Palettblad/Coleus

Ser ut som colorful, avatar och alligator alley. Är det namnade paletter?
Den som ser ut som avatar är jag osäker på, men troligen är alla tre fröisar. "Avataren" är en traderavinst där säljaren inte skrev något namn, men jag såg i efterhand att det fanns namn på några av säljarens andra sticklingar till salu och de två på sidorna är garanterade fröisar. En i en fb-grupp sa att "Avataren" var mycket(!) lik en av hennes fröisar efter Helmi, där hon sålt stickingar för ett tag sedan till 4-5 pers, så kanske är det en sådan. Vet annars tyvärr inte vad moderplantorna (eller vad man ska säga) var för sort. Själv är jag just nu glad åt allt som är fint och bryr mig inte om ifall de har namn eller inte.
 
Upptäckte till min stora glädje att min syster hade ju två stora palettblad! Snodde en stickling, har ingen aning om vad det är för sort, men fin är den 😁
 

Bifogade filer

  • IMG_20220605_163418.jpg
    IMG_20220605_163418.jpg
    196,7 KB · Visningar: 47
Tror en av mina första sticklingar satt en blomknopp 🤩 är det väldigt komplicerat att ta vara på eventuella frön?
 

Bifogade filer

  • IMG_20220606_184649.jpg
    IMG_20220606_184649.jpg
    234,7 KB · Visningar: 23
Tror en av mina första sticklingar satt en blomknopp 🤩 är det väldigt komplicerat att ta vara på eventuella frön?
Det är inte alls svårt. När den har blommat och alla blommorna torkat och fallit av då kan man nypa av stängeln.

Jag brukar lägga den i lite hushållspapper, vissa använder kaffefilter
Sen får den ligga tills den torkat helt.
När den torkat helt smular man sönder den och plockar ut alla små frön.

Det är lite pilligt å tar lite tid. Men jag personligen tycker det är lite tillfredsställande å pillar gärna frön 😁
 
Det är inte alls svårt. När den har blommat och alla blommorna torkat och fallit av då kan man nypa av stängeln.

Jag brukar lägga den i lite hushållspapper, vissa använder kaffefilter
Sen får den ligga tills den torkat helt.
När den torkat helt smular man sönder den och plockar ut alla små frön.

Det är lite pilligt å tar lite tid. Men jag personligen tycker det är lite tillfredsställande å pillar gärna frön 😁
Det låter verkligen som något jag skulle tycka var alldeles för tillfredsställande 😁 kommer det en blomma ska jag helt klart ge mig ut på djupt vatten och prova 😅
 
Vann precis en Greta på tradera :banana: säljaren bor inte jättelångt bort, så jag ska åka och hämta istället för att den åker med posten (har redan haft kontakt med säljaren om det). Ser så mycket fram emot att få hem den!
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 949
Senast: Maria D
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 941
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 118
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Vi har trädgård och rumsväxter och paletter på forumet, men visst måste det finnas pelargonsamlare här också?! Jag skulle absolut inte...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 212
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp