Päls och hull?

S

SaraBuder

Hej! Nu är det så att jag har gått och blivit med yorkshireterrier, tyckte det var dags med sällskap till min chihuahuakille. Jag har haft henne i ett par månader, läste på om rasen innan och har förstått att de har en krävande päls.
Men jag kunde aldrig ana att det var så här mycket jobb med pälsen!
Jag badar henne minst en gång i veckan med K9 schampo, jag kammar, borstar med en svinborstsborse dagligen, använder spraybalsam osv. Men likförbannat är hon alltid tovig!
Hur gör ni med pälsen på era, eller är det bara att inse att pälsen kommer tova sig 5 min efter att jag borstat henne?

Sedan är hon så liten i hull, tyvärr kan jag inte ha något superfett foder eftersom det är omöjligt att få dem att äta olika mat och chihuahuan har börjat bli riktigt tjock..
Jag var och tittade på tillskott för att få dem att lägga på sig, fanns en tub med fett i, men fett för 100 kr känns sådär.. Fungerar olja på maten?

väldigt tacksam för tips!
 
Sv: Päls och hull?

tyvärr kan jag inte ha något superfett foder eftersom det är omöjligt att få dem att äta olika mat och chihuahuan har börjat bli riktigt tjock..

Är väl inte omöjligt med fasta mattider och att låta dem äta på olika platser i hemmet, avgränsa med kompostgaller om de försöker äta ur varandras matskålar?
 
Sv: Päls och hull?

Tragglade superlänge med fasta mattider, men chihuahuan mår inte bra av det, han kräks så ofta då, vilket har slutat när han fått fri tillgång. Sedan får jag tillägga att han inte varit tjock länge, jag hade problem med att få upp honom i vikt innan, men efter att han varit på semester hos mamma och pappa har konkurransen med deras hundar gjort att han äter betydligt mer än vanligt Han är också nykastrerad så en viktökning är väl ganska naturligt där.
Jag avvaktar med att ingripa för att minska hans vikt, men jag vill som sagt inte göra något som kan öka den heller.
 
Sv: Päls och hull?

Jo, är ju ett alternativ. Hade hoppats på en mirakelprodukt av något slag, hon är ju så söt med päls!
Får bli ett besök hos "hundfrissan" och se om vi kan klippa lite på de ställena det tovar sig som mest och är svåra att komma åt med kammen..
 
Sv: Päls och hull?

Vi lämnar vår peke på spa var tredje månad. Valpklippning, de spar öron o svans, resten är 1m.
Han älskar att vara kortklippt o vi slipper allt jobb. Får dagligen frågan om det är en valp, han är fyra år. Så mindre söta blir de inte, tvärtom.
 
Sv: Päls och hull?

Vi lämnar vår peke på spa var tredje månad. Valpklippning, de spar öron o svans, resten är 1cm.
Han älskar att vara kortklippt o vi slipper allt jobb. Får dagligen frågan om det är en valp, han är fyra år. Så mindre söta blir de inte, tvärtom.
 
Sv: Päls och hull?

Hmm, jag är tveksam till att min skulle se bättre ut utan pälsen dock.. 1,5 kg liten med ryggrad som nästan sticker ut, hon ser ut som en förväxt råtta när man dushar henne iaf, fast då ligger ju pälsen slickad, ser säkert bättre ut om det bara är kortklippt.
 
Sv: Päls och hull?

hur gammal är yorkien? låter som att h*n mycket väl kan vara i "tov-åldern", detta gissel som faktiskt har ett slut, men det är en bit bort. jag har inga pälshundar själv, så jag vet inga "exakta tider", men "tonårshundar" tovar massor och det blir bättre tillslut.
har tyvärr inget revolutionerande råd att ge, men jag hoppas att ni står ut och att bekymret löser sig (haha :) )
 
Sv: Päls och hull?

Ett gott råd är att kontakta uppfödaren ! Jag lovar h*n har en massa med bra tips för att hålla pälsen tovfri :-) Finns en massa bra medel att använda till långhårs hundar .
Tesora
 
Sv: Päls och hull?

Så det finns en tovålder? Hon är 2 år nu, vore ju underbart om det är något övergående!
Idag fick jag dock nog, hade borstat igenom henne på morgonen, ut på långpromenad med overallen på för att slippa snöklumparna som fastnar och när jag sedan ska borsta henne igen var det tjockt med tovor ända in på skinnet!
Så saxen åkte fram.. Jag har väl sätt vackrare friseringar, men det fick bli en nödlösning :)
 
Sv: Päls och hull?

jo, tovåldern finns definitivt, men det låter lite sent om hunden är två år... men det är bara en känsla jag har, har ju inga egna tovande hundar, så uppfödaren borde vara ett säkert kort för information, eller rasklubben :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
4 867
Senast: hagel
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 638
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård Har en valack på nio år, som den här vintern ser och känns förjävlig ut i pälsen! :( Senaste vintrarna har han haft en enormt tjock...
Svar
6
· Visningar
3 478
Senast: spaderÄss
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 580
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp