Bukefalos 28 år!

Papparollens förändring under senare tid?

Det är ju bara att titta på statistiken, vi är låååångt från att dela lika skulle vara vanligt..
Jo, att det inte är norm hade jag ju fattat, men inte att det är så ovanligt att det väcker sån förvåning. Som att tanken att man kan göra så liksom aldrig föresvävat dem.
 
Då tänker jag att majoriteten av dessa kanske pratat lite för lite med sin partner innan de valde att skaffa barn.
För de flesta så kanske de lite naivt blundade för tendenser som sedan förvärrades iom barn?
Ett mindre antal hade säkert ingen aning. Och då kan man ju hoppas att de ändå kämpar och inte bara lägger sig platt.

Jag skulle liksom tappa all respekt för min sambo om han gjorde en sån vändning. Hade inte kunnat fortsätta relationen.
Eller så har man pratat och pratat och pratat och är så rörande överens om hur man vill ha det tillsammans och sedan vänder ena parten helt om. Att man lämnar då är ju inget konstigt men barnen och samarbetsbehovet med parten som ändrade sig finns ju ändå kvar.
 
Eller så har man pratat och pratat och pratat och är så rörande överens om hur man vill ha det tillsammans och sedan vänder ena parten helt om. Att man lämnar då är ju inget konstigt men barnen och samarbetsbehovet med parten som ändrade sig finns ju ändå kvar.
Ja det händer säkert. Men jag tror faktiskt inte att det är så vanligt, mer undantagsfall.
 
Nu tänker jag väl inte på mitt eget umgänge i första hand även om de jag känner i den åldern tyvärr inte ser delat ansvar som en självklarhet heller. Jag tänker mer på mina barns umgänge, på deras vänner, kollegor och bekanta och hur de (deras bekantskapskrets) ser på delat ansvaret för barnen. Ena bor i större stad och andra i mindre men båda har samma uppfattning om att delat ansvar inte är något självklart hos omgivningen när barn kommer in i bilden. Min dotter har dragit det så långt som till att halvt på allvar halvt på skämt säga att hon gärna blir förälder om hon får bli pappan. Hon är krass och inser att oavsett hur jämställt det än är i samhället på ytan så ligger de gamla unkna värderingarna där om att kvinnan bör ta ansvar för barnen hos alldeles för många. Hon precis som väldigt många andra unga kvinnor har fått frågan om barnplaner på anställningsintervjuer. Föräldrar idag lär inte förändra ansvarsfördelningen mer drastiskt än tidigare generationers föräldrar har gjort om ingen styrning från staten sker. Vi har inte tid att vänta i 65 år till innan kvinnor och män ses som jämlikar. Vi har inte råd att vänta alls.
Fast styrning från staten sker ju och inget annat har ju någonsin diskuterats! För ungefär 243- e gången så är jag absolut för öronmärkta dagar, jag är bara emot att ALL flexibilitet skulle tas bort...

Oavsett vad det än handlar om så kan man ju se en sak eller företeelse som positiv (vilket jag självklart gör vad gäller både jämställdhet och delad f p) även om man inte tycker att alla vägar som eventuellt kan bära dit (i detta fall total inflexibilitet) är önskvärda.
 
En lite lösryckt tanke men alla dessa män som skaffar barn men inte vill vara föräldralediga. Vad skulle hända om mamman skulle avlida exempelvis vid förlossningen? (Extremt ovanligt jag vet men jag har haft en manlig kollega som råkade ut för just detta). Antar att mannen MÅSTE vara hemma med barnet tills det kan skolas in det inte adopteras bort istället? Om han nu inte anlitar mor- och farföräldrar istället kanske.
 
En lite lösryckt tanke men alla dessa män som skaffar barn men inte vill vara föräldralediga. Vad skulle hända om mamman skulle avlida exempelvis vid förlossningen? (Extremt ovanligt jag vet men jag har haft en manlig kollega som råkade ut för just detta). Antar att mannen MÅSTE vara hemma med barnet tills det kan skolas in det inte adopteras bort istället? Om han nu inte anlitar mor- och farföräldrar istället kanske.
Det hände en lärare jag hade. Dagen efter var han tillbaka på jobbet. Blek, glåmig och självklart helt förstörd. Vem som tog hand om bebisen och storasyskonet var det nog ingen som vågade fråga. Visserligen sent 80-tal men möjligheten till föräldraledighet för män fanns ju även då.
 
Fast styrning från staten sker ju och inget annat har ju någonsin diskuterats! För ungefär 243- e gången så är jag absolut för öronmärkta dagar, jag är bara emot att ALL flexibilitet skulle tas bort...

Oavsett vad det än handlar om så kan man ju se en sak eller företeelse som positiv (vilket jag självklart gör vad gäller både jämställdhet och delad f p) även om man inte tycker att alla vägar som eventuellt kan bära dit (i detta fall total inflexibilitet) är önskvärda.
Fast som det är nu räcker uppenbarligen inte. Det måste till mer. Fortsätter det som idag kommer det ta 65 år tills kvinnor och män ses som jämlikar. Om möjligheten till att ansöka om och få möjlighet till att överlåta dagar finns så försvinner inte flexibiliteten. Det är bara det att de vanliga argumenten kommer falla handlöst och överlåtelse kommer inte beviljas i de fallen.
 
Fast som det är nu räcker uppenbarligen inte. Det måste till mer. Fortsätter det som idag kommer det ta 65 år tills kvinnor och män ses som jämlikar. Om möjligheten till att ansöka om och få möjlighet till att överlåta dagar finns så försvinner inte flexibiliteten. Det är bara det att de vanliga argumenten kommer falla handlöst och överlåtelse kommer inte beviljas i de fallen.
Jag vet ju att du tycker så 😊, men själv tycker inte jag att ändamålen helgar medlen så mycket. Om man tillåter kanske 10 procent flex så att man som ”värst” kan dela 40/60 och det fortsätter vara så i 65 år så tycker jag att det är värt det. Jämställdhet är viktigt men det finns annat som också är det- tycker jag...

Sedan är det ju vettigt att man skulle kunna ansöka om dispens om det blev som ni önskar. Viktigt där är ju att det finns tydliga ramar för dem som beviljar / avslår så att det inte blir godtyckligt.
 
Jag vet ju att du tycker så 😊, men själv tycker inte jag att ändamålen helgar medlen så mycket. Om man tillåter kanske 10 procent flex så att man som ”värst” kan dela 40/60 och det fortsätter vara så i 65 år så tycker jag att det är värt det. Jämställdhet är viktigt men det finns annat som också är det- tycker jag...

Sedan är det ju vettigt att man skulle kunna ansöka om dispens om det blev som ni önskar. Viktigt där är ju att det finns tydliga ramar för dem som beviljar / avslår så att det inte blir godtyckligt.
Oj! Menar du att du tycker att det är värt att kvinnor ska fortsätta ses som lägre stående varelser så länge till? Verkligen? Det finns inget som är viktigare än att alla har samma värde. Absolut ingenting.
 
och själv anser jag att det vore overkill att avstå amning bara för att man vill vara PK.
Vad otroligt föraktfullt du uttrycker dig. Det har knappast med en vilja att vara PK att göra utan handlar nog främst om att göra det man tror är bäst för ens barn (och dess relation till båda sina föräldrar).

Du kan väl åtminstone försöka argumentera för din sak utan att spotta på andra föräldrar?
 
Det hände en lärare jag hade. Dagen efter var han tillbaka på jobbet. Blek, glåmig och självklart helt förstörd. Vem som tog hand om bebisen och storasyskonet var det nog ingen som vågade fråga. Visserligen sent 80-tal men möjligheten till föräldraledighet för män fanns ju även då.
Ja. Jag hade en grovarbetande svärfar som fick bli ensamstående när barnet var ett par månader. Detta var -79 Och det gick utmärkt, han hade varit primärförälder redan innan mamman försvann helt ur bilden. Men han började tvätta på nätterna för att slippa de ojjande kärringarna i tvättstugan....
 
Jag vet ju att du tycker så 😊, men själv tycker inte jag att ändamålen helgar medlen så mycket. Om man tillåter kanske 10 procent flex så att man som ”värst” kan dela 40/60 och det fortsätter vara så i 65 år så tycker jag att det är värt det. Jämställdhet är viktigt men det finns annat som också är det- tycker jag...

Sedan är det ju vettigt att man skulle kunna ansöka om dispens om det blev som ni önskar. Viktigt där är ju att det finns tydliga ramar för dem som beviljar / avslår så att det inte blir godtyckligt.
Den där omhuldade flexibiliteten gäller ju knappast kvinnor. Det är mäns flexibilitet du vill värna om.
 
Ja. Jag hade en grovarbetande svärfar som fick bli ensamstående när barnet var ett par månader. Detta var -79 Och det gick utmärkt, han hade varit primärförälder redan innan mamman försvann helt ur bilden. Men han började tvätta på nätterna för att slippa de ojjande kärringarna i tvättstugan....
Men säg inte sådär, kalla inte kvinnor för kärringar och att de ojar sig. Jag förstår vad du vill ge uttryck för men det känns så kvinnoföraktande att skriva som du gör. (Vilket är helt olikt dig för övrigt.)
 
Men säg inte sådär, kalla inte kvinnor för kärringar och att de ojar sig. Jag förstår vad du vill ge uttryck för men det känns så kvinnoföraktande att skriva som du gör. (Vilket är helt olikt dig för övrigt.)
Det var min svärfars upplevelse, och jag förstår hans frustration över att bli så idiotförklarad. Han hade tagit det största ansvaret för barnet och sen helt ensam och sedan få höra "Men hur ska det gååå?" "Men vad händer om barnet blir sjukt?" Osv
Som om han inte skulle kunna ta hand om sitt barn för att han var man.
 
Spara in på annat, finns mängder av onödig skit en lägger pengarna på idag. Men det blir Ot så det kan vi släppa.
Följt diskussionen med spänning (och popcorn..), Men det här provocerade mig lite. Skulle jag och min sambo få barn nu skulle jag få alla föräldradagar iom att han är inskriven i ett annat lands försäkringskassa och kan i princip nekas föräldraldighet utöver 1 månad efter födseln med annat än ersättning liknande lägstadagsersättning i sverige. Vi skulle ha en rimlig chans att dela helt lika på ledigheten ändå av olika omständigheter, dels pga mitt flexibla jobb, men även för att det finns sparade pengar. Vi är tämligen överens om att vi ska försöka dela så lika vi kan om/när vi får tillfälle, och att det är värt mer pengar än en dyr förlovningsring eller annan lyxkonsumtion (vilket vi absolut ägnar oss åt oxå, inte ringen kanske men alldeles för mycket onödig lyxkonsumtion vilket ju oxå behövs för samhället men det är en annan diskussion). Och helt klart värt att skattepengar går åt annat än att de som är rikast kan vara hemma med sina barn längre.
 
Ja. Jag hade en grovarbetande svärfar som fick bli ensamstående när barnet var ett par månader. Detta var -79 Och det gick utmärkt, han hade varit primärförälder redan innan mamman försvann helt ur bilden. Men han började tvätta på nätterna för att slippa de ojjande kärringarna i tvättstugan....

Grymt av honom att göra det trots att det måste varit långt utanför normen på den tiden!

Jag har fått uppfattning att just det kan vara en del av problemet att en del kvinnor (kärringar är inget fult ord om man vet var det kommer ifrån men jag väljer ett annat) inte låter männen ta ansvar för att de inte tror att de klarar det. Hur många män får inte höra att de är duktiga för att de tar hand barn, tvättar, lagar mat, städar mm? så nedlåtande mot dem. Varför skulle de inte klara det? Enda anledningen jag kan komma på skulle vara att ingen har låtit dem lära sig.
 
Följt diskussionen med spänning (och popcorn..), Men det här provocerade mig lite. Skulle jag och min sambo få barn nu skulle jag få alla föräldradagar iom att han är inskriven i ett annat lands försäkringskassa och kan i princip nekas föräldraldighet utöver 1 månad efter födseln med annat än ersättning liknande lägstadagsersättning i sverige. Vi skulle ha en rimlig chans att dela helt lika på ledigheten ändå av olika omständigheter, dels pga mitt flexibla jobb, men även för att det finns sparade pengar. Vi är tämligen överens om att vi ska försöka dela så lika vi kan om/när vi får tillfälle, och att det är värt mer pengar än en dyr förlovningsring eller annan lyxkonsumtion (vilket vi absolut ägnar oss åt oxå, inte ringen kanske men alldeles för mycket onödig lyxkonsumtion vilket ju oxå behövs för samhället men det är en annan diskussion). Och helt klart värt att skattepengar går åt annat än att de som är rikast kan vara hemma med sina barn längre.

Jaha? Jag är inte ett dugg intresserad av vad du tror att du skulle göra med ert hypotetiska barn. Jag tycker ändå att taket ska tas bort. Antar att de som har säg 25 före skatt i fp inte heller får spara något då, för kan de det kan vi ju dra ner på deras fp med.
 
Den där omhuldade flexibiliteten gäller ju knappast kvinnor. Det är mäns flexibilitet du vill värna om.
NEJ!!!! MÄNNISKORS!!!! Jag är btw själv kvinna som vid ett av barnens mycket tidiga ålder fick ett jobb som gjorde min sambo föräldraledig i ett år.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 184
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 712
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 672
Senast: Flixon
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 809
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp