Påhopp och smarta svar

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare abc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 1 742

Bukefalos 30 år!

Vet inte om det passar in här, jag hade precis slutat mitt pass går mot hissen. Väntar där ihop med några stycken andra. Då kommer en person jag känt när jag var barn( personen jobbar på service på sjukhuset o kör en patient) det första personen säger oj är det så? Jag står undrande...varpå personen svarar med tanke på din stora mage är det väl snart dags.Sen bara..du vet väl att du har jättestor mage.Jag kan säga att jag blev både chockad o förvånad o tyckte det va otroligt pinsamt. Sa till personen att det finns orsaker till hur jag ser ut. Då kommer han med " goda råd" om viktnedgång o frågar om jag tömt mig på vätska han hade tydligen kört nån patient som de tömt så han hade gått ner 25 kg.Sen kom han med.du behöver be till Jesus, han ger dig kraft att förlora all övervikt, om du behöver karaktär.

Vet inte om det passar in här, jag hade precis slutat mitt pass går mot hissen. Väntar där ihop med några stycken andra. Då kommer en person jag känt när jag var barn( personen jobbar på service på sjukhuset o kör en patient) det första personen säger oj är det så? Jag står undrande...varpå personen svarar med tanke på din stora mage är det väl snart dags.Sen bara..du vet väl att du har jättestor mage.Jag kan säga att jag blev både chockad o förvånad o tyckte det va otroligt pinsamt. Sa till personen att det finns orsaker till hur jag ser ut. Då kommer han med " goda råd" om viktnedgång o frågar om jag tömt mig på vätska han hade tydligen kört nån patient som de tömt så han hade gått ner 25 kg.Sen kom han med.du behöver be till Jesus, han ger dig kraft att förlora all övervikt, om du behöver karaktär.
Jösses, ja vissa tappar all vett och sans när dom blir "frälsta" och jag har själv en bekant som allvarligt påstår att han pratar med Jesus varje dag och jag vet flera som tappat alla hämningar när religionen tagit över livet. Nu är det ju inte alla som är religiösa som beter sig så men det förekommer oftare på dom som blivit frälsta har jag märkt. Man får tro vad man vill och på vad man vill men blanda inte in andra människor i det bara.

Jösses, ja vissa tappar all vett och sans när dom blir "frälsta" och jag har själv en bekant som allvarligt påstår att han pratar med Jesus varje dag och jag vet flera som tappat alla hämningar när religionen tagit över livet. Nu är det ju inte alla som är religiösa som beter sig så men det förekommer oftare på dom som blivit frälsta har jag märkt. Man får tro vad man vill och på vad man vill men blanda inte in andra människor i det bara.
Jag tyckte mest situationen va pinsam, skämdes jättemycket hur jag såg ut.

Kan vi inte dela med oss om tokiga påhopp och hur man bäst bemöter sånt.
Det senaste som hände mig kom "givetvis" från svärmor. Som aldrig kan avstå att fälla en sårande kommentar. Nu sa hon att jag har tittat noga nu på dig några gånger..Har du färgat hårbotten grå?? Äh nä. Så höll hon alltid på och kommenterade min mors grå hår med med typ så vacker grå färg du har, själv anser hon sig fortfarande vara blondin trots att hon varit helt grå länge. Bemöter man så anser hon sig bara ha rätt att tycka att det är snyggt. Jag har några sådana här människor i min närhet, är det bara att tiga o ta emot el finns det några kommentarer som kan bita?
Jag har läst så många gånger nu och jag förstår inte riktigt vad problemet är..är det att hon tycker/tror/anser din utväxt vara grå? Är det det som stör?

Det är ju ändå lite skillnad på att kommentera och kommentera också.
Både hur det sägs och i vilken situation...
Så är det ju, men i den situationen som Ts beskriver så läser inte jag in att det är något att gå i taket för. Och om hon tycker tex att hennes gråa hår är blont så får hon väl tycka det..jag orkar inte riktigt bry mig om vilken hårfärg någon anser sig ha..Sålänge det inte är nedvärderande så orkar jag inte bry mig så mycket..Vissa uttrycker sig klumpigt och andra inte.

Så är det ju, men i den situationen som Ts beskriver så läser inte jag in att det är något att gå i taket för. Och om hon tycker tex att hennes gråa hår är blont så får hon väl tycka det..jag orkar inte riktigt bry mig om vilken hårfärg någon anser sig ha..Sålänge det inte är nedvärderande så orkar jag inte bry mig så mycket..Vissa uttrycker sig klumpigt och andra inte.
Då kan jag svara dig att, dels har jag inte gått i taket. Sen efter 42 år vet jag att det handlar om vuxen mobbing. Men tråden va inte till för de som inte begriper utan för dem som vill komma med vettiga tips.

Jag tyckte mest situationen va pinsam, skämdes jättemycket hur jag såg ut.
Ja det förstår jag, tänk om folk kunde lära sig hålla käften istället för att påpeka hur andra ser ut eftersom det inte angår dom alls. Du duger precis som du är, det är ju för f*n inte utsidan som räknas utan insidan på människor.

Sen spelar det ju också roll i vilket sammanhang man säger saker och om personen är trygg i sig själv, en tjej jag aldrig träffat tidigare skulle hämta upp mig då vi skulle samåka till en gemensam vän och hon sa "när du ser en gammal röd Volvo och det kliver ur en schettis, då är det jag", hon kallar sig själv för schettisen, liten och knubbig och döttrarna tycker humöret ibland liknar humöret på en schettis. :D Hon är som sagt trygg i sig själv och har människor omkring sig som aldrig skulle komma på tanken att behandla henne som du blev behandlad, skulle dom göra det blev det värst för dom själva för hon kan läsa lusen av fan själv om det behövs.

Det senaste som hände mig kom "givetvis" från svärmor. Som aldrig kan avstå att fälla en sårande kommentar. Nu sa hon att jag har tittat noga nu på dig några gånger..Har du färgat hårbotten grå?? Äh nä. Så höll hon alltid på och kommenterade min mors grå hår med med typ så vacker grå färg du har, själv anser hon sig fortfarande vara blondin trots att hon varit helt grå länge. Bemöter man så anser hon sig bara ha rätt att tycka att det är snyggt. Jag har några sådana här människor i min närhet, är det bara att tiga o ta emot el finns det några kommentarer som kan bita?
Det finns många olika grader och nivåer av det här tycker jag.
Till exempel personer som medvetet vill trycka ned en med nålstick eller kommentarer om ens utseende eller beteende som ofta inte ”är” något konstigt alls men de är elaka och missunsamma personer som själva försöker växa.
Sedan finns det ju närstående, ofta kanske äldre, som har ett upprepat beteende som gör en galen där de ifrågasätter personliga saker eller kommenterar ens val på ett föraktfullt eller nedlåtande sätt.
Den första sorten försöker jag undvika eller hålla kort, aldrig ”ge” något mer än att svara Jasså tycker du det (typ vem bryr sig.) eller vända det till dem själva. Jaha har du varit med om det/haft sådana problem.
Den andra måste man ju ofta dras med o jag brukar alternera mellan att inte ta in allt som sägs, ignorera och inte svara, eller studsa det tillbaka i samma anda, det brukar bli väldigt jobbigt för personen då de nog ofta bemöts med att folk inte säger ifrån eller att folk försvarar sig o blir ledsna o tysta. Jag tycker ofta de här får hållas o betee sig alldeles gränslöst.
Jag tycker det ger effekt när man besvarar någons ofta ganska långa självcentrerade utläggning som är blandat med påhopp på en o andra, med att förklara att allt inte cirklar runt dem o deras åsikter utan vi har olika behov och anledningar. Och exempel på hur jag ser på det. De vill ju oftast prata om sig själv o hur fel alla andra är så blir snabbt ointressant för dem.
Men generellt är det ju inte något jag vill omge mig med, men jag tycker även dessa individer kan ändra approach om man tar ifrån dem deras makt genom att faktiskt belysa vad de säger.

• Hjärta
Reactions: abc
Min erfarenhet (som gammal råttägare som fått mååånga kommentarer om äckliga husdjur) är att det funkar att helt enkelt call out deras beteende. Jag var aldrig så brydd i vad folk tyckte om mina husdjur men att spela lite ledsen publikt gjorde susen. "Varför säger du så?" "Vad får du ut av att säga så elaka saker?" "Vill du göra mig ledsen?"

Folk vill generellt inte uppfattas som elaka av omgivningen. Utnyttja det och låt de skämmas.

Jag hade nog bara svarat att ”nej, jag har grå utväxt”. Det är den enklaste i min värld, bara rätt av svara på frågan.

Ja, jag också. Grått hår är väl inte sämre än någon annan färg, tänker jag.

Jag ÄLSKAR det. Slutade färga håret helt för drygt 1,5 år sedan, när de första grå kom. Nu har jag inte så många men hoppas på helt grått eftersom jag tycker det är vansinnigt snyggt. Att slippa utväxten är en enorm bonus för mig som innan alltid blekte och slingade och slet med håret (hade håret som en regnbåge i 7 pigga kulörer senast). Jag leder en liten revolution på jobbet där numer alla kvinnliga kollegor slutat färga och siktar på stiliga grå kulörer. Jag har även färgat det grått i perioder, nu får jag invänta det naturliga.

Jag ÄLSKAR det. Slutade färga håret helt för drygt 1,5 år sedan, när de första grå kom. Nu har jag inte så många men hoppas på helt grått eftersom jag tycker det är vansinnigt snyggt. Att slippa utväxten är en enorm bonus för mig som innan alltid blekte och slingade och slet med håret (hade håret som en regnbåge i 7 pigga kulörer senast). Jag leder en liten revolution på jobbet där numer alla kvinnliga kollegor slutat färga och siktar på stiliga grå kulörer. Jag har även färgat det grått i perioder, nu får jag invänta det naturliga.
Mitt hår är mellanblont med gråa inslag. Det var många år sedan som jag slutade slinga det. Jag trivs med min hårfärg :) .

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka