S

Spider84

Nu har jag hittat en ny kandidat till mitt sto.
Tidigare har jag bara haft Briar som kandidat.jag såg Parco på tv för några dagar sedan och blev helt förälskad i honom så nu fick jag hemside adressen till honom och såg att han var godkänd för svenska halvblod.
Jag har mailat dom och frågat lite grejer, men jag tänkte att det kanske var någon här inne som visste något om honom?

Allt är av intresse!!! :bow:
 
Eftersom han är godkänd för avel med svenska halvblod innebär det att jag får en godkänd avkomma efter honom då? Mitt sto är ett godkänt halvblod.
 
Ja. Du får en godkänd hbl avkomma.Förresten har jag hittat hans sida i din andra tråd. Du måste återkomma hit med vad de ska ha i kostnad för honom. Han är nog väldigt dyr.
 
Jag hoppas att jag snart får veta det.
Undrar hur de har lagt upp betalningen. Om man betalar allt på en gång eller om det är språngavgift och sedan levande föl. Kan ju säga att jag hoppas på det sista, men det är säkerligen det först nämda, tyvärr. Och då vet jag inte om jag har råd med allt annat som kommer till runt om betäckningen.

Jag kan lika gärna lägga ut adressen ifall andra vill titta in dit:
http://www.ludophilippaerts.be/
 
Jag hade velat ha en utlänsk hingst. Men den jag tittade på kostade 1000:- bokningsavgift 2000:- språng och 10500:- 90dygns + alla momser + semin och allt annat. Hmmm...inte värt på första gången. Det är första gången jag betäcker, och då tog jag en hingst som inte kostade fulls så mycket som ovan. Just för att det är första gången.
 
Tjoho. Nej den summan var inte den roligaste direkt!
Jag har ju tittat på Briar innan och han kostade väl runt 1000kr i "språngavgift" och 7500 vid levande föl om jag inte kommer ihåg fel. Och den summan överlever jag. Kanske lite över det också, men itne så mycket som du skrev. :crazy:
 
Turbis
Skulle du kunne testa och maila dom? Jag har mailat dom två gånger nu men inte fått något svar. Jag funderar på om det inte är min mail som krånglar med att skicka till dom.
Ska försöka igen om ett tag när vi har fått en annan dator. Så krisigt är det ju inte, men man blir ju bara så nyfiken på om man kan betäcka med honom eller inte.
 
Hejsan!

Jag pratade med Lennart Lindelöw som är sperma importör på Parco ivåras då han var en het kandidat till mitt sto.. Han meddelade att 3 doser kostade 15 000 kr.
Han hade tydligen haft mkt bra sperma kvalite.

Jag tyckte ändå inte det var så farligt dyrt för en såpass bra hingst. :d
 
Då har jag i alla fall ett hum om vad det kostar.

Nu kommer en riktig nybörjar fråga, men hur funkar det med doserna? Skickar de först en och sen om stoet inte tar sig kommer andra och sedan tredje om den gången inte funkar?
Eller kommer alla tre på en gång? :confused:

Jag antar att man betalar för tre doser och att man sedan har den säkerheten att man har tre försök, eller?

Nej 15000kr var övrkomligt faktiskt. Om det nu inte tillkommer något mer efter det. Fast man får nog se till att ha fosterförsäkran ifall det skulle hända något eftersom man inte har någon "dräktighetbetalning", typ levande föl eller 90 dagars dräktighet. Visste inte vad jag skulle kalla det. :crazy:
 
Jag kan tyvärr inte berätta hur det fungerar med frys semin, vilket det låter som detta är. Gissar att de tre stråna levereras samtidigt.
Vad gäller övriga kostnader så är de tämligen höga på fryst. Inte alla stationer tar emot FAI. Dessutom är ingen moms inräknad i priset. Inkluderad fosterförsäkring är ovanlig (förekommer det ens?) bland utländska hingstar.
Lite negativa svar alltså...
 
Jag förväntade mig inte att fosterförsäkringen skulle var med. Brukar det vara det? :confused: Utan menade att man nog bör se till att fixa det.

Det är klart att det är fryst. Hjälp vad tänker jag med ibland? Då fattar jag hur dom gör också. Jag ska ta och kolla hur det står till med semin stationer här runt Umeå. Någon som vet hur man gör det enklast?
 
Det visade sig att det finns tre stationer på jätte nära håll om alla tar FAI.

Behöver jag inte oroa mig över det i alla fall.
 
Bra (tur)! Ring och kolla lite med dem vad du kan räkna med ungefär för kostnad i samband med seminering med FAI, det kan dra iväg rätt ordentligt.
 
En av hemsidorna hippologum.com stod priserna utsatta. Tror det var 1600kr för stationsavgiften och 3000kr + moms för Fai med veterinäravgifter för ultraljud t.o.m 45veckan dräktighet de semin man behövde (en eller upp till tre gånger).

Sedan har de ju uppstallning m.m, men det borde jag knappt behöva eftersom stallet ligger några få km från mig.
Kanske de nätterna runt semineringen om brunsten krånglar.

Jag orkade aldig kolla på den andra sidan för den var så "stökig", men hag får väl ta och göra det. :D
 
Jag bor också i Umeå och ska betäcka mitt sto nästa år. Jag har inte valt hingst än men jag har börjat luska lite redan nu...Min hemklubb är URF så jag kommer att använda mig att Hippologums seminstation. Dels för att jag känner en massa folk där och för att jag har nära dit..

Vi kanske får ventilera lite hingstar med varandra under våren...

Mvh anaby
 
Det är alltid trevligt!!
Har du några i huvudet som du funderar på?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 274
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
1 723
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp