Bukefalos 28 år!

pappas rättigheter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: pappas rättigheter

Det var hon som lämnade honom utan nån som hellst anledning och har sedan vägrat att ha kontakt...
 
Sv: pappas rättigheter

Men sån svartsjuka är ju sjuklig.
Hon kanske är rädd för honom å vågar inte säga att hon vill att pappan ska ta sitt ansvar, det finns riktiga puckon som skrämmer folk till lydnad.
Han skulle tänkt på det innan de blev ihop för att barnet är en annans kan han ju inte göra ngt åt.
 
Sv: pappas rättigheter

Jo visst men det är lätt att vara efterklok... Nu är det som det är, det är ett barn på väg vilken dag som hellst och det är inget att göra åt...
 
Sv: pappas rättigheter

Den här tråden gäller frågan om pappans rättigheter. Barnets rättigheter kan du ju starta en egen egen tråd om.
 
Sv: pappas rättigheter

Det kan ju i slutändan bli farligt för både mamma och barn. Det viktigaste måste ju vara att få faderskapet fastställt till att börja med.

Sen måste de acceptera pappans rättigheter. Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa. När ska hon föda? Om det är långt kvar så finns det ju möjlighet att hon ändrar sig och mognar i sitt tänkande.
 
Sv: pappas rättigheter

Ja hon skall föda när som hellst, så tyvärr så hinns det inte mognas så värst mycket...
 
Sv: pappas rättigheter

Nu är det ju mammans sambo som är fruktansvärt svartsjuk, det tänker inte jag blanda mig i... Tycker bara fruktansvärt synd om henne som gått på det, vet hur det kan gå då...
 
Sv: pappas rättigheter

Be att din sambo redan nu kontaktar familjerättsserkretare på kommunens socialkontor. Det är dit man även får gå och skriva på papper om faderskap. De kan säkert hjälpa honom!
 
Sv: pappas rättigheter

Han har haft kontakt med dem, men de svarade att de inte kunde göra nåt åt det före ungen är född... Jag vill veta vad han har för rättigheter, så att jag kan stötta honom på rätt sätt, eftersom att IDIOTERNA säger en massa skitsaker...
 
Sv: pappas rättigheter

chrysler skrev:
Mamman får automatiskt vårdnaden om barnet då de inte är gifta, senare kan han ju söka om gemensam/ensam vårdnad men tycker inte man ska göra det för att jävlas å ställa till problem för mamman som många gör.
Alla pratar om föräldarrnas rättigheter å inte om barnens.
Är det det bästa för barnet att inte känna eller få kontakt med sin pappa då?

Om pappan vill ha kontakt med sitt barn för både sin egen och barnets skull (vilket är MIN rekommendation) så tycker jag att han ska kolla upp saken. Kontakta sociala myndigheterna tror jag är det bästa för att få rätt svar om hur han ska gå tillväga.

Jag tvivlar på att pappor vill ha kontakt med sina barn för att "jävlas med mammorna" - snarare gör nog de flesta tvärtom- överger sina barn just för att jävlas med mammorna (de mammor som VILL att barnen ska ha en pappa)
 
Sv: pappas rättigheter

Carolus skrev:
De har sagt att de inte vill ha honom som pappa (ja alltså mamman och hennes sambo). Eftersom att hon vägrar att ha kontakt med pappan så skulle det innebära att pappan skulle vara tvungen att besöka deras hem, vilket är ganska så jobbigt för hans del...
Om han själv bestämmer sig för att han inte vill vara aktiv i barnets liv (vilket är ett svårt ställningstagande förstås) så kan han ju alltid föreslå att nya sambon adopterar hans barn. I så fall är det mamman och hennes sambo som är lagliga föräldrar och har försörjningsansvar. Men din kille har ju förstås inga rättigheter att träffa barnet osv då. (om inte de går med på det)
 
Sv: pappas rättigheter

Jag tycker att ett barn har rätt till båda sina föräldrar å har inte skrivit annat heller.Det första jag skrev var ju faktiskt att alla pratar om föräldrarnas rättigheter å inte barnens :smirk:

Däremot har man ju varit med om fall där tex pappan inte alls velat ha ungen eller ens kunnat sköta om den, utan lämnat till farmor varje gång det varit hans helg , å sedan ändå börjar bråka om att ha vårdnad bara för att ge mamman hett om öronen.Orkar man inte ha varannan helg så tror jag inte man orkar ha varje dag.Hoppas du förstår vad jag menar.
 
Sv: pappas rättigheter

Socialnämnden i barnets hemkommun är enligt lag skyldig att fastställa faderskapet för barn till ogift kvinna. Däremot är de inte skyldiga att betala blodprov! Det betalas av socialnämden endast om det i moderns eller den utpekade faderns berättelse om relationen och barnets tillblivelse finns någon form av tveksamhet. Då måste utredande handläggare fatta beslutet om att blodprov ska tas. Fattar handläggaren inte det beslutet får man betala blodprovet själv, om man absolut vill ha ett sådant. Det kostar i dagsläget cirka 11 000:-.

Är själv familjerättssocionom.
 
Sv: pappas rättigheter

Om mamman till din sambos barn inte vill att han ska ha umgänge med barnet får han gå till domstol. Det kostar ju pengar, men många hemförsäkringar har ett rättskydd som täcker en del av kostnaden. Kolla redan nu vilken sorts hemförsäkring ni har!
 
Sv: pappas rättigheter

Shit!Kan det kosta 11 000 för ett blodprov! :eek:
 
Sv: pappas rättigheter

chrysler skrev:
Jag tycker att ett barn har rätt till båda sina föräldrar å har inte skrivit annat heller.Det första jag skrev var ju faktiskt att alla pratar om föräldrarnas rättigheter å inte barnens :smirk:

Däremot har man ju varit med om fall där tex pappan inte alls velat ha ungen eller ens kunnat sköta om den, utan lämnat till farmor varje gång det varit hans helg , å sedan ändå börjar bråka om att ha vårdnad bara för att ge mamman hett om öronen.Orkar man inte ha varannan helg så tror jag inte man orkar ha varje dag.Hoppas du förstår vad jag menar.
Ja, NU förstår jag det. Men när du tog det i samma andetag som att pappan inte borde söka vårdnad bara för att jävlas med mamman så lät det som om det inte vore bra för barnet att ha en papparelation.

Jag tror dock inte att en sån pappa som du beskriver alltid gör sånt bara för att "jävlas". Han vill säkert mer än han egentligen klarar av bara. Vilket är tragiskt. Sen finns säkert undantagsfall, men jag har svårt att förstå att det är "enklare" att ha gemensam vårdnad och försöka prångla ut ungen till sina släktingar under de veckorna än att helt enkelt bara låta mamman ha barnet självt. Det kan nog också vara så att många av pappans släktingar (farföräldrar tex) faktiskt är "på honom" en del om att han BORDE ta sitt ansvar och att han delvis också därför verkligen försöker göra det.
 
Sv: pappas rättigheter

Annars skulle jag väl inte skrivit det :smirk:

Det är självklart inte ett blodprov utan tre!
 
Sv: pappas rättigheter

Sorry, tyckte bara det var kolossalt mkt, man kan ju sticka sig själv hur lätt som helst ;)
 
Sv: pappas rättigheter

Jo det kan du ha rätt i, å andra sidan tycker ajg, för barnens skulle man ska försöka se sina gränser som förälder å inte börja lämna ungen till släktingar för att man absolut inte vill att mamman ska ha barnet fast man vill ut å festa tex.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: Görel
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 237
Senast: Hajfisk
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
3
· Visningar
421
Senast: tanten
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 675
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp