Passar den här sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JennyE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 356
J

JennyE

Alla sadelproffs:
Har en sadel på prov för ev köp, o måste veta lite om hur den eg passar. Då jag är KASS på sadlar så har inte jag den blekaste om hur den sitter, :crazy: men det känns rätt bra iaf. Pållen blir inte irriterad på ngt sätt av den, o den sitter stadigt o bra. Den är vid i bommen.

http://i36.photobucket.com/albums/e23/Jennsaan/Sirre-Pirre/IMG_4477.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e23/Jennsaan/Sirre-Pirre/IMG_4473.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e23/Jennsaan/Sirre-Pirre/IMG_4472.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e23/Jennsaan/Sirre-Pirre/IMG_4474.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e23/Jennsaan/Sirre-Pirre/IMG_4475.jpg

http://i36.photobucket.com/albums/e23/Jennsaan/Sirre-Pirre/IMG_4480.jpg

Inte de bästa bilderna, o på en av dom ser sadeln sne ut då han står lite snett, men lite kanske ni ser om hur den sitter... Är det helt åt skogen?? :crazy:

Sv: Passar den här sadeln?

jag är inte heller någon sadelexpert men tänk på att du ska få in tre fingrar mellan framvalvet och manken när du sitter i sadeln (om jag inte minns fel) sen tar jag alltid ut en sadelutprovare :o . Men man kan dra handen under sadeln för att känna så att trycket är jämt fördelat över HELA sadeln så det inte ligger ann mer bak än fram eller tvärtom. sen tycker jag sadeln ser ut att ligga i bakvikt, men som sagt jag är inget proffs. Lycka till.

alltså jag är absolut ingen sadel-expert , men jag tycker den ser lite trång ut?:confused:

Nej, du ska nog ha en sadel som är lite mera svängd i bommen.Ser ut att ligga som em´n brygga och då får du tryck fram och bak.
När du ridit i den hur mycket plats har du vid manken då.Bara den inte ligger emot manken och skaver.

Inte iheller någon expert, men se om jag kanske kan bidra med något...

Tycker den ser ut till att vara ngt i baksist pga för trång bom eller för små bossor. Tror du skulle behöva kilbossor på sadeln till hästen (bossorna på sadeln "följer" med sadeln mera upp - jämntjock hela vägen. Kilbossor är tjockast längst ut och minst längre in under sadeln). Hade en sadeln med "följande" bossor på min storhäst och i början gick hon riktigt bra, men efter ett tag så blev hon sämre o sämre pga att bakvikten gjorde att den bara tryckte på ryggmusklerna = ont...

Kan försöka visa vad jag menar med "följande" bossor och kilbossor :p
Bild på "följande" bossor
Bild på kilbossor

Du kan även testa att försöka vicka sadelns fram- och bakdel. Ligger den stilla så bör den vara bra:) , men om den vickar så kan det vara så att sadeln är för vid (kasar ner framtill) eller för tajt (bakåtsits). Vet inte om detta stämmer på alla hästar då jag bara sett det en gång :D .

Upplever ialf som att sadeln är i bakåtsits och att du borde hitta en sadel med antingen kilbossor eller som är vidare i bommen och även är bakåtskuren vid manken (ser för tajt ut mellan manken och sadeln på bilderna)

jag tycker faktiskt det ser bra ut..
kan inte se att det skulle vara för trångt vid manken, men det känner du ju lätt efter så som någon beskrivit här.

är sadeln verkligen i bakvikt? bakvalvet Är ju högre än framvalvet. men det där känner man ju nästan bäst som ryttare, om det går bra att stå i lätt sits eller om man får kämpa för att hitta balansen för att sadeln ligger i fel balans.
personligen tror jag att en rakare sadel skulle bli för rak.. den ser ju ut att följa hästen bra, tycker inte ni andra det?

Enkelt sätt att kolla bombredd: ta en "lagom" styv ståltråd och forma efter manken där bommens spetsar ska ligga. Rita av på ett papper först (kan du ha med till sadelshopen). Ta sen den formade ståltråden och "lägg" sadeln på den. Passar det är troligen bombredden ok.

Bommens spetsar (även kallat ortspetsar) ska ligga ett par fingrar bakom skulderbladet. Är du osäker på var det är så be någon lyfta hästens ben när du har handen på skuldran. Det rör sig lite bakåt när hästens ben lyfts och det är en fördel om den kan lyfta benen utan att klämmas av sadeln. Vi har en gammal vana i Sverige att sadla för långt fram...

På bilderna ser sadeln ganska ok ut, kan ev vara för rak,men det är svårt att säga utifrån ett par bilder;) Ligger sadeln still vid ridning är den som regel inte för bred/trång iaf.
Bäst är om du kan få en sadelutprovare eller annan kunnig som kikar på det.

Tycker det ser bra ut, den verkar inte störa ryggen på något sätt!

Ser ganska OK ut men det är svårt att säga av bara bilder. Varför är sadeln tejpad undertill med silvertejp:o ? Provrid med ren vojlock och lyft sedan sadeln rakt upp, inte dra av utan lyft utan att röra pälsen, ta en pall till hjälp om du behöver:rofl: kolla hur hårremmen ligger, det ska inte finnas virvlar eller päls som har lagt sig "konstigt" då flyttar sadeln sig och kan orsak tryck:( svårt att förklara men hoppas att du förstår:rofl:
tycker att den ser något trång ut men annars ok.
Eftersom jag arbetar som sadelinprovare är jag lite skadad när det gäller trasiga sadlar så snälla kolla bommen:)

Tycker den ser ut till att vara ngt i baksist pga för trång bom eller för små bossor. Tror du skulle behöva kilbossor på sadeln till hästen (bossorna på sadeln "följer" med sadeln mera upp - jämntjock hela vägen. Kilbossor är tjockast längst ut och minst längre in under sadeln). Hade en sadeln med "följande" bossor på min storhäst och i början gick hon riktigt bra, men efter ett tag så blev hon sämre o sämre pga att bakvikten gjorde att den bara tryckte på ryggmusklerna = ont...

Bild på kilbossor

Du kan även testa att försöka vicka sadelns fram- och bakdel. Ligger den stilla så bör den vara bra:) , men om den vickar så kan det vara så att sadeln är för vid (kasar ner framtill) eller för tajt (bakåtsits). Vet inte om detta stämmer på alla hästar då jag bara sett det en gång :D .

Upplever ialf som att sadeln är i bakåtsits och att du borde hitta en sadel med antingen kilbossor eller som är vidare i bommen och även är bakåtskuren vid manken (ser för tajt ut mellan manken och sadeln på bilderna)

Håller med.
Lägsta punkten på sitsen är för långt bak, med stolsits som följd.

Ser inte ut att vara för trång, dock är den väldigt låg i framvalvet, vilket kan bli problem när du sätter dig i sadeln. Är ryggraden och manken fri även när du sitter i sadeln?
Tycker även det ser ut som att den är för rak. Hästen rygg ser rätt svankig ut medan sadeln ser rak ut... Ligger den an jämt hela vägen? Hur ser schabrakavtrycket ut efter ridturen?
Sen tycker jag inte du borde satsa på en lågprissadel... Köp en begagnad märkessadel istället.

Senast ändrad:

Bild på kilbossor

Du verkar inte ha så bra koll på vad kilbossor är för något.. Sadeln du visade på första bilden ahr kilbossor, och sadeln du visade på andra biulden har rundbossor. Sadeln som är med på trådskaparens bilder har även den kilbossor.
Kilbossor är bossor som har en söm på yttersidan av bossan. Bossor utan söm kallas rundbossor.

En följdfråga då.
Måste bossorna ha en söm rakt över (som du beskriver att rundbossor har) för att kunna stoppas om :confused:
Eller vad är det som avgör om sadeln är omstoppningsbar eller ej?

Och sedan tycker jag att trådskaparens ser ut att ha rundbossor, kilbossor hade väl ingen söm, eller har jag nu fattat helt åt skogen?

Kan lägga till med att du bör dra bak sadeln en bra bit!

En bra bit är kanske att ta i men 5 cm hade inte skadat.

Först o främst, tack för alla svar! :bow:

Vad jag har märkt så har inte sadeln blivit trängr vid manken efter ridningen. Har även ridit utan schabrak och hittade då inga virvlar o liknande, men ska kolla noggrannare idag. Bra tips det där med ståltråden, måste jag också kolla :idea: Hade gärna tagit ut sadelutprovare, men det finns ingen riktigt bra här, hon som finns kommer bara hit upp några ggr per år :crazy:
Den har även mkt bättre stöd i upp o nerförsbackar än den gamla sadeln, det känns inte ostadigt på ngt sätt.

Kan förstå att du reagerade på tejpen, tydligen var det ngt ludd runt bommen som stack ut, eller något sånt. :crazy:

Hur tycker ni den ser ut på den här bilden? Som sagt så kan jag inget, men ser den inte ut att ha hamnat i bakvikt o glidit fram en bit? :confused:

http://i36.photobucket.com/albums/e23/Jennsaan/Sirre-Pirre/IMG_4484.jpg

Anledningan varför jag vill köpa den är för att den är så pass billig, har verkat passa relativt bra o att den är sköön att rida i, men passar den inte så får jag självklart fortsätta leta...

Bilden är alltså efter ett ridpass, glömde skriva det ;)

En följdfråga då.
Måste bossorna ha en söm rakt över (som du beskriver att rundbossor har) för att kunna stoppas om :confused:
Eller vad är det som avgör om sadeln är omstoppningsbar eller ej?

Och sedan tycker jag att trådskaparens ser ut att ha rundbossor, kilbossor hade väl ingen söm, eller har jag nu fattat helt åt skogen?
Om en sadel är omstoppningsbar eller inte beror på hur den är konstruerad d v s om den är stoppad med ull/syntetull eller om den har paneler istället.

Det är kilbossor på trådskaparens sadel, men små sådana om man jämför med vad det kan vara på vissa dressyrsadlar exempelvis. Kilbossor har en söm, precis som på TS-s sadel. Rundbossor har ingen söm. Rundbossor svänger mera uppåt i bakänden, medan kilbossor följer ryggen längre.

Kan förstå att du reagerade på tejpen, tydligen var det ngt ludd runt bommen som stack ut, eller något sånt. :crazy:
Luddet är antagligen stoppning som vill krypa ut eller som är i överskott och inte fick plats ordentligt.

Hur tycker ni den ser ut på den här bilden? Som sagt så kan jag inget, men ser den inte ut att ha hamnat i bakvikt o glidit fram en bit? :confused:
Den ligger i bakvikt. Om du inte lade den där när du sadlade så har den glidit fram och ligger för långt fram nu.

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva lite kloka råd. Vi hyr en häst. Vi tycker att hästen är "insjunken" bakom bogen, nedanför manken. Musklad framför bogen...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: Freazer
·
Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 151
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 425
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej, förlåt att jag gör en egen tråd om detta men lovade sadelägaren att ge svar på om sadeln passade eller inte idag förmiddag så är...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka