Palmemordet

För övrigt håller jag med, Stig är på sin höjd en misstänkt eller intressant för brottet. På det här viset blev det lite mera som "han gjorde det", vilket är olyckligt. Detta är mera som "om han hade levt så hade vi förhört honom mera" men pga tiden som gått så går det inte att komma längre.

Det fetade
Mycket märklig slutsats med tanke på vad som idag presenterades. Han är en trolig gärningsman.
 
Det fetade
Mycket märklig slutsats med tanke på vad som idag presenterades. Han är en trolig gärningsman.
De sa själva att han är misstänkt dock?
Jag tycker iallafall att han verkar mera misstänkt än bekräftad gärningsman, det saknas lite för mycket fysiska bevis för det. Tror inte att han hade blivit fälld på endast det som presenterades idag. Men han är definitivt intressant/misstänkt och hade polisen då hade tagit itu med det mera ordentligt så kanske de hade fått tag på fysiska bevis.
 
De sa själva att han är misstänkt dock?
Jag tycker iallafall att han verkar mera misstänkt än bekräftad gärningsman, det saknas lite för mycket fysiska bevis för det. Tror inte att han hade blivit fälld på endast det som presenterades idag. Men han är definitivt intressant/misstänkt och hade polisen då hade tagit itu med det mera ordentligt så kanske de hade fått tag på fysiska bevis.

De pekar ut honom som Palmes mördare.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/skandiamannen-pekas-ut-som-skyldig


Möjligt att han inte hade blivit fälld men "Stig är på sin höjd en misstänkt eller intressant för brottet" är för svaga ord.
 
Kulans diameter kan nog gå in men själva patronen med hylsan med krut i är ganska stor för en pistol eller revolverkula (jag tog jägarexamen för inte allt för länge sedan :)).

Det kan ju vara så men det finns ingen uppgift som styrker hypotesen. Om han hade för vana att gå omkring med en stor revolver borde någon som hans fru t.ex. någon gång sett den tycker jag och dessutom för en vanlig människa är det inte så lätt att få tag i en revolver och blir det upptäckt är det ju fängelse direkt. Så utan någon konkret uppgift som styrker att han brukade bära en revolver eller ens som talar för att han ville beväpna sig, som kriminell aktivitet, hot eller annat känns det långsökt. Och bar han revolvern för att skryta borde ett antal personer kunna berätta om det tycker jag. Det går ju inte att utesluta att det var han men jag tycker man borde ha något konkret för att gå ut och anklaga någon för mord.

Du tror alltså att du är mer insatt i hur mordet gick till än Palmegruppen?
 
De pekar ut honom som Palmes mördare.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/skandiamannen-pekas-ut-som-skyldig


Möjligt att han inte hade blivit fälld men "Stig är på sin höjd en misstänkt eller intressant för brottet" är för svaga ord.
Så länge det finns möjligheter om att han inte hade blivit fälld så tycker jag att misstänkt för brottet är ett acceptabelt ord.
Det är ju en rättegång som skulle avgöra om han är skyldig eller inte, och nu är det tyvärr inte möjligt så då får han fortsätta vara misstänkt.

I andra fall där man har fysiska bevis att någon död är skyldig till något brott så är det lite annorlunda tycker jag personligen dock.
 
Så länge det finns möjligheter om att han inte hade blivit fälld så tycker jag att misstänkt för brottet är ett acceptabelt ord.
Det är ju en rättegång som skulle avgöra om han är skyldig eller inte, och nu är det tyvärr inte möjligt så då får han fortsätta vara misstänkt.

I andra fall där man har fysiska bevis att någon död är skyldig till något brott så är det lite annorlunda tycker jag personligen dock.

Jag har ingen åsikt om han är skyldig eller inte men att Palmegruppen pekar ut honom som skyldig gör honom till den troliga gärningsmannen.
 
Det borde väl Lisbet Palme vittnat om i så fall om det gick till på det sättet? Som jag förstod var avsikten i artikeln att Stig Engström skulle försöka tänka sig in i mördaren ställe, som en i den långa raden privatspanare ungefär.

Hypotesen eller snarare påståendet åklagaren gjorde att Stig Engström, som inte var kriminell eller rörde sig i kriminella kretsar, skulle gått omkring med en stor magnumrevolver i handväskan på kvällarna låter också väldigt långsökt i mina öron. Dessutom en revolver som ingen någonsin sett eller ens hört talas om.
Om det stämmer att han såg Palme vid bion redan innan filmen som det spekuleras i, och sen gick tillbaka till kontoret kan han ju ha hämtat vapnet då. Kanske hade den gömd på jobbet pga vågade inte ha den hemma.
 
Det borde väl Lisbet Palme vittnat om i så fall om det gick till på det sättet? Som jag förstod var avsikten i artikeln att Stig Engström skulle försöka tänka sig in i mördaren ställe, som en i den långa raden privatspanare ungefär.

Hypotesen eller snarare påståendet åklagaren gjorde att Stig Engström, som inte var kriminell eller rörde sig i kriminella kretsar, skulle gått omkring med en stor magnumrevolver i handväskan på kvällarna låter också väldigt långsökt i mina öron. Dessutom en revolver som ingen någonsin sett eller ens hört talas om.

KPs resonemang om SEs revolver gick ju i cirkel: vi vet att han hade en revolver mot vad som hände sen. Dvs eftersom han sköt Palme så vet vi att han hade en revolver och därför vet vi att han sköt Palme... ytterst märkligt resonemang. Han bara antog utan något bevis att SE hade en revolver...
 
Jag tror att det finns nåt annat bakom. Nåt som de/regeringen/säpo inte vill/kan gå ut med (pinsamt/brist på bevis/skandal/annat?) och att det är därför utredningen hanterats så otroligt klumpigt och blivit styrd åt så konstiga håll.

Jag tror ju inte den svenska polisen är så otroligt inkompetent som den här utredning varit. Varken nu eller då. Nåt annat ligger bakom.

Jag tror inte att vi någonsin får veta.... men jag hoppas.
 
Jag tror att det finns nåt annat bakom. Nåt som de/regeringen/säpo inte vill/kan gå ut med (pinsamt/brist på bevis/skandal/annat?) och att det är därför utredningen hanterats så otroligt klumpigt och blivit styrd åt så konstiga håll.

Jag tror ju inte den svenska polisen är så otroligt inkompetent som den här utredning varit. Varken nu eller då. Nåt annat ligger bakom.

Jag tror inte att vi någonsin får veta.... men jag hoppas.

En sådan konspiration hade läckt.

Men visst, det är på det viset många vill se verkligheten. Också därför vi har flat earth, 9/11 och de flesta andra konspirationsteorier.

Det kan vara poliser och andra inblandade men knappast på den nivån du talar om där regeringar sedan 80-talet varit medvetna om vad som egentligen hände.
 
En sådan konspiration hade läckt.

Men visst, det är på det viset många vill se verkligheten. Också därför vi har flat earth, 9/11 och de flesta andra konspirationsteorier.

Det kan vara poliser och andra inblandade men knappast på den nivån du talar om där regeringar sedan 80-talet varit medvetna om vad som egentligen hände.

Jag säger inget om vad som hände. Bara att den lösning den presenterar känns osannolik och att de inte har något som helst bevis för den. Samt att jag tvivlar på att den svenska polisen är riktigt så usel som den verkat i den här utredningen.
 
Aha då förstår jag om kulan, tänkte inte på det :up:

Frågade polisen hans fru? Jag kom plötsligt tänka på det när du nämnde henne, frågade polisen ens henne? I presskonferensen så nämnde de inte det iallafall.
Jag har tänkt att om de bara frågade folk som kände honom om hans åsikter eller vanor med vapen så kanske de hade kommit lite längre. Men jag vet inte om de gjorde det?
Man tycker att de bör ha gjort det när de pekar ut honom som mördaren men jag hörde heller ingenting så jag antar att de inte fått fram någonting alls mot honom där förutom då att han var med i moderaterna och inte gillade Palme vilket är ganska tunt som motiv.
 
Man tycker att de bör ha gjort det när de pekar ut honom som mördaren men jag hörde heller ingenting så jag antar att de inte fått fram någonting alls mot honom där förutom då att han var med i moderaterna och inte gillade Palme vilket är ganska tunt som motiv.

Ja, verkligen tunt som motiv mtp hur många det var som inte tyckte om Palme.
 
För övrigt håller jag med, Stig är på sin höjd en. På det här viset blev det lite mera som "han gjorde det", vilket är olyckligt. Detta är mera som "om han hade levt så hade vi förhört honom mera" men pga tiden som gått så går det inte att komma längre.
Så tycker jag också, misstänkt eller intressant för brottet är ungefär där jag landar efter att ha hört åklagarens redogörelse för bevisningen och att då peka ut honom som mördaren känns underligt.
 
Jag tror att det finns nåt annat bakom. Nåt som de/regeringen/säpo inte vill/kan gå ut med (pinsamt/brist på bevis/skandal/annat?) och att det är därför utredningen hanterats så otroligt klumpigt och blivit styrd åt så konstiga håll.

Jag tror ju inte den svenska polisen är så otroligt inkompetent som den här utredning varit. Varken nu eller då. Nåt annat ligger bakom.

Jag tror inte att vi någonsin får veta.... men jag hoppas.
Anledningen kan kanske ha ha varit att det gick prestige och politik i utredningen och att den därför inte sköttes som "vanliga" mordutredningar? Intresset var ju enormt, tänker då på alla som blandade sig i, även folk som inte var kriminalpoliser som Ebbe Carlsson t.ex.
 
Man tycker att de bör ha gjort det när de pekar ut honom som mördaren men jag hörde heller ingenting så jag antar att de inte fått fram någonting alls mot honom där förutom då att han var med i moderaterna och inte gillade Palme vilket är ganska tunt som motiv.

Tydligen har båda hans ex-fruar gått ut och sagt de finner det högst osannolikt att SE skulle vara mördaren. En granne och vän sa samma sak samt att hade det varit han så hade han aldrig kunnat hålla tyst om det. Att SE var alltför glad i att göra sig märkvärdig och synas. Vilket kan förklara hans märkliga beteende mordkvällen och att hans berättelse inte stämmer med övrigas...
 
Jag säger inget om vad som hände. Bara att den lösning den presenterar känns osannolik och att de inte har något som helst bevis för den. Samt att jag tvivlar på att den svenska polisen är riktigt så usel som den verkat i den här utredningen.
Vad är det som är osannolikt?

Rätt uppenbart att de körde fast helt när Lisbet felaktigt pekade ut Pettersson. Därifrån hamnar fokuset på att få honom fälld.

Finns förövrigt gott om folk som bara går till jobbet för att få hem lönekuveret. Då blir det inget bra jobb.
 
@Asko Hittade den här bilden som visar olika 9 mm pistolammunition, .357 Magnum verkar ha ungefär dubbelt så stor laddning som vanlig 9 millimeters.

ammo.jpg
 
Jag tror att det finns nåt annat bakom. Nåt som de/regeringen/säpo inte vill/kan gå ut med (pinsamt/brist på bevis/skandal/annat?) och att det är därför utredningen hanterats så otroligt klumpigt och blivit styrd åt så konstiga håll.

Jag tror ju inte den svenska polisen är så otroligt inkompetent som den här utredning varit. Varken nu eller då. Nåt annat ligger bakom.

Jag tror inte att vi någonsin får veta.... men jag hoppas.
Har du läst reportaget i Filter? Det är väldigt övertygande. Jag tror att man missade Engström just för att han var så vanlig. En medelklassnisse från Täby? Nej, såna mördar inte, det måste vara en kriminell eller, ännu bättre, en internationell terrororganisation.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 091
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 698
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 053
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 172
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp