Bukefalos 28 år!

Palmemordet

Den riktigt megastora skandalen, är att Hans Holmér fick leda en "utredning" alls i början, direkt efter mordet.

Den karl verkar ha varit en riktig foliehatt, som snöat in på "de onda kurderna" (PKK-spåret).

Han var så förblindad, så att han endast kunde hitta mördaren bland kurderna. Inte ens om den verkliga mördaren stått framför honom med mordvapnet i handen, så var han beredd att "byta spår".

Hela starten av mordutredningen är som en katalog på hur man inte ska göra.
 
Jag sluter mig till alla som satt förväntansfullt och trodde eller åtminstone hoppades att det skulle komma mer handfast information i någon form idag. Men beslutet i sig att lägga ner förundersökningen känns samtidigt helt oundvikligt nu, oavsett Skandiamannen och alla frågetecken kring honom som gärningsman.

Lite märkligt var det ju att höja förväntningarna i onödan med att gå ut för flera månader sedan och flagga för att till sommaren kommer det ett beslut. Hade de bara kallat till presskonferens inom några dagar då så hade nog besvikelsen över den tunna presentationen också blivit mindre. Ibland finns det ju strategiska utredningspoänger med att röra om i grytan och sedan vila i skuggorna och invänta det ena eller andra, men i det här fallet känns det tämligen svårt att tänka sig.

Ett statsministermord är förvisso unikt men personligen känner jag år 2020 en större lättnad över uppklarandet av Linköpingsmorden. Även om det gått lång tid där också så är det ju ett fantastiskt arbete som lett fram till uppklarande, och att det ännu finns en gärningsman att lagföra.
 
Den riktigt megastora skandalen, är att Hans Holmér fick leda en "utredning" alls i början, direkt efter mordet.

Den karl verkar ha varit en riktig foliehatt, som snöat in på "de onda kurderna" (PKK-spåret).

Han var så förblindad, så att han endast kunde hitta mördaren bland kurderna. Inte ens om den verkliga mördaren stått framför honom med mordvapnet i handen, så var han beredd att "byta spår".

Hela starten av mordutredningen är som en katalog på hur man inte ska göra.

Ja, det var irreparabla skador där tyvärr. Beskrivningen från hans egen bok ger inte ett superseriöst intryck: "han står på kontoret mitt i natten, har bara en folköl och en burk pilsnerkorv i kylen, och tänker att det är kurderna som gjort det."
 
Jag sluter mig till alla som satt förväntansfullt och trodde eller åtminstone hoppades att det skulle komma mer handfast information i någon form idag. Men beslutet i sig att lägga ner förundersökningen känns samtidigt helt oundvikligt nu, oavsett Skandiamannen och alla frågetecken kring honom som gärningsman.

Lite märkligt var det ju att höja förväntningarna i onödan med att gå ut för flera månader sedan och flagga för att till sommaren kommer det ett beslut. Hade de bara kallat till presskonferens inom några dagar då så hade nog besvikelsen över den tunna presentationen också blivit mindre. Ibland finns det ju strategiska utredningspoänger med att röra om i grytan och sedan vila i skuggorna och invänta det ena eller andra, men i det här fallet känns det tämligen svårt att tänka sig.

Uppfriskande med någon som KP som inte agerar medietränat. Blir så slätstruket med alla pratandes likt psykopater. Härligt med någon som vågar vara originell.
 
"...så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle. Sinnet rinner till – vi tar några steg.."

Rätt komiskt att han använder "vi" faktiskt...
Jag lade också märke till det. Ett oskyldigt vittne skulle ju snarare använda "han" eller något sånt. :cautious:
 
Detta kom förresten upp på jobbet idag som samtalsämne och en kollega var övertygad om att Säpo var inblandad. Sa att det var märkligt hur Stig skulle möta på Palme där av slumpen, och hur man skulle veta att Palme skulle vara där utan någon vakt.
Jag skulle inte utesluta slumpen personligen men förstår tanken bakom.

Men när hen sa att det finns ett rykte om att han fortfarande lever så skrattade jag rakt ut reflexmässigt och hen blev nog lite förolämpad där :o:rofl: Förtydligade att jag trodde på henom men inte på ryktet :D
 
Kanske de anhöriga är väl medvetna om det hela?
Det lär de ju vara. I den mån han har några, han dog ju ensam och barnlös för 20 år sedan.

Jag tycker det är bra att polisen berättar det som finns att veta nu. Jag litar på deras slutsats, särskilt som Palmes barn också håller med om den.

Däremot undrar jag varför han hade ett vapen med sig på väg hem från jobbet? Någon som sett någon förklaring till det?
 
Utdrag från Stig Engströms sista intervju: "Tänk om den beundrade statsministern snäser av vederbörande på ett föraktfullt sätt. Avvisade och vända ryggen åt blir några av oss förbannade. Om då någon av oss också går runt med ett vapen – så kanske vi tar till det vid ett sådant tillfälle. Sinnet rinner till – vi tar några steg efter mannen, lägger handen på hans axel för att stoppa honom: Din djävel! – pang.
(Från en krönika.)

Jag höjde verkligen på ögonbrynen åt det här. Kan han verkligen ha varit så galen att han berättade öppet om vad som gick till om han mördade Palme? O_o
Det borde väl Lisbet Palme vittnat om i så fall om det gick till på det sättet? Som jag förstod var avsikten i artikeln att Stig Engström skulle försöka tänka sig in i mördaren ställe, som en i den långa raden privatspanare ungefär.

Hypotesen eller snarare påståendet åklagaren gjorde att Stig Engström, som inte var kriminell eller rörde sig i kriminella kretsar, skulle gått omkring med en stor magnumrevolver i handväskan på kvällarna låter också väldigt långsökt i mina öron. Dessutom en revolver som ingen någonsin sett eller ens hört talas om.
 
Det borde väl Lisbet Palme vittnat om i så fall om det gick till på det sättet? Som jag förstod var avsikten i artikeln att Stig Engström skulle försöka tänka sig in i mördaren ställe, som en i den långa raden privatspanare ungefär.

Hypotesen eller snarare påståendet åklagaren gjorde att Stig Engström, som inte var kriminell eller rörde sig i kriminella kretsar, skulle gått omkring med en stor magnumrevolver i handväskan på kvällarna låter också väldigt långsökt i mina öron. Dessutom en revolver som ingen någonsin sett eller ens hört talas om.
Stor? Jag hade för mig att under presskonferensen idag så pratade de om vapnet och att den troligen inte varit så stor?

Men jag förstår din tanke, jag tyckte att det var lite otroligt att han råkar på Palme just när han har ett vapen i sin väska.
Om han nu inte hade som vana att alltid ha ett vapen i väskan, det är ju också möjligt.
 
Stor? Jag hade för mig att under presskonferensen idag så pratade de om vapnet och att den troligen inte varit så stor?

Men jag förstår din tanke, jag tyckte att det var lite otroligt att han råkar på Palme just när han har ett vapen i sin väska.
Om han nu inte hade som vana att alltid ha ett vapen i väskan, det är ju också möjligt.

Tänk utifrån ett sannolikhetsperspektiv. Om du då och då går obevakad så kommer du sannolikt stöta på någon galning förr eller senare som är beväpnad.

Det var förövrigt just så Anna Lindh blev mördad. Sjukt sammanträffande kan man initialt tycka att mördaren var beväpnad när han stötte på Lindh. Samtidigt kan man se det som så att han bara är en av mängder av galningar som går lösa i samhället.

Extremt liten risk att just Mijailovic skulle mörda Lindh. Betydligt större risk att någon galning skulle mörda henne.
 
Senast ändrad:
Stor? Jag hade för mig att under presskonferensen idag så pratade de om vapnet och att den troligen inte varit så stor?

Men jag förstår din tanke, jag tyckte att det var lite otroligt att han råkar på Palme just när han har ett vapen i sin väska.
Om han nu inte hade som vana att alltid ha ett vapen i väskan, det är ju också möjligt.
Du tänker nog på kalibern .357 (9 mm) som de beskrev som inte så kraftig (vilket är en lite underlig jämförelse, man skjuter älg med 6,5 mm så diametern på kulan säger inte så mycket). De revolvrar som nämnts tycker jag ser ordentligt stora ut när jag googlar på dem.
 
Tänk utifrån ett sannolikhetsperspektiv. Om du då och då går obevakad så kommer du sannolikt stöta på någon galning förr eller senare som är beväpnad.

Det var förövrigt just så Anna Lindh blev mördad. Sjukt sammanträffande kan man initialt tycka att mördaren var beväpnad när han stötte på Lindh. Samtidigt kan man se det som så att han bara är en av mängder av galningar som går lösa i samhället.

Extremt liten risk att just Mijailovic skulle mörda Lindh. Betydligt större risk att någon galning skulle mörda henne.
Sant, där har du en poäng.
 
Du tänker nog på kalibern .357 (9 mm) som de beskrev som inte så kraftig (vilket är en lite underlig jämförelse, man skjuter älg med 6,5 mm så diametern på kulan säger inte så mycket). De revolvrar som nämnts tycker jag ser ordentligt stora ut när jag googlar på dem.
Kan såklart ha tagit miste, jag har ingen koll på vapen alls. Tänkte att liten kula (feltolkat "inte så kraftig") kan innebära att den kan passa i mindre vapen också.

Jag är naiv av mig men kan inte låta bli att undra hur många som gick omkring med vapen på sig vid den tidpunkten? Men det beror ju på personen i fråga också. Jag vet inte hur han var som person, enligt krönikan som jag länkat till tidigare så respekterades han inte riktigt bland sina kretsar och skröt lite grann om jag minns rätt. Kan tänka mig att en sådan person bär ett vapen bara för att verka skrytig, modig, etc. Men det är såklart bara hypoteser.
 
Kan såklart ha tagit miste, jag har ingen koll på vapen alls. Tänkte att liten kula (feltolkat "inte så kraftig") kan innebära att den kan passa i mindre vapen också.

Jag är naiv av mig men kan inte låta bli att undra hur många som gick omkring med vapen på sig vid den tidpunkten? Men det beror ju på personen i fråga också. Jag vet inte hur han var som person, enligt krönikan som jag länkat till tidigare så respekterades han inte riktigt bland sina kretsar och skröt lite grann om jag minns rätt. Kan tänka mig att en sådan person bär ett vapen bara för att verka skrytig, modig, etc. Men det är såklart bara hypoteser.
Kulans diameter kan nog gå in men själva patronen med hylsan med krut i är ganska stor för en pistol eller revolverkula (jag tog jägarexamen för inte allt för länge sedan :)).

Det kan ju vara så men det finns ingen uppgift som styrker hypotesen. Om han hade för vana att gå omkring med en stor revolver borde någon som hans fru t.ex. någon gång sett den tycker jag och dessutom för en vanlig människa är det inte så lätt att få tag i en revolver och blir det upptäckt är det ju fängelse direkt. Så utan någon konkret uppgift som styrker att han brukade bära en revolver eller ens som talar för att han ville beväpna sig, som kriminell aktivitet, hot eller annat känns det långsökt. Och bar han revolvern för att skryta borde ett antal personer kunna berätta om det tycker jag. Det går ju inte att utesluta att det var han men jag tycker man borde ha något konkret för att gå ut och anklaga någon för mord.
 
Kulans diameter kan nog gå in men själva patronen med hylsan med krut i är ganska stor för en pistol eller revolverkula (jag tog jägarexamen för inte allt för länge sedan :)).

Det kan ju vara så men det finns ingen uppgift som styrker hypotesen. Om han hade för vana att gå omkring med en stor revolver borde någon som hans fru t.ex. någon gång sett den tycker jag och dessutom för en vanlig människa är det inte så lätt att få tag i en revolver och blir det upptäckt är det ju fängelse direkt. Så utan någon konkret uppgift som styrker att han brukade bära en revolver eller ens som talar för att han ville beväpna sig, som kriminell aktivitet, hot eller annat känns det långsökt. Och bar han revolvern för att skryta borde ett antal personer kunna berätta om det tycker jag. Det går ju inte att utesluta att det var han men jag tycker man borde ha något konkret för att gå ut och anklaga någon för mord.
Aha då förstår jag om kulan, tänkte inte på det :up:

Frågade polisen hans fru? Jag kom plötsligt tänka på det när du nämnde henne, frågade polisen ens henne? I presskonferensen så nämnde de inte det iallafall.
Jag har tänkt att om de bara frågade folk som kände honom om hans åsikter eller vanor med vapen så kanske de hade kommit lite längre. Men jag vet inte om de gjorde det?
 
Kulans diameter kan nog gå in men själva patronen med hylsan med krut i är ganska stor för en pistol eller revolverkula (jag tog jägarexamen för inte allt för länge sedan :)).

Det kan ju vara så men det finns ingen uppgift som styrker hypotesen. Om han hade för vana att gå omkring med en stor revolver borde någon som hans fru t.ex. någon gång sett den tycker jag och dessutom för en vanlig människa är det inte så lätt att få tag i en revolver och blir det upptäckt är det ju fängelse direkt. Så utan någon konkret uppgift som styrker att han brukade bära en revolver eller ens som talar för att han ville beväpna sig, som kriminell aktivitet, hot eller annat känns det långsökt. Och bar han revolvern för att skryta borde ett antal personer kunna berätta om det tycker jag. Det går ju inte att utesluta att det var han men jag tycker man borde ha något konkret för att gå ut och anklaga någon för mord.
För övrigt håller jag med, Stig är på sin höjd en misstänkt eller intressant för brottet. På det här viset blev det lite mera som "han gjorde det", vilket är olyckligt. Detta är mera som "om han hade levt så hade vi förhört honom mera" men pga tiden som gått så går det inte att komma längre.
 
Det skulle ju inte ens gå även om man hittade mordvapnet idag enligt åklagaren idag, pga den kan ha förändrats sedan den användes mot Palme. Så ev inget bevis där heller.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 526
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 327
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp