iochförsig alla rena fullblod)har alla haft grava hjärnspöken, hög stressfaktor och har dessutom inte alls haft det lite ädlare slaget, utan snarare sett mer ut som renrasiga halvblod.(kanske intressant om man vill ha in fulblod som "förädlare")

Man ska naturligtvis se till modern också, men tidigare avkommor på ovannämndas mödrar har inte alls varit grova/stressade/ på det viset.
( Samtliga mödrar var nätta, psykiskt balanserade ston av trevlig bakgrund). Bl.a Charmonie (e. Music Streak) som tidigare lämnat stjärnskottet Courcheval (det o-stoigaste,coolaste, ärligaste kapplöpningsstoet jag träffat).

Av denna anledning gömmer jag mig lite för Lotus Pool, både i fullblods- och halvblodsaveln
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

JAg skull även vilja veta lite mer ( om antingen oraklet roslagen eller någon annan har info)
Om vad man kan tänkas tro om dessa tre.

1. Muhtarram- Dhu hook/Dixieland Band

2. Presidium- Clancassie/ Clantime

3. Bahamian Bounty- Baby Dancer/Rambo Dancer
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

supercassie skrev:
De fyra Lotus Pool-hästar jag hanterat (iochförsig alla rena fullblod)har alla haft grava hjärnspöken, hög stressfaktor och har dessutom inte alls haft det lite ädlare slaget, utan snarare sett mer ut som renrasiga halvblod.(kanske intressant om man vill ha in fulblod som "förädlare")

Man ska naturligtvis se till modern också, men tidigare avkommor på ovannämndas mödrar har inte alls varit grova/stressade/ på det viset.
( Samtliga mödrar var nätta, psykiskt balanserade ston av trevlig bakgrund). Bl.a Charmonie (e. Music Streak) som tidigare lämnat stjärnskottet Courcheval (det o-stoigaste,coolaste, ärligaste kapplöpningsstoet jag träffat).

Av denna anledning gömmer jag mig lite för Lotus Pool, både i fullblods- och halvblodsaveln

Stressade från banan kan de mkt väl vara men väl därifrån har de jag mött varit väldigt coola, MEN ett stort men detta har varit vallacker och det jag hört om Lotus Pool är att stona efter honom är varma i pannan.

Sedan skall man vara observant på att just Lotus Pool har ett helt gäng med lovande fälttävlanshästar som tävlar nu. Vad jag vet så finns det 5st som alla börjar gå upp i klasserna nu med bra placeringar i lägre klasser. Och det borde ju betyda att så mkt hjärnspöken borde det ju inte finnas :)

Förädlingen ligger i blodet och förmågan att röra sig/hoppa lätt med uthållighet och där spelar det ingen som helst roll om de är av den grövre fullblodstypen. Snarare tycker jag att det är en fördel :love:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Du har rätt, tre av fyra nämnda var ston.

hjärnspökena visade sig dock på lite annorlunda sätt. (inte lika mkt när man satt på ryggen som när man stod på marken). Det svåraste var inte att rida dessa, utan hantera, spola, leda, osv.

Naturligtvis tror jag inte att ALLA Lotus Pools avkommor uppvisar detta beteende, men det blir ju liksom en inbygd "varningslampa" när man tragglat med såna hästar utan resultat ett par ggr.

Sedan ska jag erkänna att en av dessa (Charmonie avkomman) Faktiskt slog mig som en ridhäst (väldigt allround)tillochmed INNAN hon kom från banan. tyvärr har hon en benägenhet att bara visa sin förmåga på hemmaplan, hon är inte speciellt intresserad av att prestera på tävlingsbanan trots stor kapacitet (precis som när hon löpte).

Summan av Kardemumman är att JAG (framförallt på grund av tidigare dålig erfarenhet av-) inte skulle välja Lotus Pool att betäcka med, om jag vile ha en fullblodshingst till mitt halvblod.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

*knapplån*

Vad tycker ni om detta fullblod - ROVEN XX. Kan tyvärr inte länka till hans sida men kolla hela stammen på denna sida http://www.team-nijhof.nl/ - sedan under hingstar. Kan en avkomma efter honom vara något att "hänga i julgranen"?

Någon som sett honom/eller avkomma till honom? Är stammen "godkänd" för tävlingshästar hopp/dressyr?

M
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

I allra högsta grad en hingst med en intressant och bra härstamning och av en god fullblodstyp!
roven_actie1.jpg
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Intressant, hittade tråden av en händelse.

Du nämnde inte Furioso xx i listan? Han var efter Precipitation. Jag har haft ett sto efter Sheshoon som var e Precipitation och hon har stopr rejäl med mycket bra gång. Sålde henne som avelssto och hon hann väl få något föl men dog tyvärr för tidigt. (Hon hade dessuotm några fullblodsavkommor men de gick löp, ej ridhästar) Homosassa som nämndes tidigare har samma linjer om jag inte minns fel.

Jag hörde i det sammanhanget att storleken och gången kom från P.


Kul att någon här är så kunnig, jag har tidigare studerat mer men glömt mycket. Phalaris-stammen är väl trots allt ganska vanlig, (Northern Dancers ) via Nearco bla.
Min valack hade utpräglat den stammen på pappas sida. Mammans var mer intressant egentligen och kanske bättre, med Sir Gaylord och Diatome bla. Han slog f ö Homosassa faktiskt men inte derbyt.

Ja hoppar in så här men kunde inte :D låta bli.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Morfar Sea-Bird är en ny:o bekantskap till mig men hans blod finns ju uppenbarligen lite här och där och att han stammar från Native Dancer och Sicambre (e. Prince Bio) talar till hans fördel, Sicambre är ju faktiskt mest känd som pappa till Sacramento Song.
Mormor är sedan en produkt av mycket Phalaris-blod som är gångbart både bland löphästar och hopp/fälttävlan/dressyr-hästar.


Sea-Bird var en legendarisk fransk häst vars historia jag inte minns just nu. Hans pappa var Dan Cupid, (mitt avelsstos morfar) och min valacks morfar Diatome (också fransk) hade samma linje delvis. (Sicambre)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Skulle inte du kunna berätta lite om Menelek xx också? :bow:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag håller med om det. Den är jättefin och som någon skrev ovan till mig att Lotus Pool lämnade fullblod med halvblodstyp så måste jag ju säga att jag i allra högsta grad tycker att denna hingst har just den typen.

rovenxx3_c.jpg


rovenxx4_c.jpg


Vilket jag ju gillar ;)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag vet inte så mycket om Sea-Bird annat än att han var en mycket god löphäst med ett extremt högt timeform-tal. Att han dog i en för tidig ålder och som morfarshingst lyckats producera goda löphästar. Att han eventuellt skulle vara en legendar inom ridsporten har iallafall gått mig totalt förbi:crazy:
Är du säker på att du inte blandar ihop honom med Sea Biscuit? om det inte är så är tar jag gärna del av din info om Sea-Bird.
1931643288.01._SS500_SCLZZZZZZZ_V1063833507_.jpg
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag har också hört talas om Sea Bird som en bra hingst, Seabiscuit var ju Amerikan väl??
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Här är lite info om Sea-Bird:


http://www.jockeysite.com/stories/seabird.htm

seabird.gif


Sea Bird II, foaled in 1962, is considered by many to be one of the best post-war European racehorses. He was sired by Dan Cupid, out of Sicalade.

Sea Bird is most famous for Group One victories in two of Europe's biggest races, the Epsom Derby and the Prix de l'Arc de Triomphe. Sea Bird was trained in France by Etienne Pollet, and the Derby was the only time that he ran in Great Britain, but the ease of his victory marked him out as one of the very best Derby winners in living memory. He won the race by a conservative two lengths, but was barely asked to extend himself. The second home that day, Meadow Court, went on to win the Irish Derby Stakes and English racing's biggest prize, the King George VI & Queen Elizabeth Diamond Stakes.

In the Arc, he faced an incredibly strong field, including Meadow Court, Kentucky Derby winner Tom Rolfe, French Derby winner Reliance, and Russian champion Anilin. Sea Bird won comfortably, six lengths in front of Reliance, who was in turn six lengths in front of Diatome, who would go on to win the Washington International.

Among his progeny are the 1974 Arc winner Allez France, 1974 Preakness and Belmont Stakes winner Little Current, Champion Hurdle winner Sea Pigeon and Gyr, who finished second in the 1970 Derby behind the incomparable Nijinsky II.

Timeform awarded him a mark of 145. The highest ever awarded. Ahead of Secretariat on 144.
 
Senast ändrad:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Nej nej jag vet mycket väl skillnaden! Sea-Bird har en egen historia som en mycket bra häst, jag har läst om honom men glömt, ev var han ganska liten tror jag.

När jag satte ej in i fullblodsavel hade jag mycket bättre koll, genom bla pedigreepuery där jag hade kontakt med en del folk som var väldigt kunniga och hjälpsamma. MEn den är 7-8 år sen. Då var Sea-Bird ny för mej också, men jag förstod att i USA Frankrike mfl var han legendarisk. Han levde inte så länge men vann 7 av 8 starter (2:a i den 8:e tror jag).


Historien var nog att han vann så enkelt, han var otroligt överlägsen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jovisst var han en bra galopphäst men det var inte det som var temat i denna tråden utan fullblod inom ridsportavel och det är där jag undrar vad han gjort för något exceptionellt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
358
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
205
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
14
· Visningar
1 441
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp