Bukefalos 28 år!

Parkera på tävlingsplats

caradan

Trådstartare
Dottern ska snart iväg på sin första riktiga tävling där det är 280 starter!
Jag ska köra själv, vilket jag gör jämt till träning, eftersom det är så tidigt på morgonen (vill inte ha med min 2 åriga dotter kl 4 på morgonen för att jag är för feg för att backa)
Att köra till kända platser samt backa och vända här hemma är inga problem alls men att göra det samma på en okänd klubb där det säkert är närmare 150 transporter gör mig extremt nervös.
Borde jag vara det eller brukar det fungera bra fast man är ovan?
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Jag tycker du ska vara lugn, det löser sig alltid och i värsta fall finns det säkert någon som kan hjälpa dig om det skulle köra ihop sig totalt. Det du ska tänka på är att behålla lugnet och tro på dig själv att du kan, det är nyckeln. :up:

Så har jag gjort när jag skulle lära mig backa med släp och gör än idag, vare sig det gäller lastbilssläp eller båttrailer efter bil. :)
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Det löser sig, om man behöver backa är det oftast en enkel rakt bak. Och det finns massor av folk som gärna hjälper till, alla har vi ju fått hjärnsläpp någon gång!
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Det löser sig. När min mamma körde mig till tävlingar så hade hon extrem ångest för att backa om det var trångt. Hon brukade säga till P-vakten redan när vi kom att han troligen skulle få backa ut ekipaget. Jag har också behövt hjälp med Backningen en gång precis i början när jag körde transport. Fick stå i en grop och påskjutsbromsen gick i så fort jag försökte backa. Pappan i granntransporten hjälpte mig. Män brukar gilla att hjälpa tjejer i nöd :).
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

på många platser så är det ofta så att man kan köra rakt fram också, dvs när det är parkering på fält t ex och man har 3 rader med släp.

har man stora problem med att komma rätt när man backar så kan du alltid be parkeringsvakten om en plats längst ut så du åtminstone har ena sidan fri.
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Första tävlinge jag körde dottern till fick jag be de som stod sidan om oss att backa ut vårt ekipage när vi skulle hem. Var inte rädd för att be om hjälp. Nu 16 år senare slipper jag köra, det gör dottern själv.
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Jag stämmer in i kören som säger att det alltid finns någon att be om hjälp! Det är i alla fall vad jag intalar mig när jag åker iväg. ;) Men jag vill också lägga till (som också blir så där extremt nervös när det händer något jag tycker är svårt) att gör dig själv en tjänst genom att försöka själv innan du ber om hjälp! Hjälpen kan vara en plan B. Går det inte, ja, då har du försökt (och dom som är duktiga på att backa brukar kunna knixa sig ur det som en annan tycker är omöjligt). Men om det går, så är du lite säkrare än du var senast!
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Haha, jag upplever det snarare så att man nästan får be om att INTE få hjälp. :D Vakterna är ofta karlar och om de tror att man inte kan så vill de gärna rycka in och rädda dagen. ;)
En gång så öppnade parkeringsvakten bildörren och sa "du kan hoppa ut så kan jag backa till bilen".
Jag som alltid kör själv till tävlingar och träningar och är supervan att backa, drog igen dörren och sa att jag minsan kunde själv! :p

Så ja, det finns till 90 % alltid någon där som är villig och kunnig att backa om man själv inte vill. :)
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Det löser sig. När min mamma körde mig till tävlingar så hade hon extrem ångest för att backa om det var trångt. Hon brukade säga till P-vakten redan när vi kom att han troligen skulle få backa ut ekipaget. Jag har också behövt hjälp med Backningen en gång precis i början när jag körde transport. Fick stå i en grop och påskjutsbromsen gick i så fort jag försökte backa. Pappan i granntransporten hjälpte mig. Män brukar gilla att hjälpa tjejer i nöd :).
Det är min räddning:D
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Åh, det hade varit riktigt roligt om man kommit med lastbil och släp (24 meter), undra om sådana p-vakter hade kommit fram då också eller om det bara gäller personbil å släp?

Måste vara skönt att kunna säga att man kan själv och sen verkligen klara det själv utan problem, hihi. :P
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Det där tyckte jag var ett riktigt bra tips, alltid bra att försöka själv först och sen om det inte verkligen inte går be om hjälp. :)
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Tusen tack för era peppande svar.
Jag håller tummarna för att det ska gå bra :)
 
Sv: Parkera på tävlingsplats

Åh, det hade varit riktigt roligt om man kommit med lastbil och släp (24 meter), undra om sådana p-vakter hade kommit fram då också eller om det bara gäller personbil å släp?

Måste vara skönt att kunna säga att man kan själv och sen verkligen klara det själv utan problem, hihi. :P

Jag som till och från kör 19m bil o släp tycker att 24 metern är busenkel i jämförelse pga det längre axelavståndet på släpet och hade gärna hjälpt dig;)
 
Jag som till och från kör 19m bil o släp tycker att 24 metern är busenkel i jämförelse pga det längre axelavståndet på släpet och hade gärna hjälpt dig;)
Jag tycker det är enklare att backa med lastbil och släp än med personbil och släp, lite kneptigt egentligen för det är fortfarande samma princip att backa bara olika storlekar och längd. :P
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 210
Senast: Cambrie
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 600
Senast: Emtherlia
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 966
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp