Pad till bomfri FreeForm-sadel

Rimfaxe

Trådstartare
Jag har letat överallt, men inte hittat en pad som ser ut så som jag vill ha den. Jag vill att den ska se ut som på bilderna nedan, det röda markerar nerkanten på paden.
Med sadeln köpte jag från början ett schabrak med inbygd pad, men det visade sig vara ganska jobbigt eftersom schabraket fort blir skitigt och jag vill dessutom kunna byta schabrak!

Finns det att få tag i padar som ser ut så här? Givetvis med ryggkanal, ca 4 fingrar bred eller så? Om det inte finns att få tag i en sådan pad, var kan jag köpa iläggsmaterial till paden, så får jag väl lov att försöka göra en egen? Iläggsmaterialet bör väl vara ca 4-5 cm tjockt och helst lite liknande materialet i Tempur-sängarna.

ffpad.jpg

ffpad2.jpg

Sv: Pad till bomfri FreeForm-sadel

Varför inte sy ett eget fodral till Skitoinläggen som är lika stort som iläggen, eller klippa till Skitoinlägget och sy ett fodral därefter?
Men 4-5 cm är ju väldigt tjockt...Behöver du verkligen det?

Jag överväger att sy ett eget fodral, fast då måste jag få fatt i pad-material. Just nu har jag en Grandeur-pad/schabrak, det är ju mest som ett kraftigt liggunderlag i, sedan gör ju själva ullundersidan och dykardräktsmaterialet på ovansidan sitt för att tjocka till paden.

Om man betänker en vanlig bossa på vanlig bomsadel så är de nog ca 4-5 cm tjocka, eller har jag fel? Jag tänker dessutom att ett viskoelastiskt material trycks ihop en del under ryttarens tyngd, jag vill förvissa mig om att det finns tillräckligt med avstånd kvar till ryggraden även när jag sitter i sadeln. :)

Jag gjorde om min Skitopad, dels för att få den att passa efter sadelns form bättre, men också för att få mer ryggkanal, tycker den är löjlig liten.

grunden är ett polypadschabrak (dvs TJOCKT), och sen så lakanstyg och fleece som ett fodral för skitopaddarna. Passade på att bredda ryggkanalen med.

SÅledes får jag lite tjockare mot hästen iom polypaden, och så fick jag bredare ryggkanal men ändå ett nättare utseende. Nu är det ju schabrakmodell iom polypaden men man kan ju sy vojlockstuk eller vad man vill.

På länken nedan finns bilder, MEN sen bilderna togs har jag kapat av paddarna framtill så den undra delen är parallell med den övre (ni fattar när ni ser bilderna), så det inte sticker ut framför sadeln. Kanalen ser väldigt bred ut, men då ska man komma ihåg att jag ju 'drar upp' det vid manken (under sadelns 'tunnel') och jag har en häst med höög manke och bred rygg.

inläggen går att ta ut för att tvätta fodral + schbrak, och fleecedelen är fäst bara i fram och bakkant på polypaden, så lätt att sprätta upp och flytta över till annan polypad (stygnen ska ersättas med kardborre någon dag när jag ids köpa en polypad i vettigare färg än den där)

Plastkrokarna i framkant på polypaden är ditsydda i höjd med ringarna i framkant på FF:en och hindrar härligheten från att glida bakåt under sadeln. Hindrar även padden att 'trilla ner på manken'.

Så ber jag om ursäkt för det hemska fleecetyget men jag blev akut inspirerad och enda fleece jag hade var det där hundtassmönstrade :angel:

Kan ta kort på padden under sadeln om någon vill se.

http://hem.passagen.se/visenz/padd.htm

nephthys skrev:
Jag överväger att sy ett eget fodral, fast då måste jag få fatt i pad-material. Just nu har jag en Grandeur-pad/schabrak, det är ju mest som ett kraftigt liggunderlag i, sedan gör ju själva ullundersidan och dykardräktsmaterialet på ovansidan sitt för att tjocka till paden.

Om man betänker en vanlig bossa på vanlig bomsadel så är de nog ca 4-5 cm tjocka, eller har jag fel? Jag tänker dessutom att ett viskoelastiskt material trycks ihop en del under ryttarens tyngd, jag vill förvissa mig om att det finns tillräckligt med avstånd kvar till ryggraden även när jag sitter i sadeln. :)

Jag är nästan färdig med mitt fodral till min Skitopad. Jag har teddyundersida med ett kraftigt bomullstyg på ovansidan. Det kostade ca 400 att köpa allt, och då köpte och kantband och rosa passpoal också :p Bilder läggs ut när jag ahr gjort klart det...

Men 4-5 cm är MYCKET. Jag är en tung ryttare och jag har inte märkt något på min häst ännu om att jag skulle sitta på ryggraden. Jag tror inte du kommer trivasd med 4-5 cm tjockt material. Tänk på att de flesta bomsadlar bara har ca 2-3 cm stoppning under sadeln, och mer än det skulle inte jag ha om man vill bibehålla den nära kontakten med hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 492
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 281
Senast: Hedinn
·
Fritid Det ser ut som att vår husvagn har förolyckats i ett takras :( Vilket gör att vi oundvikligen behöver köpa en ny vagn om vi ska tro att...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 077
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur