Papparollens förändring under senare tid?

Vad otroligt föraktfullt du uttrycker dig. Det har knappast med en vilja att vara PK att göra utan handlar nog främst om att göra det man tror är bäst för ens barn (och dess relation till båda sina föräldrar).

Du kan väl åtminstone försöka argumentera för din sak utan att spotta på andra föräldrar?

Jag spottar inte- jag säger att JAG inte tycker det vore ett gott skäl att avstå amning!
 
Oj! Menar du att du tycker att det är värt att kvinnor ska fortsätta ses som lägre stående varelser så länge till? Verkligen? Det finns inget som är viktigare än att alla har samma värde. Absolut ingenting.
Fast nu får väl faktiskt även du ta och ge dig! Jag tycker att du har hållit en trevlig ton hittills, men det där var inte trevligt! Självklart ska ingen ses som någon lägre stående varelse! Lägg inte de orden i min mun bara för att jag inte tycker som du angående om det ska finnas flexibilitet i föräldraförsäkringen eller ej!
 
Vad otroligt föraktfullt du uttrycker dig. Det har knappast med en vilja att vara PK att göra utan handlar nog främst om att göra det man tror är bäst för ens barn (och dess relation till båda sina föräldrar).

Du kan väl åtminstone försöka argumentera för din sak utan att spotta på andra föräldrar?

Det var inte min mening att vara föraktfull. Att avstå amning för att bland annat ”sprida ringar på vattnet” och att BVC borde uppmuntra till att flaska mer av jämställdhetssyfte har ju faktiskt tagits upp i tråden tidigare och JAG anser inte att det är ett bra skäl! Om man däremot vill avstå amning för att inte bli låst och/ eller för att pappan ska kunna vara fl tidigt e d är det för mig en annan sak.
 
Jaha? Jag är inte ett dugg intresserad av vad du tror att du skulle göra med ert hypotetiska barn. Jag tycker ändå att taket ska tas bort. Antar att de som har säg 25 före skatt i fp inte heller får spara något då, för kan de det kan vi ju dra ner på deras fp med.
Men är du seriös? Tycker du att höginkomsttagares barn har större rätt att vara hemma längre med sina föräldrar än barn till föräldrar som tjänar 25 före skatt? Jag tjänar en bit över gränsen och är väl medveten om att jag måste spara för att ha råd med vissa saker då det är viktigare för mig att alla barn får samma chans än att föräldrar kan leva lyxliv.
Det handlar liksom inte om vuxna som väljer omkostnader till viss del själva utan om barn.
 
Hur ska vi göra för att få de som kan dela lika att faktiskt dela lika med bibehållen flexibilitet?

Jag hoppas och tror att hela samhällsutvecklingen, inklusive det faktum att staten trots allt styr delvis med öronmärkta dagar, ska bidra till det. Jämställdhet är ju dessutom fler saker än exakt lika antal uttagna föräldtadagar.
 
Fast nu får väl faktiskt även du ta och ge dig! Jag tycker att du har hållit en trevlig ton hittills, men det där var inte trevligt! Självklart ska ingen ses som någon lägre stående varelse! Lägg inte de orden i min mun bara för att jag inte tycker som du angående om det ska finnas flexibilitet i föräldraförsäkringen eller ej!
Jag lägger inga ord i din mun. Det är så det är nu. Kvinnor har inte samma värde som män i vårt samhälle idag. Det är det jag vill ändra på. Att båda föräldrarna har samma rätt och skyldighet att ta hand om sitt/sina barn är en bra början. Ett område som går att lagstifta kring. Det går inte att lagstifta bort unkna åsikter men att det blir självklart för män att ta samma ansvar för sina barn, att alla märkliga argument faller för varför de inte skulle kunna, är en bra början.
 
Alltså det här är faktiskt den konstigaste tråd jag någonsin varit med i på Buke. Jag framför en allt annat än kontroversiell åsikt som dock inte delas av några användare och får t o m höra att jag inte ser människor som lika värda. För att jag inte tycker som ni angående föräldraförsäkringen!?
Vad i hela friden är problemet med att kunna få säga son åsikt, diskutera den och konstatera att man kan och får tycka olika!? Jag har ju ert flertal gånger sagt att jag förstår och respekterar era åsikter men inte EN enda gång har någon kunnat svara mig något liknande. Det brukar ju kunna funka i andra trådar, men tydligen inte här.
 
Jag lägger inga ord i din mun. Det är så det är nu. Kvinnor har inte samma värde som män i vårt samhälle idag. Det är det jag vill ändra på. Att båda föräldrarna har samma rätt och skyldighet att ta hand om sitt/sina barn är en bra början. Ett område som går att lagstifta kring. Det går inte att lagstifta bort unkna åsikter men att det blir självklart för män att ta samma ansvar för sina barn, att alla märkliga argument faller för varför de inte skulle kunna, är en bra början.

Man kan definitivt ta lika stort ansvar för sitt barn även om man tar ut 30 föräldradagar mindre än den andra föräldern! Är man t ex lärare är man nog hemma mer med sitt barn är vad partnern är ändå.
 
Alla kvinnor på mitt jobb är hemma minst två år. Minst. Pappan är hemma någon månad samtidigt som mamman, oftast på sommaren i samband med semestern.

Jag tog just emot en mamma på mitt rum på jobbet. Hon skulle ansöka om längre vårdledigt för det är så skönt att vara hemma och hon var inte alls sugen på att jobba. Herregud. Varför, VARFÖR vill dessa kvinnor ha sådana män som de har. Män som inte har det minsta intresse av att vara pappa.

Fast hur det är i ett annat land är väl inte så relevant i förhållande till hur den svenska föräldraförsäkringen är uppbyggd?
 
Jag hoppas och tror att hela samhällsutvecklingen, inklusive det faktum att staten trots allt styr delvis med öronmärkta dagar, ska bidra till det. Jämställdhet är ju dessutom fler saker än exakt lika antal uttagna föräldtadagar.

Och statistiken visar att det enda som hittills har fungerat under den tid som föräldrapenningen funnits har varit att öka andelen öronmärka dagar. Det är enbart vid dessa tillfällen som en märkbar ökning av uttagna föräldradagar av män har skett rent statistiskt.

Jag önskar så otroligt mycket att jag hade kunnat tro att samhällsutvecklingen varit motorn i detta men av det jag har sett i verkliga livet är det inte det just nu. Normen är så långt ifrån det så jag är helt chockad sen vid nu börjat omges av människor i barnaalstrande ålder. Jag hade aldrig kunnat gissa att det var så otroligt snedfördelat hos den stora majoriteten. Jag inser själv att jag var fast i någon konstig norm när jag inte trodde att några nära vänner till oss skulle ro i hamn sitt upplägg att dela lika på dagarna redan från när barnet var några veckor :banghead: Det gick så så himla bra för dem! Så inspirerande :bow: (jo barnet ammades men fick även flaska)

För min del är det inget som behöver ske över en natt men att det fanns ett mål, exempelvis att 2030 så ska ska män och kvinnor vara föräldralediga och Vabba i lika stor utsträckning samt en handlingsplan för att nå dit så hade det ju funnits något att se fram emot men mig veterligen finns inte detta.

Kanske skulle andelen öronmärkta dagar i så fall öka i etapper så att alla som skaffar barn rimligen kan planera i god tid för att kunna utnyttja sin föräldrapenning på ett för barnet bra sätt. Om ingen kommer på något annat fungerande sätt att lösa det på något annat sätt men rent historiskt finns det inget annat fungerande sätt.
 
Man kan definitivt ta lika stort ansvar för sitt barn även om man tar ut 30 föräldradagar mindre än den andra föräldern! Är man t ex lärare är man nog hemma mer med sitt barn är vad partnern är ändå.
Visst kan man det. Märkligt nog är det dock mest kvinnor som verkar kunna det idag.
 
Men är du seriös? Tycker du att höginkomsttagares barn har större rätt att vara hemma längre med sina föräldrar än barn till föräldrar som tjänar 25 före skatt? Jag tjänar en bit över gränsen och är väl medveten om att jag måste spara för att ha råd med vissa saker då det är viktigare för mig att alla barn får samma chans än att föräldrar kan leva lyxliv.
Det handlar liksom inte om vuxna som väljer omkostnader till viss del själva utan om barn.

Ja exakt, precis vad jag skrev :up::up::up::up::up: eller inte.
 
Samma äckliga normer. Kvinnan vill vara hemma, mannen inte.

Eller menar du att ni inte har såna normer i Sverige?
Eller, som jag ser som vanligare, kvinnan vill dela men mannen vill inte och eftersom kvinnan är itutad sedan barnsben att barn är hennes ansvar så stannar hon hemma trots att hon egentligen inte vill det. Utåt sett säger väldigt ofta dessa kvinnor att de vill vara hemma för att erkänna att mannen hon valt inte är någon förälder, hur ska man klara det? Hur ska någon orka försvara det? Då är det lättare att följa normen och den ständiga lögnen om att alla kvinnor alltid vill vara hemma med sina barn.
 
Eller, som jag ser som vanligare, kvinnan vill dela men mannen vill inte och eftersom kvinnan är itutad sedan barnsben att barn är hennes ansvar så stannar hon hemma trots att hon egentligen inte vill det. Utåt sett säger väldigt ofta dessa kvinnor att de vill vara hemma för att erkänna att mannen hon valt inte är någon förälder, hur ska man klara det? Hur ska någon orka försvara det? Då är det lättare att följa normen och den ständiga lögnen om att alla kvinnor alltid vill vara hemma med sina barn.
Ja exakt så!
 
Samma äckliga normer. Kvinnan vill vara hemma, mannen inte.

Eller menar du att ni inte har såna normer i Sverige?

Skulle inte påstå att det är norm i Sverige att kvinnan stannar hemna över två år och mannen bara är hemma någon månad på sommaren tillsammans med kvinnan nej. Långt ifrån. (Vilket inte betyder att det är jämställt).
 
Jaha? Jag är inte ett dugg intresserad av vad du tror att du skulle göra med ert hypotetiska barn. Jag tycker ändå att taket ska tas bort. Antar att de som har säg 25 före skatt i fp inte heller får spara något då, för kan de det kan vi ju dra ner på deras fp med.

Men tycker du alltså att staten ska gynna ert personliga sparande?
Eller att de som tjänas massor och har en lyxig livsstilska sponsras av staten?
 
Alltså det här är faktiskt den konstigaste tråd jag någonsin varit med i på Buke. Jag framför en allt annat än kontroversiell åsikt som dock inte delas av några användare och får t o m höra att jag inte ser människor som lika värda. För att jag inte tycker som ni angående föräldraförsäkringen!?
Vad i hela friden är problemet med att kunna få säga son åsikt, diskutera den och konstatera att man kan och får tycka olika!? Jag har ju ert flertal gånger sagt att jag förstår och respekterar era åsikter men inte EN enda gång har någon kunnat svara mig något liknande. Det brukar ju kunna funka i andra trådar, men tydligen inte här.

Jag är rätt säker på att jag har skrivit att alla har rätt att ha din egen åsikt och att jag inte vill ta den ifrån någon.

Jag försöker förstå men får inte ihop din ekvation. Därför håller jag inte med om din åsikt.

Du anser att max 4 månader per förälder ska vara öronmärkt? Samtidigt anser du att det ska finnas jämställdhet på både arbetsmarknad och i föräldraskapet? För att nå dit behöver män och kvinnor i lika stor utsträckning vara föräldralediga och vabba. Det måste till ytterligare minst en faktor för att ekvationen ska gå ihop. Du har föreslagit samhällsutvecklingen. Rent historiskt så har den inte varit en fungerande faktor för detta. Därför får jag inte ihop ekvationen. Därför ställer jag frågor för att försöka hitta faktorn som som skulle kunna fungera. Men du svarar sällan på dessa frågor. Men jag respekterar din åsikt även om jag inte tror på den. Precis som jag respekterar kristnas tro även och jag själv är ateist. Men den dagen de försöker få mig att säga att jag tror på gud då kommer jag börja ställa frågor. För mig är det inget konstigt att ifrågasätta. Det gör jag hela tiden.

Tillägg: hade din åsikt angående jämställdheten istället varit att den behöver inte bli mer än marginellt bättre än vad den är idag, då hade jag fått ihop ekvationen! (men fortfarande inte hållt med men frågorna hade nog uteblivit)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 079
Senast: mars
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 574
Senast: sjoberga
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 596
Senast: Flixon
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 716
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp