Panikångest?

G

gretagris

Jag tror min hund fick en panikångestattack igårkv/natt.

Hon började skaka helt okontrollerat och blev som klistrad på mig, la sig nästan på mig i sängen vilket hon aldrig gör annars då hon tycker det blir för varmt.
Först trodde jag det var nå allvarligt fel på henne, sen började jag höra att vi hade dåligt batteri i en brandvarnare som pep till med jämna mellanrum så jag gick för att ta ur batteriet ur den.

När jag hade tagit ur batteriet blev det bättre på en gång hon slutade skaka men var fortfarande som klistrad på mig ett bra tag till och lugnade inte ner sig helt förrän några timmar efter.

Hon har blivit såhär en gång tidigare, då verkar det ha utlöst sig av att dom sköt (tränade inför älgjakten) uppe i byn hos mamma o pappa o vi va inne i mamma o pappas hus, alltså lät det inte så mkt alls.

Hon har aldrig varit skotträdd eller nåt förrut heller.

Kan det vara så att hon fått panikångest eller kan det ligga nån sjukdom bakom eller nåt som utlöser detta okontrollerade skakande.
Hon fick valpar i maj i år och dessa har enbart hänt nu i år efter valpningen, förra gången var i just innan älgjakten (vilket blir sept?), aldrig märkt av tidigare att hon har fått sånna här "attacker".
 
Sv: Panikångest?

Jag tror absolut INTE inte att hundar får panikångest!

Snarare att din hund kanske är lite extra ljudkänslig.
Har du kontrollerat hennes öron så hon inte har öroninfl. eller liknande?

Lite beroende på var hon är i sin löpcykel så kanske hon är lite extra "kinkig"? Vissa tikar är ju väldigt hormonella!

Hade det varit "fästing-säsong" hade jag även funderat på om reaktionen berott att hunden haft scalibor-halsband. Har sett många skumma reaktioner som en "biverkning" av denna produkt.

Hur reagerade hon på sitt Mh?
Är hon en väldigt "fisig"/mjuk/försiktig hund i vardagen?
Hur reagerar du om/när hunden blir stressad/uppjagad?

/Swat
 
Sv: Panikångest?

Jag låg o sov när detta hände i natt.
Hon har tyvärr inte gjort något Mh ännu och har aldrig reagerat på ljud såhär förut. Hon har aldrig reagerat på skott, aldrig på att brandvarnaren låter inte heller på smällare/raketer.

Är hon en väldigt "fisig"/mjuk/försiktig hund i vardagen? Nej
 
Sv: Panikångest?

Det första jag tänkte på var epilepsi, att hon fick ett anfall. Det kan yttra sig på många olika sätt hos hundar.

Men det är ju väldigt svårt att säga, kan ju lika gärna vara så att hon bara blev rädd för något.
 
Sv: Panikångest?

På din avatar ser det ut som en flatt eller labbe, är det hunden det gäller?

Som Malibu_Stacy skriver så finns ju även EP som ett alternativ till det du beskriver som "anfall"...

Men hur ligger hon i sin löpcykel? Brukar hon bli "klistrig" innan, under, efter löp? Brukar hon bli skendräktig?

Hur fungerarde hon på arbetsproven?
Jobbar hon bra trots lite belastning? Ex ny miljö, buller, skott osv.

Om du startar upp brandvarnaren så den låter som när "anfallet" kom, reagerar hon lika då med?

/Swat
 
Sv: Panikångest?

På din avatar ser det ut som en flatt eller labbe, är det hunden det gäller? Japp en flatte

Men hur ligger hon i sin löpcykel? Brukar hon bli "klistrig" innan, under, efter löp? Hon är på g att komma in i löp snart, eller borde iaf men tror hon kommer bli lite sen, kommer bli första löpet efter valpkullen. Nej hon brukar inte bli "klistrig" runt löptiden.
Brukar hon bli skendräktig? Ja

Hur fungerarde hon på arbetsproven? bara fint, har dock inte gjort något sen valpkullen då vi jobbat på att komma i form igen.
Jobbar hon bra trots lite belastning? Det är inga problem, hon jobbar på bra ändå

Om du startar upp brandvarnaren så den låter som när "anfallet" kom, reagerar hon lika då med? Ska kolla upp det.


Har också tänkt på att EP kan vara ett alternativ till varför det blir såhär. Ska testa o he igång brandvarnaren igen o se hur hon reagerar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Panikångest?

Precis det du beskriver har en av mina gjort tre gånger. Andra gången åkte jag till veterinären som inte kunde hitta något som helst fel. Tredje gången kom jag på att alla tre gånger detta hänt har hon varit dålig i magen/haft magont så de är nästan som lite "trösta mig massor för jag har jätteont".

Nu menar jag inte att de är detta din hund har, bara att de är väldigt svårt att säga vad de är och att de kan vara så väldigt många olika saker. Pratat med vet om detta och han sa också att det är mycket möjligt att de är för att hon får jätteont och helt enkelt blir rädd.

Hoppas de löser sig och du får veta vad det är.
 
Sv: Panikångest?

tänkte oxå på EP. Har en tax med EP. Finns de som får EP anfall som utlöses av att de blir rädda oxå, och anfallen kan ju visa sig på många olika sätt.

Hade kontaktat veterinär ganska omgående under kommande vecka :-)
 
Sv: Panikångest?

Jeg har fem jack russell terrier,en av disse reagerer også på brannvarsleren
om den piper for å varsle at det er dårlig batteri.
Hun skjelver,rister og er redd.Bytter jeg ut batteriene=rolig hund.
Tror ikke det er noe verre enn at hunden din hører godt,og da kanskje en lyd som er for høy til at vi hører den.
Mvh Thela
 
Sv: Panikångest?

Sådär reagerar Loka på nyårsafton. Hon är också lite "mjuk å fisig". (:p) Hon gömmer sig, ska vara nära, hyperventilerar, skakar och flåsar. I alla första året jag hade henne, det har blivit otroligt mycket bättre för varje nyår som gått.

Så visst tror jag det kan vara rädsla. Dock låter det vettigt att kolla öronen på henne, en inflammation kan göra att vissa ljud låter mycket värre och t.o.m kan orsaka smärta hos en vovve.
 
Sv: Panikångest?

KL

Insåg när jag såg att du också skrivit "mjuk och fisig" att det kanske låter negativt...

Men jag försöker verkligen vara objektiv när jag beskriver/tittar på mina hundar! Och vissa är mer "fisiga" än andra :)

Min lilla är - trots ett helt Ok Mh :p - en "fisig" liten hund som kan tycka att både det ena och det andra är läbbigt ex. regn/snöblask.
Under sina löp blir hon dessutom ganska klistrig mot människor och porrig mot andra hundar.

De andra hundarna jag har just nu är alla olika grader av bulldozers... Dock kan den ena bli lite mer åt det "fisiga-hållet" innan sina löp ;)

Så när jag frågade om TS hund var: ' "fisig"/mjuk/försiktig hund i vardagen?' Så försökte jag eg. bara förstå om hundens mjukhet gjorde att hon skulle kunna reagera "starkt" på något som vi inte uppfattar som så "obehagligt". Dvs. inget negativt!

/Swat
 
Sv: Panikångest?

Jag tog inte illa upp av beskrivningen, för min hund var den rätt träffande. Det är ju en glad och go skit men med en mjuk inre kärna som är rätt känslig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 568
Senast: cassiopeja
·
M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
4 728
Senast: Jenka
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 908
U
  • Låst
Övr. Barn Är hemma på "permission" från barnakuten efter ett rätt dramatiskt besök där igår. Vi vaknade i förrgår natt av att Sara skrek som...
Svar
14
· Visningar
1 547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp