Bukefalos 30 år!

För övrigt, om någon vill rekommendera något åt mig att prova så är den designerparfymen jag använde mest (för lääänge sen) Miss Dior Cherie 2005. Den existerar inte längre, och jag tror inte jag vill ha en fruitchoulie ändå, men som någon sorts referens... Jag vill inte ha en retro super freshie heller (som typ Elizabeth Arden, den är god men inte det jag är ute efter).

Jag gillar ros, iris, jasmin, citrus. Den enda "gourmand" jag har gillat är Lush Sticky Dates. Jag har inget behov av att lukta kanelbulle som alla småtjejerna gör.

Och sandelträ är uteslutet.
Jag gillade också Cherie 2005 och tycker både Miss Dior Blooming Bouqet och Roses n’ Roses luktar gott.
Annars kanske Valentino Donna Born in Roma? Väldigt populär doft som många gillar. Framförallt jasmindriven.

Mancera Musky Garden kanske?

Visa bifogad fil 181938

'Top notes are Cranberry, White Peach and Citruses; middle notes are Bulgarian Rose, Iris, Patchouli Leaf and Indian Jasmine; base notes are White Musk, Raspberry, Blackberry and Amber.'

/Monimaker, 34, som älskar att dofta kanelbulle. :D

Den ser definitivt intressant ut!

Nya Lush svartvinbärsparfymen ser intressant ut också. No Way to Say Goodbye.

Jag är också på jakt efter en parfym. Beställde från notino men inget föll mig i smaken riktigt.
Jag tycker inte om tunga dofter, utan lättare, men inte citrus. Blommig men inte tant 😉 Älskar doft av kaprifol, men frågan är om den går att omvandla i en parfym...🤔

Jag är också på jakt efter en parfym. Beställde från notino men inget föll mig i smaken riktigt.
Jag tycker inte om tunga dofter, utan lättare, men inte citrus. Blommig men inte tant 😉 Älskar doft av kaprifol, men frågan är om den går att omvandla i en parfym...🤔

Jag älskade provet på Prada L'Infusion Rhubarbe, men priset på en flaska är löjligt högt 😅.

Min nästa låda från Notino är 5 prover jag valt själv. Jag har suttit massor på Fragrantica (hemsida/forum) för att försöka lista ut vad jag letar.

Gucci gorgeous gardenia tycker jag är perfekt när det gäller just blommig och feminin men inte tantigt.

"fräscha" dofter är min favorit (och den absolut bästa "schampodoften" imo) Moschino - Toy 2, hiskelig flaska tyvärr.

Tycker man den är lite för ungdomlig så är Memo Paris - Madurai trevlig.

Och vill man ha liiite tyngre men fortfarande på fräsch-gränsen så hade jag kikat på Byredo - Blanche.

Oh, detta verkar vara en tråd för mig... :angel1:
Efter mer än tio år på en arbetsplats med parfymförbud är jag hopplöst ute med ingen koll alls!
Nu jobbar jag på ett ställe där "Dofta lagom!" är tillåtet, men eftersom många parfymer som jag tycker luktar gott på andra eller på provsticka luktar myggspray på mig har jag tappat sugen...

"För hundra år sedan" hade jag Kenzos L'êté som dagdoft emellanåt, men den finns visst inte längre.
Calvin Klein in2u funkar sådär, det är något i den som jag ändå tycker inte riktigt passar mig...
Samma sak med Issey Miyake L'Eau d'Issey.
Mycket tacksam för tips!

Jag har en splitt av Gorgeous Orchid och tycker mycket om den, gardenian kanske jag borde testa!
Min gardenia är jättegammal. Jag fick den av min pappa och han köpte den när de nog var rätt nya, då kom de i en fin liten åttakantig glasflaska.

Jag har faktiskt inte provat de andra två, orchid och jasmine är det väl? enbart för att den nya flaskan är så GROTESKT ful att jag aldrig skulle köpa den så jag förblir lyckligt ovetande.. :D

Min gardenia är jättegammal. Jag fick den av min pappa och han köpte den när de nog var rätt nya, då kom de i en fin liten åttakantig glasflaska.

Jag har faktiskt inte provat de andra två, orchid och jasmine är det väl? enbart för att den nya flaskan är så GROTESKT ful att jag aldrig skulle köpa den så jag förblir lyckligt ovetande.. :D
Fördelen med splittar, jag kan vara lyckligt ovetande om hur flaskorna ser ut :rofl:

Jag har faktiskt vissa splittar jag köpt mest baserat på att det är superfina flaskor och jag hoppas det ska vara något jag gillar. Jag är tyvärr som en skata när det kommer till fina saker..
Du och jag Exile, du och jag :rofl: Jag skulle gärna fylla badrumsskåpet med massa vackra flaskor, och då behöver även parfymfärgen vara vacker helst

Puttar tråden :). Har inte ägnat mig åt parfym på många år pga bebis, hästar, ekonomi osv, men nu är läget ett annat så tänkte försöka hitta mina nya vuxenparfymer. Som tonåring/ung 20 hade jag turkosa Ralph, DKNY gröna äpplet, Miss Dior Cherie, Lush Lust. Sen en lång period när jag mest luktade häst och tjärasalva 😂. Nu är jag snart 39, så vill ha något liiiiite mer moget, men ändå fräscht. Många parfymer blir hopplöst pudriga eller träiga på mig, så jag lär få leta ett tag.

Fått hem ett gäng tester från Notino och två stycken står ut som användbara:

Prada L'Infusion Rhubarb (vansinnigt god, färsk rabarber och lyxig ros)

Marc Jacobs Daisy Wild intense (banan! och sen bara fräsch lätt glad, lite tonårsparfym men väldigt trevlig)

Värst var Viktor & Rolf Spicebomb, min man kastade ut den 😂. Tänk er rökelsebutik som attackerar lungorna.

Jag gillar Chloes DNA men det är som att jag inte hittat helt rätt, Nomade D'Egypt Nuit och Jardin gillade jag dock inte alls. För murriga för mig. Har testsprayat Rose Tangerine och Intense, har en tester på originalet på väg hem.
Det känns lite som att vi två kanske har lite samma preferenser. Älskar fortfarande DKNY gröna äpplet bland annat. Jag tycker det är roligt med parfymer, men är samtidigt väldigt kräsen. Tycker tyvärr att många blommiga parfymer luktar tant på mig och träiga dofter blir lite väl maskulina.

Om du gillar gröna äpplet rekommenderar jag även DKNY Fresh Blossom (den rosa), skulle nog också kalla den lite mer "mogen" än den gröna. Om du gillade Daisy Wild Intense kanske Perfect (också från Marc Jacobs) kan vara något? Jag fick en liten provflaska av den när jag köpte en annan parfym eller smink eller nått en gång, och gillade den men det var så lite i den att jag inte använt den så mycket.

Versace Bright Crystal och Bright Crystal Absolu (ja, den heter Absolu utan t) älskar jag. Det är de parfymer jag använder absolut allra mest. Absolu håller bättre över hela dagen, men jag fick tipset om Bright Crystal från någon recension på nätet att om man sprutar på tyget innanför tröjan håller det bättre (alltså inte direkt på huden, utan på kläderna) och det gör det verkligen, så starkt tips överlag om ni har någon parfym som ni inte tycker håller en hel dag.

Du och jag Exile, du och jag :rofl: Jag skulle gärna fylla badrumsskåpet med massa vackra flaskor, och då behöver även parfymfärgen vara vacker helst
Fina flaskor och fin färg kommer jag spontant på två direkt.

Penhaligon's The bewitching yasmine.
Fin flaska där korken är en KATT och vätskan lila/burgundy. Jag ville älska denna men det gör jag tyvärr inte. Tycker den är lite för tung och blommig men gillar man sånt så bör man absolut testa. Jag känner varken av kaffe eller kardemumma i denna utan det är blommigt och söt vanilj.

Zoologist Squid
Mörkblå vätska i cool flaska med bläckfisk på. Luktar fruktansvärt. Öppnar med fotorealistisk rosepeppar vilket ju inte luktar illa men vem fan vill lukta det liksom? övergår sedan i tång, våt sand, döda uppspolade havsdjur och bränt socker. Supersvår att skrubba av huden också. Rekommenderas verkligen inte alls.

Fina flaskor och fin färg kommer jag spontant på två direkt.

Penhaligon's The bewitching yasmine.
Fin flaska där korken är en KATT och vätskan lila/burgundy. Jag ville älska denna men det gör jag tyvärr inte. Tycker den är lite för tung och blommig men gillar man sånt så bör man absolut testa. Jag känner varken av kaffe eller kardemumma i denna utan det är blommigt och söt vanilj.

Zoologist Squid
Mörkblå vätska i cool flaska med bläckfisk på. Luktar fruktansvärt. Öppnar med fotorealistisk rosepeppar vilket ju inte luktar illa men vem fan vill lukta det liksom? övergår sedan i tång, våt sand, döda uppspolade havsdjur och bränt socker. Supersvår att skrubba av huden också. Rekommenderas verkligen inte alls.
Åh, katten! :love: Med ålderns rätt har jag börjat bejaka tyngre dofter så den låter intressant. Jag menar, jag suktar efter en flaska av Cartiers La Panthère (den kantigare, mer stiliserade flaskan) eftersom frukt och ekmossa, jatack

Älskar din beskrivning av Squid :rofl: Den låter helt fruktansvärd, även när jag läser om den på fragrantica. Men. Flaskan! Och de andra från Zoologist, jag vill ha...

Jag tänker att man väljer den parfym man gillar och trivs med. Inte efter vad som passar ens ålder enligt någon norm.

På jobbet har jag carashmellow, gillar att lukta som en nybakad bulle och mona kollegor uppskattar det också. Jag är söt, snäll och gullig så det är en perfect match 😁

Till lite mer fancy har jag Born in Roma yellow, frisk och blommig.

Jag tänker att man väljer den parfym man gillar och trivs med. Inte efter vad som passar ens ålder enligt någon norm.

På jobbet har jag carashmellow, gillar att lukta som en nybakad bulle och mona kollegor uppskattar det också. Jag är söt, snäll och gullig så det är en perfect match 😁

Till lite mer fancy har jag Born in Roma yellow, frisk och blommig.
Det håller jag med om!

Det är ju också svårt med vad som är "tantigt" eftersom det mest troligen är knutet till hur gammal man själv är. Jag skulle tro att för många av oss här så är "tantig" parfym pudrig och blommig men det finns ju en yngre generation nu också.. När de tänker på "tantdoft" så är det liksom typ libre, daisy, idole och flowerbomb de menar.. 😅

Jag gillar också yellow dream! Även om jag tror jag föredrar green stravaganza och coral fantasy från samma linje :)

Det håller jag med om!

Det är ju också svårt med vad som är "tantigt" eftersom det mest troligen är knutet till hur gammal man själv är. Jag skulle tro att för många av oss här så är "tantig" parfym pudrig och blommig men det finns ju en yngre generation nu också.. När de tänker på "tantdoft" så är det liksom typ libre, daisy, idole och flowerbomb de menar.. 😅

Jag gillar också yellow dream! Även om jag tror jag föredrar green stravaganza och coral fantasy från samma linje :)

När jag tänker tantigt så är det chanel no 5 och liknande 😆
Har jättesvårt för tunga och kraftiga dofter, de som oftast beskrivs som mogna och sensuella. Huvudvärk direkt 😅

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka