Parning med två hanar på samma löp?

Red_Chili

Trådstartare
Idag stötte jag på det för andra gången, en tik som parats med två hanar på samma löp och min första spontana tanke är "Åh, intressant!".

Det hela är ju inte tillåtet i Sverige, men i tex Finland är det helt ok. En tik paras då med två hanar vid samma löp och när valparna fötts så DNA-testas samtliga för att sedan få stamtavlor med rätt hanhunds namn på.

Vad tänker ni om det hela? Skulle ni vilja att det var tillåtet enligt SKK att göra samma sak här i Sverige och varför vill ni ha det på det sättet?
 
Idag stötte jag på det för andra gången, en tik som parats med två hanar på samma löp och min första spontana tanke är "Åh, intressant!".

Det hela är ju inte tillåtet i Sverige, men i tex Finland är det helt ok. En tik paras då med två hanar vid samma löp och när valparna fötts så DNA-testas samtliga för att sedan få stamtavlor med rätt hanhunds namn på.

Vad tänker ni om det hela? Skulle ni vilja att det var tillåtet enligt SKK att göra samma sak här i Sverige och varför vill ni ha det på det sättet?

Jag har också funderat på det där. Det fungerar ju av en anledning, och jag kan tänka mig att det är så det går till "i det vilda".

Vid de flesta parningar vill uppfödare se flera parningar/häng oavsett, och om det då finns mer än en intressant hane så borde det ju rent teoretiskt inte spela så stor roll om det är en eller två hanar som parar (om antalet parningar/häng ändå är det samma, menar jag).

Däremot tror jag att det är upplagt för en hel del fiffel...

Jag kan inte ta ställning, men jag kan tänka mig att det vore praktiskt för tikägaren. Jag vet flera väldigt intressanta kombinationer som bara har resulterat i en eller två valpar, och har tikägaren då pröjsat dyra pengar för en särskild hane... Och med tanke på att det finns en (befogad!) begränsning för antalet kullar per tik så måste det nog kännas lite surt när det bara kommer ut en eller två valpar? Ja, jag vet inte riktigt. Jag ser både för- och nackdelar och kan inte ta ställning. Men diskussionen är intressant!
 
Men antal valpar hänger ju ihop med hur många ägg tiken släpper. Att para med en hanne till ger ju inte per automatik fler valpar så jag förstår inte hur du tänker där. @Blueberry
 
Är det inte godkänt i Sverige?
Jag hörde om en uppfödare som skulle göra det i helgen. Det var i ett sällskap med flera andra uppfödare, som verkade tycka att det var ett bra sätt att "få ut lite extra ur en tik", utan att nöta på henne med många kullar.
Vad hemskt det ser ut i skrift, men det menades alltså på ett positivt sätt som jag kan förstå. Att en tik kan få valpar ur två kombinationer, men med bara en kull.

Jag trodde det var tillåtet i Sverige..
 
Är det inte godkänt i Sverige?
Jag hörde om en uppfödare som skulle göra det i helgen. Det var i ett sällskap med flera andra uppfödare, som verkade tycka att det var ett bra sätt att "få ut lite extra ur en tik", utan att nöta på henne med många kullar.
Vad hemskt det ser ut i skrift, men det menades alltså på ett positivt sätt som jag kan förstå. Att en tik kan få valpar ur två kombinationer, men med bara en kull.

Jag trodde det var tillåtet i Sverige..

Fast fler valpar blir det ju inte. Jag kan se poängen i att spara på tiken men det blir inte två kullar.

Dessutom blir det färre individer att välja på, om man tänker sig att någon ur kombinationen skulle bli ämne för meriter.
 
Nej, det var inte så jag menade heller.
Men jag menade att i stället för att tiken ska få två kullar med två hanar, så blir det en kull med två hanar vilket sliter mindre på tiken. Du har ju fått två kombinationer i en, så att säga. Om det nu tar sig med båda då.
 
Är det inte godkänt i Sverige?
Jag hörde om en uppfödare som skulle göra det i helgen. Det var i ett sällskap med flera andra uppfödare, som verkade tycka att det var ett bra sätt att "få ut lite extra ur en tik", utan att nöta på henne med många kullar.
Vad hemskt det ser ut i skrift, men det menades alltså på ett positivt sätt som jag kan förstå. Att en tik kan få valpar ur två kombinationer, men med bara en kull.

Jag trodde det var tillåtet i Sverige..

Det senaste jag hörde var iaf att det inte är godkänt i Sverige, men det kan ju antingen ha ändrats eller så kan uppfödaren jag hörde det från ha haft fel/missuppfattat något!
 
Jag blev också osäker, speciellt eftersom jag är sugen på en valp från uppfödaren som nämnde det och inte vill ha något med olagligheter att göra :D
 
Intressant!

Men vilka raser syftar man på? Jag menar hur liten är en "numerärt liten" ras?

Är det möjligen de mycket ovanliga raser där enskilda importerat. Jag tänker på exempelvis österikisk pinscher.

Vet inte vad de räknar som "liten ras", men det var ju bara ett exempel. Kan tex tänka mig att du får göra sådan parning även på.. schäfer eller någon retriever bara du motiverar det hela tillräckligt bra.
 
Intressant!

Men vilka raser syftar man på? Jag menar hur liten är en "numerärt liten" ras?

Är det möjligen de mycket ovanliga raser där enskilda importerat. Jag tänker på exempelvis österikisk pinscher.

Det verkar inte vara något krav att rasen ska vara numerärt liten, snarare att det kan vara ett hjälpmedel för just den typen av raser om jag förstår det hela rätt :)
Uppfödaren jag hörde skulle para med dubbla hanar har jaktlabrador. Det var tikens sista parning, och uppfödaren ville egentligen ha en gammal hane. Eftersom spermakvalitén på denne var lite osäker och det var tikens sista parningschans ville hon säkra upp med att para med en yngre hane på samma löp.
 
Fritt fram är det väl inte riktigt med tanke på att man måste ansöka om lov innan. Kan tänka mig att en hel del får avslag, särskilt sådana med raser som har en mycket stor avelsbas. Men det är bara spekulationer från min del.
 
Det är väl okej i en ras med liten avelsbas - på så sätt kan man få fler kombinationer ur en enda kull. Dock så verkar de flesta av dessa kullar ändå oftast bestå av valpar som efter DNA-typning visar sig vara helsyskon då bara en av hanarna är fadern :)

Kan tänka mig att insemination är bättre vid dessa tillfällen, om man inte vill para med två hanar samma dag.
 
Men antal valpar hänger ju ihop med hur många ägg tiken släpper. Att para med en hanne till ger ju inte per automatik fler valpar så jag förstår inte hur du tänker där. @Blueberry

De fördelarna för att kullarna kan bli större är att 1) man parar på ett större spann och träffar då förhoppningsvis fler ägg och 2) eftersom varje ägg ska "förberedas" och flera spermier ska sätta livet till innan de är befruktade så finns det en teoretisk möjlighet att fler ägg får en chans att befruktas ju fler parningar som faktiskt görs och ju fler spermier som tillförs. En annan positiv aspekt kan vara att en hane som är gammal med lite sämre spermieantal kan få "snålskjuts" på en yngre hane som gör allt förberedande arbete åt denne. Så det finns möjligheter att få fler valpar, men klart i slutändan är det tiken som styr.

Fritt fram är det väl inte riktigt med tanke på att man måste ansöka om lov innan. Kan tänka mig att en hel del får avslag, särskilt sådana med raser som har en mycket stor avelsbas. Men det är bara spekulationer från min del.

Varför man ansöker är som jag förstått att systemet krånglar. Avelsdata är inte gjort för att kunna separera kullar på det viset och det måste förvarnas om. Jag tror dock inte att jag hittills har sett någon få avslag och en jag minns som fick godkänt var en typ av bullhund som inte är direkt numerärt liten. Motiveringen var att personen skulle åka utomlands och ville para med två hundar samtidigt för att få hem så mycket som möjligt i princip.

Det finns en hel radda både fördelar och nackdelar med dubbelparningar. Jag skulle dra mig för att göra dem främst för att DNA prov på valpar gör extremt ont. :/
 
Vet inte vad de räknar som "liten ras", men det var ju bara ett exempel. Kan tex tänka mig att du får göra sådan parning även på.. schäfer eller någon retriever bara du motiverar det hela tillräckligt bra.
Numerärt liten ras är inte samma sak som liten avelsbas. Kan tänka mig att Schäfer t ex har en liten avelsbas om det nu är så att man utarmar avelsbasen genom att överutnyttja vissa individer.
 
Varför gör det extremt ont? Räcker det inte med ett vanligt blodprov?

Undrar jag med. De DNA prov jag tagit har varit i form av blodprov, dock inte DNA prov i detta syftet som diskuteras här så kan kanske vara något annorlunda (?). Min erfarenhet är att valpar reagerar betydligt mer på chipmärkningen där nålen är enormt grov än ett blodprov där nålen är väldigt liten.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, ny här och skulle vilja höra lite hur olika löp kan vara, jag har en labrador tik som nu löper, inne på dygn 17 nu, tog...
Svar
8
· Visningar
632
Senast: Karolina90
·
Hundavel & Ras Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten...
2
Svar
24
· Visningar
3 323
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 430
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Slänger ut en fråga åt en vän. Hennes tik åker iväg för parning och har hägning med hanen på dygn 12, 13, 14, 15 och sen inget intresse...
Svar
13
· Visningar
1 958
Senast: Kivina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp