Bukefalos 28 år!

Pålagringar, hur är prognosen?

Grazing

Trådstartare
Min häst har ju skadat sin led och fått pga det lösa benbitar och dom stör leden så ledkapseln har inte kunnat läka.

Häst ska opereras inom kort och dom ska rensa och "städa" leden då på alla lösa bitar som stör läkningen. Hästen har varit halt i ca 8 veckor nu trots boxvila.

Senaste röntgen så hade leden börjat förändrats, fragmenten hade "ändrat" på sig, det såg helt enkelt inte likadant ut, så nu ska dom så snabbt som möjligt plocka bort dom. Jag antar att den förändringen innebär att det har börjat bildats pålagringar?

Men hur är prognosen för det här? Om det är pålagringar som har bildats? Vet. sa bara att det hade börjat ske en förändring. Går det att ta bort dom? Om det går, hur är prognosen för det? Kommer dom komma tillbaka eller håller dom sig borta sålänge leden är inflammationsfri?

Om det är så att bara fragmenten flyttat på sig, alltså att inte det börjat bli pålagringar eller liknande, då kan jag se ett viss ljus men är det så att det är pålagringar så känns det inte bra alls. Veterinär vill ju inte säga så mycket i dagsläget och jag får inte riktigt bukt med vad det är som händer i leden :(

Hur är era erfarenheter av sådant här? Kommer han att bli hältfri relativt fort eller kommer det att krävas ytterliggare behandlingar efter en sån här operation för att få leden frisk?
 
Sv: Pålagringar, hur är prognosen?

Varför har man väntat så länge med operation?

Prognosen hade ju varit mycket bättre om man opererat innan leden reagerat.
 
Sv: Pålagringar, hur är prognosen?

Det går ju tyvärr inte att svara på, av samma anledning som veterinären inte vill säga för mycket. Allt beror ju exakt på hur saker verkligen ser ut när de gått in vid leden, det man ser på röntgen är ju aldrig fullt ut hela bilden vid såna här skador utan man måste in för att få en korrekt bild. sen har du hela biten ang. hur själva operationen går osv, så jag förstår tyvärr att veterinären inte vill säga så mycket, men jag tycker nog ändå att denne gott kunde vara lite mer kommunikativ, den kan ju svara utifrån "best case scenario" och "worst case" generellt om inte annat. Tycker du ska gå på veterinären igen och ställa exakt de frågor du ställer här.
 
Sv: Pålagringar, hur är prognosen?

Varför har man väntat så länge med operation?

Prognosen hade ju varit mycket bättre om man opererat innan leden reagerat.
Det har inte gått att göra med tanke på att han hade en ledinfektion, dom har främst koncentrerat sig på att få bort den. Fragmenten hade dom hoppats inte skulle störa leden men nu tyvärr visade det sig att dom har stört leden för mycket och leden har börjat reagera.
 
Sv: Pålagringar, hur är prognosen?

Det går ju tyvärr inte att svara på, av samma anledning som veterinären inte vill säga för mycket. Allt beror ju exakt på hur saker verkligen ser ut när de gått in vid leden, det man ser på röntgen är ju aldrig fullt ut hela bilden vid såna här skador utan man måste in för att få en korrekt bild. sen har du hela biten ang. hur själva operationen går osv, så jag förstår tyvärr att veterinären inte vill säga så mycket, men jag tycker nog ändå att denne gott kunde vara lite mer kommunikativ, den kan ju svara utifrån "best case scenario" och "worst case" generellt om inte annat. Tycker du ska gå på veterinären igen och ställa exakt de frågor du ställer här.

Jag ska fråga så mycket jag kan/kommer ihåg nu när jag lämnar honom för operationen nästa vecka. Så det är så att dom vet egentligen först när dom är inne i leden och ser allting?

Om det är så att leden är för trasig för att kunna återhämta sig, ringer dom innan dom väcker hästen eller får jag reda på det först när hästen har vaknat tro? Usch, jag är så nervös. Ska ju lämna honom nu på måndag och har ingen möjlighet att prata med veterinären innan.

Hur brukar sådant gå till?
 
Sv: Pålagringar, hur är prognosen?

ja det är väldigt svårt för dom att säga exakt innan de väl är inne. som jag skrev, handlar som vid alla operationer om vad man stöter på därinne och hur själva operationen går utifrån det osv. Men en generell prognos utifrån hur de tyder röntgenbilder och symptomen hästen har, bör de kunna hosta fram helt klart tycker jag verkligen, - utan att för den skull lova ngt.

ja pressa veterinären iallafall att utala sig som jag föreslog nedan!

stackare :( Jobbigt för dig, verkligen :(

Om du tydligt uttalat till veterinären att du inte vill ha hästen uppväckt om de bedömer att leden är så trasig att hästen aldrig kommer bli bra, så ringer de dig. Men det är ju detta som är så svårt med veterinärvård i sig, att mycket hänger på kunden att kommunicera om vad den verkligen vill med sin häst. Säger kunden inget så kör de på. Det är ju i sig inte heller ngn skuld på veterinärerna rent i sak så länge inte djurskyddet kommer med i bilden så att säga, - utan grundar sig på att är det inte djurskydd så bestämmer hästägaren över vad den vill med sin häst. om du med andra ord skulle säga till vetten att bara hästen inte lider, utan funkar att gå i hage - ja då kör de på den linjen om de bedömer hästen kommer funka som sådan.

Hoppas du förstår så jag inte skriver ngt nu som ökar förvirring osv...

Jag tror verkligen inte ngt sånt illa att du skulle behöva bli uppringd om att hästen ser så illa ut att den måste avlivas, låter troligt ! Jag tror inte de hade ordinerat operation om de inte trodde att det kommer fungera!
Men som sagt - för din egen skull, pumpa veterinären och kräv generella case scenarios som svar så mycket du kan, så du har en grund att stå på informationsmässigt.

tycker det är så tråkigt att det fungerar såhär inom all vård - djur som människa. Patienten är den som behöver ställa rätt frågor/lyckas pricka rätt frågor, alltför ofta, för att få förståerliga svar. :(

om jag verkligen skulle råda dig så tycker jag att du för din egen skull ska ringa veterinären INNAN du lämnar hästen för operation, så att du får ordenligare besked så långt det är möjligt. Att få prata med veterinären några minuter i lugn och ro i förväg är INTE för mycket begärt. Dessutom är det oftast betydligt lättare att få svar än precis innan en operation. ring på måndag och kräv att få bli uppringd och sen att veterinären tar sig tid att prata med dig och svara på det du vill veta utan stress. De har faktiskt betalt för det och du är betalande kund, kom ihåg det!

edit: såg nu att det är så snabbt som på måndag du ska lämna honom:( . se till att verkligen få prata med vetten då utan stress, innan du lämnar honom . Det är din fulla rätt och inga konstigheter. stå på dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Pålagringar, hur är prognosen?

Tråkigt..

Risken för pålagringar finns säkert med tanke på att leden varit infekterad och nu i sådant skick att den ska opereras. Många hästar, särskilt äldre, har pålagringar och måste inte ha problem av dem.

Säger som Mackan: KOMMUNICERA
Fråga vet innan vilka alternativ som finns och hur prognosen ser ut utifrån dessa. Försök förklara vad som oroar dig mest och vad dina förväntningar är.
Om vet. anser att leden är mycket skadad och prognosen dålig brukar dom ringa under operation och fråga om hästen ska tas bort på bordet. Detta görs inte utan ditt tillstånd (såvida inte hästen dör pga narkosen - OVANLIGT!)

Håller tummarna!
 
Sv: Pålagringar, hur är prognosen?

Tack för svar, blev absolut inte mera förvirrad. Hästen ska opereras på Tisdag men ska lämna på måndag pga tidig operation. Det jobbiga är att det är så mycket som eventuellt är skadat (tror jag?), ledkapseln är skadad och förtjockad, chipfrakturerna som jag förstått nu även innebär att brosket är skadat, bitarna kommer ju givetvis därifrån, som stör så att det inte läker och nu då när det förmodligen även börjat bildats lite pålagringar även om det inte är så mycket.

Jag blir förvirrad när veterinären säger att dom inte skulle satsa om dom inte trodde det fanns någon chans samtidigt så när jag läser om dessa problem så låter det verkligen inte som att prognosen är god. Eller är det den lilla procenten att det kan bli bra som dom hoppas på och därför gör operationen.

Ska skriva ner på en lapp det jag funderar över, det jag vet är iallafall att han inte mår bra av att vara en såkallad sällskapshäst och passar heller inte för "promenadridning". Vad det nu egentligen innebär, vart går gränserna för normal ridning och lättare ridning tex? Även skogsridning kan ju vara väldigt ansträngande för dom även om det inte innebär slitaget som kommer från volter osv. Näe, jag har så mycket funderingar och ju mer jag tänker och söker om saker och ting desto mera frågor dyker det upp.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 893
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 512
Senast: Jadzia
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 557
Senast: Crossline
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 800
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Vi som tränar för tävling i agility. Del 2.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp