Panik! Ska på nattklubb för första gången!

Twihard

Trådstartare
Jag har lite panik... Jag och min kompis tycker om JLC och de kommer nästa helg till en nattklubb i min stad, och vi vill gärna se dem. Jag lovade min kompis att följa med men kruxet är att jag aldrig varit ute, aldrig gillat tanken - nästan varit rädd för det. Jag kommer inte dricka - har aldrig druckit och vill inte dricka - och jag är obekväm med fulla människor. :S Jag är totalt stel och kan verkligen inte dansa.

Vad ska man ha på sig?
Hur lär jag mig att röra mig så det åtminstone ser ut som jag dansar?
Vart har man pengar och mobil?
Hur gör jag om någon närmar sig mig - jag blir lite folkskygg i dessa situationer. Jag bjöd med en till vän som förstår mig och som nog kan lugna mig, men jag gillar inte detta alls. :S
Finns det alkoholfria drinkar?
Vad kostar det?
Kan man sitta någonstans om man inte vill dansa?
Någon sa att de som inte dansar är våldtäktsmän - men det kan väll inte stämma? Eller är det mer en metafor för att de ofta är skumma?

Ja ni ser, jag har panik :O

Låt bli att dricka, ha med en liten handväska med axelrem, det finns alkoholfria drinkar, läsk och juice. Känner man sig osäker på att dansa går det bra att låta bli, eller att bara stå och smågunga lite till musiken. Man får avvisa fulla personer som går över ens gränser.

Vad ska man ha på sig? valfritt. Klänning är väl ganska standard för tjej i storstäderna iaf, men ett par jeans och topp kanske kan fungera beroende på vad för ställe lixom. Inget jag själv har erfarenhet av dock.
Som alla andra eller låt bli ;)
Handväska, sån där tyglapp innanför tröjan, vart du vill
Hur gör jag om någon närmar sig mig - jag blir lite folkskygg i dessa situationer. Jag bjöd med en till vän som förstår mig och som nog kan lugna mig, men jag gillar inte detta alls. :S
Ja
Vad kostar det?
Ibland ingenting men oftast inträde om man inte står på gästlistan som oftast går att skriva upp sig på. Inträde 100-150 typ.
Det kan vara svårt, men kan finnas plats ja
Någon sa att de som inte dansar är våldtäktsmän - men det kan väll inte stämma? Eller är det mer en metafor för att de ofta är skumma?
Det är lögn ;)

Med reservation för att det var x antal år jag var ute. :)

Öronproppar, alltid.

Jag skulle säga dansa på med kompisarna om de vill, låtsas som det bara är ni där inne.
Ha på dig det du känner dig bekväm i. Är du bekväm i croptop och kortkort ska du gå i det, är du bekväm i mjukbyxor och hoddie ska du gå i det. Det är ju onödigt att lägga till ett till orosmoment - ny, jobbig klädsel

Jag har varit ut på nattklubb i mjukiskläder :D Det gick bra det med! Ska kanske tillägga att det var ett rätt blandat ställe, med alla möjliga människor, så även om jag såklart stack ut var det inte som att alla andra hade kostym eller motsvarande. Men annars, när jag var ut på såna ställen (var ett tag nu) så hade jag oftast kort, tight klänning och höga klackar :) De flesta (tjejer) här i krokarna brukar klä sig så. Men egentligen spelar det nog ingen jättestor roll, om inte stället har nån dresscode.

Slappna av och rör dig i takt till musiken bara, om du vill dansa. Det känns kanske lite fånigt först, men ha bara kul så kommer du in i det!

När jag var ute och dansade osv var jag en sån där jobbig jävel som lånade plats i en kompis väska för mina prylar (typ mobil, ev. "jack-kort" (??), bankkort) :o Om jag går ut nu så är det på lugnare ställen, och då har jag det oftast i nån ficka eller en lite mindre väska. En liten enkel kuvertväska med axelrem funkar bra även när man dansar.

Om någon närmar sig på ett obehagligt sätt kan man säga ifrån, gå iväg, eller markera med kroppsspråk/beteende att hens kontakt inte är önskad. Det är nog lite olika på olika ställen hur folk är, på vissa ställen är det mer "kladd" än på andra. Upplever du att någon är riktigt obehaglig kan du alltid säga till en vakt.

Det finns både alkoholfria drinkar och läsk, och vatten då såklart. Men det är ofta dyrt! Här kostar en drink (med alkohol) över 100 kr, en vanlig öl eller cider ca 50. Alkoholfritt är säkert billigare, men du får nog räkna på ca 35-40 för en läsk kanske :crazy: Men igen, varierar.
Inträde brukar här kosta 100 eller 150. Om det är nån spelning kan det ibland vara dyrare, ibland inte.

Det brukar finnas sittplatser, men inte alltid så många. Ofta (iallafall här) är det lite större sittgrupper, så ni kanske hittar sittplats men får sitta tillsammans med några andra. Annars brukar det finnas en del ståbord och "hängvänliga" väggar också.

Nu blev jag sugen på att gå ut och dansa igen!
Det kan vara jättekul! Berätta för dina vänner innan att du är nervös och att du tycker vissa situationer är lite obehagliga, så förstår de om du t.ex. vill gå hem tidigare eller bara behöver hitta ett lugnt hörn en stund :)

Tack för alla svar. :S Jag vet inte ens om jag äger ett par klackskor. :S Jag är en mjukisklädestjej vanligen, med osmickrande kroppsfigur så kort klänning går fetbort. Jag har aldrig ens varit på klassfester eller dylikt så detta är så oroande för mig :S Kan inte "bara dansa som de andra", jag får sådan prestationsångest. :/

Öronproppar ska jag fixa!

Äsch, sneakers, mjukbyxor/jeans och en trevlig tröja :) Du går ju ut för att det ska bli kul inte för att gå ut på röda mattan, ta't lugnt :cool:

Du behöver inte dansa alls! Finns det sittplatser så gör det, och gör det inte det så hitta något trevligt ställe att stå på. Känner du för att röra dig lite kan du göra det, om inte kan du bara stå och snacka skit :D

Tycker också det är jobbigt att vara ute, måste bli lite påverkad för att jag ska släppa prestationsångesten. Sen är det faktiskt så att ingen direkt bryr sig om det är någon som inte ''kan'' dansa, man tittar lite och konstaterar att ''det där ser kul ut'' sen är det bortglömt:D

Tack för alla svar. :S Jag vet inte ens om jag äger ett par klackskor. :S Jag är en mjukisklädestjej vanligen, med osmickrande kroppsfigur så kort klänning går fetbort. Jag har aldrig ens varit på klassfester eller dylikt så detta är så oroande för mig :S Kan inte "bara dansa som de andra", jag får sådan prestationsångest. :/

Ha snygga byxor istället, om kjol/klänning inte är din grej, och det finns många som har vanliga tygskor/sneakers på klubb också. :)

Ställ dig vid baren och kolla av läget. Vill du dansa så dansa (det är mörkt, det är inte så att du står ensam i en spot light på golvet). Om du inte vill dansa så häng kvar vid baren bara.

Har jag inte fickor brukar jag stoppa kortet i skon :o än så länge har det gått bra, men kräver att man har platta skor :D

Vad ska man ha på sig?
Vad kostar det?

Ja ni ser, jag har panik :O

Ta det lilla lugna du!
Jag svarar i egenskap av nykterist som (inte så sällan) är ute och festar med min studentförening.
Jag har på mig något jag känner mig bekväm i. Oftast en topp i festligare material (t.ex. velour!) och mörka high waist jeans.
Det behöver du inte lära dig. Jag själv är en ren katastrof på att dansa - men så länge man har kul så!
Jag har allt i en liten axelremsväska.
Jag gillar inte heller okända (alltså ej mitt sällskap!) som blir närgånga, och brukar då bara vara avvisande i mitt kroppsspråk. Det har räckt utomordentligt hittills. Är det riktigt illa funkar det nog att bestämt säga "Sluta!" eller prata med vakterna.
Ja, det finns det. Jag dricker ju som sagt inte alkohol.
Det är olika.
Ja, det brukar man kunna.
Det är ren skröna. Flera i mitt sällskap (inkl. jag, beroende på humör) vill inte dansa, men vi är inte det minsta skumma. Det verkar inte andra som heller inte vill dansa vara.

Tänk inte att du ska dit och visa upp dig. Du ska dit för att titta på ett band( visst var det så?). Du ska dit för din skull. Inte för någon annans.

Generellt så tittar folk mindre än man tror. Försök minnas det. Kanske hjälper det?

Säger som dom andra, klä dig i något du är bekväm i, jeans och tröja funkar utmärkt, det är inget krav på klänning bara för att man går ut :)
Alkoholfritt finns, när jag köper det så brukar jag bara säga "en alkoholfri drink, gärna syrlig" eller liknande, för jag har ingen koll på drink-namn. Dom alkoholfria drinkarna brukar kosta runt 50 kr +- nån tia hit eller dit enligt min erfarenhet.
Angående skor så kan du ha sneakers eller gympadojjor om det känns bäst, jag brukar köra nån typ av känga, trots att jag har klänning då jag inte klarar högklackat men vill dansa (gympaskor är inte så bra att dansa i, därför tar jag kängor annars hade jag likaväl kunnat ha det på mig).
Om det är ett band som spelar kan inträdet vara högre än vanligt, men det borde framgå på nattklubbens hemsida/Facebooksida vad inträdet för aktuellt evenemang är.

Jag har gått på krogen i över 30 år och dansar endast under vapenhot, så det är definitivt en skröna.

Man ska ha på sig något som man tycker är bekvämt och mår bra i. Ska man stå upp länge är det bra att ha vettiga skor. Själv har jag alltid handväska och har plånboken i den. Om jag kör tar jag ofta en Ginger ale eller någon juice. Som någon annan skrev är öronproppar jätteviktigt.

Jag vet inte hur stor lokal du ska ut på, men om jag och mina kompisar är ett gäng och lokalen är lite större brukar vi bestämma ett mötesställe efter spelningen.

"Alla som inte dansar är våldtäksmän.." är en låt. Så skit i det. :D

Ha bekväma kläder, något som du tycker är snyggt och bekvämt. Oftast så står man ju upp ett par timmar.
Alkoholfria drinkar kan vara dyra, räkna med minst 50 spänn per drink, om inte mer. Men de brukar vara värda slantar, oftast är de försvånansvärt goda! Kranvatten brukar vara grattis, be om att få is och citron i!
Ha kul!
Ta med öronproppar, går jag ut nykter så stör jag mig alltid på att volymen är så hög. Tänk på att det är vanligt med ficktjuvar på konserter. Så väska med dragkedja är att rekommendera.
Bestäm var ni ska träffas efter spelningen, om ni skulle komma ifrån varandra (som någon annan nämnde).

Låt bli att dricka, ha med en liten handväska med axelrem, det finns alkoholfria drinkar, läsk och juice. Känner man sig osäker på att dansa går det bra att låta bli, eller att bara stå och smågunga lite till musiken. Man får avvisa fulla personer som går över ens gränser.

+1 på denna. Kunde inte sagt det bättre själv. Samt att om någon riktigt dräggig närmar sig dig och inte ger sig, efter om du sagt nej, så är det även ok att säga till en säkerhetsvakt.

Ang kläder så ta på dig något du känner dig bekväm och fin i. Ha så kul :)

Du har redan fått många bra svar. Men jag tänker att ett till svar inte skadar :P
Hoppas du får roligt och att du ändå kan slappna av lite. Jag var precis som dig innan jag skulle ut för första gången!

Vad ska man ha på sig?
Precis det du vill och känner dig bekväm i. Dock skiljer det sig lite beroende på vart i landet du bor gällande "klädkod". Som fler har skrivit så kan jag inte komma på en enda nattklubb som accepterar mjukiskläder. Beroende på årstid och humör så brukar jag kunna ha ett par jeans av en tightare modell och en finare topp. Eller tights/leggings och en tunika/kjol/klänning. Klackar går jag inte i då jag inte vill riskera att bryta benen. Så på vintern har jag boots eller sneakers/converse. På sommaren typ sneakers. Det har alltid varit okej på de ställen jag brukar gå till. Vet dock vissa ställen som inte accepterar såna skor. Men antar att det är lugnt för din del.

Du behöver självklart inte dansa om du inte vill. Men om du ändå vill "se ut som du dansar" så kan du gunga med lite till musiken. Och du kommer inte vara ensam om att inte kunna dansa :P många (inklusive jag) dansar för att det är kul, inte för att det är snyggt...

Antingen har du en liten väska, gärna med axelrem. Annars funkar BHn bra :P Dock inte till telefonen kanske. Eller så lånar du en kompis väska om du inte har en/hinner köpa en.

Hur gör jag om någon närmar sig mig - jag blir lite folkskygg i dessa situationer.

Om någon klänger på dig så säg ifrån. Funkar det inte så brukar jag bli förbannad och ja, det brukar lösa sig. Vänd ryggen mot personen och ignorera. Jag är som du, folkskygg och lite av den mer osäkra typen. Så jag gillar inte när dräggiga främlingar ska komma och klänga och "prata".

Absolut! Det finns många olika alkoholfria alternativ :)

Vad kostar det?

Det är också svårt att svara på, beroende på vart du bor. Allt mellan 100-500. Är det något speciellt, typ som nu när JLC kommer, så antar jag att det kostar lite mer än "ordinarie pris". Du kan alltid kontakta klubben och fråga om du vill veta säkert.

Självklart!

Nej det stämmer inte. Som någon annan sa så är det en låt :P

Äsch, sneakers, mjukbyxor/jeans och en trevlig tröja :) Du går ju ut för att det ska bli kul inte för att gå ut på röda mattan, ta't lugnt :cool:

Du behöver inte dansa alls! Finns det sittplatser så gör det, och gör det inte det så hitta något trevligt ställe att stå på. Känner du för att röra dig lite kan du göra det, om inte kan du bara stå och snacka skit :D

Tycker också det är jobbigt att vara ute, måste bli lite påverkad för att jag ska släppa prestationsångesten. Sen är det faktiskt så att ingen direkt bryr sig om det är någon som inte ''kan'' dansa, man tittar lite och konstaterar att ''det där ser kul ut'' sen är det bortglömt:D

Haha, jag har haft sneakers de gånger jag gått på röda mattan :D och jeans en gång. Så det funkar även i "finare sammanhang" xD

Håller med i övrigt, ingen bryr sig utan antingen är folk för fulla för att tänka på andra, eller självupptagna med att oroa sig hur dom själva dansar! :D

Liknande trådar

Relationer Jag har skapat ett nytt nick då jag vill vara anonym... (OBS långt!) Hur som helst, för ett år sen ungefär träffade jag på en kille som... 2
Svar
25
· Visningar
4 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka