Bukefalos 30 år!

Jag tycker dock att vissa dofter kan vara mer eller mindre lämpade efter säsong. Lätt, fräscht och fruktigt tycker jag funkar året om men för lite tyngre, kryddigare eller dofter med mycket vanilj så tycker jag det behöver vara kallare/mörkare ute. Kan inte förklara det egentligen mer än att det liksom blir kvalmigt på något sätt om det är för varmt ute.

När hösten kommer brukar min signatur vara Memo Paris Winter palace och när det är vinter blir det istället Guerlain Feve gourmande, men ingen av dessa vill jag sträcka mig efter så fort det börjar bli grönt och varmt ute igen trots att jag älskar dem de kallare månaderna.

• Gilla
Reactions: MCP
Angående Elizabeth Arden Green Tea som verkligen är en klassiker, så vill jag tipsa om att Normal har den + typ alla flankers för 189kr.

Jag har varit där och testat kokos (den var rätt äcklig första timmen, sen torkade den ner fint), och testat pistage hemma hos min mamma (den var bra).

Fräsch men lite skarp tills den torkat, men jag förknippar den med min mamma som använt olika EA sen dom kom 😅.

Men om någon letar efter en klassisk, välbeprövad freshie av designerkvalité så är ju 189kr ganska oslagbart.

Det håller jag med om!

Det är ju också svårt med vad som är "tantigt" eftersom det mest troligen är knutet till hur gammal man själv är. Jag skulle tro att för många av oss här så är "tantig" parfym pudrig och blommig men det finns ju en yngre generation nu också.. När de tänker på "tantdoft" så är det liksom typ libre, daisy, idole och flowerbomb de menar.. 😅

Jag gillar också yellow dream! Även om jag tror jag föredrar green stravaganza och coral fantasy från samma linje :)
Idole luktade tant på mig (vet däremot flera i min ålder som gillar den, så det kanske bara är på mig). Jag är 36. När jag tänker "tantparfym" tänker jag lite som min farmor och mormor luktade när jag var liten, väldigt blommigt, väldigt starkt liksom.

Coral Fantasy gillar jag!

Jag har Ariana Grande Than U Next 2,0
Lagom söt och fräsch lukt. Fruktig och blommig typ
Ariana Grande har flera som jag gillar. Dessa fyra luktar fantastiskt:

Ari
Sweet like candy (är nog den där målgruppen ändå känns "yngst")
God is a woman
R.E.M Cherry Eclipse (den rosa)

Har även testat MOD Vanilla (okej), Cloud, Cloud Pink och R.E.M (den blå), men tyckte de luktade för träigt för min smak, det blir lite för maskulint. Vanilla är ändå okej om jag tar lite och kanske främst på typ handlederna, dock.

Idag har jag på mig Guerlain Shalimar från testlådan. Vet att det är en "klassiker" men jag kan verkligen inte komma över att den luktar EXAKT som lypsyl. Det är ganska precis motsatsen till vad jag känner doftar exklusivt, premium eller "dyrt" 😅

Idag har jag på mig Guerlain Shalimar från testlådan. Vet att det är en "klassiker" men jag kan verkligen inte komma över att den luktar EXAKT som lypsyl. Det är ganska precis motsatsen till vad jag känner doftar exklusivt, premium eller "dyrt" 😅
Åh jag älskar lypsyl-lukten, kanske får testa haha

1000037688.webp

Dagens test.

Snäll, gullig, lättsam. Känner varken mandarin eller svartvinbär, men absolut en del jasmin. En ganska lätt karamellig vaniljton. Lättare än många andra gourmander jag sniffat. Mysig, men inte MIN parfym liksom. Tror dock säkert att den kommer bli väldigt populär.

Jag tycker lost cherry luktar himla trevligt 🥰
Men aldrig i livet att jag skulle lägga flera tusen på en parfym så tänkte testa någon av kopiorna 😁

Idag har jag på mig en till hypad sample, By the fireplace.

Imorse i badrummet tyckte jag den luktade precis som Tom&Jerry-kex! När jag sen var in i sovrummet och bytte om frågade jag sambon om jag luktade gott? Han sa att jag luktade kaka.

Nu några timmar senare är det mer vanilj och en lite rökig hint. Inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker än.

Testat Givenchy L'Interdit Le Parfum.

Angående Miss Dior Cherie original som är en fruitchouli, det kan man faktiskt säga att den här också är. Men Miss Dior Cherie är Serena Van Der Woodsen, och den här är CeCe...

Lyxig. Rik. Extremt dyr blombukett i mitten. Drydown liknar Chanel no 5. Men patchoulin alltså, på mig är den väldigt framträdande! Det är en lyxig och varm patchouli.

Jag gillar den samtidigt som jag får en ålderskris 😂. Har jag nog många grå hår för denna juvel?

Vibben är typ denna dam (Shohreh Aghdashloo i Expanse)

1000037747.webp

Testat Givenchy L'Interdit Le Parfum.

Angående Miss Dior Cherie original som är en fruitchouli, det kan man faktiskt säga att den här också är. Men Miss Dior Cherie är Serena Van Der Woodsen, och den här är CeCe...

Lyxig. Rik. Extremt dyr blombukett i mitten. Drydown liknar Chanel no 5. Men patchoulin alltså, på mig är den väldigt framträdande! Det är en lyxig och varm patchouli.

Jag gillar den samtidigt som jag får en ålderskris 😂. Har jag nog många grå hår för denna juvel?

Vibben är typ denna dam (Shohreh Aghdashloo i Expanse)

Visa bifogad fil 182148
Jag tänker att man blir den personen parfymen får en att känna sig som typ. Så om den får dig att känna dig dyr och lyxig, så kommer du framstå som lite mer så också. Kör ba! Det finns som tidigare nämnt inga regler när det gäller ålder eller något annat, bär det du trivs i! :)

Jag tänker att man blir den personen parfymen får en att känna sig som typ. Så om den får dig att känna dig dyr och lyxig, så kommer du framstå som lite mer så också. Kör ba! Det finns som tidigare nämnt inga regler när det gäller ålder eller något annat, bär det du trivs i! :)

Mmm fast doftminnen är definitivt en grej för mig, och det känns lite konstigt när drydownen luktar precis som min mormor (som bär Chanel no 5).

Mmm fast doftminnen är definitivt en grej för mig, och det känns lite konstigt när drydownen luktar precis som min mormor (som bär Chanel no 5).
Ja så är det!

Jag provade en sample en gång, minns inte vilken nu, där det var som att skickas tillbaka i tiden. Det var exakt så det luktade i badrummet hos mormor! Där fanns massa sådana små kristallskålar med bomullstussar, parfym osv. En spegel i "silver" och borste. En liten pall med puff på osv.. Jag mindes liksom hur jag satt där och pillade med alla tantgrejerna. Hade glömt allt det men då var det som att jag var liten igen, blev lite rörd av hela grejen. Men parfymen luktade ju ändå "tant" så det var inget jag övervägde att ha på mig igen :D

Är ju inte alls ovanligt att folk pratar om att de "förlorat" sin signaturdoft de alltid haft för att de gått igenom en jobbig period i livet och förknippar parfymen med det så nu klarar de inte av den längre, trots att den ju doftar lika gott. Doft är den starkaste minnesbäraren av våra sinnen så det blir ju lätt så av naturen.

Imorse i badrummet tyckte jag den luktade precis som Tom&Jerry-kex! När jag sen var in i sovrummet och bytte om frågade jag sambon om jag luktade gott? Han sa att jag luktade kaka.

Nu några timmar senare är det mer vanilj och en lite rökig hint. Inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker än.

Den är en av mina favoriter sedan många år, men jag brukar kombinera den med något åt läderhållet för att den inte ska bli lika söt och lyfta rökigheten lite. Hade väldigt gärna haft något som var väldigt likt men lite mer brasa och lite mindre mashmallows.

Sen blir ju allt gärna för sött på mig, så det är alltid en avvägning.

Den är en av mina favoriter sedan många år, men jag brukar kombinera den med något åt läderhållet för att den inte ska bli lika söt och lyfta rökigheten lite. Hade väldigt gärna haft något som var väldigt likt men lite mer brasa och lite mindre mashmallows.

Sen blir ju allt gärna för sött på mig, så det är alltid en avvägning.
Jag tycker det är svårt med rökighet. Jag har provat en parfym (igen, minns inte namn) som verkligen luktade tänk extremt rökig whisky. Jag tyckte det liksom luktade gott men samtidigt.. vill ja liksom inte lukta så? Nu blir detta en extremt jämförelse men tänk typ tuschpennor, bensin, nykokt kaffe.. luktar svingott men det skulle göra sig väldigt märkligt om en person luktade så.

Jag har lite samma aversion mot många gourmander som är poppis nu där man liksom luktar typ.. nybakt bröd? ja det är trevligt men det är inte en parfym om det makear sense? Sen får såklart alla ha exakt vad de vill och alla åsikter är ju subjektiva, men det är lite vad jag brottas med när det gäller ganska realistiska dofter som inte är typ en blomma.

Jag tycker den är underbar att köra layering med. Får alltid komplimanger när jag har den.

Nu är min favoritparfym D&G Devotion slut. 😥

Jag håller dock på att försöka använda upp alla parfymer jag har, ett tag köpte min man en massa till mig så jag har lite att jobba mig igenom.😅

De jag har just nu är:
Viktor & Rolf Good Fortune
Miss Dior Absolutely Blooming
Clean Warm Cotton
Chloe Nomade
Marc Jacobs Daisy
Versace Dylan Purple
Coach Floral Bloom
Paco Rabanne Fame

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok