Bukefalos 30 år!

Jag har jobbat med ett 5*5 m område under ca 5 år nu genom att klippa bort varenda skott som sticker upp (de är stora och lätta att se, släng i brännbart). Det blev lite som en sport 😅

De har blivit färre och färre, och förra året kom ca 2 skott upp. Jag kommer dock att fortsätta ha örnkoll på vad som kommer upp där.

Det är mycket möjligt att man inte kan, men så är det inte i Sverige.

Det finns noll fall av hus som varit "hela", som skadats av parkslide.

Det finns massor med hus (snarats avloppsledningar) som skadats av sälg däremot.

Sprid inte myter, snälla!
Jag håller med dig, samma myter är det med lupiner, jag har ett litet "fält" med lupiner i fd. hästhagen och dom sprider sig inte heller, utmed vägen växer det en hel rabatt av självsådda lupiner och dom har inte heller spridit sig under dom 40 år jag bott här, det är enda lupinerna häromkring. Lupinerna efter vägen kom hit med fyllnadsmassor från grannbyn när kommunen gjorde om avloppet och dom kör jag gräsklipparen runt om så det har blivit en fin rabatt och en färgklick.

Det finns mycket mer som folk är rädda för att få in, åkervinda tex. och dom har jag gjort en rabatt åt och spaljerar upp, dom är skitfina och sprider sig inte heller.

Inte gräva!

Det spridr rotogräs.

Att klippa, gärna med mulchande gräsklippare, fungerar urmärkt.

Man måste såklart börja klippa så snart de första skotten visar sig.

Med en mulchande gräsklippare blir det bara damm/sörja kvar av växten. Inget som förmår rota sig alltså.

Klipper man skott som är lite större, så får man elda upp dem t.ex. och absolut inte slänga i naturen.
Intressant, gräsklippare har jag inte provat. Bara plockat för hand, packat i dubbla sopsäckar och lämnat till brännbart.

Parkslide är ändå en ganska ”enkel ” växt att hantera. Den plockas lätt för hand, har inga taggar och ingen vätska som kräver handskar.
När du skriver plockas, menar du kapa/klippa skott då? Jag ser nämligen framför mig hur de "plockas bort" - dras upp, men då joddlar man ju med rötterna och det ska man ju hålla sig ifrån så antar att det inte är det du gör. Tack för info om din erfarenhet!

Jag håller med dig, samma myter är det med lupiner, jag har ett litet "fält" med lupiner i fd. hästhagen och dom sprider sig inte heller, utmed vägen växer det en hel rabatt av självsådda lupiner och dom har inte heller spridit sig under dom 40 år jag bott här, det är enda lupinerna häromkring. Lupinerna efter vägen kom hit med fyllnadsmassor från grannbyn när kommunen gjorde om avloppet och dom kör jag gräsklipparen runt om så det har blivit en fin rabatt och en färgklick.

Det finns mycket mer som folk är rädda för att få in, åkervinda tex. och dom har jag gjort en rabatt åt och spaljerar upp, dom är skitfina och sprider sig inte heller.
Grejen är väl det att man inte riktigt vet när tex lupiner får för sig att explodera? Och samma med t ex parkslide. Så det är inte riskfritt - och risken är svår att bedöma.

Och de som haft maximal otur är givetvis angelägna om att andra inte ska drabbas och varnar därför.

I min barndoms trädgård fanns lupiner. Väl avgränsade, spred sig inte etc. Efter drygt 30 år sa det dock pang ett år och sen var det lupiner över allt. Inte särskilt kul. Jag minns jag då läste på och lupinfrö kunde ligga i dvala i jorden i åtskilliga decennium osv. Exakt varför det sa pang är ju svårt att säga.

När du skriver plockas, menar du kapa/klippa skott då? Jag ser nämligen framför mig hur de "plockas bort" - dras upp, men då joddlar man ju med rötterna och det ska man ju hålla sig ifrån så antar att det inte är det du gör. Tack för info om din erfarenhet!
Nej jag menar att jag bara bryter av växten, inte drar upp roten. Jag brukar ta ett varv en gång i månaden ungefär.

På vissa ställen där jag inte har kunnat lägga på en presenning har jag istället lagt hästgödsel vilket man tror borde gynna parksliden men hos mig har det istället lockat brännässlor vilket i sin tur har konkurrerat bort parksliden. Brännässlor och en sån där växt som har frön som sprätter när man rör vid dem, ser jag som mina allierade när det gäller kampen mot parkslide :)

Det är mycket möjligt att man inte kan, men så är det inte i Sverige.

Det finns noll fall av hus som varit "hela", som skadats av parkslide.

Det finns massor med hus (snarats avloppsledningar) som skadats av sälg däremot.

Sprid inte myter, snälla!
Jag att väldigt skeptisk.Mest pga en husägare i Borlänge vars bilder spreds över landet. Ser det lite som lotteri. Aningen går det bra eller så går det åt helvete :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/monstervaxten-tog-sig-in-i-helenas-hus-den-ar-som-en-alien

Jag har det här vid huset det var innan man uppmärksammade att det kunde vara ett problem. Det var helt enkelt en trädgårdsväxt precis som jättebjörnlokan har varit en gång i tiden.
Så började parksliden sakta breda ut sig och plötsligt var den ett problem. Ett problem som bara blev större och större, hade den på väg in i huset.
Då började en kamp på flera år med att i alla fall inte få den att breda ut sig mer.
2018 när det blev så otroligt torrt här då lyckades vi få bort den. Vi hällde kokande vatten t ex när man kokt potatis ut och hälla av vattnet på det.
Vi hällde ut stora mängder salt över som fick smälta ner i marken, vilket gjorde marken steril i flera år efteråt. Givetvis vis också manuell bekämpning med att dra upp så fort man såg att något kom upp.
Lagom till att vi blivit av med den, givetvis. Lärde jag mig att den I Japan är en omtyckt mat- och foderväxt.
Dom unga skotten ska vara en delikatess och påminna om sparris. Får och kor ska uppskatta väldigt att få beta det.
Eftersom jag ju blev av min innan den upptäckten har jag inte provat att äta. Men sett Länsstyrelsens försöka med att beta det och det har varit väldigt övertygade.

Det som kan kosta 100000 eller mer är om man vill ha bort snabbt och säkert. För gör lite som vid sanering efter t ex diesel utsläpp. Man gräver bort all jord flera meter ner, tror att det är fyra eller fem meter i hela området där den växer. Den jorden deponeras som farligt avfall och man får köpa ny jord och fylla igen hålet.

Grejen är väl det att man inte riktigt vet när tex lupiner får för sig att explodera? Och samma med t ex parkslide. Så det är inte riskfritt - och risken är svår att bedöma.

Och de som haft maximal otur är givetvis angelägna om att andra inte ska drabbas och varnar därför.

I min barndoms trädgård fanns lupiner. Väl avgränsade, spred sig inte etc. Efter drygt 30 år sa det dock pang ett år och sen var det lupiner över allt. Inte särskilt kul. Jag minns jag då läste på och lupinfrö kunde ligga i dvala i jorden i åtskilliga decennium osv. Exakt varför det sa pang är ju svårt att säga.
Samma här. I den försummade rabatten vid huset fanns lupiner. Jag grävde bort allt när jag flyttage in.. Fortfarande - efter 14 år - kommer det upp fröplantor.

Lupiner sprider sig hejdlöst här där jag bor. Det finns ett gärde på ett antal hektar som för 10 år sedan inte hade en enda lupin på sig. Idag är det översållat efter att ha blivit infekterat från en sida. En vän till mig som har sin mark på andra sidan slåss förtvivlat för att hennes vall inte ska bli förstörd.

En total lögn, där parkslide inte är värre än andra växter.

Det är en vandringssägen.

Vilken växt som helst med att kraftigt rotsystem, kan tränga in i en dålig grund som det redan är sprickor i.

Tänk "maskros som växer i asfalt".

I Sverige har det aldrig inträffat att parkslide skadat en byggnad. Vårt sätt att bygga är, och har varit sådant att ett hus som är rimligt underhållet, inte får skador av växter som finns flera meter bort.

Många har får skador av andra växter, ffa om man låter växter växa intill husgrunden.
Nån vandringssägen är det inte! Min svärmor bor i Cornwall, södra England, och där tas Parksliden på största allvar - och det finns många exempel på skador av just den typen. Själv har hon enorma bestånd av Parkslide, som tidigare hölls nere lite av hästarna (!) men nu får växa fritt. Tack och lov inte intill huset men hon måste ha stenkoll.

Var i Sverige bor ts? Är klimatet hårt med långa vintrar kommer växten inte att sprida sig lika hejvilt som i t.ex. södra England.

Där jag bor (Skåne) har man gjort försök med hett vatten som trycks ner via borrhål i marken runt växterna. Vi får se om det är en metod som tar bort den helt i de områdena. Det vore toppen då det är giftfritt.

Nej jag menar att jag bara bryter av växten, inte drar upp roten. Jag brukar ta ett varv en gång i månaden ungefär.

På vissa ställen där jag inte har kunnat lägga på en presenning har jag istället lagt hästgödsel vilket man tror borde gynna parksliden men hos mig har det istället lockat brännässlor vilket i sin tur har konkurrerat bort parksliden. Brännässlor och en sån där växt som har frön som sprätter när man rör vid dem, ser jag som mina allierade när det gäller kampen mot parkslide :)
Jag klippte mina precis vid marken, och mycket oftare än månadsvis. De ska inte få se ljuset alls!!

Jag har det här vid huset det var innan man uppmärksammade att det kunde vara ett problem. Det var helt enkelt en trädgårdsväxt precis som jättebjörnlokan har varit en gång i tiden.
Så började parksliden sakta breda ut sig och plötsligt var den ett problem. Ett problem som bara blev större och större, hade den på väg in i huset.
Då började en kamp på flera år med att i alla fall inte få den att breda ut sig mer.
2018 när det blev så otroligt torrt här då lyckades vi få bort den. Vi hällde kokande vatten t ex när man kokt potatis ut och hälla av vattnet på det.
Vi hällde ut stora mängder salt över som fick smälta ner i marken, vilket gjorde marken steril i flera år efteråt. Givetvis vis också manuell bekämpning med att dra upp så fort man såg att något kom upp.
Lagom till att vi blivit av med den, givetvis. Lärde jag mig att den I Japan är en omtyckt mat- och foderväxt.
Dom unga skotten ska vara en delikatess och påminna om sparris. Får och kor ska uppskatta väldigt att få beta det.
Eftersom jag ju blev av min innan den upptäckten har jag inte provat att äta. Men sett Länsstyrelsens försöka med att beta det och det har varit väldigt övertygade.

Det som kan kosta 100000 eller mer är om man vill ha bort snabbt och säkert. För gör lite som vid sanering efter t ex diesel utsläpp. Man gräver bort all jord flera meter ner, tror att det är fyra eller fem meter i hela området där den växer. Den jorden deponeras som farligt avfall och man får köpa ny jord och fylla igen hålet.
Det visste jag inte, att kor och får kan äta det. Ska kolla upp det och är det okej ska fåren få det :)

Den har heller ingen magisk egenskap som gör att den söker sig in i husgrunder eller avloppsanläggningar.
Det gör alla växter så bra, om det finns sprickor att ta sig in genom.
Ja, snacka om att salix, pil alltså, tar sig in i dräneringar. Sen har jag björnbärseländet och börjar nu få problem med murgröna så det behöver tas tag i. Men det handlar mest om lite extra arbete att få bort det, eller ganska mycket arbete men inte särskilt svårt.

Vad jag har läs är det avlägset släkt med rabarber och de unga skotten kan användas i maten. Har för att de testat med grisar utanför Göteborg, men det låter som en dum idé med bökande djur.

Vi har parkslide på en sida av min mors hus. Vet att man ska ta bort det men det har inte gjorts några seriösa försök här, det är inte min fastighet men jag har bara tagit ner det när jag varit här. Det har inte spridit sig mycket alls och jag skulle inte påstå att det är något större problem.
Parkslide är väl känt för att reagera agressivt på seriösa försök, vi har lite vid sommarstället, vid husknuten... och vi ägnar oss åt extemt oseriösa försök, typ rycka upp lite av det gröna ibland. (dvs jag tror inte någon vet hur man effektivt och garanterat, seriöst, får bort det, forskning och försök pågår.)

@Kirre Min kolonigranne hade parkslide på sin lott. Den började sprida sig med skott i grusgången mot min lott, men jag började nitiskt klippa bort skott som kom och klippte också ner skott på kolonigrannens (med hennes tillåtelse så klart). Den har höll sig i schack och jag behövde endast ta bort skott från grusgången under en sommar.

Är det inte många många kvadratmeter som gör marken oanvändbar för dig så skulle jag säga att du istället har ett guldläge med tanke på hur rädda folk är för parkslide.

@Kirre Min kolonigranne hade parkslide på sin lott. Den började sprida sig med skott i grusgången mot min lott, men jag började nitiskt klippa bort skott som kom och klippte också ner skott på kolonigrannens (med hennes tillåtelse så klart). Den har höll sig i schack och jag behövde endast ta bort skott från grusgången under en sommar.

Är det inte många många kvadratmeter som gör marken oanvändbar för dig så skulle jag säga att du istället har ett guldläge med tanke på hur rädda folk är för parkslide.
+ fler
Det är två områden på del av mark, ena typ 5-6kvm, det andra lite mindre, som jag ändå inte tänkt använda som trädgård då den inte är i skick i dagsläget. Jag ser mer, i framtiden, en vildväxt äng med blommor, ungefär. Ligger typ 30-50m från huset mot en skog. Det var de skott jag såg närmre huset som oroade mig. Närmsta låg runt 4m ifrån, och de var utspridda utefter/i grannens granhäck, i antal kanske 20-talet skott/vissnade växtdelar. Dessa känns ju ändå hanterbara att bearbeta för hand sas om det alls är möjligt att bli av med, som iaf en del har erfarenhet av härifrån.

Jag ser ju också en möjlighet att pruta, under förutsättning att andra spekulanter också uppmärksammar dom. Mäklaren pekade dock bara ut de längst bort på tomten och det avskräcker kanske inte så många.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar