Bukefalos 28 år!

Pälsätare?

H

harpa_ml

Hej jag undrar hur man ser att en häst har pälsätare:crazy: ?Finns det flera sorter?Hur behandlar man det??
Min häst har fått ytor som är en annan färg och lite (lite)
mindre hår.
Han har haft det sen han började att sätta vinterpäls:( .Han är gammal kan det bero på det?
Är det mycket smittsammt??
Tacksam för svar!:bow: :cry: :(
 
Sv: Pälsätare?

Min har fått pälsätare någon gång på våren, och det blev då helt kala små fläckar. Kunde inte se några djur. Jag behandlade med switch pour on med 2 ggr med två veckors mellanrum, så var det borta.
 
Sv: Pälsätare?

Pälsätare eller löss, spelar faktiskt ingen roll det är samma preparat som man behandlar med. Du kan använda Switch poor on eller pulvret Etotal. Jag tycker att "Switch" är lättast att använda.

Äggen kan du aldrig göra något åt, utan det är de vuxna djuren som man åtgärdar, varför behandlingen måste göras minst tre ggr med några dagars mellanrum. Eftersom de lägger nya ägg hela tiden.

Sen är det frågan om din häst är drabbad, men oavsett kryp, så rör de sig i pälsen, utrusta dig med stark lampa och syna pälsen noggrant. De gillar att röra sig runt huvud, hals och mankam.

Och "smittsamt?" -Japp!

Behandla åtminstone hästar som är i din hästs direkta närhet, hagkompisar, boxgrannar osv. Däremot tycker jag att det är en överdrift att sanera hela stallet. Men kom ihåg stallkatten.

Däremot så byter de inte färg på pälsen, utan den försvinner, fläckvis. Så det är inte säkert att det är ohyra du är drabbad av.
 
Sv: Pälsätare?

Hur man ser, som nån gått fram med rakblad. Och naggat så det blir raka kanter.
Ganska smittsamt tycker jag, i samma hage hade nästan alla lössen, mer eller mindre. Om man switchar så håller men det stången så att det inte ser allför jävligt ut. Eller klarar sig ifrån.
Vissa hästar ser ut som ruggugglor andra bara lite granna fula i pälsen.
 
Sv: Pälsätare?

Tack för era svar:bow: :) !Nu ska jag gå ut och kolla i pälsen:devil: :p men jag tror inte att det är pälsätare som Pelle har fått,men man vet ju aldrig.Men han har inte tappat päls....:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite råd. Jag har misstankar om felbehandling utav en av mina hästar (som resulterade i avlivning) som annan veterinär än...
Svar
13
· Visningar
2 245
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
977
Senast: Sirap
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 222
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp