Palettblad/Coleus

5 veckor, nu börjar de kivas om utrymmet :nailbiting: Har fått några stycken med röda stammar iaf, vilket jag är glad för!
20210326_152213.jpg


Jag har haft det väldigt fuktigt hos dem tills nu, och har fått äcklig algbeläggning ovanpå jorden. Tänkte ta bort den och sära på några fler när jag ändå håller på och pillar.
 
Dessa är jag mest nyfiken på just nu:
20210328_193824.jpg

Det är frösådder från:
1. Beale Street 2. Rodeo Drive 3. Red head
4. Presidio 5. Haberano 6. Red head

2an och 3an lär ju ha Saturn i sig tänker jag. 5an har kanske Fishnet Stockings i sig, resten är ett mysterium! :D

Jag har fått rätt många mörkröda och i mixen finns ju Beale Street, vet någon om den har ett skimmer över bladen? Alla med den färgen skimmrar liksom :love:
 
Planterade om mina bebisar idag, de började bli lite väl rangliga 🙄 Min sambo får nog snart spunk om de inte går att flytta ut lite, men kanske ger några till Pappa med som gärna har dem i krukor ute tillsammans med andra blommor.
 
Skulle inte så fler innan sommaren......ehh ja det såddes 8 st till, var ju så tomt i akvariet nu när de större börjar flytta ut, har inte orkat köpa större innerkrukor så just nu är det 500g kvargburkar som får husera 3 utflyttade palettblad :angel: :D
 
Senast ändrad:
Jag vill så en omgång till, borde få plats iom att de växer långsamt i början meeen har slut på pluggbrätten som jag brukar så i. Vet att många bredsår, men hur knepigt blir det att sära på dem sen?
 
Jag vill så en omgång till, borde få plats iom att de växer långsamt i början meeen har slut på pluggbrätten som jag brukar så i. Vet att många bredsår, men hur knepigt blir det att sära på dem sen?
jag tycker det är riktigt lätt att sära på dem sen, inga problem iaf tills där är 3-4 par blad. Har inte provat när de är större
 
Tänker att jag vill ha den liite högre först. Eller är det dumt? 🤔
Vill du ha en buskig planta nyper man av topparna. Isåfall finns det (vad jag vet) ingen anledning att vänta. Jag höll på och nöp av dem övverallt så fort sidoskotten visade sig, då blir det supertätt:

20210118_060702-jpg.63489


Vill man ha dem som träd så skalar man av allt på stammen bara och låter den växa rakt uppåt tills man har en stam på 15 cm iaf, sen nyper man av toppen och fortsätter att nypa av efter det så att man får en fin krona:

20210118_191458-jpg.63518


Men man kan ju låta dem växa fritt också förstås, om man vill! :)
 
Jag sådde ju den 21/2. De grodde snabbt och har sen stått stilla och är fortfarande pyttesmå! Jag hade börjat ge upp hoppet men låtit dem stå kvar. Det stod nånstans att jag skulle ta av locket när de kommit upp men eftersom inget hände så satte jag tillbaka det och har bara låtit dem vara. Jag tror att det kan ha varit för blött också. Men iaf en planta ser ut att eventuellt kunna bli nåt! Jag tycker mig kunna ana att det kan komma ett andra bladpar snart! Håll tummarna!
 
Jag sådde ju den 21/2. De grodde snabbt och har sen stått stilla och är fortfarande pyttesmå! Jag hade börjat ge upp hoppet men låtit dem stå kvar. Det stod nånstans att jag skulle ta av locket när de kommit upp men eftersom inget hände så satte jag tillbaka det och har bara låtit dem vara. Jag tror att det kan ha varit för blött också. Men iaf en planta ser ut att eventuellt kunna bli nåt! Jag tycker mig kunna ana att det kan komma ett andra bladpar snart! Håll tummarna!
Håller alla tummar och tår! Jag har också några stycken bland mina som helt stannat, vissa av dem började försiktigt växa nu i veckan, de andra tvärvägrar fortfarande. :confused:
 
Jag samlar inte men har två sorter. Föryngrar och flyttar till jobbet för att hålla alla i någon sorts normal storlek. Jag vill helst inte heller att de växer över hela fönstret.

Tycker det är en fördel att de är så lätta att föryngra för då kan jag alltid ha små blommor och sen slänger jag de stora.
Samma här; samlar inte men har också två sorter jag fått av grannen, så fina :love: .
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
1 999
Senast: Maria D
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 479
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp