Bukefalos 28 år!

Parkslidekampen 2021

I Storbrittanien är ju även rododendron ett stort problem, på azorerna är det hortensia som tränger ut den inhemska floran. Det går liksom inte att översätta på det viset. Jag tycker den här oron för parkslide tar helt orimliga proportioner uppblåst av media.

Men rodondendron spränger sig väl inte in i hus? Problemet parkslide är större än att det är en art som lätt tar över. Läste ett fall där saneringen beräknades kosta två miljoner.
 
I Storbrittanien är ju även rododendron ett stort problem, på azorerna är det hortensia som tränger ut den inhemska floran. Det går liksom inte att översätta på det viset. Jag tycker den här oron för parkslide tar helt orimliga proportioner uppblåst av media.
Jag är inte så säker, jag. Lite har ju med klimatet att göra, våra vintrar håller tillbaka den lite. Men innan man stiftar stenhårda lagar i ett land - kring en växt! - är nog läget allvarligare än det kan tyckas. Svärmor har försökt bli av med sina skogar av växten, med Roundup år ut och år in men det är hopplöst. Hon har dessutom vattendrag på sin mark så där kan hon inte använda kemikalier. Och ja, de har bildat hela skogar! Vackra men grymt invasiva.
 
Jag är inte så säker, jag. Lite har ju med klimatet att göra, våra vintrar håller tillbaka den lite. Men innan man stiftar stenhårda lagar i ett land - kring en växt! - är nog läget allvarligare än det kan tyckas. Svärmor har försökt bli av med sina skogar av växten, med Roundup år ut och år in men det är hopplöst. Hon har dessutom vattendrag på sin mark så där kan hon inte använda kemikalier. Och ja, de har bildat hela skogar! Vackra men grymt invasiva.
Det är inte bara det, Storbritannien är extremt fuktigt på ett sätt som inte Skandinavien är. Pga av inlandsisen så har vi även rätt speciella geologiska förutsättningar vad det gäller jordarterna och berggrunden. Stora delar av landet har jordarter baserade på långsamt vittrande berg. Vi har ju också lagstiftning kring en hel del växter pga av att de är invasiva och hotar floran, tex lupin som ju finns precis överallt.

Invasiva arter är ett problem absolut, men just beskrivningar kring parkslide blir lätt väldigt uppblåsta. Parksliden ÄR svår att bli av med pga av sitt djupa rotsystem, det kan vara åtskilliga meter djupt och att den har så lätt att slå nya skott från rotbitar. Så det blir jättedyrt att försöka gräva bort den om det ens går. Men det här med att den tar sig in i hus osv är lite överdrivet, ja alla växter kan ta sig in i hus om huset är i tillräckligt dåligt skick. Har du fukt, värme och solljus så kommer växterna, svampar bakterier och insekter att trivas. Jag hade ett tag ett litet körsbärsträd som växte i vår källare (ur jordgolvet) vi hade gillat bort cementgolvet och ett avloppsrör hade börjat läcka, lysrören stod på dag och natt. Det växte där i två år, det var ett rotskott. Min vän hade uppslag av rönnsumak i sitt förråd grusat golv och tillräckligt gles panel för att solljus skulle ta sig in. Varken körsbär eller rönnsumak är hot mot byggnader. Det är inte heller parkslide, det är en helt vanligt växt, men som har mycket god förmåga att sprida sig och därmed bör begränsas och inte användas som trädgårdsväxt. Man bör definitivt inte dumpa den här och där i naturen, för att man inte orkar ta sitt trädgårdsavfall till tippen.
 
Nä, jag var kanske inte helt seriös, men med tanke på vilka framsteg som görs i beskogad arkitektur kanske något liknande hade kunnat ordnas för mig om jag hade några miljoner över:D
Det kan det nog, största problemet brukar vara att husen inte är byggda för att bära den vikt som krävs för en ordentlig tak"trädgård". Även om man väljer lättviktsjordar så väger ju själva växten när den väl kommit upp i storlek en hel del, speciellt när det gäller träd. Men sedan finns det ju hus som är byggda liksom runt trädets stam, det kanske kunde vara något.
 
Nä, jag var kanske inte helt seriös, men med tanke på vilka framsteg som görs i beskogad arkitektur kanske något liknande hade kunnat ordnas för mig om jag hade några miljoner över:D
Fast du verkar ju vara typen som borde bo i en koja i ett träd i stället :).
 
Det kan det nog, största problemet brukar vara att husen inte är byggda för att bära den vikt som krävs för en ordentlig tak"trädgård". Även om man väljer lättviktsjordar så väger ju själva växten när den väl kommit upp i storlek en hel del, speciellt när det gäller träd. Men sedan finns det ju hus som är byggda liksom runt trädets stam, det kanske kunde vara något.

Fast du verkar ju vara typen som borde bo i en koja i ett träd i stället :).
Ja, alltså, för stunden nöjer jag mig med att bo omringad av skog och med möjligheter till klättring. Men drömmen finns ju om att verkligen bo i skogen. Och då skulle jag nog vilja ha lite mer komfort än en koja kan erbjuda ändå:p Har kollat en del på de bostadshus som byggts i Spanien med beskogade balkonger, och lite liknande projekt. Så omöjligt är det inte. Men dyrt!
 
Ja, alltså, för stunden nöjer jag mig med att bo omringad av skog och med möjligheter till klättring. Men drömmen finns ju om att verkligen bo i skogen. Och då skulle jag nog vilja ha lite mer komfort än en koja kan erbjuda ändå:p Har kollat en del på de bostadshus som byggts i Spanien med beskogade balkonger, och lite liknande projekt. Så omöjligt är det inte. Men dyrt!
Jag tänker nog mer sådana här. https://www.blueforest.com/news/6-amazing-treehouse-design-trends-here-to-stay/
https://archello.com/project/treehouse-restaurant-inspired-by-nature
https://inhabitat.com/treehouses-ma...er-the-ultimate-glamping-getaway-in-portugal/
 
Mnja. Jag är inte glad i att människan på det sättet tar över skogen. De djur som behöver leva i träd har ont om plats som det är, och rent arkitektoniskt tilltalar det mig inte med trädhus, åtminstone inte av den sorten. Men nu är vi långt, långt OT:laugh:
 
Tror att det är så i de största kommunerna för att göra det hanterligt. Skulle antagligen bli helt orimlig mängd ärenden för fullmäktige att behandla om det räckte med att en (1) göteborgare eller stockholmare skrev ett medborgarförslag om något. Även om alla sen skulle avslås.
Har fått uppfattningen att även Karlskoga kommun har liknande upplägg då en kompis lämnat in medborgarförslag som inte fick tillräckligt med röster och därför aldrig gick vidare...
 
Har fått uppfattningen att även Karlskoga kommun har liknande upplägg då en kompis lämnat in medborgarförslag som inte fick tillräckligt med röster och därför aldrig gick vidare...

Okej! Då lägger jag även "lata/inte bryr sig lika mycket om demokratin" kommuner till listan :p

Jag har jobbat i en kommun med nästan dubbelt så stor folkmängd som Karlskoga. Där togs samtliga inkomna medborgarförslag upp i fullmäktige där man först beslutade om att de fick väckas (en fomalitet) och vilken nämnd som skulle bereda. Ibland fattade nämnderna beslut och vid mer principiella frågor fullmäktige. Brukade vara ett par medborgarförslag per fullmäktigesammanträde. En del medborgarförslag var verkligen bra och resulterade i något vettigt på riktigt. Jag var exempelvis med och tog fram en detaljplan som hade sitt ursprung i ett medborgarförslag.

Sen finns det ju kommuner som råkat ut för att någon ambitiös rättshaverist skickat in ett merborgarförslag om dagen under lång tid. Då blir man ju tvungen att begränsa det. (Det kanske Karlsskoga gjort vad vet jag). Men känns ju rimligare att man begränsar hur många medborgarförslag en person kan lämna in under en viss tidsperiod :)
 
Senaste rönen om parkslide är att hett vatten försvagar växten och på sikt dödar. Det räcker med en rotbit på 0,4 gr överlever så fortsätter den att föröka sig. Att kommuner och privatpersoner inte tar detta på allvar och har en plan är inte bra för framtiden.
 
Funderar förresten på om min hemkommun smygläser den här tråden :D Häromdagen dök det upp ett facebookinlägg där kommunen uppmanade till att kontakta kommunen om man upptäckte jättebjörnloka eller parkslide någonstans i kommunen, oavsett vem markägaren är. (Utgår från att kommunen inte gör något på annans mark mer än att informera markägaren).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: cassiopeja
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 864
Senast: Enya
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 882
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp