Bukefalos 28 år!

pappas rättigheter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: pappas rättigheter

chrysler skrev:
Sorry, tyckte bara det var kolossalt mkt, man kan ju sticka sig själv hur lätt som helst ;)

Fast det är väl knappast bara själva sticket som kostar? :cool:
 
Sv: pappas rättigheter

Nejdå det är jag fullt medveten om, tur att jag inte är kille så slipper man alla liknande kostnader när man gjort dumheter :smirk:
 
Sv: pappas rättigheter

Precis!

Man tar blodprov från modern och den utpekade fadern samt prov från barnets navelsträng. Detta skickas till SKL vilka behöver cirka två veckor på sig att utvinna DNA ur proverna och göra kontrollen om den utpekade mannen kan vara barnets far.
 
Sv: pappas rättigheter

Din sambo bör prata med socialkontoret på sin ort. Så fort faderskapet är fastställt har han samma rättigheter som mamman (på pappret i alla fall) gemensam vårdnad, föräldraledighet, pappadagar etc.).
Under tiden före förlossningen går det sociala helt på mammans linje (det är hennes kropp barnet växer i och därför viktigt att hon mår bra), när väl barnet är ute ska de hjälpa till för att få föräldrarna att komma överens. Fungerar det inte att träffas hemma hos sambon kan de träffas i "neutrala" lokaler. Det är viktigt att din sambo är aktiv, ska han vara med och betala ska man självklart se till att även få vara med om sitt barns uppväxt.
Förhoppningsvis har ni ett bra socialkontor som kan ge båda föräldrarna stöd så att barnet får så bra uppväxt som möjligt, jag har tyvärr genom bekanta sett motsatsen.....
 
Sv: pappas rättigheter

Man har inte gemensam vårdnad i och med att faderskapet är fastställt! Modern har enskild vårdnad, och om hon och fadern vill ha gemensam vårdnad måste hon godkänna det!
 
Sv: pappas rättigheter

Kan jag ha blandat ihop det med att båda är förmyndare till barnet?
Tack för rättningen!
 
Sv: pappas rättigheter

Det är dom inte heller :o Det är bara vårdnadshavaren som är förmyndare. Däremot har de båda försörjningsplikt ;)

Jobbar själv på familjerätten :D
 
Sv: pappas rättigheter

Jadu, han får träffa dottern (blev en underbar dotter den 22/1 som heter Thindra) Måndag, Onsdag och Fredag.... Bara hemma hos mamman, han får inte ta med sig Thindra under tiden, handlar om bara 2 timmar åt gången, är totalt omöljigt att byta dagar. Han måste vara där klockan fem, är han fem minuter sen så är det ingen ide att han kommer alls.... Han har inte fått vara delaktig i när dopet skulle vara, fick helt plötsligt veta att tre veckor senare så skulle de ha dop, och att hennes föräldrar skulle vara fadderföräldrar. Hennes sambo sitter och talar om för honom hur han skall ta hand om HANS dotter... Mycket mycket annat....
 
Sv: pappas rättigheter

Vad tråkigt! Får han nån hjälp från tex familjerätten?

Hoppas att det löser sig!

/ Maris
 
Sv: pappas rättigheter

Var sagt att de skulle ha gemensam vårdnad, men igår framkom det att hon inte har skrivit under papprena som hon lovade... Så hon är tyvärr den som har ensamvårdnad just nu..........
 
Sv: pappas rättigheter

Nej men det är väl inte så konstigt om pappan inte är med på förlossningen om han inte är ihop med mamman?
Jag tycker inte att han ska kräva delad vårdnad men däremot påpeka att han har rätt till umgänge och förklara att om det inte sköts snyggt från mammans sida så kanske han kommer att begära delad vårdnad.
 
Sv: pappas rättigheter

Jag tycker inte att det är så konstigt att mamman inte vill skicka med ett så litet barn ensamt än. Själv var jag hysterisk när sonen var unedr halvåret!
Stötta di kille så mycket du kan och försök få honom att orka hålla kontakten med sin dotter. Mamman lugnar nog ner sig vad det lider och börjar inse att hennes dotter mår bäst av att ha kontakt med sin pappa.
Trösta dig med att tösen snart är större och då kan hon börja komma hem till er över dagarna.
 
Sv: pappas rättigheter

Visst kan det vara besvärligt med att inte kunna byta dagar, passa tider osv. Men jag tycker ändock att det verkar vara ganska bra villkor för att ha umgänge med en så liten bebis. När barnen är så små behöver de trygghet och just nu är bebisens trygghet mamman och den invanda miljön, jag kan inte säga alls att jag är förvånad över att mamman inte släpper iväg en så liten spädis.

Inte heller att han inte fick vara med på förlossningen ser jag som speciellt förvånansvärt, skulle höjt mer på ögonbrynen om han fått.

Jag tror det bästa din kille kan göra nu är att hålla sams och ta ett steg i taget.
 
Sv: pappas rättigheter

Varför ska han inte kräva delad vårdnad för tycker du? Utan vårdnaden har han ju inga "rättigheter" alls. Om hans barn tex hamnar på sjukhus och han ringer och frågar får han ju inte reda på det om inte mamman gått med på att "vem som helst" får veta det. Jag förstår inte varför det inte är gemensam vårdnad som "standard" när barn föds.

/ maris
 
Sv: pappas rättigheter

Rättigheter har han även utan vårdnadsbiten. Umgänget ligger utanför vårdnaden.

Går han ut hårt i nuläget och kräver gemensam vårdnad finns det en risk att det kan ligga honom till last längre fram.
 
Sv: pappas rättigheter

Alltså pappan är inte utan rättigheter bara för att han inte har delad vårdnad. Tyvärr tror jag att mamman bara kommer att bli ännu mer irriterad om han börjar bråka om delad vårdnad. Visst man kan tycka att det bara är att köra hårt och strunta i om man blir osams med mamman men det är mkt kortsiktigt tänkt. Nu är mamman så negativ och barnet så litet att det bästa är att bara stryka henne medhårs. Det handlar om barnets bästa och det tjänar inte på att mamman blir ännu surare. Bättre att satsa på att komma överens som jag ser det. En uppretad mamma kan göra mycket för att förstöra även om man har delad vårdnad. Hon kanske flyttar långt bort?
Nej, i detta fall är det bättre att ligga lågt och "fjäska". Tids nog kommer det att bättra sig så han tjänar på att köra en del på mammans linje.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: pappas rättigheter

Men, förutom umgänget, har man några rättigheter då utan vårdnad?

/ Maris
 
Sv: pappas rättigheter

chrysler skrev:
men tycker inte man ska göra det för att jävlas å ställa till problem för mamman som många gör.
Alla pratar om föräldarrnas rättigheter å inte om barnens.


STOPP STOPP STOPP

Du tycker alltså inte att ett barns rättighet är att få vara tillsammans med BÅDE sin mamma och sin pappa????
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej hej! Jag är en otroligt barnkär person som vill ha egna barn i framtiden. Men jag har skolios. Jag vet själv hur det påverkar en...
Svar
4
· Visningar
970
Senast: Görel
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 237
Senast: Hajfisk
·
  • Artikel
Dagbok Nu kommer jag med en sån relationstråd igen. Men jag känner att ni här på Buke alltid säger så kloka saker och jag vill gärna höra hur...
Svar
3
· Visningar
415
Senast: tanten
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 675
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp