Paradis/Aladdin-askarna, vad tycker ni om dem?

Har Marabou ändrat för mycket i Paradis/Aladdinaskarna?

  • Ja

    Röster: 95 83,3%
  • Nej

    Röster: 19 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    114
  • Omröstning stängd .
Pigall var min favorit i början av 2000, men nu kan jag inte med den riktigt, den smakar inte samma!
Kan de inte ändrat ingredienserna. Kokosoljan som de häller i allting numera måste ju ha bytts in mot någonting annat som fanns tidigare.

Kokosprickar som är min stora favorit i smågodishyllan var oätliga i tio år men går att äta nu igen :D ingen aning om vad som hänt med dem.
 
Jag tycker om alla praliner i Paradis/Aladdin utom just hallon/lakrits och jordgubbscreme. Är dock inte så mycket för Marabous nougat eller tryffel generellt sett och de flesta praliner innehåller ju det, så jag köper hellre någon annan pralinask. Saknar körsbär i likör, men gillar apelsin/kanel, kokoskola och höstnougat.

Vilka praliner saknar du, @Rosett? Och ni andra som tycker att askarna förändrats för mycket?
Nu har jag glömt vilka som saknades men höstnougat gillade jag, och pärlnougat(?).
 
Tänkte köpa en Paradis idag men kollade på baksidan och såg ca 2 praliner som jag gillar, resten var konstiga smakblandningar. Nån hade salt hallonfyllning, om jag minns rätt. :yuck:

Jag tycker de har gått bananas med att ändra pralinerna, så har slutat köpa.
Vad var det för fel på de gamla vanliga pralinerna ... saknar dem.

Ja, de har ändrat för mycket. Fast det var rätt kasst innan också.
Men de enda riktigt goda försvann.

Först den helt unikt goda körsbärslikören.
Sedan trillingnöten.

De två ändringarna var nådastöten, varav den först dräpande. Sen dess har noll askar inhandlats och ingen har riktigt saknat dem.
 
Ja, de har ändrat för mycket. Fast det var rätt kasst innan också.
Men de enda riktigt goda försvann.

Först den helt unikt goda körsbärslikören.
Sedan trillingnöten.

De två ändringarna var nådastöten, varav den först dräpande. Sen dess har noll askar inhandlats och ingen har riktigt saknat dem.

För att förtydliga, när de tog bort körsbärslikören hade de ändrat för mycket. Helt oavsett vad den innehöll i övrigt innan och efter.
 
Det var ingen höstnougat i asken jag kollade på igår. Inte pärlnougat heller, vad jag minns. Kollade speciellt efter höstnougat men den fanns ej.
I de jag köpt finns höstnougat och pärlnougat.

Jag köper varje år. Det är en HELIG TRADITION - fast att jag bara äter några stycken.

Köper också till brevbäraren, tidningsbudet, sopgubben och han som tömmer trekammarbrunnen.

IMG_20231211_204923.jpg


Går jag in för det eller går jag inte in för det?! :D
 
I de jag köpt finns höstnougat och pärlnougat.

Jag köper varje år. Det är en HELIG TRADITION - fast att jag bara äter några stycken.

Köper också till brevbäraren, tidningsbudet, sopgubben och han som tömmer trekammarbrunnen.

Visa bifogad fil 134106

Går jag in för det eller går jag inte in för det?! :D
Förtydligande: jag äter alltså några chokladbitar - inte askar :up:
 
De flesta ändringar har vart hyfsat okej, och i fallet hallonlakrits helt fantastiskt! Dock har en del floppar kommit, jordgubbscreme och apelsinkanel är :yuck: saknar körsbärslikören!
 
Impopulär åsikt: Jag tycker inte om chokladpraliner. Inte ens de riktigt fina, dyra - och definitivt inte Aladdin eller Paradis.

Den enda biten jag kan minnas att jag nånsin gillat på riktigt var den med fransk nougat, men den finns säkert inte kvar längre (har inte sett en Aladdin-ask på flera år).
 
Apelsinkanel kan inte vara god alltså. Det hör man på namnet. Det låter verkligen som en konstig kombo.

Det kan vara en alldeles utmärkt kombo, beroende på hur man balanserar sötma och syra. (Fast inte lika bra som rabarber och kanel! :d)

Jag gillar inte marabou öht, så för mig kvittar det vad det är i. Kan äta någon av nougatpralinerna om jag blir bjuden, men det är inget vi någonsin har hemma. Jag har dock för mig att marabou var helt okej för sisådär 20 år sedan, så jag sällar mig till gruppen som antar att de sänkt sin kvalitet. Eller kanske gjort chokladen sötare och dragit ner på kakao?
 
Alltså, jag har vägrat köpa såna askar eftersom de envisas med att använda palmolja.
(och även om viss palmolja - vet inte hur det är i detta fallet - är "certifierad", så är det ju ändå så att det gör att efterfrågan på även den "dåliga" palmoljan kvarstår)

Sen undrar jag lite om världen plötsligt har glömt bort att de bojkottade Marabou pga Mondelez aktiviteter i Ryssland?
 
Jag tycker dom nya smakerna är helt okej så brukar köpa någon låda frö att smaka av. Men då jämför jag inte mot föregående smaker utan ser dessa som nya egna individer. Hade gärna haft kvar dom gamla klassikerna.

I det bästa av världar hade de gamla smakerna varit kvar och så kunde dom lägga till nya smaker i ett till lager så det finns mer att välja/äta av. :D :angel:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Nytant
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp