Missa att tiken löper?

Lyan

Trådstartare
Hur lätt/svårt är det att missa att en tik löper? En bekant hade sin hane hos en dagmatte som har en tik och där blev, enligt dagmatten, en tjuvparning för att hon hade missat att hennes tik löpte. Jag har haft sex tikar hos mig när de löpt och trots att tre av dem löpt utan att blöda så har det varit omöjligt att missa pga deras beteende och att de har varit väldigt svullna i könet.

Hur stor kan sannolikheten vara att man missar att ens egen tik löper? (Okej att kanske missa på en tik man inte känner, men två av tikarna jag haft har jag inte känt innan). Och hur stor är sannolikheten att en unghund som utsätts för sin första löptik inte visar något alls förrän tiken höglöper och då lyckas para utan att någon märker något på någon hunds beteende att det är på gång? De har alltså umgåtts hela dagarna hela löpet (och innan löpet) fram till höglöp/parning och dagmatten har inte märkt varken på tik eller hane att tiken löpt förrän de satt ihop.

Jag känner att det känns väääldigt osannolikt, men jag har som sagt bara erfarenhet av löp på sex tikar
 
En del tikar är ju precis som vanligt så går man inte och tittar dom mellan benen tror jag det kan gå att missa?
 
Är det en ras med massa päls så ser man kanske inte heller att hon är svullen.

Men generellt sätt så känns det ju lite misstänkt när dagmattar/passningar och liknande bara råkar sätta ihop löptik med hane. :p
 
Jag tycker att allt min bekanta sagt att dagmatten sagt luktar riktigt skumt men eftersom jag bara har erfarenhet av sex löptikar så vill jag inte döma någon för hårt om det skulle visa sig att det är relativt vanligt med supertysta löp. Tre av mina nuvarande tikar har löpt tyst men det har märkts på deras beteenden när det varit på gång trots att de inte blött något eller tvättat sig överdrivet mycket (eftersom de inte blött) och det är inte alltid jag har märkt exakt vilken dag de börjat löpa, pga päls som nämndes ovan, men jag har alltid märkt det inom högst någon dag och definitivt innan höglöp. När det är hanar inblandande (dagmatten har också en kastrerad hane) så tycker jag att man borde vilja ha stenkoll på sin tik. Speciellt i detta fallet eftersom tiken i fråga är ett vanvårdsärende med okänd bakgrund (men man ser att hon är antingen renrasig eller iallafall har hög procent av en ras i sig) och dagmatten säger sig absolut inte viljat ha valpar på henne.
 
Det är dagmatten som äger tiken. Min bekant har hanhunden
Då är det säkert så att hon ”passade på” att få en kull valpar efter sin tik. Det låter ärligt helt osannolikt att tikägaren totalt missat ett löp när det dessutom finns en ung och fertil hane i samma hus. Det rätta är väl att abortspruta tiken, vilken jag gissar att dagmatten inte kommer att göra.
 
Då är det säkert så att hon ”passade på” att få en kull valpar efter sin tik. Det låter ärligt helt osannolikt att tikägaren totalt missat ett löp när det dessutom finns en ung och fertil hane i samma hus. Det rätta är väl att abortspruta tiken, vilken jag gissar att dagmatten inte kommer att göra.
Det är vad jag tror också men dagmatten lovar och svär på att hon inte visste och att hon inte ville ha valpar. Jag har tänkt på detta länge så tänkte att det var lika bra att fråga hur sannolikt det kan vara att inte veta alls eftersom jag har märkt så tydligt på mina att det varit löp på gång trots att de inte blött.

Det slutade iallafall med kejsarsnitt på jourtid och tre valpar av fem avlivade pga vattenskalle och gomspalt :cry: Så var det med flit så var det en dyrköpt läxa.
Min vän har en av valparna så den har det kanonbra! Den sista vet jag inte hur det har gått för men den var så rädd som liten att det inte gick att komma nära för någon annan än dagmatten.
 
Det är vad jag tror också men dagmatten lovar och svär på att hon inte visste och att hon inte ville ha valpar. Jag har tänkt på detta länge så tänkte att det var lika bra att fråga hur sannolikt det kan vara att inte veta alls eftersom jag har märkt så tydligt på mina att det varit löp på gång trots att de inte blött.

Det slutade iallafall med kejsarsnitt på jourtid och tre valpar av fem avlivade pga vattenskalle och gomspalt :cry: Så var det med flit så var det en dyrköpt läxa.
Min vän har en av valparna så den har det kanonbra! Den sista vet jag inte hur det har gått för men den var så rädd som liten att det inte gick att komma nära för någon annan än dagmatten.
Stackars tik! Hoppas ägaren lärt sig något, men synd att det ska behöva gå ut över tik och valpar.
 
Jag finner det osannolikt att man kan missa hundens löp på det sättet när det finns en hane med som är kapabel till att para tiken. Det räcker med att hanen börjar sniffa tiken lite extra i baken så vet man att det är något på gång och det händer ofta långt innan tiken börjar blöda eller blir svullen. Min egen hane som är en 1,5 årig spoling utan några som helst parningserfarenheter kan indikera när sambons tik är på G att löpa 1-2 veckor innan hon visar några andra tecken öht som vi kan märka av. Han blir mer intresserad av att sniffa henne i baken och vill gärna slicka i hennes kiss, då är det löp på G inom ett par veckor.
 
Jag har oftast missat att min ena tik löper de första åren och upptäckt det när nån hane varit för intresserad.
Numera så ser jag små tecken som att hon blir lite grinigare på främmande hundar några veckor innan löp och tvärilsk på främmande hanar kring höglöp. Sen kanske det blivit lite tydligare också allteftersom. Hon blir ju svullen såklart men är lite pälsig och låg så man får ju anstränga sig för att se det.
Låter högst osannolikt dock att hon inte skulle märkt det på hanen på nåt sätt. Hur har de lyckats para sig, har de varit mycket obevakade? Låter ju inte normalt om man har ansvar för nån annans hund..
 
Hur har de lyckats para sig, har de varit mycket obevakade? Låter ju inte normalt om man har ansvar för nån annans hund..
En parning kan ske oerhört snabbt om båda hundarna är med på noterna. Det räcker med att man går på toaletten och lämnar hundarna obevakade i ett par minuter så kan de få till det. Just därför är jag skeptisk till folk som hävdar att det inte blir några tjuvparningar så länge man "håller koll" på hundarna och att man inte behöver separera dem fysiskt.
 
Tror faktiskt det är ganska vanligt med tikar som är svåra att se när tiken löper.
Och vet man inte om att tiken löper så man inte har koll kan man lätt missa hanens intresse för tiken och parningen.

Däremot i ditt fall låter det ju absolut som ett medvetet val från tik ägaren att låta det ske.
 
Verkar ju som att det skulle kunna vara möjligt att missa eventuellt löp på tiken då!
Men det känns nog ändå osannolikt att missa löpet med en unghane i huset. Att han utan parningserfarenhet skulle kunna hålla sig i skinnet ända till höglöp och sedan lyckas pricka rätt så snabbt att man inte märkt alls vad som var på gång förrän de satt ihop. Jag vet att det kan gå extremt fort med själva upphoppet och att fastna men att inte märka något på någon av hundarnas beteenden när han kom dit på morgonen för att sedan genomföra lyckad parning senare. Nä, det tror jag inte på
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 394
Senast: Vovve
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 392
Senast: attheedge
·
Hundavel & Ras Hane har alltid känns som givet för mig, mest baserat på andra djurslag. Fördelar jag tänker mig: mindre komplicerad, mer...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 906
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp