Bukefalos 28 år!

Pälsklipp

Adelente

Trådstartare
Hej

Vi köpte en pålle i september förra året, Hon är inte klippt. Men nu ( bor i skåne ) Har det blivit väldigt varmt, Pållen har riktig teddy päls som är ganska tjock och svå att få av :( Vi har inte ridit på senaste dagarna och tagit in dem när det varit som varmast, för hennes tjocka päls. Men jag funderar då på att klippa henne. Men i så fall ska jag klippa hela eller ? :confused:
 
Sv: Pälsklipp

Tycker INTE du ska klippa! Förstör sommarpälsen.

Men det jag istället tycker du skall göra är att ställa dig med piggborste och ryktsten och borsta borsta borsta! Du säger att du inte rider-
ägna rid-tiden åt att borsta ist då.

Två dagar, sen var teddypälsen nästan helt borta på lillponnyn:d
 
Sv: Pälsklipp

Be veterinär skriva ut Beviplex (B-vitaminspruta) som ni antingen ger själva om ni kan, eller ber veterinär ge. Det brukar ge pälsfällningen en skjuts i rätt riktning. Sen fortsätter ni med b-vitamintillskott i fodret hela våren.
 
Sv: Pälsklipp

brukar ge mina hästar en gästtärning i maten istället för att köpa bvitamin, då smäller det bara till vad gäller pälsen :)
 
Sv: Pälsklipp

Hej

Vi köpte en pålle i september förra året, Hon är inte klippt. Men nu ( bor i skåne ) Har det blivit väldigt varmt, Pållen har riktig teddy päls som är ganska tjock och svå att få av :( Vi har inte ridit på senaste dagarna och tagit in dem när det varit som varmast, för hennes tjocka päls. Men jag funderar då på att klippa henne. Men i så fall ska jag klippa hela eller ? :confused:

Har hon börjat fälla? Annars tycker jag du kan klippa, då gör det inte pälsen någonting. Har hon börjat fälla så finns risken att sommarpälsen tar lång tid innan den blir fin.
 
Sv: Pälsklipp

Finns inget bevis på att b-vitamin hjälper. Hästen har en alldeles utmärkt produktion av b-vit i sina tarmar (mikroorganismer). Foderjäst fungerar i såfall bättre men se i första hand till att hästen äter ett bra grovfoder ;)

/Em (som lagt många kronor på b-vit...)
 
Sv: Pälsklipp

jag tycker inte att du ska ta in hästen när det blir som varmast, att huden får massor av sol och hästen ser massor av sol är det som startar hela pälsfällningen, finns det en hage där det blåser mer så ställ hästen där istället..

svett/vattenskrapa i metall med taggar på ena sidan är kanon när det gäller att få bort raggig vinterpäls, speciellt om hästen rullat sig och är lite lerig/skitig, då får du med pälsen hur lätt som helst.. :)
 
Sv: Pälsklipp

Har köpt B-vitamin, och ja skugga i halva hagen hela tiden och här fläktar det eller blåser det hela tiden ;)
 
Sv: Pälsklipp

håller med. om hästen inte fäller så finns det ingen sommarpäls att förstöra... jag skulle klippt!
 
Sv: Pälsklipp

Be veterinär skriva ut Beviplex (B-vitaminspruta) som ni antingen ger själva om ni kan, eller ber veterinär ge. Det brukar ge pälsfällningen en skjuts i rätt riktning.

Det är det enda som jag har provat som gör någon skillnad. B-vitamin i fodret gör ingen skillnad alls för hästens kropp tar inte upp tillräckligt mycket för att det ska ge någon effekt. Vill man ha någon effekt ska man spruta in det i hästen. Det är ganska mycket som man ska spruta in för att få någon effekt.
 
Sv: Pälsklipp

Håller med de andra. Har hästen inte börjat fälla så klipp. Jag hade tänkt klippa ming amla, men jag va för sen!
Nu har jag gett honom foderjäst i snart tio dagar (sista dagen idag) och fy tusan vad det flyger päls!
Avborstning en gång om dagen är ett måste! Ikväll blir det nog en extra kur ;)
 
Sv: Pälsklipp

kl

Hoppar in här jag med. Min häst är otroligt långhårig fortfarande, visst fäller han men inte mycket. Tror ni att foderjäst kan skynda på processen lite? :) Förra året hade han vinterpäls kvar i slutet av maj, trots envist borstande :crazy:
 
Sv: Pälsklipp

En jästtärning som inte riktigt känner sig hemma.:D
 
Sv: Pälsklipp

Men hon fäller det är inte det som är problemet, ska ta några bilder senare idag så får ni se vad jag menar
 
Sv: Pälsklipp

Så här ser hon ut lite här och var, vi tar på Helosan Sol och det ser redan bättre ut.

27205625.jpg
 
Sv: Pälsklipp

Min personliga favorit är gummiskrapan, du vet den där lilla ryktskrapan i gummi i glada färger som alla stallungar har i sin ryktpåse men inte använder, den är fantastisk när det gäller att få bort vinterpälsen. Just nu använder jag endast gummiskrapa, hovkrats och man/svansborste på ponnyn, allt annat är överflödigt på den tjocka pälsen som rasar av men aldrig verkar ta slut :p
 
Sv: Pälsklipp

Åh gummiskrapan är härlig den, påde häst och hund gillar att få massage av den :) , Använder den nu på henne, har slopat rycktstenen över huvudtaget. På de torra områderna har jag smörjt på helosan och det ser redan bättre ut. Och med prat med förra ägaren så avrådde hon mig att klippa henne nu. :)
 
Sv: Pälsklipp

Jag uppmanar även ponnyn att rulla sig ordentligt varje dag men han lyssnar ju inte! Ponnyns kompis hjälper till ibland dock, tar en tugga eller två när hon tycker att han är för tråkig ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
873
Senast: MiniLi
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Cattis_E
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 821
Senast: Valle
·
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 649
Senast: Buongusto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp