Bukefalos 30 år!

Nån vandringssägen är det inte! Min svärmor bor i Cornwall, södra England, och där tas Parksliden på största allvar - och det finns många exempel på skador av just den typen. Själv har hon enorma bestånd av Parkslide, som tidigare hölls nere lite av hästarna (!) men nu får växa fritt. Tack och lov inte intill huset men hon måste ha stenkoll.

Var i Sverige bor ts? Är klimatet hårt med långa vintrar kommer växten inte att sprida sig lika hejvilt som i t.ex. södra England.

Där jag bor (Skåne) har man gjort försök med hett vatten som trycks ner via borrhål i marken runt växterna. Vi får se om det är en metod som tar bort den helt i de områdena. Det vore toppen då det är giftfritt.
Sverige är inte Storbrittanien, och ännu mindre Cornwall, som ligger långt söderut.

Vi har en helt annan byggnadsteknik, och annat klimat.

Det finns noll fall av byggnader som skadats av Parkslide i Sverige.

Och den sprids enbart av människor i Sverige.

Lupiner t.ex. är ett värre problem, eftersom de sprids med frön.

Parkslide är väl känt för att reagera agressivt på seriösa försök, vi har lite vid sommarstället, vid husknuten... och vi ägnar oss åt extemt oseriösa försök, typ rycka upp lite av det gröna ibland. (dvs jag tror inte någon vet hur man effektivt och garanterat, seriöst, får bort det, forskning och försök pågår.)
Att försöka få bort ett rotogräs genom att rycka bort litegrann ibland, är inte möjligt.

Detta oavsett art. Parkslide fungerar fungerar som alla andra rotogräs
Man måste jobba konsekvent oftast i många år.

Samtidigt så ökar man risken att växtdelar kommer "på rymmen", om man slarvklipper rotogräs utan plan för har man tar hand om klippet, det blir ju lätt att man lägger rester där man kommer på i stunden.

Man behöver ha en plan, och hålla sig till den.

När du skriver plockas, menar du kapa/klippa skott då? Jag ser nämligen framför mig hur de "plockas bort" - dras upp, men då joddlar man ju med rötterna och det ska man ju hålla sig ifrån så antar att det inte är det du gör. Tack för info om din erfarenhet!
Dra upp är mer riskabelt än att plocka/klippa i marknivå.

Det är lätt hänt att rotdelar kommer med när man rycker skott, och som lite omärkligt far iväg.

Sverige är inte Storbrittanien, och ännu mindre Cornwall, som ligger långt söderut.

Vi har en helt annan byggnadsteknik, och annat klimat.

Det finns noll fall av byggnader som skadats av Parkslide i Sverige.

Och den sprids enbart av människor i Sverige.

Lupiner t.ex. är ett värre problem, eftersom de sprids med frön.
Ja precis, det var inte minst därför jag undrade var ts bor? Norrut eller södra Skåne - det gör skillnad.

Men även här gör man försök att bli av med parkslide längs E22:an bl.a. Där fanns stora bestånd som man behandlade med kokhett vatten som trycktes ner i marken via rör. Vi får se hur pass effektivt det var , om de är borta eller kommer tillbaka om nåt år.

Jag tänker fortfarande att det är bra att inte låta växten sakta men säkert sprida sig tills den plötsligt BLIR ett problem. Precis där jag bor, längs cykelvägen, finns jättestora bestånd av parkslide som sakta börjar ta över från övriga växter.

Jag att väldigt skeptisk.Mest pga en husägare i Borlänge vars bilder spreds över landet. Ser det lite som lotteri. Aningen går det bra eller så går det åt helvete :)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/monstervaxten-tog-sig-in-i-helenas-hus-den-ar-som-en-alien
Jag har sett den artikeln, och eftetsom det syns tydligt på bilder att det huset inte har en tät grund redan början, det är ju fullt med sprickor, så är det mer en slump vilken växt som skulle börja växa in i det huset.

Ja precis, det var inte minst därför jag undrade var ts bor? Norrut eller södra Skåne - det gör skillnad.

Men även här gör man försök att bli av med parkslide längs E22:an bl.a. Där fanns stora bestånd som man behandlade med kokhett vatten som trycktes ner i marken via rör. Vi får se hur pass effektivt det var , om de är borta eller kommer tillbaka om nåt år.

Jag tänker fortfarande att det är bra att inte låta växten sakta men säkert sprida sig tills den plötsligt BLIR ett problem. Precis där jag bor, längs cykelvägen, finns jättestora bestånd av parkslide som sakta börjar ta över från övriga växter.
Alltså när Trafikverket först sprider invasiva växter, och sedan ska to bort detsamma, så saknar man tålamod, och har för mycket pengar.

Och då tar de till metoder som t.ex kokande vatten.

Om Trafikverket skickade ut en grupp sommarjobbare, som fick börja bryta skott tidigt på våren, och se till att inga växtrester ligger kvar, och som återkommer varannan vecka för att bryta nya skott under några säsonger, så försvinner den.

När parkslide dyker upp längs cykebanor, i diken osv, finns väldigt ofta en trädgårdsägare som orsak bakom det hela.
Någon som i flera år dumpat parkslide skott där.
Denna person behöver information om problemet.

Lupiner sprider sig hejdlöst här där jag bor. Det finns ett gärde på ett antal hektar som för 10 år sedan inte hade en enda lupin på sig. Idag är det översållat efter att ha blivit infekterat från en sida. En vän till mig som har sin mark på andra sidan slåss förtvivlat för att hennes vall inte ska bli förstörd.
Kanske skulle "råka" få lite lupinfrön på området på marken där det mesta av parksliden finns så får jag både min blomsteräng och att de konkurrerar ut parksliden. Winwin liksom. 🙄😅

Detta inlägg är alltså ironi. Jag älskar lupiner och stora fyllda rosalila fält men förstår att de är ett sattyg även om jag själv inte drabbats utan njuter av säsongen när de blommar. Skulle aldrig plantera hem dom dock såklart.

Att försöka få bort ett rotogräs genom att rycka bort litegrann ibland, är inte möjligt.

Detta oavsett art. Parkslide fungerar fungerar som alla andra rotogräs
Man måste jobba konsekvent oftast i många år.

Samtidigt så ökar man risken att växtdelar kommer "på rymmen", om man slarvklipper rotogräs utan plan för har man tar hand om klippet, det blir ju lätt att man lägger rester där man kommer på i stunden.

Man behöver ha en plan, och hålla sig till den.
Med tanke på att vårt parkslide sticker upp typ en liten en med tre blad bakom en rosenbuske, ibland, numera så är det sannolikt nog. Lägger den lilla kvisten på marken där den satt fast, där den torkar. Någon hade en gång prytt ena sidan av dörren med ett litet bestånd. När jag var liten var det såklart högt och vackert.

Alltså när Trafikverket först sprider invasiva växter, och sedan ska to bort detsamma, så saknar man tålamod, och har för mycket pengar.

Om Trafikverket skickade ut en grupp sommarjobbare, som fick börja bryta skott tidigt på våren, och se till att inga växtrester ligger kvar, och som återkommer varannan vecka för att bryta nya skott under några säsonger, så försvinner den.

När parkslide dyker upp längs cykebanor, i diken osv, finns väldigt ofta en trädgårdsägare som orsak bakom det hela.
Jag tänker att den nya metoden med kokhett vatten också var en test av det företaget, som kanske vill ta patent på det om det fungerar? De utgör ju ingen jätterisk intill en motorväg.

Jag håller med om att folk är överdrivet rädda för parkslide. Men absolut, så kände delvis min man/vi när vi sommaren efter köp av vår gård hittade två bestånd av parkslide. Jag tog på mig att hantera det och läste på, finns bland annat en bra facebook-grupp med mycket information. Nu är vi några år in i bekämpningen och det går fint!

Det enda jag skulle vara lite skeptisk inför är att köpa en fastighet där man delar parkslidebestånd med grannen. Vill man bli av med den behöver hela beståndet bekämpas samtidigt.

Jag håller med om att folk är överdrivet rädda för parkslide. Men absolut, så kände delvis min man/vi när vi sommaren efter köp av vår gård hittade två bestånd av parkslide. Jag tog på mig att hantera det och läste på, finns bland annat en bra facebook-grupp med mycket information. Nu är vi några år in i bekämpningen och det går fint!

Det enda jag skulle vara lite skeptisk inför är att köpa en fastighet där man delar parkslidebestånd med grannen. Vill man bli av med den behöver hela beståndet bekämpas samtidigt.
Så var det för mig, men jag lyckades till slut övertyga grannen om att det inte var bambu, och fick tillåtelse att jobba på beståndet på båda sidor staketet.

De invasiva växter trafikverket spridit är väl framförallt lupin. Att dra av lupinblad och låta dem ligga är helt ofarligt då de inte kan slå rot. Det är alltså en perfekt växt att bekämpa genom att klippa och klippa.
Jag funderar allvarligt på att ge mig ut och riva lupinblad i sommar och använda dem som täckning i grönsakslanden. Det är en perfekt gröngödsling.

De invasiva växter trafikverket spridit är väl framförallt lupin. Att dra av lupinblad och låta dem ligga är helt ofarligt då de inte kan slå rot. Det är alltså en perfekt växt att bekämpa genom att klippa och klippa.
Jag funderar allvarligt på att ge mig ut och riva lupinblad i sommar och använda dem som täckning i grönsakslanden. Det är en perfekt gröngödsling.
Så länge man tar lupinerna innan de blommar över och får frön såklart. Ofta slås de efter blomningen, det har ju helt motsatt effekt :banghead:

Så länge man tar lupinerna innan de blommar över och får frön såklart. Ofta slås de efter blomningen, det har ju helt motsatt effekt :banghead:
Här vid min länsväg har kanterna slagits i aug-sept. :(
Jag river blommor. Dvs jag river av blommorna från stjälken när jag går förbi. Preis vid huset går jag med trimmer.

Men de fröar och fröna lever i upp till 20 år. Så det kommer nytt hela tiden, från tidigare år.

Jag såg ett intressant inlägg från en man på facebook idag som väldigt ihärdigt men också väl dokumenterat ett område parkslide dom hade. Som jag tolkade det hade han först åren kört ner dom till marken och sedan låtit på komma upp en bit och konsekvent skalat av alla sidoskott och endast låtit typ toppbladen vara kvar. Han menade att detta gjorde att växten la mer kraft på just toppskotten än på rötterna. Han hade intressanta bilder över detta på 5 år tror jag där det nu knappt kom några "käppar" och dom som va va väldigt klena. Inlägget är säkert ett ljusår borta från fb algoritmen fast jag såg den för 20 minuter sen

Jag såg ett intressant inlägg från en man på facebook idag som väldigt ihärdigt men också väl dokumenterat ett område parkslide dom hade. Som jag tolkade det hade han först åren kört ner dom till marken och sedan låtit på komma upp en bit och konsekvent skalat av alla sidoskott och endast låtit typ toppbladen vara kvar. Han menade att detta gjorde att växten la mer kraft på just toppskotten än på rötterna. Han hade intressanta bilder över detta på 5 år tror jag där det nu knappt kom några "käppar" och dom som va va väldigt klena. Inlägget är säkert ett ljusår borta från fb algoritmen fast jag såg den för 20 minuter sen
Det var länk till det jag postade ovan :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar