Bukefalos 28 år!

para en han hund med en C höft och en A höft

6

666

Är det smart???
Eller kan man ändå föra över det till valparna?
 
Inte smart! Varför göra det? Finns det inga HD fria hundar i rasen du har, enda godtagbara skälet.
/absolut
 
Men om man vill ha en valp efter sin han hund då?
Är det 100% att valparna får en C höft eller D E??
Dom kan väll få A och B höfter.
 
HD är multifaktorell och man vet aldrig säkert vad man får för resultat hos valparna. Det man säkert vet är att man för anlaget vidare och det är väl knappast önskvärt? Det kan bli så illa att alla avkommor får HD, är det värt risken? Är hanhunden så otroligt bra vad gäller övrigt och en liten ras där det inte finns tillräckligt med avelsdjur? Att ta valpar efter en hane med sjukdomsanlag bör övervägas noga. Inget man bör göra bara för att man tycker att ens hane är världens mysigaste och man vill ha en valp själv. Tänk på att det oftast blir mer än en valp och samtliga avkommor ska få möjlighet till ett långt och smärtfritt liv.

Detta kanske låter elakt men jag har träffat för många hundar som avlivats tidigt i livet pga HD eller som haft svåra smärtor. Jag anser att alla som väljer att låta sin hund, hane eller tik, gå i avel har ansvar för att så långt som möjligt måste ta ansvar för att ej föra kända sjukdomsanlag vidare!
 
Varför vill du ha en valp efter din hane? Om du tror att du kommer att få en som är som pappan så är det knappast troligt, varken utseendemässigt eller till sättet. Dessutom föds det ju inte bara en valp utan flera och att riskera att föra över sjukdomsanlag tilld em är bara dumt och egoistiskt.
Man ska aldrig låta hundar med HD eller AD gå i avel. Tänk på hundarna för guds skull.

Vem tror du dessutom skulle vilja para sin friska tik med en sjuk hane?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har nyligen höftledsröntgat Slyngeln. Jag fick titta rätt noga på röntgenbilderna tillsammans med veterinären på kliniken och hon...
2
Svar
26
· Visningar
2 246
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Orolig matte! Jag röntgade min hund och fick resultatet C/C med subluxation i båda höftlederna. Jag ifrågasätter inte resultatet och ju...
Svar
14
· Visningar
1 269
Senast: Otherside
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
842
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 080
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp