pälssättning och irretarad häst

Behati

Trådstartare
Hoppas någon kan ha några råd ang min ena häst....

Har ett sto som är mycket känslig i huden. Hon blir lätt irretarad och får lätt skav.

Hon har nu börjat sätta päls (får ganska rejält med päls på vintern) och i samband med detta blivit riktigt sur vid ridning:devil:. Vill bita mig i fötterna, sparka mot skänkel och allmänt lite stessad vid ridning, vilket hon absolut inte varit innan.
I skogen funkar det OK, men hon vill gärna stanna och klia sig mycket och får hon en "älg-loppa" på sig är det bara att sitta av och leta reda på äckelkrypet för annars kommer vi inte en meter.

Jag känner mig ganska säker på att allt detta har med pälsen att göra och undrar nu om någon har någon annan har/ har haft detta problem?
Vad har ni gjort åt det? låtit hästen vila bara?
Tror ni det kan hjälpa att klippa henne? har planerat att klippa henne i vilket fall, men hade tänkt vänta någon månad/veckor till.
Eller kan det rent av bli värre om jag gör det?


/Behati som håller på att bli minst lika galen som hästen när jag inte hittar en lösning på problemet
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

När min häst blir sådär, får han vila några dagar och en kur b-vitamin. Forsätter beteendet skulle jag kolla upp med veterinär.
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

b-vitamin kur går hon redan på.

Har precis låtit henne vila vilket inte gjorde något större resultat åt varken ena eller andra hållet.
Hon blir genomgången av massör minst en gång i månaden och har inte funnits något att anmärka på förutom att hon är riktigt kitslig och sur runt magpartiet.
Massören kommer nu den 18e så kommer avvakta med att göra något förrens hon tittat på henne. Men självklart så kommer jag prata med vet om jag inte hittar någon annan lösning.

hon hade liknande tendens förra vintern med att vara super sur när man borstade lår och mage (och för att inte tala om mellan bakbenen:o)
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

När en häst fäller eller sätter päls, har den ett större behov än vanligt av protein och energi. Om man alltså inte redan innan pälsfällningen har ökat på hästens intag av protein och energi finns risken att hästen måste utnyttja sina egna reserver till att bilda päls. När pälsfällningen börjar har då hästen redan hamnat i en negativ spiral, och kan falla ur i hull och upplevas som trött och retlig.


Det är alltså inte B vitamin hästen ska ha utan mer protein främst. b vitamin behöver sällan hästar ha tillskott av, detta producerar dom så bra själva. Så med andra ord, ge mer mat.
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

jag har samma problem, har prövat mig fram, varit hos vet, haft massör m.m
Jag gör följande: noga med att öka på protein så han inte faller ur, öser i B-vitamin (har själv haft trådar om detta aå jag fått svar att det ej hjälper, men tro mig jag har testat....) 1 dl/dag, ger även foderjäst ibland, men upplever att flytande B funkar bättre. I år började jag tidigt med B, och ta i trä, han är lugnare i år.
Jag kan ej ha ute massör, då det liksom triggar igång hans kliande och sparkande under päls sättning o fällning.
Har inga problem under ridning än som tur är, men borstning.... Låter bli helt enkelt de dagar det är för jobbigt för honom.
lycka till
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

Fast frågan är NÄR du började öka på proteinbehovet ? Man bör ju göra det flera månader innan pälssättning/fällning.
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

tar sista knappen och svarar båda.

Jag har alltid fått lära mig att man ska ge b-vitamin, men har inte fått några konkreka bevis för att det funkar, så jag vet inte vad jag ska tro eller tycka om den saken. Har aldrig haft en häst innan som betätt sig som denna så har inte märkt skillnad innan om man ger b-vitamin eller inte.

Så problemet kan vara då att jag behöver ge henne mer protein och energi? eller är det försent nu?

Och igen, är det dumt att klippa henne innan all päls är satt och tror ni det kan hjälpa henne eller kan de bli värre rent av?

tack för svaren så här långt:bow:
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

Kliar sig ditt sto som ett tok? min kliar och kliar.. hon sätter också päls, är slöare och har tappat lite hull (skapade en tråd där jag fick reda på det om ökad prot. behov). Tänkte först att hon fått nåt överkänslighetssymptom då jag började med lucern, men då jag tänker efter så har hon blivit "kliig" i samband med pälssättn. Dessutom är hon kinkig om man rör vid magen och sadelspänning gillar hon inte alls!
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

Hur gör man då, om man tänker att pälssättningen som är då typ i slutet av aug-sept. Måste man börja flera månader FÖRE det så blir det i maj? Ska hästen gå på massor av protein och energi då över sommaren (i form av kraftfoder) eller är det meningen att gräset ska räcka? jag menar har man kraftigt gräs som de äter, ska jag ändå lägga till en massa prot+energi för att bygga upp lagret inför hösten?
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

Kliar sig ditt sto som ett tok? min kliar och kliar.. hon sätter också päls, är slöare och har tappat lite hull (skapade en tråd där jag fick reda på det om ökad prot. behov). Tänkte först att hon fått nåt överkänslighetssymptom då jag började med lucern, men då jag tänker efter så har hon blivit "kliig" i samband med pälssättn. Dessutom är hon kinkig om man rör vid magen och sadelspänning gillar hon inte alls!

Min kliar sig inte typ i boxen (eller jo lite i svansen, men ser inget konstigt med det då de flesta här i stallet gör det lite) men när jag rider vill hon klia sig på de mest konstiga ställen, på "höftknölarna", låren, under mina skänklar m.m Hon blir i princip tokig och vill stanna mitt i arbetet och tvär vägrar att göra något förrens hon fått klia eller att jag kliat åt henne.
Min är inte slöare utan känns mer stressad, kanske utav att det kliar eller något. Hon kickar mot skänklen och har lite brunst fassoner för sig (ju mer jag ber om framåt ju saktare går det)
Sadelgjorden har hon aldrig riktigt gillat, så ser ingen större skillnad på henne där.

Var lite inne på att hon kanske fått en reaktion när jag dushade henne, antingen på schampot eller att hon blivit torr i huden, men det blev varken bättre när jag spolade av henne i vanligt vatten eller när jag "smörjde in" henne med typ olja för hästar med torr hud...
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

undrar jag med!

min pålle är av den lättgödda sorten och efter blodprov som visade skyhöga proteinvärden i blodet (risk för fång) så är jag VÄLDIGT rädd för att fodra på med pellets i samband med betet.
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

Som hon säkert vet. Men för mycket protein kan väl ge gallor? Dessutom blir inte hästen fet av kraftigt gräs+massa kraftfoder?
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

Jag har oxå samma problem! Seanste veckan har min pålle varit JÄTTE seg att rida! Hon är väldigt framåt i vanliga fall Fullblod/Arab... Longerade i förrgår, tror knappt hon gick framåt 5 meter :S ALLTID gått skit bra att longera annars, helt jätte negativ till allting. Såfort jag fick ut henne på spåret så gick hon 3 meter sen "MATTE!? :(" Sprang rakt in till mig och ville gosa?! Hon är svårfödd, fick ta bort henne från betet i början av sommaren för hon va lös i magen i flera veckor och det gick aldrig över.... Hon äter allting och så men lägger inte på sig något.. Alltså skulle jag börjat fodra på med mera protein och energi för länge sen..?! Även hon jätte sur när man spänner sadelgjorden och borstar mellan fram & bakben + magen...Nafsar mot mig :S Totalt ändring av individ..Fattar inget...
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

Ja nu orsakar ju inte protein fång.

Det jag syftade på var att proverna visade höga proteinvärden och ska jag då behöva fodra med mer protein?

Och enligt vet var jag tvungen att ta bort hästen omedelbart från gräs pga av värderna och risk för fång. Men eftersom fång inte var ämnet i tråden så behöver vi inte "prata" mer om detta ämne.
 
Sv: pälssättning och irretarad häst

Hur mkt B-vitamin ger du? provat foderjäst?
Min har ju detta problem varje år, inte för att han tappar mkt så mitt stora problem är inte att börja med att öka protein mitt i sommaren, men däremot hjälper B-vitaminet honom mkt.
 

Liknande trådar

Hästvård Gör ni något särskilt för att motverka att hästarna får så himla dålig päls under senare delen av vintern? Just den här perioden efter...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 119
Senast: skiesabove
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 903
Senast: ptr
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
1 936
Senast: Efwa
·
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp