Bukefalos 28 år!

pappas rättigheter

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

Carolus

Hej alla bukefaloister... Min pojkvän blir i dagarna pappa (det här var innan vi blev tillsamans). Den blivande mamman lämnade honom med orden det här är mitt barn, jag vill inte ha med dig att göra... Jag vill veta vad han har för rättigheter. Han har inte gjort mamman ett dugg, men hon vägrar att ha kontakt med honom...
 
Sv: pappas rättigheter

Mamman får automatiskt vårdnaden om barnet då de inte är gifta, senare kan han ju söka om gemensam/ensam vårdnad men tycker inte man ska göra det för att jävlas å ställa till problem för mamman som många gör.
Alla pratar om föräldarrnas rättigheter å inte om barnens.
 
Sv: pappas rättigheter

Det här hittade jag på www.famratt.com


När en ogift kvinna föder ett barn blir hon automatiskt ensam vårdnadshavare.

När faderskapet senare faställs genom socialnämndens försorg har föräldrarna, om båda vill det, möjlighet att anmäla till skattemyndigheten (folkbokföringen) att de vill ha gemensam vårdnad om barnet. Vill föräldrarna hellre vänta ett tag kan de senare använda skattemyndighetens enkla blankett.

Skulle fadern välja att gå till domstol för att få gemensam vårdnad är hans möjligheter stora till att få del i vårdnaden. Samhället anser i allmänhet att gemensam vårdnad är till fördel för ett barn om inte starka skäl talar emot detta.
 
Sv: pappas rättigheter

I det här fallet så lägger sig mammans nya sambo sig i både det ena och det andra...
 
Sv: pappas rättigheter

Som sambo med en förälder har man inga rättigheter.
Tvisten ligger mellan mamman och pappan, visst får man som sambo berätta sin syn på saken då soc gör ett hembesök men det är ändå mamman och pappan som gäller.

Lillemans mamma försökte få med mig in i tingsrättssalen men jag blåvägrade, jag har ingen tvist med mamman..det har däremot min sambo! Det är dom två som måste enas...
Att jag har åsikter och upplever saker som sambo är oundvikligt, men jag har väldigt lite att säga till om.
 
Sv: pappas rättigheter

De har sagt att de inte vill ha honom som pappa (ja alltså mamman och hennes sambo). Eftersom att hon vägrar att ha kontakt med pappan så skulle det innebära att pappan skulle vara tvungen att besöka deras hem, vilket är ganska så jobbigt för hans del...
 
Sv: pappas rättigheter

Då skulle hon inte ha fortsatt sin graviditet om hon inte ville ha honom som pappa, för det ÄR han ju oavsett om det skrivs något annat på papperet.

Din pojkvän behöver inte åka hem till dom, det räcker med att han bokar en tid hos familjerätten och talar om sitt dilemma.
Där kan dom förhoppningsvis hjälpa honom vidare!
Om han åker hem till tjejen så riskerar han bara att göra dom ännu mer uppretade och kommer förmodligen inte att komma närmare en lösning.
 
Sv: pappas rättigheter

Antagligen så vill hon ha barn... kanske jag vet inte...
 
Sv: pappas rättigheter

Om jag förstår det rätt vill din pojkvän ta en aktiv del i barnets liv? Det kan jag förstå.

Vill mamman och sambon att sambon adopterar och tar över försörjningsplikten? Eller vill hon bara utesluta honom från att träffa sitt barn?

knivigt det här...Det är ju ens eget kött och blod.. Usch, tråkigt att det ska bli konflikter, redan innan barnet är fött :(
 
Sv: pappas rättigheter

Ja min pojkvän vill fruktansvärt väldigt mycket ta del av sitt barns liv. Om de vill att hennes sambo adopterar ungen vet jag faktist inte, jag vet bara på omvägar att de hade sagt att de inte vill ha pappan som pappa utan att sambon skall ta faderskapet... Och att pappan inte skall få vara med på förlossningen...
 
Sv: pappas rättigheter

Förlossningen kan man ju förstå, det är väl ändå lite en kvinnas rätt, vem som får se på...

Men förövrigt kan hon inte bestämma.

Med risk att låta som en hemskt synisk person, så kan man se det såhär.

Vilket tror du och din sambo är bäst för barnet? Att det ska slitas mellan din sambo och mamman med bråk och allt som hör till? Eller att det lever med mamman och hennes sambo som en familj?

Jag säger inte att det ena är mer rätt än det andra... Men det är en fundering, det är så synd om alla dessa fäder, och mödrar för den delen, som inte får ta den del de vill i sina barns liv för att den andra föräldern är egoistisk och hämdlysten... Det är tragiskt.

Du skrev innan att din sambo inte ville hälsa på hos mamman, för det skulle vara så svårt för honom... Vet du varför? Är det för att hon är så fientlig eller är det något annat bakom?
 
Sv: pappas rättigheter

Jag tycker verkligen synd om din pojkvän! Och det känns fruktansvärt omoget av exet och hennes sambo att inte förstå att barnet har rätt till sin pappa. Det bästa är väl att försöka och försöka och åter försöka komma överens. Konfrontation leder ofta inte till något annat än att situationen blir mer infekterad. Jag tycker att din pojkvän skall ta kontakt med socialnämnden i kommunen och förklara sin situation. Kanske kan de hjälpa till med samarbetssamtal mellan honom och mamman redan nu innan barnet är fött. I bästa fall kanske mamman kommer till insikt om att hon måste låta pappan vara delaktig, hur hon än känner för honom. Oavsett hur det går, är det viktigt att socialnämnden är medveten om att det är din pojkvän och inte mammans sambo som är pappan, så att man inte går med på att den andre mannen skriver under faderskapserkännande. Soc är precis som någon annan skrev skyldigt att utrededa faderskapet, med blodprov om det blir nödvändigt.
 
Sv: pappas rättigheter

men usch, det lät lite fel det jag skrev, du/ni är ju mitt inne i en jobbig period och jag menar inte att ni ska tänka i de banorna, självklart har din pojkvän rätt till umgänge med sitt barn :crazy:

Det var klumpigt, borde startat en ny tråd om min tankegång istället för den är mer allmän...

flåt *skäms* :o
 
Sv: pappas rättigheter

Carolus skrev:
Jag vill veta vad han har för rättigheter. .
Alla rättigheter som en förälder kan ha.
När barnet är tillräckligt gammalt så har han först umgängesrätt och sedan rätt till växelvis boende.
Det får gå vägen via tingsrätten och han behöver i princip inte träffa mamman ensammen innan det är färdigt.

Med tillräckligt gammal så brukar man mena att man inte får avbryta amningen.
Om barnet föds upp på flaska så faller ju det.
 
Sv: pappas rättigheter

Till att börja med var det nog tur att du tog tillbaka vad du skrev för de orden tog ganska så hårt faktist...

Du skrev innan att din sambo inte ville hälsa på hos mamman, för det skulle vara så svårt för honom... Vet du varför? Är det för att hon är så fientlig eller är det något annat bakom?

Anledningen till det är dels att hon behandlar honom som luft, och att där finns den nya sambon som (mina tankar om saken) ganska så säkert ligger mycket bakom hur min pojkvän blir behandlad...
 
Sv: pappas rättigheter

hrm.. jag vet, tankarna bara for runt, jag är ledsen, det var inte menat mot just er utan mer en tankebana kring dessa jobbiga situationer i allmänhet, blev lite synisk eftersom jag har en sådan situation i min närhet, där barnet far väldigt illa förtillfället :crazy:

återigen, jag är ledsen :cry:

Varför är de så arga på honom? Det verkar ju inte finnas någon direkt anledning.... Hoppas de tar sitt förnuft till fånga och oxå börjar resonera ur barnets synpunkt, inte sin egen...
 
Sv: pappas rättigheter

Tack det vet jag.
Men det hela gick ut på pappans rättigheter å inte barnets, det var det jag ville få det att låta som :smirk:
 
Sv: pappas rättigheter

Ja du...jag vet inte alls hur ni har det eller deras relation, för det mesta brukar det nästan vara tvärtom, att pappan inte ids ta ansvar utan mamman får sköta allt.
Det kanske är så att deras separation inte blev bra å hon inte vil ha ngt med honom att göra, uppenbarligen är det ju inte så länge sedan de separerade.

De har nog andra konflikter att lösa innan barnet, så de kan gå vidare i sina liv å börja sammarbeta(om det är ngt som gjorts som kan förlåtas vill säga, vet tjejer vars killarna lämnat dem när de var gravida å blivit ihop med andra å då kan man ju förstå att de inte vill ha ngt med människan att göra)
 
Sv: pappas rättigheter

Jadu den som det visste... HOn vägrar att prata med honom, så enkelt är det... Det är så här att hennes nuvarande sambo är väldigt svartsjuk, manipulativ. Mina antaganden är att han inte vill att hon skall ha med pappan att göra. Hennes sambo lämnar inte henne utan uppsikt en sekund sägs det (jag känner dem inte, tror jag såg dem på stan häromdagen)...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: Görel
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 237
Senast: Hajfisk
·
Relationer Min pappa vill försöka separera från sin sambo som inte har behandlat honom särskilt väl. Hon vägrar separation och hotar med självmord...
Svar
4
· Visningar
952
Övr. Barn Vid vilken ålder har ni låtit ert/era barn varit själva hemma och hur länge? Vi bor i villakvarter med många grannar hemma på dagarna...
Svar
10
· Visningar
1 465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp