Palettblad/Coleus

Bytte precis till mig en Morgan Le Fay. Om möjligt ännu finare irl än på bild :love:
20220616_082202-01.jpeg
 
Årets fröisar åkte ut de med:
Visa bifogad fil 93480
Säger till dem att växa och färga ut fortare så jag kan börja sålla ut ordentligt men de lyssnar inte!

Vilken otrolig mängd och variation! Så fina.

Hur lång tid tar det/hur stora ska de bli innan de färgat ut så det syns hur de blir som stora?

Jag "råkade" visst så en blandad påse och har nu en massa små fröplantor. De flesta ser väldigt lika ut med 2 bladpar var.
 
Vilken otrolig mängd och variation! Så fina.

Hur lång tid tar det/hur stora ska de bli innan de färgat ut så det syns hur de blir som stora?

Jag "råkade" visst så en blandad påse och har nu en massa små fröplantor. De flesta ser väldigt lika ut med 2 bladpar var.
Det är så kul att de kan bli så olika! :D

Dessa fröisar är nästan 2 månader gamla och då har man väl ett hum om hur de flesta kommer bli iallafall, men ibland kan de ändra sig väldigt så kanske att det tar en månad eller två till med massa sol och näring innan alla har bekännt färg? Vissa som jag tyckte var tråkiga förra året men ändå sparade blev jättefina rätt sent.

När de bara var ett bladpar så såg jag mest om de skulle bli mörka eller inte:
Några av mina små frösådder just nu:
Visa bifogad fil 91026

En månad gamla:
Tycker flera av nya fröisarna ser lovande ut, blir kul att se hur de utvecklas:
Visa bifogad fil 91830

Denna fröisen förändrade sig väldigt under en månad:
PhotoCollage_1656150614130.jpg

Sen gick den lille jäkeln i blom, så jag klippte toppen och hoppas på att den inte försöker igen utan fortsätter utvecklas istället.
 
En av mina palettblad hade fått knopp (eller ja, en till... Jag vet inte hur många jag har som blommar här hemma nu :cautious: )
Eftersom så många blommar bestämde jag mig för att det fick räcka med en knopp. Nu återstår att se om jag klippte tillräckligt, om det kan bli några frön osv. Spännande det här med frön!

290998370_2312460858902281_8333027246947798834_n.jpg
 
Jag har ett palettblad. Fick en liten stickling av en kollega för en månad sen ungefär. Den är nu nästan 30 cm hög och jag är omåttligt mallig över denna lilla skapelse.

Jag har sett att man kan göra som små träd av dem. Men hur? Är det bara att toppa försiktigt och sen skala bort grenar från "stammen"?
 
Jag har ett palettblad. Fick en liten stickling av en kollega för en månad sen ungefär. Den är nu nästan 30 cm hög och jag är omåttligt mallig över denna lilla skapelse.

Jag har sett att man kan göra som små träd av dem. Men hur? Är det bara att toppa försiktigt och sen skala bort grenar från "stammen"?
Jag är helt ny på palettblad och håller precis på ned mitt första "träd". Började med en rak stickling som det står i denna artikeln. https://www.expressen.se/leva-och-b...ade-palettblad-sa-tar-du-hand-om-trendvaxten/
Andra i denna tråd är mer erfarna och kanske har andra råd.
 
Jag har ett palettblad. Fick en liten stickling av en kollega för en månad sen ungefär. Den är nu nästan 30 cm hög och jag är omåttligt mallig över denna lilla skapelse.

Jag har sett att man kan göra som små träd av dem. Men hur? Är det bara att toppa försiktigt och sen skala bort grenar från "stammen"?
Jag gör som i artikeln som @Silver Girl länkade till. Att "toppa försiktigt" är dock inte riktigt min grej :rofl: Det var det i början, sedan insåg jag att jag var för försiktig och att allt växte för glest för min smak. Nu klipper jag efter i princip varje bladpar för att få dem riktigt buskiga. Där du klipper så kommer den inte växa sig längre, istället lägger den krut på sidoskotten så att de växer mer.
 
Jag gör som i artikeln som @Silver Girl länkade till. Att "toppa försiktigt" är dock inte riktigt min grej :rofl: Det var det i början, sedan insåg jag att jag var för försiktig och att allt växte för glest för min smak. Nu klipper jag efter i princip varje bladpar för att få dem riktigt buskiga. Där du klipper så kommer den inte växa sig längre, istället lägger den krut på sidoskotten så att de växer mer.
Tack för tips! Ska ge den lilla lite mer tid, sen så
 
Hittade ett fint och rak-stammat exemplar på ICA för det enorma priset 29 kr. Jag slog till direkt! Här ska stammas palettblad!
Min första palett var också från ICA 😁 började som en liten sorglig sak på dryga decimetern, sen sköt den iväg i höjden, jag kliade mig i huvudet vad sjutton jag skulle göra men tänkte att träd kan ju va fina 😅
Det var då rakt inte vackert till en början, men nu är det ett fint träd på nästan 60 cm, älskart 🥰
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220702_083013.jpg
    Screenshot_20220702_083013.jpg
    233 KB · Visningar: 46
Min första palett var också från ICA 😁 började som en liten sorglig sak på dryga decimetern, sen sköt den iväg i höjden, jag kliade mig i huvudet vad sjutton jag skulle göra men tänkte att träd kan ju va fina 😅
Det var då rakt inte vackert till en början, men nu är det ett fint träd på nästan 60 cm, älskart 🥰
Wow, tjusig! Det är nåt sånt jag vill ha med :love:
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 997
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
476
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 441
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 802
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp