Passar den här sadeln?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare JennyE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 4 356
Sv: Passar den här sadeln?

Victovie sadeln har redan kilbossar. Runda och svängda ryggar ska ha rundbossor.
Köp hellre en beg märkessadel istället för en billig märkeslös. Lättare att sälja om den inte skulle passa efter attt tag oxå. Och så vet man att hästen har en bra sadel på ryggen.

Okej, nu är jag med :d TROR jag :o

Senast ändrad av en moderator:

Kollar om jag har fattat rätt.

Enligt Diabolical_Kitten fattar jag så här:

1.Kilbossor?
http://www.henrikssonsridsport.se/golden-star-new.jpg

2.Rundbossor?
http://www.henrikssonsridsport.se/albionhopp.GIF

3.Rundbossor?
http://www.henrikssonsridsport.se/wintec500cair.JPG

Men enl. Maran är det tvärtom, kan vara jag som inte fattar men som jag uppfattar det iaf.
1 = Rundbosor
2 och 3 = Kilbossor

:crazy:

Eller har bilderna i Victovive's inlägg kanske blivit omflyttade efter det att D_K svarade? För annars blir det ju tvärtom. Eller ja..

Senast ändrad av en moderator:

D_K skrev såhär:
"Kilbossor är bossor som har en söm på yttersidan av bossan. Bossor utan söm kallas rundbossor."

Precis detsamma som jag skrev. Alltså fattade du D_K fel.

Sadel nr 1 = typisk rundbosse-sadel.
Sadel nr 2 och 3 = kilbossa.

Som D_K skrev - Victovies övre bild visar kilbossor - se sömmen på undersidan - men det är inte någon särskilt utpräglad kilbossa. Den nedre bilden visar rundbossor. Bilden är inte så jättebra, men bossans form visar att det är en rundbossa.

Exempel på sadel med mera utpräglade kilbossor:
44981.jpg

Senast ändrad:

nää det är fel, för Prestige sadlarna har rundbossa.
Rundbossa lämpar sig speciellt till hästar med kort rygg eftersom det inte måste ligga an längst bak (där det svänger upp)
men man får lika mkt sadel att sitta i, men den klämmer inte för långt bak på ryggen. (kanske inte så bra förklaring, men så sa sadelprovaren om min kompis häst som bara kan ha runbossa för han är så kort i ryggen o ryttare kräver 17/17½ i sadeln. ska han ha andra märken måste dom gå ner till 16½ för att de ska ligga bra..)

Senast ändrad:

Jag tycker att enl. de foton du har tagit så ser det bra ut.
Vad man ska tänka på när man köper sadel är att sadeln ska passa både ryttare och häst.
När du sitter i sadeln skall du kunna lägga en handsbredd från rumpans slut till slutet på bakvalvet. Är det för litet avstånd är sadeln för liten för dig. Om sadeln är för liten så hamnar din vikt för långt bak, följden blir då att din vikt hamnar på bakvalvet och bossornas bakdel. Det blir två små punkter med mycket vikt på hästens rygg. (svårt att förklara utan att visa.)

Sadelns mitt, sitsen ska vara den djupaste delen på sadeln när den ligger på hästen. Är sadelns djupaste del för långt bak hamnar man i bakvikt och får en stolsits, det vill man ju inte ha.....
Det ska finnas tillräcklgt utrymme till manken även när du sitter i sadeln. När du sitter i den och lägger över vikten åt höger eller vänster (liktnorm. vikthjälper) får inte framvalvet lägga sig mot manken. Stoppa in fingrarna emellan för att känna.
Sen ska ju inte sadeln kana varken frammår eller bakåt eller se ut som ett flygplan åt sidorna..

Om sadeln är i bakvikt, kan den vara baksutten, eller också kan man pröva en bomvidd större.
Är sadeln för låg över manken kan man pröva en bomvidd smalare.
Men vissa märken (de flesta tex. stubben) är ganska låga i manken.
J. Haglund, Lemetex är lite bättre på hästar med manke.

En hel vetenskap det där, men som sagt din verkar ligga bra enl. fotona..

Lycka till.

En följdfråga då.
Måste bossorna ha en söm rakt över (som du beskriver att rundbossor har) för att kunna stoppas om :confused:
Eller vad är det som avgör om sadeln är omstoppningsbar eller ej?

Och sedan tycker jag att trådskaparens ser ut att ha rundbossor, kilbossor hade väl ingen söm, eller har jag nu fattat helt åt skogen?

Du har missuppfattat ;)
Rundbossor kan stoppas om. Rundbossor har alltså ingen söm. Kilbossor har en söm på yttersidan av bossan
Här syns sömmen tydligt:

MN2.jpg

Det är bara sadlar som har latexpaneler av något slag som inte är omstoppningsbara. Då måste man byta hela panelerna om dom blivit sneda. (vilket blir rätt dyrt)

Nu har jag, efter alla era smarta tips, kollat både en o två ggr hur sadeln passar både före o efter ridningen. Enl vad jag har sett så verkar sadeln passa relativt bra, man får dock bara plats med 2 fingrar mellan manken o sadeln när man sitter i den. :crazy: Kollade med ståltråden, o den passade sadeln nästintill perfekt. Så jag funderar fortfarande...
Tackar än en gång för alla svar :bow:

Hade gärna tagit ut sadelutprovare, men det finns ingen riktigt bra här, hon som finns kommer bara hit upp några ggr per år :crazy:

Det finns en duktig sadelutprovare där du bor! Inte bara hon som kommer några gånger om året. PM:a om du vill veta mer.

En bra bit är kanske att ta i men 5 cm hade inte skadat.

Jag skulle snarare säga nästan en decimeter. Iafll en 8cm kanske. Då hamnar ryttaren mitt över hästen samt bogblad osv blir fria.

Sadeln ligger i bakvikt. Den är troligen för rak i bommen + baksutten. Den ligger för långt fram men det är troligen ingen mening att du lägger den längre bak för den kommer glida fram iaf för den passar inte.

Victovie sadeln har redan kilbossar. Runda och svängda ryggar ska ha rundbossor.
Köp hellre en beg märkessadel istället för en billig märkeslös. Lättare att sälja om den inte skulle passa efter attt tag oxå. Och så vet man att hästen har en bra sadel på ryggen.

Stübben Avalon är ett bra exempel på en sadel med svängd bom och kilbossor.

Varför ska svängda sadlar ha rundbossor? Kan du förklara det för alla oss som plågar våra hästar med svängda sadlar med kilbossor?

*kl*
Ok. *tar stort andetag o frågar* Kan man inte använda en tennisracketpadd om sadeln har bakvikt?? :o Grejen är att den inte kommer användas så mkt... :crazy:

Jag, personligen, som inte är världsbäst på sadlar, men ändå, tycker att den ser ut att ligga bra. Ordentligt med rum för ryggraden också.

Nej. Ligger den i bakvikt är den för smal, då ska du ha en bredare bomvidd. Prova en annan sadel.

Eller så är den för rak i bommen och/eller baksutten jag tycker det serut som den är för rak + baksutten.

Men hur som helst passar den inte. Sen ska jag inte skriva vad jag tycker om sadeln kvalitet i övrigt, bilderna talar för sig själva.

så dyrt är det inte, jag kollade på strömsholm o det kostade 1500:- att byta latexpanelerna..

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva lite kloka råd. Vi hyr en häst. Vi tycker att hästen är "insjunken" bakom bogen, nedanför manken. Musklad framför bogen...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: Freazer
·
Utrustning Är sadeln för smal eller är det mina hjärnspöken? Det var ett jämnt tryck under sadeln när jag kände med handen. Vid bommen var det...
Svar
1
· Visningar
1 151
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 421
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej, förlåt att jag gör en egen tråd om detta men lovade sadelägaren att ge svar på om sadeln passade eller inte idag förmiddag så är...
Svar
4
· Visningar
933
Senast: Aionee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka