Palettblad/Coleus

Fick sticklingar i en vas som inflyttningspresent. Det börjar bli hög tid plantera dom nu känns det som (de har fått gigantiska rötter)
Frågan är kan jag klippa ner dessa direkt efter planteringen eller ska jag vänta? De är lite långa och gängliga.
Vill ju ha en yvig växt
 
Fick sticklingar i en vas som inflyttningspresent. Det börjar bli hög tid plantera dom nu känns det som (de har fått gigantiska rötter)
Frågan är kan jag klippa ner dessa direkt efter planteringen eller ska jag vänta? De är lite långa och gängliga.
Vill ju ha en yvig växt
Du bör vänta tills de skaffat ordentliga jordrötter innan du klipper ner, det är rätt stressande för dem när de planteras om, planteras i jord eller klipps ner. Jag brukar vänta tills jag ser att sticklingen växt några extra bladpar.
 
Fick sticklingar i en vas som inflyttningspresent. Det börjar bli hög tid plantera dom nu känns det som (de har fått gigantiska rötter)
Frågan är kan jag klippa ner dessa direkt efter planteringen eller ska jag vänta? De är lite långa och gängliga.
Vill ju ha en yvig växt
Olika palettbladssorter verkar vara olika känsliga. Jag har flera gånger nu klippt ner mina i samma veva som jag planterat om dem, när de haft rötter. De fortsätter växa som ogräs och behåller färgen bra. Några andra sorter jag har växer låååångsamt och några andra är tydligt väldigt känsliga som sticklingar och tappar lätt spänsten när de är precis nyplanterade/omplanterade.
 
Hittade den här på fb-marketplace ikväll. Den bodde 10 minuters cykeltur från mig och var så fin! Priset var exakt detsamma som jag idag sålde några sticklingar för till en granne, så idag går jag +/- 0 när det gäller palettbladsköp :D

Funderar på att göra den till ett träd. Ska kolla upp lite hur man gör bara och låta den vänja sig lite med sin nya, större kruka. Har ingen aning om hur känslig den kan tänkas vara och vill inte förstöra den det första jag gör.

282772782_2287556214726079_5842274448765642422_n.jpg
 
Jag tog några sticklingar för ett tag från några av mina paletter. Nu står de i småkrukor och väntar på att kunna planteras ut i krukor i trädgården. Men det får väl bli lite varmare först gissar jag. Räcker det med 10 grader som kallast på natten eller behöver det vara varmare än så? 15 grader?
 
Den här var jag påväg att slänga som stickling då den var liten och sned. Gav den en chans är en av mina favoriter nu.
Ska bli spännande o se hur den blir när den växer till sig mer.
DSC_7017.JPG
 
Hoppar in den här tråden då jag nyligen börjat med palettblad. Började med en stickling jag fick från mamma i slutet av sommaren som nu förökat sig och blivit fyra nya plantor, förutom ursprungsplantan. Då detta är en av mycket få krukväxter som överlevt mer än ett halvår hos mig har jag nu köpt flera i olika färger från blomsterhandel och tänker att det ska bli en ny kul hobby. Har nu så klart en mängd frågor.

Ska de ha särskild jord? Hur/när klipper man ned dem? Jag börjar få slut på soliga fönster, kan de stå lite mörkare? Jag har förstått att de kan stå ute på sommaren (för det gör mammas), men vilka temperaturer klarar de? Heter olika färger olika saker och är de olika lättskötta?

Någon som har tips om hemsida/bok/broschyr där man kan läsa om skötsel, olika typer m m?
 
Hoppar in den här tråden då jag nyligen börjat med palettblad. Började med en stickling jag fick från mamma i slutet av sommaren som nu förökat sig och blivit fyra nya plantor, förutom ursprungsplantan. Då detta är en av mycket få krukväxter som överlevt mer än ett halvår hos mig har jag nu köpt flera i olika färger från blomsterhandel och tänker att det ska bli en ny kul hobby. Har nu så klart en mängd frågor.

Ska de ha särskild jord? Hur/när klipper man ned dem? Jag börjar få slut på soliga fönster, kan de stå lite mörkare? Jag har förstått att de kan stå ute på sommaren (för det gör mammas), men vilka temperaturer klarar de? Heter olika färger olika saker och är de olika lättskötta?

Någon som har tips om hemsida/bok/broschyr där man kan läsa om skötsel, olika typer m m?
Här finns det massor av bra läsning ang skötsel, sorter m.m.
https://palettblad.se/
 
20220602_175829.jpg

Här är mina palettblad. Den till höger är den som växt från mammas stickling. De ändra i egna inlägg, jag kan bara lägga in en bild/inlägg.
 
Åh, jag har noll och ingen erfarenhet av tradera, är för rädd för att fastna i träsket 🙈🙊

*kanske råkar smyga förbi Tradera lite nonchalant sådär 😎
Innan jag ens började titta på tradera efter sticklingar så bestämde jag mig för att bara buda om det var något speciellt, och redan från början sätta en maxgräns för vad sticklingen får kosta och inte(!) flytta den bara för att någon budar över. Och så kolla noga på recensioner av säljare och beskrivning av sticklingen. Har bara handlat på tradera ett fåtal gånger nu, men det har gått bra. Har dock gett mig traderaförbud nu eftersom jag har tillräckligt med palettblad för stunden :p
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 998
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
476
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 810
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp