Paradis/Aladdin-askarna, vad tycker ni om dem?

Har Marabou ändrat för mycket i Paradis/Aladdinaskarna?

  • Ja

    Röster: 95 83,3%
  • Nej

    Röster: 19 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    114
  • Omröstning stängd .
Ja, de har ändrat för mycket. Fast det var rätt kasst innan också.
Men de enda riktigt goda försvann.

Först den helt unikt goda körsbärslikören.
Sedan trillingnöten.

De två ändringarna var nådastöten, varav den först dräpande. Sen dess har noll askar inhandlats och ingen har riktigt saknat dem.
Körsbärslikören var ju äcklig! :yuck:
 
Alltså, jag har vägrat köpa såna askar eftersom de envisas med att använda palmolja.
(och även om viss palmolja - vet inte hur det är i detta fallet - är "certifierad", så är det ju ändå så att det gör att efterfrågan på även den "dåliga" palmoljan kvarstår)

Sen undrar jag lite om världen plötsligt har glömt bort att de bojkottade Marabou pga Mondelez aktiviteter i Ryssland?
Problemet med palmoljan är att när det pressas så blandas den cerifierade med den ocertifierade, så jag undviker skiten i möjligaste mån. Tyvärr så är det oftast palmolja inblandat när det bara står vegetabilisk olja, annars brukar det vara specat som raps-, kokos- osv.
 
Sen undrar jag lite om världen plötsligt har glömt bort att de bojkottade Marabou pga Mondelez aktiviteter i Ryssland?

Körsbärslikören (och trillingnöten) försvann i samband med den ryska annekteringen av Krim 2014 och sedan dess är askarna bojkottade. Vi har inte glömt att de enda goda pralinerna är borta och ersatta av ockupanter som tagit deras sedan årtionden erkända platser.

(Skämt åsido, jag försöker fortfarande undvika Mondelez pga deras orimliga stöd till den ryska krigsmaskinen.)
 
Alltså, jag har vägrat köpa såna askar eftersom de envisas med att använda palmolja.
(och även om viss palmolja - vet inte hur det är i detta fallet - är "certifierad", så är det ju ändå så att det gör att efterfrågan på även den "dåliga" palmoljan kvarstår)

Sen undrar jag lite om världen plötsligt har glömt bort att de bojkottade Marabou pga Mondelez aktiviteter i Ryssland?
Det är svårt, det där med att göra allt till politik. Det är bra att medvetandegöra och konstatera att globaliseringen har många baksidor, varav de flesta är svåra för privatpersoner att påverka. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att ingenting är fläckfritt. Om allt ska bli politik får vi inte fira jul, för mängder av utsatta barn far extra illa då. Vi kan inte prata om kläder/stil, elektronik eller hästutrustning, för allt är producerat under förhållanden som få kan stå för – om inte i tillverkningsledet så tidigare i kedjan. Det mesta tillverkas i Kina, en riktigt ruskig stat. Vi kan inte ha djur, varken av djuretiska skäl eller klimatskäl. Vi kan inte använda appar som TikTok eller Messenger. Och det allra mesta vi äter kan vi inte äta på grund av palmolja, långa transporter, djuretiska och människorättsliga skäl, bekämpningsmedel och mycket, mycket annat. Det funkar liksom inte att tänka att man ska undvika allt. Man får hitta sina hjärtefrågor och göra så gott man kan.

Bojkott är bra, och enligt närhetsprincipen är det förstås av intresse att Mondalez var samröre med Ryssland. Klart vi ska stötta Ukraina. Men det kanske är där vi ska lägga det mesta av krutet? På att stötta de som behöver stöttning, istället för att försöka undvika allt som går att spåra till klimatproblem eller lidande. Och, såklart, höja våra röster på alla möjliga sätt mot vedervärdigheter och orättvisor. Bojkott är ett sätt, förstås.

(I den här tråden framgår det ju nu tack och lov att dessa askar inte är någon större favorit hos någon!)
 
Det är svårt, det där med att göra allt till politik. Det är bra att medvetandegöra och konstatera att globaliseringen har många baksidor, varav de flesta är svåra för privatpersoner att påverka. Jag tror att det är viktigt att komma ihåg att ingenting är fläckfritt. Om allt ska bli politik får vi inte fira jul, för mängder av utsatta barn far extra illa då. Vi kan inte prata om kläder/stil, elektronik eller hästutrustning, för allt är producerat under förhållanden som få kan stå för – om inte i tillverkningsledet så tidigare i kedjan. Det mesta tillverkas i Kina, en riktigt ruskig stat. Vi kan inte ha djur, varken av djuretiska skäl eller klimatskäl. Vi kan inte använda appar som TikTok eller Messenger. Och det allra mesta vi äter kan vi inte äta på grund av palmolja, långa transporter, djuretiska och människorättsliga skäl, bekämpningsmedel och mycket, mycket annat. Det funkar liksom inte att tänka att man ska undvika allt. Man får hitta sina hjärtefrågor och göra så gott man kan.

Bojkott är bra, och enligt närhetsprincipen är det förstås av intresse att Mondalez var samröre med Ryssland. Klart vi ska stötta Ukraina. Men det kanske är där vi ska lägga det mesta av krutet? På att stötta de som behöver stöttning, istället för att försöka undvika allt som går att spåra till klimatproblem eller lidande. Och, såklart, höja våra röster på alla möjliga sätt mot vedervärdigheter och orättvisor. Bojkott är ett sätt, förstås.

(I den här tråden framgår det ju nu tack och lov att dessa askar inte är någon större favorit hos någon!)

För mig är Rysslands fasansfulla anfallskrig mot den fria staten Ukraina en hjärtefråga som är högst aktuell fortfarande. Tyvärr.
 
För mig är Rysslands fasansfulla anfallskrig mot den fria staten Ukraina en hjärtefråga som är högst aktuell fortfarande. Tyvärr.
Mig med. Men jag vet inte om jag tror att det har så stor effekt på kriget om vi sitter på ett hästforum och konstaterar att Marabous pralinaskar är både tråkiga och ganska äckliga.
 
Fotade baksidan av en ask idag och där fanns höstnougat med.
CBF1C492-115F-4491-A8D0-E06537375B83.jpeg


...men asken jag kollade på i söndags, var den från förra året måntro? För jag borde ha kommit ihåg om det fanns höstnougat och gräddnougat. Känner mig förvirrad nu. :cautious:
 
Tänkte köpa en Paradis idag men kollade på baksidan och såg ca 2 praliner som jag gillar, resten var konstiga smakblandningar. Nån hade salt hallonfyllning, om jag minns rätt. :yuck:

Jag tycker de har gått bananas med att ändra pralinerna, så har slutat köpa.
Vad var det för fel på de gamla vanliga pralinerna ... saknar dem.
Avskyr paradis och alladin-askarna. Äter ingen ur någon av dem. Enda julgodiset jag kan äta är julskum och toffifee.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Under 2021 var jag vid två skilda tillfällen med om situationer där jag trodde att jag skulle bli dödad. Nu blev jag inte det, men det...
Svar
13
· Visningar
1 266
Senast: Nytant
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är morgon, och jag sätter mig i bilen för att köra till jobbet. Jag har för länge sen slutat bry mig om klockan. Ingen på jobbet...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp