Palettblad/Coleus

Vände på min Trailing Queen och hittade en blomma. Inte konstigt att den varit ledsen ett tag.

A2D82429-42F5-4D21-90E2-A663BDC90058.jpeg

(Ursäkta dålig bild)
 
Guud så fin!! Toppar du den eller har den vuxit så fint av sig själv?

Jag har toppat den några gånger men den har mestadels vuxit på egen hand. Den är dock uppbunden på vissa ställen och växer efter ett stöd. Fast nu har den vuxit över stödet, haha.
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Glömde skriva att om de står över ett element kan du behöva vattna mer än på sommaren beroende på hur varmt/nära elementet är. Kanske har de torkat ut?
Vattna har jag varit duktig med! Till och med lite näring :up: undrar dock om det inte är lite kallt i dessa fönster, dålig fart på elementen och kallt i allmänhet inne. Men dagljuslampan hjälpte ordentligt :) (tyvärr inte mot spackeldammet :p)
F295B100-1E76-498E-89BE-5B6A44A32B1F.jpeg
 
20200103_141410.jpg


Hjälp Buke - är detta ett palettblad jag har?
Inköpt billigt på blomsterhandel då jag bara bor temporärt, men den har växt utav sjutton bara pp de få veckor jag haft den, så jag funderar på att försöka ta sticklingar
 
Palettblad ger mig barndomsminnen, fast då kallades dom nässelblomma. Kommer ihåg när jag var med farmor till anstaltens plantskola och jag kunde inte slita mig från den växten, fick en nälla med mig hem från han som var ansvarig för det växthuset:love:.

Har köpt frön som jag planerar att sätta under januari.
 
Palettblad ger mig barndomsminnen, fast då kallades dom nässelblomma. Kommer ihåg när jag var med farmor till anstaltens plantskola och jag kunde inte slita mig från den växten, fick en nälla med mig hem från han som var ansvarig för det växthuset:love:.

Har köpt frön som jag planerar att sätta under januari.

Vad blir det för frön? :D
 
Har fått slänga alla palettblad förutom mitt träd, de andra överlevde inte alls hösten/vintern. Synd, men får köpa nya till våren. De var så himla fina i balkonglådan och krukorna vi har på balkongen :love:
 
Är det någon som använder växtlampa eller växtbelysning? Min ena fina palett dog för någon vecka sedan och torkade ihop helt. De två andra ser också väldigt ledsna ut. Är det värt att investera i en växtlampa?

Jag tror att de helt enkelt inte får tillräckligt med ljus, inget annat har ändrats, samma jord och vattning och sånt. De står i fönstret med ser lika sorgsna ut ändå.
 
Är det någon som använder växtlampa eller växtbelysning? Min ena fina palett dog för någon vecka sedan och torkade ihop helt. De två andra ser också väldigt ledsna ut. Är det värt att investera i en växtlampa?

Jag tror att de helt enkelt inte får tillräckligt med ljus, inget annat har ändrats, samma jord och vattning och sånt. De står i fönstret med ser lika sorgsna ut ändå.

Jag misstänker också att det är därför mina dött. Har inte flyttat på dom, gett samma vatten, slutade klippa ner dom när det blev riktigt mörkt ute (eftersom de bara sakta bildade nya blad) och elementet är bara på lägsta där dom står så samma konstanta temperatur hela tiden.
Tror man nog behöver en växtlampa om de ska överleva, speciellt om de är mindre.
Mitt träd har visserligen också fått många torra löv men det växer fortfarande så pass mycket att det behöver klippas även nu så det verkar klara vintern ändå.
 
Är det någon som använder växtlampa eller växtbelysning? Min ena fina palett dog för någon vecka sedan och torkade ihop helt. De två andra ser också väldigt ledsna ut. Är det värt att investera i en växtlampa?

Jag tror att de helt enkelt inte får tillräckligt med ljus, inget annat har ändrats, samma jord och vattning och sånt. De står i fönstret med ser lika sorgsna ut ändå.
Det hjälpte mina :) finns bilder inte så långt tillbaka!
 
Är det någon som använder växtlampa eller växtbelysning? Min ena fina palett dog för någon vecka sedan och torkade ihop helt. De två andra ser också väldigt ledsna ut. Är det värt att investera i en växtlampa?

Jag tror att de helt enkelt inte får tillräckligt med ljus, inget annat har ändrats, samma jord och vattning och sånt. De står i fönstret med ser lika sorgsna ut ändå.
Jag har det. Hjälper massor för mina, dom växer och frodas och är fina i färgen trots årstiden.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 881
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp