Paraffinolja

Sv: Paraffinolja

Ah.. det finns inte olika paraffinoljor?
Så man inte köper nån på färgaffärn som man inte ska ha i magen :/

kolla så att paraffin oljan är utan terpentin (har för mig att det var det) om du köper den i färghandeln. dvs det ska bara vara paraffinolja inga tillsatser. de flaskorna man kan köpa i apotket är skrattretande små om man ska ha de till häst.

Kolla bara att det står 100% paraffinolja.
Jag köper jämt i färgaffär, (har en ponny som har lätt för förstoppning)

Om det ska ha nån effekt ska det väl ges i stora mängder ? Tror knappast du kan få i din häst så mycket som det krävs via munnen. Är väl antagligen därför en vet slangar det genom näsan då det behövs. Jag har för mig jag läst att Peter_Lundin här på Buke sagt något sådant.

Nej, om det är illa så behövs slang genom hela kroppen.
Till min förra kolikhäst gav jag via spruta i munnen, sen i betforn (man fick mata för hand för att hon skulle äta).
Det är bättre än ingenting :/

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
266
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
656
Senast: Kristall10
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 453
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 094
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka