Passar bates alla hästar?

Solponny

Trådstartare
Funderar på att köpa en, för mig, dyrare sadel. Nämligen en Bates Innova.

Ringde och pratade med en återförsäljare och hon sa att tack vare luftpanelsystemet formar sig sadeln efter hästens rygg och passar därmed både svängda och raka ryggar.

Sedan kan man ju själv justera bomvidden.

Då borde ju sadeln rent teoretist sätt passa i stort sätt alla hästar. Nu menar jag raser som halvblod, fullblod, New Forest, Connemara mm (allstå inte kallblod).

Så till frågan: Passar en Bates Innova alla hästar?

Sv: Passar bates alla hästar?

Nej det gör den verkligen inte. Den är ganska lång, passar inte en spikrak eller väldigt svängd/överbyggd häst.

Verkligen inte!
En åf lurade i mig det uttrycket också o fick mig att köpa en Bates elevation till min förra häst. Sadeln visade sig senare ha legat o klämt på fel ställen o hästen började vägra på hinder som han aldrig gjort tidigare, kollade upp detta o det visade sig att sadeln låg helfel o hästen hade fått inflammerade framkotor pga. detta. :(

Efter detta är jag otroligt noga med vem som provar ut sadel o vill gärna att en veterinär ska undersöka ryggen också.

Finns alldeles för många oprofessionella "sadelutprovare" o det gäller att hitta en man verkligen litar på.

Lägg hellre ut en extra peng på en ordentlig utprovare som inte lurar på dig en dyr sadel, en bra utprovare lurar inte på dig den dyraste sadeln utan vill dig o din hästs bästa genom att hitta den perfekta sadeln.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, man kan inte bygga om med Cair-systemet. Har man Flair kan man i viss mån pumpa om sadeln, men inte förändras bomformen för det.

Ingen sadel passar alla hästar. Det tyder på en mycket oseriös säljare som man ska hålla sig långt ifrån.

Som alla andra sagt, ingen sadel passar alla hästar, inte ens bomlösa passar alla hästar trots att det är ett vanligt missförstånd.

Däremot finns det dock sadlar som har lite av en universal-modell och som ligger hyfsat bra på "normala ryggar" och vissa sadlar kan ligga bra på lite av varje. Men det finns ingen sadel som passar alla hästar, och oavsett modell, märke osv ska alla sadlar provas ut så man är säker på att de ligger som de ska.

Konstigt, för hon jag pratade med verkade jätteduktigt och påpekade flera gånger att jag skulle se till att inte köpa en för lång sadel osv.

Ska kanske ta och ringa upp en annan återförsäljare.

Problemet är att jag vill ha en sadel med rejäla knästöd, har inte hittat någon annan med det som ligger på en okej prisnivå och som går att byta koppjärn på.

En lite konstig fråga bara; läste att ju större koppjärn man sätter i sadeln, ju mer svängd blir den. Så om man har en häst som ska ha ett mindre koppjärn men har svängd rygg. Borde man inte kunna ta ett större koppjärn och använda en t.ex. fårskinns padd. Konstig fråga, men kan ingenting om sadlar...

Tycker inte man ska komprimera passformen på det sättet. Det finns gott om sadlar som passar svängda ryggar. Dessutom blir böjen inte så himla stor. Ska du ha en verklig skillnad i böjen på bommen kommer du nog få sätta i ett x-vid järn, och om hästen då har normal i storlek kommer det inte bli bra alls.

Satsa hellre på en sadel som passar hästen från början.

Låter vettigt.

Ska se om jag hittar en begagnad Innova, kanske passar hästen trots allt.

Är det någon som har förslag på dressyrsadlar med stora knästöd?

Testa kan man ju alltid.

Globus Clic har ganska rejäla knästöd. Kan hitta dem begagnade för inte allt för dyra pengar.

Är det någon skillnad på hur svängsa clic och crincle är? Har nämligen hittat en begagnad crincle nära mig.

Som fler påpekat så passar i detta fall Bates inte alla ryggar. Bomformen går inte att ändra den är va den är, vad en del ÅF nu gör är att de fyller ut med ull under luftpåsarna för att korrigera mindre differenser, det är mycket enkelt gjort. Den extra svängdhet som blir av vidare järn man kan se i framdelen av framvalvet.

Utifrån den bild du visar på din häst så tycker jag dock att det ser värt ut att prova en Bates.

Kan man alltså få den mer svängd då om man skulle vilja det?

Räknas min hästs rygg som svängd?

Svårt att säga på det kortet om din häst är svängd eller bara överbyggd. Skulle dock gissa att den blir rakare i ryggen när den jobbar.

Min ponny har liksom din häst ett djup i främre överlinjen men är ändå rakare i ryggen, har Bates och den är på gränsen för svängd med rött järn i men fungerar då hästen trivs ypperligt i den, så jag skulle prova den på din och se hur det blir då din ser ngt mer svängd ut.

Trainers har med utbytbara järn, tycker de har stora stöd i både hopp och dressyr bommen rakare men bossarna helt annan form.

Tror också att hon är rakare när hon jobbar med ryggen. Kanske värt att prova en Bates då. Vilken Bates har du? Är alla Bates likadana?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 956
Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: Maoam
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
2 005
Senast: Amaryllis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka