Bukefalos 30 år!

Hittade ingen aktuell tråd, så tänkte att jag skapar en.

Vilken är din favoritparfym? Använder du alltid en och samma? Varierar beroende på säsong?

Jag älskar parfymer. Önskar jag kunde vara en sån som har en "signaturdoft" som vissa av mina bekanta och kollegor har, men jag gillar att variera beroende på tillfälle och säsong.

Hemma för tillfället har jag:

Dior Miss Dior
Chanel Chance eau Tendre
Zarko Perfumes Purple Molécule
Narcizo Rodriguez Her edt (nyförvärv för höst/vinter)

...och på ingående som kommer till veckan är Dolce & Gabbana Devotion Intense ( fullkomligt jäkla impulsköp och absolut inte min typ av doft egentligen då jag var på Kicks och köpte smink och fick den som doftprov i samband med köpet. Både jag och maken älskade den och iom Kicks 25 % rabatt på parfym de hade nyligen slank det ner en sån 3 timmar till godo innan erbjudandet tog slut online igår 🙈).
Åh, ingen alls då jag är extremt känslig för dofter. Även om jag tycker att en parfym luktar gott slutar det alltid med rinnande ögon och näsa. :(

Åh, ingen alls då jag är extremt känslig för dofter. Även om jag tycker att en parfym luktar gott slutar det alltid med rinnande ögon och näsa. :(
Är det alla parfymer eller vissa? Jag är också doftkänslig och vissa parfymer går bra och andra får jag rejäl snuva och huvudvärk av. Inte lyckats lista ut exakt vilken not det är jag har problem med men de allra flesta pudriga dofter funkar inte alls för mig.

Idag är det en bra dag, för jag fick hem splittarna som jag nämnde ovan! 😍

Maison Margiela 'Sailing Day' – Köpte jag mest för att den fanns med i säljannonsen då jag har på lur att den kan passa min kontaktperson. En klassisk fräsch 'blå' doft på mig med marina, akvatiska noter, vilket är något jag knappt har i min samling förutom min älskade 'Refreshing Lagoons of Laos' från 4711 Acqua Colonia Intense. Tycker faktiskt den luktade godare än vad jag trodde för att inte vara min preferens riktigt. Med beröm godkänd.

Essnce 'Chocolat Chaud' – Alltså, när jag öppnade röret och kände en första doft ryggade jag tillbaka direkt. Det är MYCKET choklad, verkligen. Billig choklad. Väldigt potent. Om någon hade The Body Shops cokladparfym för herrans massa år sedan – jag var en av dem, kanske fortfarande har flaskan – så är den här likvärdig men det vete sjutton om inte Body Shops var behagligare. Jag tror den har potential att vara en riktig vattendelare. Jag känner i princip ingenting annat än just chokladnoten tyvärr så komplexiteten är för mig förlorad, men jag ska ge den fler chanser.

Lancôme 'La Vie est Belle Vanille Nude' – Vanilj är ju min stora doftpassion så jag tänkte att denna kanske skulle vara trevlig, men den är verkligen en generisk doft utan något unikt. Det är en väldigt 'clean' doft som säkert skulle passa på kontor, men för mig som gillar tyngre dofter så kommer jag inte välja den framför min Cuir Béluga eller Spiritueuse Double Vanille från Guerlain. Jag har mer plånboksvänliga vaniljer som jag tycker luktar bättre med, typ Burberry Goddess. Nej, den här skulle bara stå i min samling.

Tom Ford 'Bitter Peach' – Supergod! 🍑 Persika, boozy och vanilj bland annat. Varm och välbalanserad. Tyvärr så kostar ju 10 ml över tusenlappen om man inte köper en splitt från privatperson, men om någon skulle söka efter sin signaturdoft och gillar denna så go for it. Söt utan att vara tung och kvalmig, antar att den har lika bra hållbarhet som all annan Tom Ford jag provat.
Chocolate chaud var något av det äckligaste jag doftat på, skulle inte alls vilja gå och dofta så plus en väldigt platt doft även för mig. Fick dofta när en kollega beställt hem en tester när den släpptes 😵‍💫

@Monimaker Chocolate chaud är hittills den enda parfym jag provat där jag i ren desperation försökte duscha bort stanken…

Jag älskar choklad, men inte det där vidriga kakaopulvret. Får kväljningar bara vid tanken på att prova igen. Så både du och @the_connemara är modigare än mig.

Är det alla parfymer eller vissa? Jag är också doftkänslig och vissa parfymer går bra och andra får jag rejäl snuva och huvudvärk av. Inte lyckats lista ut exakt vilken not det är jag har problem med men de allra flesta pudriga dofter funkar inte alls för mig.
Det verkar vara så gott som alla tyvärr.

Chocolate chaud var något av det äckligaste jag doftat på, skulle inte alls vilja gå och dofta så plus en väldigt platt doft även för mig. Fick dofta när en kollega beställt hem en tester när den släpptes 😵‍💫

Håller med, den är enormt platt, inte det minsta mångfacetterad. Tycker att en av kommentarerna på Fragrantica sa det bäst:

'Nonononono. I seriously wanna jump off a cliff if I smell this holy shit, this is terrible.'

:D

@Monimaker Chocolate chaud är hittills den enda parfym jag provat där jag i ren desperation försökte duscha bort stanken…

Jag älskar choklad, men inte det där vidriga kakaopulvret. Får kväljningar bara vid tanken på att prova igen. Så både du och @the_connemara är modigare än mig.

Den är riktigt beastmode också – jag kan fortfarande känna den, tyvärr. Vilket slöseri. 🙄

Åh, så tråkigt 😔

Jag får migrän av vissa dofter (som tex Coco Chanel Mademoiselle), och kliar sönder av massa andra så har också lite bekymmer.

Jag köpte i höstas en parfym från Byredo, Mojave Ghost i deras absolute utgåva, så superduper kocentrerad. Kliade ta mejtusan helt sönder och samman så den fick flytta hem till min mamma istället som blev väldigt glad.

Annars har min Narciso Rodriguez For Her edt fått en polare i form av For Her Pure Musc 🤩 Den är så god, så god, så god!!! Tyvärr verkar den ha slutat tillverkas, så var lite meckigt att hitta åt den då den dels inte fanns på Åhlens när jag några veckor efter att ha testat den kom tillbaka för att köpa (kli-test 🙄), och dels blandade expediten ihop den med Pure Musc blanc, vilken absolut inte doftar samma! Men till slut så! 😁

Kunde stacka rabatter på en av parfymerna på min bucketlist – 'Vanilla Suede' från Ariana Grande. Ser fram emot att lukta på den för den låter så fin och mjuk, men det känns allvarligt talat etiskt svårt att stoppa pengar i fickan på någon som bidrar till ett sådant skevt kroppsideal hos kanske framförallt unga tjejer. Stannar jag till och följer diskussionen kring henne på sociala medier (som inte ens handlar om att det är 'oattraktivt' vilket jag kanske förväntade mig av elaka, ytliga internet, men det är ofta vad som framstår som genuin oro) får jag sedan upp så otroligt mycket pro-ana content på mina feeds, min algoritm blir helt tokig.

Nåväl, det är väl egentligen inte en diskussion för den här tråden. Jag är förväntansfull inför parfymen i sig – citrusen (bergamott) är i toppnoten och jag hoppas mer på drydownen då mycket citrus drar åt diskmedel på mig, men jag tror på denna! 😍

1000101053.webp

Nej köp inget från den artisten, hon är så konstig på många sätt. Hennes parfymer är lite mediokra nu och för igenkänningsbara också.

Nej köp inget från den artisten, hon är så konstig på många sätt. Hennes parfymer är lite mediokra nu och för igenkänningsbara också.
Jag ser det där argumentet hela tiden på nätet om att vissa parfymer skulle vara "för igenkänningsbara" och tycker det är så intressant. Varför skulle det vara ett problem?

Om man gillar en doft, är det inte trevligt om man känner den oftare? Det känns lite väl tonårs-ängsligt att oroa sig över att man är "för mycket som alla andra" eller? Eftersom jag är nyfiken, kan inte du förklara vad du tycker känns fel med det?

Kunde stacka rabatter på en av parfymerna på min bucketlist – 'Vanilla Suede' från Ariana Grande. Ser fram emot att lukta på den för den låter så fin och mjuk, men det känns allvarligt talat etiskt svårt att stoppa pengar i fickan på någon som bidrar till ett sådant skevt kroppsideal hos kanske framförallt unga tjejer. Stannar jag till och följer diskussionen kring henne på sociala medier (som inte ens handlar om att det är 'oattraktivt' vilket jag kanske förväntade mig av elaka, ytliga internet, men det är ofta vad som framstår som genuin oro) får jag sedan upp så otroligt mycket pro-ana content på mina feeds, min algoritm blir helt tokig.

Nåväl, det är väl egentligen inte en diskussion för den här tråden. Jag är förväntansfull inför parfymen i sig – citrusen (bergamott) är i toppnoten och jag hoppas mer på drydownen då mycket citrus drar åt diskmedel på mig, men jag tror på denna! 😍

Visa bifogad fil 186701
Berätta gärna vad du tyckte här sen. Jag är lite tudelad till just hennes parfymer, har vissa som jag verkligen älskar och vissa som jag verkligen inte kan med, och har varit lite nyfiken på den här. Jag är lite rädd att det träiga tar över för mycket, det är det som varit problemet med flera av hennes andra som jag inte gillat, jag tycker den lukten blir för maskulin på mig.

Jag är inte bevandrad över huvudtaget inom parfym, men har en del favoriter. Dock använder jag parfym ytterst sällan så alla mina står och tar upp plats... jag är förtjust i DKNY be delicious green apple, hugo boss woman, flowerbomb av victor&rolf, och den senaste, versace dylan turqoise.

Jag ser det där argumentet hela tiden på nätet om att vissa parfymer skulle vara "för igenkänningsbara" och tycker det är så intressant. Varför skulle det vara ett problem?

Om man gillar en doft, är det inte trevligt om man känner den oftare? Det känns lite väl tonårs-ängsligt att oroa sig över att man är "för mycket som alla andra" eller? Eftersom jag är nyfiken, kan inte du förklara vad du tycker känns fel med det?
För mig så är känns det nästan omoraliskt att köpa något med hennes namn på. Av flera anledningar jag inte går in på nu.

Ari och Cloud är juvenila i doften tycker jag och vissa andra doftar bara äckligt.

R.E.M. Däremot är fräsch men det är den enda tycker jag.

Berätta gärna vad du tyckte här sen. Jag är lite tudelad till just hennes parfymer, har vissa som jag verkligen älskar och vissa som jag verkligen inte kan med, och har varit lite nyfiken på den här. Jag är lite rädd att det träiga tar över för mycket, det är det som varit problemet med flera av hennes andra som jag inte gillat, jag tycker den lukten blir för maskulin på mig.

Nu har jag testat den idag.

Öppningen är SKARP och doftar mycket alkohol på mig. Det lägger sig dock väldigt snabbt och det är en trevlig doft av rismjölk (svårt att förklara, men har haft det i hudvård och jag känner igen doften trots att många inte verkar finna den alls) med krämig vanilj. Inget fel på doften alls. En trevlig kontorsdoft som inte förargar någon. Jag gillar den bättre än hennes Mod Vanilla och även om jag älskar söt vanilj kan det vara trevligt med en mindre söt, mer pudrig vanilj i samlingen.

MEN. Är man snäll är den intim och subtil, är man mer skeptisk är den i princip icke-existerande efter ett tag och behöver bättras på. Måhända fäster den bättre i textilier. Nu stackade jag ju som sagt rabatter, men originalpriset på KICKS – 649:-/30 ml – är ändå inte en särskilt dyr doft så jag vet inte hur pass stora krav jag kan sätta på den gällande sillage och hållbarhet. Det är en skin scent vilket jag inte är van vid, därav mina svårigheter. :D Och så är det ju just det märket, vilket jag godkände då jag köpte den så jag kan inte komma här i efterhand men fasen, det känns inte direkt rätt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka